Fråga: Google Nest Home Max

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Intresserad, 13 maj 2019.

  1. Intresserad

    Intresserad Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    2
    Tja!

    Google Nest Home Max verkar intressant. Jag undrar om den skulle funka i Sverige om jag skulle köpa en från Tyskland?
     
    bernard gillar detta.
  2. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Med tanke på att Nest stänger sitt öppna API nu i och med att Google tar över, så kommer t.ex. inte Home Assitant, Homey och andra smart-hemslösningar kunna interagera med Nest som tidigare, och det är lite sugigt. [emoji107]
     
    Intresserad gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det skulle inte vara några problem @Intresserad@Intresserad.

    Den säljs dock inte i Tyskland ännu. Du hittar den bara i UK, USA och Australien. Att importera från UK är lite krångligare än via Tyskland, men använd bara den här tjänsten: Forward shipping UK: MyUKmailbox.com
     
    Intresserad gillar detta.
  4. grillchips

    grillchips Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2010
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Huawei P20

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20
    Som bernard säger, inga problem att använda i Sverige, enda "nackdelen" är att den inte kommer fixa svenskt tal från start. Befintliga hubben börjar ju säljas i Sverige i slutet av månaden så då kommer svenskt stöd till den, så kanske får vi se svenskt stöd till Max nästa sommar?

    Jag kommer definitivt importera en Max, toknöjd med min vanliga Hub och det som jag sett som saknade features har Max-modellen löst. :)
     
    Intresserad, Kiddy och bernard gillar detta.
  5. Blyberg

    Blyberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2019
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    43
    Undrar om svenskt stöd kommer att funka på Max när det släpps för hub ändå.
    Är det samma OS?
     
  6. grillchips

    grillchips Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2010
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Huawei P20

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20
    Bör väl rimligtvis bygga på samma men inofficiellt kanske stödet finns där. Borde ju bara vara ett language-pack så att säga.
     
    Intresserad gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det kommer garanterat att fungera. Precis som Home köpta i USA eller Australien talade svenska dagen svenskt språkstöd tillkom


    Med tanke på att Home Hub börjar säljas snart i Sverige så är svenskt språkstöd nog inte långt borta.
     
  8. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Ja Smart Display från Google produkter kör på Chrome OS, medans Lenova och 2 parts tillverkare kör på Android Things som operativsystem.

    Men Google kontrollerar utsläppen för båda, men tillverkare som kör Android Things som var planerad egentligen för Google Hub som är nu Google Nest Hub, släpper funktioner och spårk tillsammans med tillverkaren vilket kan göra att det är lite off.

    Men Smart Display som kör Chrome OS spelar ingen roll vilken storlek den kör på har stöd för exakt samma, samma sak med högtalare etc när Mini hade svenska så fick även Home och Home Max högtalarna också svenska, det är bara det att Google inte officiellt säljer dem på marknaden.

    För övrigt så har Nest sedan 2014 ägs av Google då de köpt Nest för $3,2 billion, men det körde ju oberoende från Google, tills det skapade Alphabet för deras hårdvarutillverkning som har sedan dess jobbat för ha en tillverkningsindustri själva som Nest har börja knytas ihop mer med Google, nest kördes oberoende från Google mellan 2015-2018 men sedan 2018 har ju Google byggt ihop sitt Alphabet med Nest.
     
    Intresserad gillar detta.
  9. TurboJonte

    TurboJonte Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Du fick det inte helt rätt men nästan. Inga utav hubbarna kör Chrome OS, Googles egna kör en variant på Google Cast och tredjeparts kör Android Things som du säger. Alphabet är moderbolaget till Google och Nest Labs med flera.
     
  10. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Ye såg det blev lite fel där, Google Cast existerar inte längre det är numera går under Chromecast OS, Google Cast var också samma som Chromecast built-in för Android TV innan det blev namnändring :)
     
  11. Intresserad

    Intresserad Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    2
    Tack! Grymt vad ni har koll. En annan grej mina home har varit lite buggiga senaste dagarna. Det kan jag leva med jag antar att nya funktioner testas men jag undrar om någon vet någon bra tråd eller Youtube-kanal där jag kan följa assisters utveckling på svenska? Det finns ju en hel del funktioner som man längtar efter på svenska. Grejer jag inte fått till är,
    Hur säger jag för att fortsätta spellistan i ett annat rum?
    Hur får jag upp mina egna listor från Youtube premium?
    Jag får inte continued conversation att funka på svensk.

    Tacksam om jag kan hitta en plats att lära mer och följa utvecklingen.
     
    bernard gillar detta.
  12. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    De är inga buggar, utan att det ligger i att Google gör om API flyttar dem till Nest samt inför nya funktioner som Philips Hue kallar Zoner för länka om samma lampor i olika grupper och zoner, så du kommer nog uppleva lite störningar här och där tills Google är klart med flytten samt att smart home tillverkarna har uppdaterad sina produkter till följa Nest API istället än Googles gamla.

    Detta har med att Google hårdvarugrejer håller på flyttas över till Nest vilket är ett Google ägd företag som kommer ta över hårdvaror från Google.
     
    Intresserad gillar detta.