Sandlådan 30.0/AC/DC prataomvadsomhelstnärsomhelst-tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av keyser, 29 nov 2018.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    @Zooklubba@Zooklubba kan det vara så att livsdugligt inte behöver vara samma sak som medvetande? Vet inte själv men så tror jag att man tänker
     
  2. Droid55

    Droid55 Guest

    Respekt för livet? Så ett barn eller i detta fall ett embryo är mer värd än kvinnan som bär det? Kvinnans kropp ÄR kvinnan. Att föda barn innebär alltid en risk och varför ska en kvinna tvingas att ta denna risk när hon inte vill ha barnet? Vad är syftet med att tvinga fram oönskade barn?

    Om man verkligen brydde sig om barn så borde man ta hand om alla barn som redan finns i världen och lever i fattigdom.

    Mannen har ingen bestämmanderätt heller, även om den biologiska fadern givetvis kan eller bör uttrycka vad han vill göra. Han kan dock aldrig ta det slutgiltiga beslutet. Män kan till skillnad från kvinnor bara lämna om han inte vill ha barnet (vilket också sker). Han har inga skyldigheter mer än att (i Sverige) betala underhållsbidrag. I övrigt kan han bara dra. Det är inte samma sak för en kvinna.

    Skyddat sex är givetvis viktigt för att slippa oönskade graviditeter. Folk med utbildning eller högre levnadsstandard tenderar också att använda preventivmedel i högre grad (och mindre barn föds). Lågutbildade, fattiga och t.ex. missbrukare ser det annorlunda ut för. Ska vi då förbjuda dessa från att göra abort för att de p.g.a. sin levnadssituation inte vet bättre? Alla barn som föds bör vara önskade av i varje fall sin mamma, och inga kvinnor ska behöva tvingas genomgå en farlig förlossning när det finns sätt att avbryta det på.

    Så ja, så länge barnet eller embryot är inuti kvinnans kropp, så är det hon som bestämmer över sin och kropp och sitt liv.
     
  3. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Kanske. SDs förklaring är att de vill få ned antalet aborter (och säger att många är onödiga).

    Men still liksom, fostret är i kvinnans mage och klarar inte av att leva utanför. Varför får inte kvinnan bestämma :-/
     
  4. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    SD kör ju på som vanligt och försöker få folk från alla högerpartier. Att locka troende kristna med uttalanden som det är ju standard vid det här laget. Kolla på vad KD tycker om abort, där snackar vi om att glida under radarn.
     
  5. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Eller rättare sagt, 'kolla vad kd:s väljare tycker om abort'.
     
  6. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Rent krasst så ja för att embryot eller barnet har inte valt att bli till, det gjordes helt på kvinnans och mannens bevåg. Och ett liv är ett liv oberoende av om man anser att det är medvetande eller inte. Det biologiska har redan börjat och det är inget man själv har kontroll över mer än att avbryta det och döda det.
    Att ha sex innebär risken att bli gravid men med dagens moraliska tänk så är ett barn bara en bi produkt, något som inte blir till på riktigt även fast det verkligen är det. Man blundar för bi produkten av sex under slöjan av att min rättighet är att kunna göra vad jag vill! Vare sig någon annan gillar det eller inte.

    Så kvinnor har full rätt o gå o bli gravida och bli ensamstående mammor (som vissa ser som något positivt O_o?) men män har inte det då det inte är dom som ska gå och bära barnet? Då borde vi män hålla våra spermier för oss själva för kvinnan har då ingen rätt o gå o bli gravid på "egen hand". Ingen blir gravid som Jungfru Maria längre... Det finns ALLTID ett skäl till att man blir gravid...

    Förr i tiden så offrade man sina nyfödda barn till "gudar" i öppna eldar. Jag ser ingen skillnad alls mellan det och att avsluta ett fullständigt livsdugligt embryo pga ens påtryckta rättighet att ha sex till höger och vänster med vem man vill när man vill och hur man vill.

    Inge sex, inga barn...
     
  7. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    ¯\_(ツ)_/¯
     
  8. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Whaat, är Ascii nowhere to be seen?
    *Snark host mummel*[​IMG]
     
  9. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    There is one
     
  10. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Oh and an other
     
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    Ett embryo är inte ett fulldugligt liv eftersom den inte kan leva utanför livmodern. Det är inte heller ens säkert att den klarar sig hela vägen fram till förlossningen, eller att den överlever förlossningen. Det finns mycket som kan hända på vägen.

    Faktum kvarstår att vi har fullvärdiga liv redan nu som vi inte alls behandlar därefter. Så jag köper inte det religiösa snacket om att ett embryo är så viktigt när vi låter barn (och vuxna) svälta i världen. Respekt för livet har inte mänskligheten och det är bara en sexuell bestraffning (för kvinnor) att förbjuda aborter. Inget annat. Sexuell makt, att bestämma över kvinnor.

    Visst, det är orättvist att män inte kan föda barn (eller är det?) men det finns inget att göra åt det. Män kan inte bära barn och därför kan de inte bestämma heller. Om män vill bestämma något så kan de precis som du skriver avstå sex, sterilisera sig eller använda preventivmedel. Ni har all rätt i världen att göra vad ni vill - men vi ska också ha rätten att göra vad vi vill.

    Att bli ensamstående mamma är väl knappast målet för någon, men ibland har man inget val. Man blir gravid, man vill inte göra abort men pappan vill inte. Att pappan vill från början betyder ju inte att det håller senare heller så risken för att bli ensamstående finns alltid. Därför är det viktigt att mamman VILL ha barnet själv, så att en närvarande eller ickenärvarande pappa inte påverkar. Barnet behöver trygghet, även om det bara innebär sin mamma (som de flesta barn ändå har bäst relation till).

    Jag sympatiserar inte så mycket med pappor så länge det finns så många frånvarande pappor.

    Du ser ingen skillnad på ett embryo och ett barn som har blivit född? :neutral:

    Så du tycker att det är viktigt att bestraffa kvinnor som har "sex till höger och vänster" (och ignorerar helt det jag skrev om levnadsstandard) för att det är vadå? Lösaktigt? Det om något är moralpanik. Det enda jag känner när jag hör sånt trams är att männen vill ha tillbaka makten. När kvinnor får självbestämmanderätt så känner sig männen helt plötsligt hotade. Ska kvinnor kunna ha sex och ändå komma undan om misstag sker? Män har gjort det i alla tider, skillnaden är bara att mannen inte alls har samma dilemma OM han gör en kvinna gravid.
     
    Last edited by a moderator: 17 maj 2019
  12. RKXYZ

    RKXYZ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2017
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    496
    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3
    ROM:
    Stock OneUI (Android 11)
    Det är sånt här du borde lägga energi på istället och vara sur över. Den här typen av sjuka, friande domar: Frias i våldtäktsmål – inte bevisat att han visste att hon sov
     
  13. Droid55

    Droid55 Guest

    Kom inte och säg till mig vad jag ska lägga min energi på. Folk som slänger ur sig att man inte kan bry sig om något för att det finns något värre är så jävla långt ute.
     
  14. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    jnsson gillar detta.
  15. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 010
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Whataboutism [emoji106]
     
  16. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Head on the nail.
     
  17. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Så Rammsteins nya platta var ju lite trist efter första lysningen...
     
  18. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Efter tio års väntan tror jag inte den hade varit särskilt spännande vad de än hittat på ärligt talat. Det låter som Rammstein dock och efter såpass lång väntan är det allt jag begär. Gött gung, carchiga melodier och värartikulerad tyska [emoji106]
     
  19. Droid55

    Droid55 Guest

  20. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Den växer garanterat på mig framöver som de tidigare plattorna. Kan kanske ifs vara att jag spelat sönder Radio och Deutschland som var de starkaste spåren på plattan efter första spelningen. :-)
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.