Snabba frågor, snabba svar Zenfone 6

Diskussion i 'Zenfone 6 - Allmänt' startad av inact_0036, 7 feb 2019.

  1. ASUS.Sverige

    ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus ZenFone 6
    Väldigt.
    Behövde inte ladda en enda gång under en långresa till från Stockholm till Taipei.
    Hade 37% vid ankomst som räckte mig resten av den dagen också tills jag la mig - och laddade över natten.

    Fick verkligen förståelse varför ingenjörerna valde 5000 över allt annat. Supersnabb laddning hade varit tacksamt men med så mycket batteri så behövdes ingen laddning öht - enormt befriande. Just att vi nu också kombinerat 5000mAh med flaggskepps-prestanda. :cool:

    Mvh
    Asus
     
    nagelsax, jnsson, P.F och 1 annan gillar detta.
  2. Cellzor

    Cellzor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    @ASUS.Sverige@ASUS.Sverige Jag har beställt en silvrig 128GB variant på Inet men där står leverans slutet på Juni medans Netonnet skriver 23/5. Vilken återförsäljare ligger närmast sanningen av faktiskt leverans?
     
  3. ASUS.Sverige

    ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus ZenFone 6
    Hej

    Inet. Verkar som de har uppdaterat enligt leveransbeskeden från oss.
    Silver-gradienten kommer först i Juni - svart blir först ut.

    Mvh
    Asus
     
  4. Goku_rises

    Goku_rises Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2018
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    9
    Hey Asus You have done tremendously well job in Zenfone 6.. Innovation at its best..However I have some questions..
    1)Zenfone 6 lacks OIS..For videos 3 axis EIS is super fine..But what about night photos..Isn't lack of OIS gonna hamper night time performance?or you have some software tweaks for it to compensate it and give blur free bright shots..can the rotating camera somehow be used with regard to this

    2) How much the display is better when compared to 5z..I am a 5z user and planning to upgrade to 6 and I love the display..

    3) I love the concept of Stock android+ but have you done away with the compulsory waiting of 40s when an incoming call comes if I want to ignore the call?

    4)Does 6 supports AR Core?
     
  5. ASUS.Sverige

    ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus ZenFone 6
    Hi

    Thank you!

    1. Yes, it does not have OIS - the package wouldnt really fit without increasing the size of the flip camera module - leading to a snowball of other related considerations which would then have to change. For this time, we simply hade to make that trade-off.
    And yes, EIS video up to 4K60fps is helpful on video , so the lack of OIS is less of a deal there.
    For photos- you may notice the lack of OIS. Generally in low light of course. In daylight it is for most part a non-issue.
    The IMX586 and the quad bayer filter allows us to do different exposures in a single frame speeding up HDR shots for example - making them far less suceptible to hand shake.

    For low light - we've introduced a Night mode, that does 16 frames multi-exposure and then combines these together - and we're continously tuning the algorithm so it can produce better and better night shots - as such a long exposure - the lack of OIS is not that impacted.

    So main area you may really feel the lack of OIS is during Auto low-light shots.

    The camera flip motor does not assist in any stabilization , as the two are not the same usage case.

    2. It is better than the one in 5Z. Higher peak brightness in sunlight (so better readability outdoors), and some improvements overall here and there. And of course it is All-Screen which really makes an impact when viewing fullscreen content.

    3. Double checking, I'll come back to you on this.

    4. Not yet, but we are in the process of discussing with Google on this.

    Br
    Asus
     
  6. Seamless

    Seamless Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Vore intressant att veta vilken "metallegering"? [emoji848]
     
  7. ASUS.Sverige

    ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus ZenFone 6
    En zirkoniumbaserad amorfisk metallegering. Mer än så får vi inte dela med oss.

    Lite mer om sådana legeringar här;
    Liquid metal - Wikipedia

    Mvh
    Asus
     
    Seamless och nagelsax gillar detta.
  8. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    490
    Jag tycker 2 år säkerhetsuppdateringar lite för kort tid.
    Jag tror många tillverkare brukar väl säga 2 år uppdatera OS och 3 år säkerhetsuppdateringar.
    Sedan om de verkligen håller vad de lovat är kanske lite mer tveksamt.

    Men mitt önskemål vore i alla fall om ni kunde skicka ut i säkerhetsuppdateringar i 3 år, även om kanske varannan månad/kvartal det tredje året. :)

    Edit. Med det sagt tror jag att jag aldrig haft en telefon längre än 2 år.
    Vet faktiskt inte heller hur pass viktiga de här säkerhetsuppdateringarna egentligen är.
     
    Last edited: 18 maj 2019
  9. Lasse58

    Lasse58 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    1 428
    Mottagna gillanden:
    703
    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra 12/512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra 12/512GB
    @ASUS.Sverige@ASUS.Sverige Det finns tre varianter när det gäller LTE. Är det A-versionen vi får här i Sverige?
     
  10. inact_0036

    inact_0036 Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    545

    MINA ENHETER

    Döpte om tråden till - Snabba frågor, snabba svar : )
     
  11. Corran_Horn

    Corran_Horn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2012
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    85
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 9 Pro
    Telefon 2:
    Asus ZenFone 5Z 8/256GB
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 (2012)
    Övrigt:
    Chromecast ver. 1 och 2
    Blev sjukt sugen på att köpa en ZenFone 6 men jag kan inte riktigt motivera köpet då jag sitter med en ZenFone 5Z 256 GB som är ca 9 månader gammal och fortfarande är en av de bästa telefonerna jag har haft. Det jag saknar mest i 5Z är den riktigt suveräna batteritid som 6:an verkar få.

    Nåja, det blir till att vänta minst ett år till innan jag byter telefon och då har förhoppningsvis ZenFone 7 kommit med ännu lite fler förbättringar jämfört med ZenFone 6.

    Hoppas dock att telefonen kommer att sälja kanonbra så att ni fortsätter på den inslagna vägen. @ASUS.Sverige@ASUS.Sverige
     
    ASUS.Sverige gillar detta.
  12. Thelindvall4

    Thelindvall4 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2019
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    38
    Telefon:
    Zenfone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Zenfone 6
    Telefon 2:
    LG G5
    @ASUS.Sverige@ASUS.Sverige Hur kommer det sig att den ej har en Always on display? Tänker att det är ganska standard idag, då min LG G5 som är 3 år gammal har det. Är det för att spara in på kostnader?

    Sen undrar jag hur stor del av en mobilkameras "bildkvalité" beror på mjukvara respektive hårdvara? :)

    Mvh
    David
     
    spigen och Ascended gillar detta.
  13. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Är väl inte så vanligt med AOD med en LCD skärm? Det borde ju dra en hel del mer batteri än på en OLED
     
    Juturna gillar detta.
  14. ASUS.Sverige

    ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus ZenFone 6
    AOD är väl relativt "standard" idag , på flaggskeppen - då amoled-paneler väl får anses vara standard på just de flaggskeppen. Å andra sidan så brukar också flaggskeppen idag kosta en bra bit över 6500kr.. tycka vad man vill om det.

    I ZenFone 6 har vi en IPS LCD - inte riktigt lämpligt för AOD.

    Gällande bildkvalitet i en mobilkamera så är det en kombination av både mjukvara och hårdvara. Grovt förenklat så sätter väl hårdvaran någon form av undre gräns i hur bra saker o ting kan bli - och mjukvaran den övre gränsen.

    Fördelen är att mjukvaran kan förbättras över tid - medan hårdvaran förblir låst under hela telefonens livstid. Vi förbättrar kamerakvaliteten under hela livstiden - har vi t.ex. visat med både ZenFone 4, 5, 5Z och ROG Phone - som alla har fått rejäla uppdateringar sedan lansering.

    Mvh
    Asus
     
    Last edited: 18 maj 2019
  15. ASUS.Sverige

    ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus ZenFone 6
    Tack! I slutändan är det ju, som du också skriver, försäljningen som avgör om vi gjort rätt eller fel - och som visar hur mkt efterfrågan som faktisk finns.

    Vi hoppas helt enkelt att fler får upp ögonen för ZenFone och att de som tidigare ägt en fortsätter med Asus som sitt märke även i år.

    Mvh
    Asus
     
    Corran_Horn gillar detta.
  16. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Varför dröja så länge med att lansera den? Är det så sen lansering i hela världen eller endast Sverige? Jag blev så nyfiken på en Zenfone 6 så jag funderar på att ersätta min XS Max med en men då måste jag ha tag på den innan jag drar på semester i mitten av juni. Vill absolut ha en med 256 GB lagring så är det sån sen lansering för alla färger om man vill ha 256 GB?
     
    spigen gillar detta.
  17. ASUS.Sverige

    ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus ZenFone 6
    Sverige är del av första vågen.

    Och varför dröja så länge? Produktionstaken på den gradienten är mycket långsammare än den svarta. Dvs det tar längre tid att få fram samma mängd.

    Produktionskapaciteten totalt för oss är också begränsad - och vi har då valt att först satsa på den svarta färgen - just för att år på år så har de mörka färgerna varit de som sålt absolut mest.

    Mvh
    Asus
     
    nagelsax och easycure1974 gillar detta.
  18. Thelindvall4

    Thelindvall4 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2019
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    38
    Telefon:
    Zenfone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Zenfone 6
    Telefon 2:
    LG G5
    Så kan det säkert vara. Kan vara så att LG är speciella i det fallet.
    LG G5 är också LCD, men där är bara övre delen av skärmen igång då AOD är det har jag för mig. Men förstår problemet med att det drar mer batteri om det inte är OLED. :)

    Tack för svaret!
     
  19. ASUS.Sverige

    ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus ZenFone 6
    Version A.

    Mvh
    Asus
     
    Lasse58 gillar detta.
  20. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 438
    Mottagna gillanden:
    8 370
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Kommer ni släppa någon smartphone med en större skärm under året? 6.4" med 19.5:9 format tycker jag blir för lite skärm på bredden. I övrigt är Zenfone 6 verkligen imponerande sett till priset.
     
    kissidor och cobben gillar detta.