Övrigt: Garmin Vivoactive 3 mot Samsung Galaxy Watch 42mm (jämförelse)

Diskussion i 'Smartklockor - Övriga' startad av dhanjel, 18 maj 2019.

  1. dhanjel

    dhanjel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    1 414
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Har just nu både en Garmin Vivoactive 3 (min "gamla" trotjänare) och Samsung Galaxy Watch 42mm och velar lite vilken jag vill ha kvar. Enda anledningen till tankarna på byte var egentligen för att kunna få Spotify offline och slippa släpa runt på mobilen när man springer.

    Har haft båda nu en vecka och lite kortfattat så är detta mina tankar:

    Garmin Vivoactive 3
    + Bra men tråkig display, syns riktigt tydligt även i starkt solljus och gör underverk för batteritiden, men känns lite tråkig med tanke på begränsningen i antalet färger.
    + Grym batteritid, brukar antingen gå 5km med GPS igång eller springa 5 km per dag, har den dygnet runt och laddar bara medans jag duschar och har alltid 50% batteri kvar.
    + Känns väldigt exakt, ibland får trappräkningen fnatt då
    - Ingen offline musik (man får köpa Vivoactive 3 Music isf)
    - Ganska begränsat apputbud
    - Relativt tråkiga (men effektiva) urtavlor

    Samsung Galaxy Watch 3
    + Grym skärm
    - OLED skärm, missförstå mig rätt, den är grym, men för att förhindra inbränningar så flyttar den bilden lite då och då vilket gör mig tokig :)
    + Hyggligt apputbud (behöver egentligen bara Spotify här)
    + Bättre och tydligare notifieringar och widgets
    - Ljudet hackar med mina Galaxy Buds från och till (och ibland extremt mycket)
    - Stegräkningen ligger rätt långt under Garmin (vilken jag har fått känslan av att vara mer exakt)
    - Batteriet håller ungefär en dag (10% kvar vid läggdags med 1h GPS). Wifi av, Puls frekvent, ljusstyrka på 4 , always on display och ingen automatisk aktivitetsigenkänning
    - "Proprietär" trådlös laddning. Fungerar inte med någon av mina QI laddare, vilket gör den osmidigare än Garmin att ta med

    Storleksmässigt är de rätt lika och de är lika komfortabla att ha på sig.
    Appmässigt så känns Gamin Connect mer "seriös" medans Samsung Health kanske är lite bättre motivationsmässigt då man tydligt lyfter fram achivements (gamification!)

    En jämförelse på en 5km runda (klaga inte på mitt tempo eller puls ;)). Han inte stanna dom exakt samtidigt, så det diffar lite där:

    [​IMG]

    Pulsen skiljer en del, annars rätt lika. (Garmin rapportar 500 kcal och 180/309.8 som min/max elevation).

    Frågor på det? :)
     
    bernard gillar detta.
  2. dhanjel

    dhanjel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    1 414
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    uhm attans, hamnade i fel forumdel. den får gärna flyttas så den hamnar rätt :)
     
  3. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Jag har liknande erfarenheter som dig och det jag personligen kan rekommendera är någon av Garmins klockor med Spotify - alltså Vivoactive 3 Music, 645 Music eller helt nya 245 Music.

    Personligen gillar jag att sköta klockan enbart med knapp-tryckningar - det fungerar mycket bättre än touch när man är ute och springer och klockan eller fingrarna är blöta (av svett)

    Jag har Garmin 645 Music (slate) och tycker att det i det närmaste är en "perfekt" klocka - lagom (liten) storlek och vikt, always on display, Spotify (och pods) offline, ingen touch, Garmin Pay och snabbt utbytbara armband.

    Visst har Samsung en tydligare display när man använder den inomhus, men Garmins är bättre "all-round" i solljus mm enligt mig.

    b376222a-c6ea-4ab1-ac6b-25a2922667ea.jpeg
     
  4. dhanjel

    dhanjel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    1 414
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Håller med. Ställer mig lite tveksam till bara knappar, touch är rätt nice i många lägen. (Men inte när man är svettig eller simmar dock :)

    Märkte idag också att den inte, till skillnad från Garmin mäter sträcka på löpband. Visst den är inte alltid korrekt, men det går ändå justera efteråt för att få en hum om resultat.
     
    Last edited: 20 maj 2019
  5. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Beror väl som alltid på vad man önskar. Själv har jag också en Vivoactive 3 sedan nån månad, och är mkt nöjd. En Garmin var given för mig då jag kört Garmin tidigare, och främst vill ha en träningsklocka. Är förvånansvärt nöjd över smartwatchfunktionerna faktiskt, trodde knappt jag skulle använda dem men gillar verkligen att få utvalda notifikationer på klockan. Batteriet är som sagt mkt bra, loggar oftast omkring 30 km löpning i veckan, har den på mig dygnet runt och då räcker batteriet ledigt omkring 4 dygn. Utan löpningen räcker det med allra största sannolikhet nån dryg vecka, med blåtanden på och användning dygnet runt. Gillar också att det går smidigt att svara på meddelanden med ett gäng förvalda fraser. Always on displayen är även riktigt bra, även om upplösningen inte matchar andra så gör den enkla saken att man alltid ser vad den visar att den upplevs som utmärkt i mina ögon.

    En Samsung var inget alternativ alls för mig, främst pga att i stort sett alla verkar ha usel batteritid.

    Garmins klockor får förvånansvärt lite uppmärksamhet i smartwatchsammanhang, tror många skulle uppskatta dem även om träning inte är deras huvudfokus.

    Tycker även att de ser bra ut, Samsungs designer känns som de riktar sig till 13-åringar :)