Tips: Xiaomi M365 Smart Electric Scooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av dave333, 2 jul 2017.

  1. johsam

    johsam Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2009
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    @JPR@JPR

    Varifrån beställer du dessa? Skulle behöva 2st kit själv.
     
  2. JPR

    JPR Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2019
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    108

    Du har pm.
     
  3. Man I Svart

    Man I Svart Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2019
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    bernard gillar detta.
  4. GASQBDUV

    GASQBDUV Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2019
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    10
    Fick min M365:a i fredags och nu söndag är den stendöd.
    Låg och körde för fulla muggar i en låååång uppförsbacke när motorn började skrika till, för att sedan hacka fram. Hoppade av direkt och såg att dioderna vid styret släcktes. Nu känns det som att "motorbromsen" är konstant dragen när man leder den och den går inte att slå på.

    Någon som vet vad orsaken kan vara och hur jag kan undvika det i framtiden. Är det helt enkelt en för hård belastning under längre tid som orsaka det?
     
  5. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    De flesta sparkar har olika hastighets mode som då förbrukar olika mkt och därmed påverkar räckvidden.
    btw. Zero9 har 8,5'' hjul.
    Gjorde räckviddstest med min på lägsta mode och räckvidden överskrider tillverkarens uppgifter med råge.
    (se min post i zero tråden).
     
    Man I Svart gillar detta.
  6. jkej

    jkej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    47
    Låter som du fått ett måndags-exemplar. Tycker inte det låter som du gjort nåt den inte borde klara. Jag skulle ha reklamerat.
     
  7. robber

    robber Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    303

    MINA ENHETER

    Mina planer sket sig tyvärr.

    Om någon vill köpa min skicka pm.
     
  8. jkej

    jkej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    47
    Vad hände?
     
  9. robber

    robber Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    303

    MINA ENHETER

    Underskattade vissa delar i min färdväg.
    Teknikkåtheten tog över sunt förnuft samt en stor del logik :)
     
    jkej och GASQBDUV gillar detta.
  10. mld

    mld Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2018
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    9
    Man I Svart gillar detta.
  11. jkej

    jkej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    47
    Vad var problemet? Avstånd? Backar? Väglag? Trafik? Tidsåtgång? Fick du inte ta med den på bussen?

    *nyfiken* :D
     
  12. Man I Svart

    Man I Svart Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2019
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Det är sant, ju högre hastighet ju kortare räckvidd och vice versa. Jag ska klargöra det i min text. Tack för feedback!
     
  13. Adde86

    Adde86 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2019
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej,
    hur gick det för polarn som har 1.5.1? Jag hade det när jag råkade uppgradera den när den var ny, sedan flashade jag med CFW W 1.3.8, men nu blir jag osäker på om jag har gjort rätt när ni skriver att man måste gå tillväga på annat sätt... ? Vilket sätt då?
    Efter jag uppgraderade så stod det version 1.3.8 nämligen.
     
  14. GASQBDUV

    GASQBDUV Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2019
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    10
    Nu använder du M365 downgrade appen som i alla andra mjukvaror. Det var fram till några veckor sedan omöjligt att nergradera en 1.5.1 scooter via blåtand, utan du var tvungen att använda en så kallad "ST-Link" för att flasha den. Så står det 1.3.8 så är allt som det ska. :)
     
    bernard gillar detta.
  15. Saaanden

    Saaanden Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 dec 2011
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Halloj, fått upp ögona för denna och mycket sugen. Men är de dumt att köpa en såpass "gammal" produkt just nu? Den är ju 2 år som jag förstår de, någon uppgraderings modell pågång kanske?
     
  16. jkej

    jkej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    47
    Det har ju nyligen kommit en uppgraderad "Pro"-modell. Den har större batteri och starkare motor, men kostar också mer. Du får bedöma själv om det är värt det. Jag köpte den här varianten för typ en månad sen trots att jag visste att Pro-modellen fanns. Jag har inget behov av starkare motor eller längre räckvidd, så jag bedömde att det inte var värt det högre priset. Efter att ha bytt till custom firmware så ser jag verkligen inget behov av starkare motor. Tycker snarare att den går lite läskigt fort när man kör gasen i botten.
     
  17. Saaanden

    Saaanden Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 dec 2011
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Ne men lite så ja tänkt också. Jag har inte behovet av starkare eller längre räckvidd, absolut inte. Men hur funka de med custom firmware? Vad blev effekten? Var de krångligt?
     
  18. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Nej det är skitenkelt och lägga in en custom firmware.
    Effekten är beroende helt hur du moddar mjukvaran. Du kan tex få en starkare scooter i uppförsbackar osv. En annan fördel är att ändra på när motorbromsen ska kliva in, har långa raksträckor till jobbet och använder gärna rullförmågan när det går i bra fart.
    Nackdelarna är väl om du moddar för hårt, hållbarhet på motor och batteri först och främst.
     
    JPR gillar detta.
  19. Adde86

    Adde86 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2019
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    3
    Ok vad bra. Då hade jag tur dock känns den inte så stark även fast den är fulladdad. Om det är mindre uppförsbackar så går den segt, har ni också märkt det? Jag har cfw w. Sen tycker jag att den själv bromsar in när man åker nedför, kan man ta bort det?
     
  20. jkej

    jkej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    47
    Väldigt enkelt som sagt. Du går till en hemsida där du kan fylla i en mängd olika parametrar för hur du vill att din firmware ska funka (eller så väljer du en av ett antal olika förinställda varianter). När du bestämt dig så trycker du på en knapp och laddar ned den variant du valt som en zip-fil. Sen sätter du på din m365 och startar en app i telefonen. I appen ansluter du till din m365 via bluetooth och väljer den zip-fil du vill ladda upp. Sen trycker du på en knapp så börjar procenten ticka. Sen kan du ha flera varianter på din telefon och byta när du vill. Tar ca 1 minut att byta.

    Den skillnaden jag framförallt märkt är betydligt högre hastighet i hyfsat branta uppförsbackar (jag postade resultat från tester jag gjorde på detta i den här tråden för nån vecka sen). Sen upplever jag även att accelerationen är starkare och topphastigheten på plan mark något högre, men det har jag inte kvantifierat. Jag har dessutom bara testat en custom-variant som jag fick rekommenderad. Kan inte säga så mycket om andra varianter.

    Jag vill också påpeka att jag var helt nöjd även med original-firmware. Testade custom bara för att jag kunde.