Intryck och omdömen - OnePlus 7 Pro

Diskussion i 'OnePlus 7 Pro - Allmänt' startad av dimaZ, 16 maj 2019.

  1. Droid96

    Droid96 Guest

    Hmm. Det var billigare än jag trodde.

    Ja, då tycker jag att man kan rekommendera den förutsatt att trådlös laddning inte är viktigt.
     
  2. frassedylan

    frassedylan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Det är verkligen en fråga om vad man prioriterar högst. Bra skrivet.

    Lite sugen på att testa P30 Pro då jag inte testat någon Huawei men har beställt Op7 Pro. Tror den uppfyller flest av mina önskemål just nu.

    En kommentar om Pixel 3:s kamera. Det finns ett gäng andra mobiler som i mina ögon presterar jämbördigt när man fotar hus, naturbilder osv i bra förutsättningar, men något som ofta missas i recensioner är Pixelns förmåga att undvika rörelseoskärpa i ansikten vid inomhusfoto. Jag fotar mest dottern inomhus. Pixeln är helt grym där. Även jämfört med XS Max och S10+. Det är någon hemlig Google-magi [emoji23]
     
    Last edited: 19 maj 2019
    biffenl, Gustav Karlsson och pmugghc gillar detta.
  3. Emptiness

    Emptiness Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    395
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Jag har en lite annan infallsvinkel, framförallt eftersom min telefon nu bekostas av min firma för första gången. Hade det inte varit så hade jag kanske inte varit fullt lika snabb med att hugga en 7 pro.

    Jag känner att jag inte gärna lämnar OnePlus serien av telefoner.
    Dels tycker jag att alla andra skins är undermåliga i jämförelse. OOS är snabbt, smidigt och utan en massa bös, rent UI alltså.
    OnePlus telefonerna är också lätta att roota, fortfarande ett måste för min del då jag vill ha full kontroll över telefonens funktioner och bl.a. gjort mig beroende av t.ex. Viper4Android m.m.
    Jag får erkänna att MKBHDs video där han har svårt att välja mellan Pixel och OnePlus 6t som sin daily driver är något jag också låter min "cognitive bias" stärkas av.

    Nånstans landar jag alltså i att balansera "mest prestanda per krona", rent OS, lätthet att roota.
    Jag roas inte av att testa en himla massa andra telefoner, jag har testat och sett många via jobb, vänner, släktingar m.m. För mig är Samsung fortfarande bloat i UI, funktioner och appar samt bökig att roota. Huaweis UI är lekstuga. Osv. Det är mina sanningar.

    För mig är kameran på oneplus 7 pro fullt tillräcklig, batteritiden är bra (kommer säkert gå att tweaka och förbättra inom kort), laddningen snabbare än de flesta, jag kan köra mina root-utilities, den är snabb, lätt att jobba med, skön skärm att se på. Det blir min daily driver i nåt år framåt. Perfekt för mig.
    To each their own. [emoji4] [emoji120]
     
    biffenl, Gustav Karlsson, Ara och 3 andra gillar detta.
  4. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 269
    Mottagna gillanden:
    793
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    @jajo@jajo Hur känns batteritiden ? :o
     
  5. inact_0044

    inact_0044 Guest


    Tack för en utförlig och bra recension utav telefonen. Kanske är tur ändå att jag avbokade OnePlus 7 Pro och beställde en S10+ i Prism Black för 9290 (via Studentkortet) ifrån Samsung. Har haft OnePlus 6 och 6T tidigare och det är precis som du säger det är svårt att lita på att telefonen, vilket är synd då Nebula Blue som du nämnde verkligen är en utav de anledningar varför jag ville skaffa telefonen (just p.g.a att färgen är riktigt vacker), sen i hopp om att kameran skulle vara bra. Men känns lite sådär meh just nu..
     
    night77 gillar detta.
  6. lulzfactor

    lulzfactor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2013
    Inlägg:
    544
    Mottagna gillanden:
    552

    MINA ENHETER

    Första heldagen på batteriet.

    Över förväntan med tanke på alla dåliga reviews man sett.

    90hz
    Qhd
    Mestadels wifi
     

    Bifogade filer:

    Gustav Karlsson, Ara, Mr ros och 3 andra gillar detta.
  7. Droid96

    Droid96 Guest

    Min dag. 90hz och QHD+. Inte så mycket SOT.

    Screenshot_20190519-234218.jpg Screenshot_20190519-234341.jpg
     
    Ara, Kingson och bernard gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 690
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det såg ju väldigt fint ut!
     
    lulzfactor gillar detta.
  9. Droid96

    Droid96 Guest

    Om batteriet hittills: Klart sämre än P30 Pro, men å andra sidan så låter Oneplus apparna leva i bakgrunden så de tävlar inte riktigt i samma gren. Föredrar denna batteritid och appar som får leva.
     
    pmugghc och katho gillar detta.
  10. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 269
    Mottagna gillanden:
    793
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
  11. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 269
    Mottagna gillanden:
    793
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Är det så relevant ? Det är väl skärmen som är boven i dramat....
     
  12. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag ska ladda den full under natten och låta den ligga under morgondagen utan SoT och se vad jag får för värden då.
     
    Kingson gillar detta.
  13. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 426
    Mottagna gillanden:
    8 361
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Hur var det, gick att att stänga av PWM på OP7Pro för att få bort flimret? OP6T var ansträngande för mina ögon när jag tittade på skärmen på kvällen. Läste just detta om OP7PRO:
    "AMOLED panels do not have backlights like IPS panels do, so OEMs generally get around this by using pulse-width modulation (PWM). PWM looks like flickering to human eyes and can cause health problems like eye strain or headaches for some people. The display in our review unit flickers at 122 Hz, which is low enough to affect those who are PWM sensitive. Hence, we would recommend trying out the 7 Pro before you buy it in case the flickering irritates your eyes. The panel has low response times though, which makes it well-suited for gamers."
    OnePlus 7 Pro Smartphone Review
     
  14. lulzfactor

    lulzfactor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2013
    Inlägg:
    544
    Mottagna gillanden:
    552

    MINA ENHETER

     

    Bifogade filer:

    flipp gillar detta.
  15. Droid96

    Droid96 Guest

    2% på 4h, känns som fullt acceptabel standbytid. Med andra ord är det skärmen/90hz som är den stora batteriboven (precis som väntat).

    Screenshot_20190520-163818.jpg
    Screenshot_20190520-163825.jpg
     
    Ara, Mr ros och mij gillar detta.
  16. lulzfactor

    lulzfactor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2013
    Inlägg:
    544
    Mottagna gillanden:
    552

    MINA ENHETER

    Dag 2

    En del gpsande och ganska mycket användande i sol (högsta ljusstyrka) mestadels 4g.

    Över förväntan och kommer nog inte ha några bekymmer att klara mig hela dagar :)
     

    Bifogade filer:

    biffenl och Mr ros gillar detta.
  17. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag ska ge er lite snabba intryck! Mer sedan.

    * 7 Pro är ungefär lika stor som OnePlus 6, med den skillnaden att 7 Pro är längre
    * 7 Pro är tyngre än 6:an men inte mycket och den extra tyngden känns bra i mina händer
    * Jag älskar den stora skärmen som fyller ut hela framsidan i princip och det är fantastiskt skönt att slippa notch och hål i skärmen. Det är så här det ska se ut!
    * Fingeravtrycksläsaren är hur snabb som helst och fungerar varje gång, jag är supernöjd för jag var lite orolig för denna punkt
    * Snabbladdaren är verkligen snabb, men 7 Pro laddar riktigt snabbt även med de gamla dashladdarna, det är bara lite långsammare
    * 7 Pro är den i särklass snyggaste mobil jag sett, fantastiskt vacker och skön att hålla i
    * Man känner helt klart att utvecklingen gått framåt jämfört med OnePlus 6, även om det bara är detaljer så gör helheten en stor skillnad
    * Ljudet i högtalarna är mycket bättre
    * Skärmen med 90hz gör verkligen skillnad för upplevelsen, som "alla" säger, man vill inte gå tillbaks till 60hz
    * Kurvad skärm var inte det jag önskade mig, men jag måste erkänna att det är riktigt snyggt och elegant och känns bra i handen. Hade jag fått välja så hade jag nog avstått ändå
    * Knapparna på sidorna känns bättre än på OnePlus 6, man märker att OnePlus tänkt på att förbättra även de små detaljerna
    * Även SIM släden är bättre konstruerad, känns tåligare och mer stabil
    * Jag har inte aktiverat face unlock

    Jag skriver mer senare.

    Nu tänker jag inte skriva något om bildkvaliten innan uppdateringen av kameramjukvaran kommit. Men jag kan skriva om andra saker rörande kameran.

    * Det är fantastiskt med både supervidvinkel och optisk telezoom jämfört med OnePlus 6 kamera. Det ger helt andra möjligheter

    * OnePlus kameraapp är fantastiskt smidig och logisk att använda, det känns verkligen som om OnePlus förstår hur användarna tänker när de fotograferar

    Otroligt bra app vad gäller inställningar och hur lätt och logiskt det är att ändra när man fotograferar. Det finns precis det man behöver och det är enkelt att justera det man vill

    * Kameran är snabb, den reagerar direkt

    * Man kan tydlig skillnad på text och bild, det är klart mycket skarpare bild på 7 Pro. 2K skärm gör skillnad.
     
    Last edited by a moderator: 21 maj 2019
  18. Gustav Karlsson

    Gustav Karlsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2016
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    916
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Magisk & Kirisakura Kernel
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    ROM:
    iOS 15.1.1
    Info:
    Dopamine Jailbreak
    Telefon 3:
    OnePlus 9 Pro
    ROM:
    OxygenOS 11.2.10.10
    Info:
    Magisk & Arter97 kernel
    Platta:
    iPad Pro 12.9
    Du har en poäng i vad du skriver. Även om man säkerligen kan kritisera kameran på flertalet punkter ska OnePlus ha stor cred för att de gjort kameraapplikationen ruskigt trevlig att använda. Bilder tas med ljusets hastighet! :)

    Först och främst; mycket välskriven kort-recension.

    Angående högtalarna rekommenderar jag dig att kika in denna XDA-tråd, förutsatt att din telefon är upplåst & ROOT:ad! :)
     
    Last edited by a moderator: 21 maj 2019
    kissidor, bernard och Ara gillar detta.
  19. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    * Vibrationerna är helt enormt förbättrade. Det är en annan värld

    * Jag använder skärminställning avancerad: AMOLED Wide Gamut. Grymt snygga färger!
     
    bernard och Emptiness gillar detta.
  20. museo12

    museo12 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2010
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    291

    MINA ENHETER

    Tack för tipset!
     
    bernard, Coolmupp och Ara gillar detta.