Google stoppar Android samarbetet med Huawei

Diskussion i 'Huawei Allmänt' startad av pmugghc, 19 maj 2019.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Ok intressant läsning. ALla skyller på Trump och USA för detta. Glömmer bort helt att EU och Sverige också är på gång med sina egna möjliga framtida bannlysningar utav Huawei. Detta har inte ett dugg med Trump att göra. Även Obama administrationen har varit inne på liknande lösningar. Ja, det är politiskt, men varför. Jo det handlar om Kinas statliga kontroll över de flesta tekföretag i Kina. Klart att USA, EU och t o m Sverige fundera på lösningar för att stoppa snedvinklingen i konkurrensen. För saken är Kinesiska företag konkurrera på ett sätt som gör att våra egna företag inte klarar av det, oavsett om de kanske är bättre. När t o m Samsung och Apple har svårt att hålla kinesiska tekföretag undan, då har vi problem.

    Vad är då problemet. Jo, kinesiska arbetares löner är mycket låga och jobbar istort sett för ingenting. Visst de klarar sig, men de får typ en Svensk månadslön och det lever de på 1 år med. Ja, nu överdrev jag sifforna möjligen. Men detta har varit ett faktum. Sedan har kinesiska staten aktivt subentionera dessa företag så de enkelt kunna köpa tekniken de behöver samt frakföretag, vilket gjort att vi kunna köpa tekniken för nära på halva priset.

    Apple, SONY, Samsung; NOKIA och många andra företag kan inte göra detta. Visst man säger hela tiden exempelvis att SONY skall halvera SINA priser, men det är inte helt enkelt för SONY dom har arbetare i EUROPA och Sverige som kräver höga löner, de får också betala en hel del andra saker och skatter ex copyswede-skatten i Sverige. Postnord har krävt att staten gör något och man fick då oväntad hjälp ifrån tullen. Det var då man sa att tull måste betalas på alla försändelser oavsett om den är gratis eller ej.

    Nu har alltså då en utskott i USA ansett att risken för att Kinesiska staten kan nyttja Huawei för just spioneri, och då förslagit att Trump skriver under detta förslag. Vad skall Trump göra. Visst han hade kanske kunnat neka, men ett utskott har alltså sagt att sannolikheten är stor, för Huawei och många kinesiska tekföretag har tät kontakt med Kinesiska staten.

    Detta kommer inte att sluta förrän Kinesiska staten öppet går ut med att de inte kommer kräva något ifrån Huawei när det gäller bakdörrar, och att de kommer sluta aktivt stödja sina företag, så att konkurrensen kan börja fungera igen.

    Sedan är det mycket tråkigt att saken ens behöver gå så långt till till en bannlysning. Men uppenbart har folk inte varit med i diskussionerna. USA är inte ensamma om saken. De kom bara först. Jag lovar er, nästa är EU eller Sverige.
     
    beamdelta, Kristy, pmugghc och 2 andra gillar detta.
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Just Huawei är kinesiska staten.
     
    beamdelta gillar detta.
  3. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 491
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Det här går ut på att Huawei inte skulle kunna utnyttja AOSP eftersom Google inte får ingå ett licensavtal med Huawei, inte ens ett passivt (dvs gratis och utan särskilt avtal) som open source licenser brukar vara.

    ???

    Mumma för advokaterna, är det bara att konstatera.
     
  4. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Huawei får knacka sitt eget OS.
     
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Handlar mer om ett kallt krig


    View: https://youtu.be/BFfQlgQBLGI
     
  6. Oculus

    Oculus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2016
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    58
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 3a, Black, 64GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 3a, Black, 64GB
    Telefon 2:
    Nexus 6P, Graphite, 64GB
    Ser fram emot att få veta om ens nuvarande Huawei-lur kommer fungera åtminstone två år framåt. Fast efter det här så känns det som att sånt kommer vara svårt att förutse, oavsett tillverkare.
     
  7. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det jag tycker är att Samsung, Sony, HTC, LG och andra tillverkare skulle säga att detta accepterar vi inte.

    Huawei är en konkurrent, men de förtjänar respekt och justa spelregler.

    Vi kommer att skydda Huawei och ge dem support med komponenter och mjukvara.. Givetvis inte gratis dock.

    Det är vad som borde hända. Enligt min uppfattning.

    USA har ingen som helst rätt att styra hela världen och det har inte Kina eller Ryssland heller.
     
    Last edited: 22 maj 2019
    CABBAN05 och JML gillar detta.
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Allt tyder ju på att detta bara är ett påtrycknings medel från usa för förbättra utgångsläget i förhandlingarna för de nya tullarna...trump kör med utpressning.. de båda parterna behöver varandra så det kommer nog hitta en kompromiss... som sagt.. igentligen borde man inte lägga någon energi på att spekulera eller läsa artikalar eller något tills om några veckor..allt sker bakom kulisserna ändå... men att allt kommer fungera som vanligt med huawei tror jag absolut...

    Däremot är nog detta en veckorklocka för företaget...
    Jag ser tex att deras utveckling av deras egna OS kommer prioriteras mycket hårdare. Jag kan helt klart tänka mig att de går över till det i Kina, speciellt med tanke på att google tjänsterna redan är blockade där i big firewall of china... och att dom idag inte levereras med google tjänster...
     
    Ara gillar detta.
  9. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  10. Oculus

    Oculus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2016
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    58
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 3a, Black, 64GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 3a, Black, 64GB
    Telefon 2:
    Nexus 6P, Graphite, 64GB

    Intressant. Det man undrar och vill ha reda på är om det kommer bli obligatoriskt eller frivilligt för nuvarande enheter.

    Jag vill ha hugget i sten att nuvarande enheter kommer kunna använda Google Play och dess uppdateringar för all framtid, om än utan att kunna uppdatera OS.
     
    Nicole gillar detta.
  11. bt2018

    bt2018 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2018
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    20
    Vet du vad en "executive order" är? Bannlysningen av Huawei m.fl. har inget med spioneri att göra. Bara med det handelskrig som Trump anser är enkelt att vinna.
     
    ZilverZurfarn gillar detta.
  12. Tripod

    Tripod Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Valideringsprogrammet Android Enterprise Recommended startade väl i början på 2018; så vi har väl inte sett så mycket än, och vad tillverkare, t.ex. Sony, har gjort för sina premiumlurar innan dess, eller efter, är en annan sak. T.ex. att lansera med Android 7, erbjuda uppgradering till 8 & 9. Medan mellansegment kanske erbjuds en uppgradering, säg 8 till 9. Det är ju enskilda telefonmodeller som prövas mot kraven i valideringsprogrammet.

    Det verkar vackla om detta, ibland säger du "... och en systemuppdatering", nästa gång "minst två stora Android-uppdateringar", sedan (eller tidigare?) "... säkerhetsuppdateringar inom 3 månader/90 dagar under en period på 3 år från releasedagen, och en "one letter upgrade"." :)

    (Sedan har jag inte sett "Android Enterprise Certified" från officiellt håll, men i praktiken är det väl det.)

    Såvitt jag har sett från officiellt håll är det en OS-uppgradering som gäller i rekommendationerna; vill någon erbjuda mer, enligt exmpel med Sony ovan, så får de väl göra det, men har inte sett något om det i rekommendationer hittills. Men man talar om säkerhetsuppdateringar under längre tid.

    Android Enterprise Recommended requirements

    What is Android Enterprise Recommended?
    Mobilmarknaden är lite speciell (än så länge); väldigt många vill ha den senaste OS-versionen till nästan vilket pris som helst. Tyvärr är det väl oftast enda alternativet för att erhålla fortsatta säkerhetsuppdateringar en tid.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  13. pmugghc

    pmugghc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    1 945
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

    Huaweis problem började långt innan handelskriget började. Det var US Congress, inte Trump:

    Has Huawei considered the full impact of its US government lawsuit?

    Problemen för Huawei började redan 2012, dvs när Obama var president:

    U.S. Congressional Report: Huawei and ZTE pose a threat to National Security
     
    Last edited: 22 maj 2019
    katho gillar detta.
  14. Tripod

    Tripod Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Det var ett intressant synsätt, och i detta tala om "justa spelregler". :) Jag instämmer i, och tror alla sunda gör, att konkurrenter förtjänar respekt. Sedan finns det sådant som snedvrider konkurrens, och det kan skava. Dock, t.ex. löneskillnader är väl inte så mycket att göra något åt, men Kina som stat snedvrider konkurrensen på ett sätt som inte skulle tillåtas i EU. (Det har dock förekommit att Frankrike och andra har stöttat t.ex. sin bilindustri på sätt som vi inte har gjort.)

    Som dragontrumpetare sade ovan har det funnits åsikter om snedvriden konkurrens långt innan detta telekomföretag fördes upp på en lista i USA. Upprördheten över vad som kanske drabbar Huawei är som att inga cirklar får rubbas, för att man har levt i en stabil tillvaro en tid. I ett längre perspektiv har vi sett allt möjligt i relationer mellan länder. Jfr t.ex. med oljekrisen 1973, ransoneringar, där regeringar tvangs ta till extraordinära åtgärder. Vill man inte uppleva något sådant är väl inte ett långt liv att rekommendera. :)
     
    dragontrumpetare, Kristy, katho och 1 annan gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 703
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    TT har pratat mer med VD:n för Sverige.

    Huaweichef: Klarar oss utan amerikansk teknik

     
  16. Fraz

    Fraz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2015
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    200
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia XZ3
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Max 3
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 8,4"
    Genomsnittslönen i Kina är högre än i t.ex. Bulgarien, Serbien, Bosnien, Albanien, Ukraina etc. Eller om du föredrar länder i öst; Thailand, Filipinerna, Indonesien, Vietnam, Indien, Pakistan, Bangladesh.
    Average income around the world

    Gällande stöd från kinesiska staten för kinesiska företag är det knappast något unikt för dem. Kollar vi på USA så har vi pyttesmå stackars företag som får stöd från staten, företag som Nike, Ford, Intel och Boeing.
    The 8 Biggest Corporate Welfare Recipients in America
     
    Oculus gillar detta.
  17. Cire

    Cire Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Hur ser möjligheterna på Huawei telefoner ut att låsa upp och lägga in egna roms? Snacka om en möjlig marknad att få tag i en grym telefon till ett super pris om man gör den vägen istället.
     
  18. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Officiellt har Huawei stängt den möjligheten. Även om det går så skulle mjukvaran sakna drivers för t.ex kameran och vad sjutton ska man med en grym kamera till som kommer ge usla bilder i och med stödet för hårdvaran då saknas.
     
  19. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Ponera att kommande telefoner inte får köra Googles tjänster... visst är det så att hela ramverket för att kunna casta till Chromecast kommer gå förlorat på dessa enheter?
     
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 324
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vet inte helt, men man kan ju chromcasta från en iOS enhet, så vet i fan faktiskt
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.