Oneplus 7 Pro - Kameratest

Diskussion i 'OnePlus 7 Pro - Allmänt' startad av inact_0036, 14 maj 2019.

  1. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Han syftade dock på kompaktkameror och inte på systemkameror. Det finns en hel del högklassiga kompaktmodeller att välja på.
     
  2. Gustav Karlsson

    Gustav Karlsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2016
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    916
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Magisk & Kirisakura Kernel
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    ROM:
    iOS 15.1.1
    Info:
    Dopamine Jailbreak
    Telefon 3:
    OnePlus 9 Pro
    ROM:
    OxygenOS 11.2.10.10
    Info:
    Magisk & Arter97 kernel
    Platta:
    iPad Pro 12.9
    Stämmer förvisso men ändå, faktum kvarstår. Blir ytterligare minska en sak till att släpa runt på, när man redan kan ha en telefon med mycket kompetenta fotoegenskaper i framfickan.
     
    Ara gillar detta.
  3. Deacon

    Deacon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    388
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Klart det kommer uppdateringar. Frågan är bara i vilken mån OnePlus kan avhjälpa de klara brister som kamerorna uppvisar ur kartong. Som sagt, inga uppdateringar som de har släppt till tidigare telefoner har inneburit några radikala, omvälvande förbättringar för fotograferingen. Jag hoppas, förstås, men det återstår att se.

    Och jo, en del av de bilder som har postats, både här och på annat håll, kan med fog beskrivas som riktigt dåliga. Särskilt när telefonen kostar som den gör. Ingen kan heller lova att det blir bättre, allra minst en köpare som väntar på sin nya telefon, köpt för dyra pengar, och som naturligtvis gärna vill övertyga sig själv och andra om att han har gjort ett riktigt bra köp i alla avseenden. Det hänger på OnePlus och deras kompetens att utveckla sin mjukvara, som tidigare nämnt.
     
    stealth.pilot, Droid_269, pmugghc och 2 andra gillar detta.
  4. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Ja, det har visats en del riktigt dåliga bilder. Direkt suddiga. Men nu väntar vi på uppdateringen och ser vad det blir för resultat då.
     
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 338
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag testade att "släpa runt" på en kompaktkamera för 4 år sedan. Det var på tiden då en liten kompaktkamera för 2-3000 kr knäppte något bättre foton än en smartphone i autoläget. Dock var det väl bara någon vecka som den låg med i jackfickan sedan låg den bara hemma på hyllan. Även om det i teorin lät vettigt att använda en dedikerad kamera för foton så var det inte til räckligt bekvämt. Idag känns det ännu mer meningslöst när man kommit så länge med hdr-funktionerna på smartphones. Jag är inte säker på att det finns någon kompaktkamera som är en lika bra allroundkamera för point and shoot som Pixel 3 även om man går upp rätt mycket i pris.
     
    pmugghc gillar detta.
  6. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det finns kompaktkameror som ger överlägset bättre bild än Pixel.

    Exempel, titta på fullstora bilderna i albumet:
    Panasonic Lumix DMC-LX10/LX15 Review
     
  7. minh

    minh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2011
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Alltså grejen är att jag äger en Canon 600D och nån Canon g7 mark 2 och jag håller med att 600d ligger för det mesta hemma men. Men om vi åker på semester så åker alltid g7 med och jag tar alla dagar i vecka g7s bilder istället för min oneplus 6 eller frugans iphone x. Men helt klart jag håller med oxå att det är bekvämt med smartphone. Dock så tycker jag bara att det spelar ingen roll vilken mobil man prata om så är bilderna inte lika bra anser jag. Men folk prioritera det så mkt när dem köper mobil. Det är bara intressant att veta hur alla ser på saker och ting.
     
    Ara gillar detta.
  8. p1er

    p1er Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Det brukar ju sägas att den bästa kameran är den du har med dig.

    Det är därför många idag är måna om att ha en bra kamera på mobilen, man har ju i stort sett alltid med sig den. Även jag som inte tar så mycket bilder, mest på tillställningar och semester, vill gärna ha så bra mobilkamera jag kan få.
     
    spigen, katho och Droid96 gillar detta.
  9. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det vill jag också ha naturligtvis, men det överskyggar inte allt annat. Det finns många saker att beakta när man väljer mobil och foto är en av de sakerna som jag gör minst, så det kan jag omöjligt ha som helt överskuggande. Det är en viktig egenskap bland andra viktiga egenskaper. Är det planerat att fotografera så använder jag inte mobilkameran i vilket fall som helst.
     
  10. Droid96

    Droid96 Guest

    Redo för kamerabattle.

    Pixel 3 vs OP7 Stock vs OP7 Gcam. Ska bara testa alla tillgängliga gcam-ports så att jag är säker på att jag har den bästa.

    F7207CB6-6C09-40EA-9054-0592A0303275.jpeg

    (Jag kommer givetvis lägga ut den GCam .apk som jag använder här i tråden sen så ni med OP7 kan ladda hem!)
     
    Puttesson, sambakungen, R3b0rn och 11 andra gillar detta.
  11. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Nu skulle jag inte kommentera foto innan uppdateringen, men ni får en bild trots det. Varsågod att döma.

    Blomman är ifrån min egna trädgård. Bilden är 100% direkt ifrån kamera. Fotoläge: Pro. Objektiv: Standard.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 21 maj 2019
    Gambit och kissidor gillar detta.
  12. pmugghc

    pmugghc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    1 945
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

  13. Droid96

    Droid96 Guest

    Kameratest pågår!

    04D1258C-EC4B-4087-A0C2-24EDC0D0558F.jpeg
     
  14. Droid96

    Droid96 Guest

    Kameratest: OP7 Pro Stock vs OP7 Gcam vs Pixel 3

    Version av GCam som använts: https://drive.google.com/file/d/1KII...usp=drive_open

    Samtliga bilder har tagits utan att ge kameraappen någon ledtråd om var fokuspunkt ska ligga eller liknande, bara point-and-shoot. Vissa bilder är tagna med Nightscape/Night Sight och då anges det. I vissa fall har jag lagt in bild tagen med iPhone Xs Max som referens.

    Bild 1: Test av dynamiskt omfång

    balkong_dynamisktomfang_op7-stock.jpg
    Oneplus 7 Pro, stock

    balkong_dynamisktomfang_op7-gcam.jpg
    Oneplus 7 Pro, gcam

    balkong_dynamisktomfang_pixel3.jpg
    Pixel 3

    Stock-kameran uppvisar mycket bra dynamiskt omfång, livliga färger och bra detaljrikedom. Med Gcam på OP7 blir det kraftigare kontraster och mer korrekt färgåtergivning men detaljrikedomen är sämre. Pixel 3 ger den mest korrekta färgåtergivningen av de tre kamerorna, men sämst detaljrikedom. Endast stock-kameran ger läsbara öppettider på butiken till höger i bilden, dock ser det nästan målat ut, brusreduceringen är för kraftfull.

    Bild 2: Domkyrkan

    church_op7-stock.jpg

    Oneplus 7 Pro, stock

    church_op7-gcam.jpg
    Oneplus 7 Pro, gcam

    church_pixel3.jpg
    Pixel 3

    OP7/Stock uppvisar problem med brusreducering/detaljåtergivning där stora delar av bilden ser målad ut och saknar nyanser. Det syns tydligast i byggnaden framför domkyrkan vars struktur i fasaden är helt utslätad på Stock men syns på OP7/Gcam och Pixel 3. Pixel 3 har bäst skärpa och överlag mest korrekt färgåtergivning. Stock-bilden har bäst ljus.

    Bild 3: Upplandsmuseet

    museet_op7-stock.jpg

    Oneplus 7 Pro, stock

    museet_op7-gcam.jpg
    Oneplus 7 Pro, Gcam

    museet_pixel3.jpg
    Pixel 3

    Pixel 3 fångar rätt färger både i solnedgången och den vita husfasaden till vänster i bilden. Stock presterar bilden med mest ljus och minst HDR-halos runt träden i mitten av bilden men träden är lite för gröna för att matcha verkligheten.

    Bild 4: Schweizeriet

    gunterska_op7-stock.jpg

    Oneplus 7 Pro, stock

    gunterska_op7-gcam.jpg
    Oneplus 7 Pro, gcam

    gunterska_pixel3.jpg
    Pixel 3

    Gcam fångar mest detaljer i det vänstra fönstret och rätt detaljrikedom i fasaden. Stock slätar ut detaljer och är lite för mörk. Ingen av telefonerna fångar korrekt vitbalans, stock är lite för grön och OP7/Gcam+Pixel 3 är för blåa. Pixel 3 fångar överlägset mest detaljer överlag, särskilt i skylten i mitten.

    Bild 5: Ån

    river_op7-stock.jpg
    Oneplus 7 Pro, stock

    river_op7-gcam.jpg
    Oneplus 7 Pro, gcam

    river_pixel3.jpg Pixel 3

    OP7/Stock har stora problem här, dels för grön vitbalans men också hård brusreducering som tar bort i princip alla detaljer i husfasaderna, på vattenytan och i träden. OP7/Gcam lyckas klart bättre, men vinnaren är Pixel 3 som både fångar rätt färger och detaljer. Det enda Pixel 3 gör fel är att himmelen är lite för blå.

    Bild 6: Flustret

    flustret_iphone.jpg

    iPhone Xs Max

    flustret_op7-stock.jpg

    Oneplus 7 Pro, Stock

    flustret_op7-gcam.jpg
    Oneplus 7 Pro, gcam

    flustret_pixel3.jpg
    Pixel 3

    När mörkret faller får OP7/Stock, OP7/Gcam och Pixel 3 svåra problem att hantera korrekt färgåtergivning. Himmelen blir alldeles för blå och bilden överlag för kall, därför visar jag en bild från iPhone som är mest lik verkligheten. Minst dålig av Androidtelefonerna är OP7/Stock. OP7/Gcam misslyckades med fokusen på denna bild.

    Bild 7: Domkyrkan II

    church_castle_op7-stock.jpg
    Oneplus 7 Pro, stock + Nightscape

    church_castle_op7-gcam.jpg
    Oneplus 7 Pro, gcam + Night Sight

    church_castle_pixel3.jpg
    Pixel 3 + Night Sight

    OP7/Stock ser bra ut överlag med bra färger, men saknar lite kontrast och detaljer (hård brusreducering). OP7/Gcam är lite för varm och färgerna är inte korrekta men detaljåtergivningen har fått ett lyft från Stock. Pixel 3 är absolut bäst med rätt färgåtergivning och bra detaljer.

    Bild 8: Ån II

    car_river_op7-stock.jpg

    Oneplus 7 Pro, Stock + Nightscape

    car_river_op7-gcam.jpg
    Oneplus 7 Pro, Gcam + Night Sight

    car_river_pixel3.jpg
    Pixel 3 + Night Sight

    OP7/Stock brusreducerar på tok för mycket vilket gör att stora delar av bilden ser målad ut. Ljus och färgåtergivning är korrekt. OP7/Gcam har betydligt mer detaljer men lite för mörk exponering och för kall vitbalans. Pixel 3 vinner igen med bäst detaljåtergivning och korrekta färger, dock också mest brus av de tre.

    Bild 9: Bron

    bridge-op7-stock.jpg

    Oneplus 7 Pro, stock + Nightscape

    bridge-pixel3.jpg
    Pixel 3 + Night Sight

    Missade tyvärr att ta denna bild med OP7/Gcam. OP7/Stock har stora problem med detaljåtergivningen åter igen, se trädet i övre vänstra hörnet. Pixel 3 har överlag den bästa bilden, men om man tittar på bildens mitt är OP7/Stock något skarpare.

    Bild 10: Gränden

    alley_op7-stock.jpg

    Oneplus 7 Pro, Stock + Nightscape

    alley_op7-gcam.jpg
    Oneplus 7 Pro, Gcam + Night Sight

    alley_pixel3.jpg
    Pixel 3 + Night Sight

    OP7/Stock har alldeles för stark brusreducering och åter igen ser bilden målad ut med bristfällande detaljåtergivning. Färger är dock korrekta. OP7/Gcam trollar fram en hel del mer detaljer, kolla bara trädet i mitten. Pixel 3 är dock i en egen liga med riktigt bra detaljåtergivning och även mest korrekta färger.

    Sammanfattning

    Oneplus 7 Stock är en bra kamera som tar bilder med stort dynamiskt omfång. Vitbalansen drar ofta åt det gröna hållet och kameran smetar ut detaljer och brusreducerar alldeles för hårt även i bra ljusförhållanden.

    Oneplus 7 Gcam ökar mängden brus i bilderna jämfört med stock, men ger mer korrekta färger och mer detaljer (mindre brusreducering/utsmetning). Det är tydligt att Gcam behöver mer trimning, framförallt Night Sight. Det går inte heller att använda något annat objektiv än 1x. Gcam löser inte alla problem, vissa karaktäristiska drag från Stock-appen syns även i Gcam, vilket tyder på att de kommer från hårdvaran eller mjukvara på lägre nivå i operativsystemet.

    Pixel 3 är kung när det gäller nattbilderna som har gott om detaljer och korrekt färgåtergivning. Bilderna blir något brusigare än Oneplus 7 Pro, men det är också tack vare det detaljerna finns där.

    Ingen av kamerorna rår på iPhone Xs Max i korrekt färgåtergivning, dock får iPhone stryk av båda när det gäller nattfotografering.

    Slut på del 1, del 2 kommer!
     
    Kent, marges, P.F och 30 andra gillar detta.
  15. andyman11

    andyman11 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2012
    Inlägg:
    302
    Mottagna gillanden:
    766
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21 Ultra
    Grymt jobbat:)
     
    Ara gillar detta.
  16. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Pratet om att 7 Pro har en kass kamera är kraftigt överdrivet, det har du visat. Riktigt bra test. Det ska bli intressant att se vad förbättrad mjukvara kan göra.
     
  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 338
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Intressant test!

    Nu har jag bara kollat på bilderna på min laptop utan att förstora dem och då tycker jag OP7Pro Gcam och Pixel 3 ofta är förvillande lika (förutom med night sight). Dock missar man ju detaljerna när man inte tittat på en monitor eller zoomar in. Har noterat samma sak när jag jämfört Gcam på Xiaomilurar med Pixel 2 XL. Take home message for mig är att återigen att gcam-modden är ett fantastiskt komplement till stock-kameran på de flesta telefoner.
     
  18. Droid96

    Droid96 Guest

    Tack! :)

    Ja, Oneplus har faktiskt levererat sin bästa kamera hittills med OP7 Pro. För gemene man är den fullt tillräcklig/imponerande. Som fotograf ser jag dock en hel del irritationsmoment som gör att jag överlag föredrar OP7/Gcam och framförallt Pixel 3/iPhone Xs Max. Dock ska jag ge OP7/Stock credit för att den har väldigt få HDR-halos, i princip inga (precis som Xs Max). Jag hatar HDR halos då de får bilder att se väldigt fejk ut (syns tydligt som ett ljus runt kontrastrika områden på Pixel 3-bilderna). Oneplus har också kommit tillrätta med överskärpningsproblemen och nu verkar de knappt lägga på nån skärpa alls (som Xs Max).

    I del 2 av mitt kameratest ska OP7/Stock få gå en match mot just iPhone Xs Max som fortfarande är min favoritkamera (förutom på natten).

    Ja, ingen tvekan om att mjukvaran är avgörande för slutresultatet. Den GCam-port jag använder är inte perfekt trimmad och därför blir färger och kontrast lite fel. Dessutom verkar det vara mjukvara på lägre nivå i operativsystemet (eller möjligen hårdvaruskillnader) som gör att OP7/Gcam har vissa gemensamma problem med OP7/Stock som inte syns på Pixel 3-bilderna. Men jag tror att det kommer att gå att nå nästan identisk prestanda med Pixel 3 med Gcam på OP7 vilket är en ganska trevlig nyhet. Jag föredrar verkligen Oxygen OS framför Stock Android på Pixel 3. Om OP7 Pro hade haft lite bättre stereohögtalare, trådlös laddning och always on display hade den blivit min daily android driver.
     
  19. Droid96

    Droid96 Guest

    Det här är för övrigt en intressant closeup från "Bild 1":

    balkong_dynamisktomfang_op7-stock.jpg

    Oneplus 7 Pro/Stock ser verkligen ut som en oljemålning/3D-rendrering men bilden är väldigt ren och det går att läsa (typ) texten på skyltarna.

    balkong_dynamisktomfang_op7-gcam.jpg

    Oneplus 7 Pro/Gcam ser mer ut som ett fotografi med mer brus, starkare kontrast och mer struktur i byggnaden.

    balkong_dynamisktomfang_pixel3.jpg

    Pixel 3 är brusigast och kvaliteten är tydligt sämre än OP7 Pro/Gcam vilket kan bero på den helt nya högupplösta sensorn (Sony IMX586) i Oneplus 7 Pro.

    balkong_dynamisktomfang_iphone.jpg

    iPhone producerar nåt sorts mellanting mellan OP7/Stock och OP7/Gcam. Sämst detaljer (man ser inga strukturer i fasaden) och lägst upplösning av de fyra men mest korrekt färgåtergivning och inget brus.
     
    patts, Mabbutt, Ara och 1 annan gillar detta.
  20. MrJiM

    MrJiM Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 576
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8 Ultra
    Låter lovande?[​IMG]
     
    Belic och Ara gillar detta.