Google stoppar Android samarbetet med Huawei

Diskussion i 'Huawei Allmänt' startad av pmugghc, 19 maj 2019.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. pmugghc

    pmugghc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    1 945
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

    Hur stor är den "communityn" jämfört med den volym Huawei haft hittills? 0.01%? Det lönar sig helt enkelt inte.
     
    Kristy, Oculus, katho och 1 annan gillar detta.
  2. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 369
    Mottagna gillanden:
    5 157
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Vanliga människor kommer aldrig sitta och flasha custom roms, de vill att allt bara skall fungera out of the box så det lär vi aldrig se.
     
    Kristy gillar detta.
  3. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Knappast. Läget var ett annat för 10 år sedan. Då fanns det knappast någon som körde original-ROM. Nu är mobilen en commodity som inte ens jag (som älskade att testa och modda nya ROMar) skulle fundera över att göra mer med än använda.
     
  4. pmugghc

    pmugghc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    1 945
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

    Man kan inte gå på allt PR-snack. Varför tror du Amazon inte har så många apps i sin store ? Kolla här om Play Services:
    What Is Google Play Services? Why Do You Need It?

    Is Google Play Services necessary?

    Many apps rely on Google Play Services to access Google APIs for added functionalities. As most apps from Play Store rely on these services, disabling or uninstalling Google Play Services might cause those apps to break down. Also, Google Apps would not work.
     
    katho gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nu är ZTE inte lika stora som Huawei, men de stod på branten till konkurs efter 100 dagar. Hur länge kan Huawei hålla ut under samma förutsättningar? Tre gånger så lång tid?

    Sannolikheten för att lyckas med att dels presentera en ny arkitektur, en ny systemprocessor som bygger på arkitekturen, massproducera chippet och sedan på något vis lyckas porta AOSP till det tillsammans med de delar man behöver för ett eget ekosystem inom loppet av låt säga ett år är mikroskopiskt liten.

    Under tiden fortsätter dessutom ARM pressa på och blir bättre för varje generation. Att börja på ruta ett och göra det bättre än ARM blir en ännu tuffare utmaning. Är chippet inte konkurrenskraftigt hamnar man ändå i underläge.
     
    odalman, Kristy, pmugghc och 1 annan gillar detta.
  6. pmugghc

    pmugghc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    1 945
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

    Förbudet gäller hårdvara med, kolla länken:
    Google stoppar Android samarbetet med Huawei
     
  7. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Jag håller med, den är minimal. Men om det finns något företag i världen som kan lyckas med detta är de Huawei & Samsung. Tror inte förbudet kommer hålla, men hade ändå varit häftigt om Huawei hade lyckats. Nu vet jag att chansen är minimal, men ändå.

    Jag tror inte Huawei hade gått i konkurs, de har fortfarande 5g näten och annat om förbudet inte lyfts upp. Är trist att se hur beroende vi är av USA. De kanske hade lagt av smartphone-industrin.
     
  8. pmugghc

    pmugghc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    1 945
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

    Men vad använder de i sin 5G utrustning? Vi vet inte, kolla exemplet i Huawei's microchip vulnerability exposed
    om alla små HW komponenter ett enda motherboard har från olika håll i världen.
     
    katho gillar detta.
  9. Oculus

    Oculus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2016
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    58
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 3a, Black, 64GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 3a, Black, 64GB
    Telefon 2:
    Nexus 6P, Graphite, 64GB
    Ara och mul gillar detta.
  10. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    NU är vi inte så beroende utav USA hårdvarumässigt, utan det är snare mjukvarumässigt som USA har en stor makt och då via Apple, Google och Microsoft (om vi tänker datorer). MEn Ericsson är fortfarande en stor spelar i nätverk och har tack vare nyheterna om att USA, EU och Sverige m fl var inne på att bannlysa Huawei. Redan då började operatörer välja Ericsson före andra tillverkare. NU blev oron befogad då USA som första nation bestämmer sig för att bannlysa Huawei, och om inte de lyckas få Kinesiska staten till förhandlingsbordet, så kommer Sverige eller EU följa efter.
     
  11. Fraz

    Fraz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2015
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    200
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia XZ3
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Max 3
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 8,4"
    En annan intressant konsekvens är ju att det säkerligen blir mindre attraktivt för företag att försätta sig i en situation där de är beroende av amerikanska resurser för att kunna göra affärer. Om de - utan att lägga fram konkreta bevis för något - gör så här mot en spelare så stor som Huawei, och dessutom skjuter sig själv i foten med tanke på all export de går miste om är det ju ingen som går säker.
     
  12. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Kom igen, skulle dessa företag skydda ett företag som i stort sett backas upp utav kinesiska staten? Inte många utav de företag som du nämner, har samma möjligheter själva. De måste acceptera de regler som finns, medans Kinesiska staten gör situationen bättre för deras tekföretag. Svar nej. Sony, Samsung, HTC och de övriga tillverkarna, är lika trötta på att Huawei och andra kinesiska företag har helt andra regler. Jag tror förvisso att Huawei vill vara ett företag som lever under samma regler som Samsung och Sony, de borde också förstå varför omvärldens sparkar bakut. USA är som sagt fortfarande inte ensamma om bannlysning utav Huawei. EU, och Sverige har också varnat för att använda Huawei inom specifika områden. Så riksdagsfolk och regering har fått instruktioner att INTE nyttja Huawei, Militär, Polis och andra samhällsfunktioner har samma instruktioner.

    Just nu väntar EU och Sverige bara på att se om det räcker med USA, men låtsas som att de inte är på samma ställe. USA är mäktigast, Hade EU börjat, så kanske inget hade hänt. Nu känns det ganska direkt för Huawei och Kinesiska staten. Om inte något händer inom dessa 90 dagar, så kommer Antingen Sverige eller EU gå in i nästa steg.
     
    Last edited: 22 maj 2019
    katho och pmugghc gillar detta.
  13. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    klart jag vet. Du säger ju bara vad jag just sa. Har inte sagt något om spioneri. Det enda jag anser att Trump inte är problemet här utan Kina. Trump var bara först med att bannlysa Huawei. EU och flera länder i Europa bl a Storbritannien och Sverige har också flaggat för detsamma. Man rekommenderar inte folk att använda Huawei heller inom viktiga delar utav samhället.
     
  14. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    En sån hjälp skulle givetvis inte vara utan krav.
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Anandtech kommenterar ARM-nyheten: Report: Arm Suspends Business with Huawei - Future Chip Development In Jeopardy

     
    Kristy gillar detta.
  16. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM

    Det är möjligt att det finns länder med lägre löner. Men Kina är den enda nationen som har tekniken och kunnande: Av de länder som du räknade upp där är det i stort sett Indien som möjligen har möjligheten att vara ett nytt Kina, vilket också händer. Många företag har förlagts sin tillverkning i indien. Det är också sant att lönerna har gått upp i Kina, och att det finns företag som vill bygga nya företag i andra länder som Thailand eller Vietnam. Så det är sant. Kina som stornation för att bygga all teknik är på väg ut. Men det är fortfarande så att Kinesiska staten lägger sig i en hel del.

    Ditt exempel med bilindustrin i USA. Amerikanska staten var i stort sett tvingade att stödja bilindustrin i USA, för den arbetslöshet som skulle följa skulle bli riktigt illa. Men innan man stöttade så tvingade Amerikanska Staten GM och Ford att sälja av sina bilmärken som de köpt utanför USA vilket gjorde att SAAB idag fortfarande visserligen finns, men inte under samma namn och volvo köptes utav Geely. Kinesiskt företag. SÅ ja, visst finns det stöd, men inte på samma sätt som Kina hållit på. Kina har haft avtal som är så gamla att de inte längre funkar. Ex frakt som är någon lag ifrån slutet av 1700-talet som kom till under ostindiska kompaniets tid som innebar att omvärldens postverk fick betala all frakt som kom ifrån Kina. Det är ju detta som svenska Postnord försökt ändra på ex. Att frakten är så mycket billigare om man köper direkt ifrån kina är en stor orsak till varför kinesiska mobiler sålt så bra, för de har blivit extra billiga och att man inte varit så noga med tullavgifter har gjort det ännu bättre.

    Det är möjligt att Kina inte är orsaken till problemet utan dessa gamla regler. Och det är det man vill förändra och just nu verka inte Kina vilja ändra på detta.
     
    katho gillar detta.
  17. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Att tro att den här soppan är föranledd av något annat än att Trump är rädd för (vad han anser osund) konkurrens är (saknar ord). Olja, kol och gas-industrin subventioneras t.ex med 1/15 av totala världsekonomin.
    Är man på ett personligt plan så mån om rättvisa handelsvillkor och arbetsförhållanden är det bara att "rösta med plånboken" .
    Att som USA explicit eller implicit tvinga omvärlden att stötta alla påhitt som bara är till för att gynna USAs ekonomi är helt befängt. Själv undviker jag (så långt det går) numera allt som har Made in USA på sig.
     
    wenom666, Gorgeous och Fraz gillar detta.
  18. Egil

    Egil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    638
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra
    Platta:
    Samsung S7+
    Platta 2:
    Ipad pro, Sony Z4
    Övrigt:
    Google nest hub max + Google nest hub + Chromecast etc.
    Följer tråden, då jag har en P30 pro.
    Är i behov av en ny dator och har funderingar om Huawei.
    Är det samma där att de inte får Windows upddaringar etc?
     
  19. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM

    Visserligen sant. Men Trump är inte ensam. Är det inte någon här som följt med i nyheterna? EU vill också bannlysa Huawei. Svenska Staten vill också se om det finns en möjlighet att göra detsamma. Det är inte bara Trump och USA. Han gör vad han lovat göra. Och det är att se till att arbetarna i USA har ett jobb att gå till. Basta. Samma sak gäller självklart i EU och Sverige.>

    Men visst. Det är tråkigt att detta behöver ske, för att få bort gamla regler som snedställer konkurrensen. Det är tråkigt. Men det är ett handelskrig och man vill få Kinesiska Staten till förhandlingsbordet.

    Samtidigt så kanske detta kan utgöra en positiv sak. Det är ju inte helt fel om Huawei skulle vara så stora, att det kanske skulle kunna gå att få in ett tredje operativsystem?
     
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tråden har spårat ur lite nu igen och handlar mest om politik. Topic är konsekvenserna av handelsstoppet mellan Huawei och amerikanska bolag.

    Trump kan bäst debatteras i någon annan tråd, då det blir så rörigt annars för de som vill följa topic.
     
    Kristy, Oculus, ZilverZurfarn och 1 annan gillar detta.
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.