Oneplus 7 Pro - Kameratest

Diskussion i 'OnePlus 7 Pro - Allmänt' startad av inact_0036, 14 maj 2019.

  1. Belic

    Belic Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2014
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    @jajo@jajo Fantastiskt jobb!

    Hoppas på en riktigt bra port för Gcam snart!
     
    Droid96 gillar detta.
  2. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag hoppas på att OnePlus nya mjukvara till kameran ska göra GCam fullständigt ointressant
     
    Emptiness gillar detta.
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Google har ju sin filosofi kring hur bilderna ska se ut med mycket detaljer men med mer brus m.m. Även om OnePlus skulle förbättra sin kameramjukvara är det ju inte säkert att de väljer att gå mer mot gcamhållet i algoritmerna och därför kommer gcam även fortsättningsvis vara intressant för en stor grupp användare. Själv älskar jag stilen på foton tagna med gcam så en fungerande gcam-port är ett viktigt kriterium när jag väljer telefon.
     
    IRONMIKE, livinl0ud, R3b0rn och 2 andra gillar detta.
  4. lulzfactor

    lulzfactor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2013
    Inlägg:
    544
    Mottagna gillanden:
    551

    MINA ENHETER

    Auto redigerad i Google foto.
    Tagen genom fönstret i bilen.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 22 maj 2019
    kissidor, frassedylan, patts och 3 andra gillar detta.
  5. Droid96

    Droid96 Guest

    Som utlovat...

    Kameratest del 2

    Denna gången framförallt mot min kamerafavorit iPhone Xs Max, men även några jämförelser mot Pixel 3. Jag har enbart använt stockkameran denna gång.

    Bild 1: Busken

    buske-op.jpg
    Oneplus 7 Pro/Stock

    buske-iphone.jpg
    iPhone Xs Max

    En bild som kanske får anhängare från olika läger, men i mina ögon är iPhone vida överlägsen här. Dels är gruset grått och inte blått men grönskan har också rätt färg i kontrast mot de lila blommorna. Oneplus bild saknar detaljer och ser "trött" ut. Kolla bara blommorna på träden bakom bänken till vänster i bild.

    Bild 2: Martin Luther King-statyn

    luther-op.jpg

    Oneplus 7 Pro/Stock

    luther-iphone.jpg

    Iphone Xs Max

    Här lyckas Oneplus lite bättre, gruset har nästan samma färg som verkligheten. iPhone är spot-on färgmässigt. Oneplus fångar många detaljer i de mörka partierna på statyn, men svartpunkten ligger för högt och bilden saknas punch/kontrast. Även om iPhone ser väl mörk ut så finns det detaljer i samtliga mörka områden. Husfasadernas struktur återges mycket bättre på iPhone. Båda kamerorna hanterar motljuset bra.

    Bild 3: Universitet

    universitetet-op.jpg

    Oneplus 7 Pro/Stock

    universitetet-iphone.jpg

    iPhone Xs Max

    Stor skillnad i vitbalans jämfört med verkligheten. Oneplus är lite för varm och iPhone är lite för kall, sanningen är mittemellan, möjligen att iPhone är något mer korrekt. Båda kamerorna klarar att återge det varma ljuset mot fasaden på ett bra sätt. iPhone återger mer detaljer i fasaden.

    Bild 4: Gränden

    alley-op.jpg

    Oneplus 7 Pro/Stock

    alley-iphone.jpg
    iPhone Xs Max

    Oneplus återger en mörk och kontrastrik bild med något för mycket värme i vitbalansen. Det är svårt att avgöra att det andra huset på vänster sida är mörkrött i Oneplusbilden men iPhone fångar det korrekt. iPhone återger himmelen bra men kullerstenarna är blåare än verkligheten och bilden är lite kontrastfattig.

    Bild 5: Gustavianum 3x zoom

    gustavianum-3x-op.jpg

    Oneplus 7 Pro/Stock

    gustavianum-3x-iphone.jpg
    iPhone Xs Max (2x optisk zoom + mjukvaruskalning till 3x)

    gustavianum-3x-pixel.jpg
    Pixel 3 (1x zoom + mjukvaruskalning till 3x)

    iPhone fångar här den bästa bilden trots att mjukvaruskalning används för att nå 3x. Oneplus har godkänd skärpa på själva byggnaden men misslyckas totalt med blommorna i trädet i förgrunden. Oneplus saknar också kontrast, det ser lite mjölkigt ut. Pixel 3 tar en godkänd bild trots total avsaknad av zoom men den kan givetvis inte mäta sig med iPhone och Oneplus i skärpa. Den är också alldeles för mörk.

    Bild 6: Runsten Portrait mode

    runsten-portrait-op.jpg
    Oneplus 7 Pro/Stock

    runsten-portrait-iphone.jpg
    iPhone Xs Max

    runsten-portrait-pixel.jpg
    Pixel 3

    Egentligen ska man väl ta portraitbilder på människor men det enda som fanns att tillgå var en runsten... Bilden är tagen på samma fysiska plats men alla tre kameror ger olika utsnitt. Oneplus ger den mest inzoomade versionen med bra kantdetektering. Pixel 3 ger den mest utzoomade och även den som jag föredrar överlag tack vare fenomenal djupkänsla och kantdetektering (trots endast ett objektiv). iPhone var först med portrait mode men har blivit kraftigt omseglade av konkurrensen. Bilden har sämst kantdetektering men mest korrekta färger.

    Bild 7: Skylt på träd

    tradskylt-op.jpg
    Oneplus 7 Pro/Stock

    tradskylt-iphone.jpg iPhone Xs Max

    tradskylt-pixel.jpg
    Pixel 3

    En bra bild för att se detaljåtergivning och färgkorrekthet. Här misslyckas Oneplus totalt och hela bilden har en mycket konstig mjölkig "hinna" som syns tydligast i bakgrunden. Bilden har också minst detaljer och konstigast färgåtergivning av de tre. iPhone och Pixel lyckas båda bra med detaljerna men iPhone är en klass för sig när det gäller färgåtergivningen och hanterar både brunheten i trädet och den gula fasaden i bakgrunden.

    Sammanfattning

    Nja... Oneplus kamera får "godkänt" men inte mer. Det finns fortfarande en känsla av att man aldrig riktigt vet hur bilderna från Oneplus kommer bli, medans man alltid kan lita på att Pixel 3 och iPhone Xs Max kommer ta grymma bilder.

    Det blir spännande att se hur Oneplus nästa mjukvaruuppdatering förändrar kamerans prestanda. Kommer den innan fredag kväll blir det ytterligare ett test, annars är tyvärr min OP7 Pro såld.
     
    Last edited by a moderator: 22 maj 2019
    night77, IRONMIKE, stealth.pilot och 6 andra gillar detta.
  6. inact_0036

    inact_0036 Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    545

    MINA ENHETER

    Snacka om utklassning.

    OnePlus-teamet har en del att jobba på när det gäller kamera mjukvaran! :)
     
  7. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det tycker jag inte, många av bristerna går att rätta till i efterhand. Den ger bra bilder överlag.och ingen av kamerorna är felfria eller bäst varje gång.
     
  8. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Beredd att hålla med. Knappast nån utklassning, alla kameror är kompetenta även om vissa bilder är bättre än andra.
     
    Ara gillar detta.
  9. Deacon

    Deacon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    388
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Den stora svagheten (utöver det vi känner till med vidvinkeln och zoomlinsen) är att OP7 Pro är så ojämn. Den kan helt klart ta bra bilder, men det kan lika gärna bli ett miserabelt fuck-up. Jag tror de flesta vill kunna plocka upp mobilen, rikta och bränna av en bild, trygg i tanken på att den kommer att vara riktigt bra. Den bekvämligheten kan OP7 Pro-ägare inte njuta av. Åtminstone inte ännu, till skillnad från de som rockar iPhone/Pixel. Återstår att se vad kommande uppdateringar kan göra.
     
    pmugghc, night77, Droid96 och 4 andra gillar detta.
  10. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag har hunnit plåta en del nu och tycker att kamerorna exponerar bra, inga större missar. Det som gjort mig besviken är skärpan på teleobjektivet, hoppas det kan åtgärdas. Sen så har färger och kontrast på supervidvinkeln mycket att önska, så där hoppas jag också på förbättringar.
     
  11. Jontelitokd

    Jontelitokd Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    727
    Mottagna gillanden:
    372
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OP Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OP Nord 2
    Telefon 2:
    Samsung S10+
    Och du som sa att detta var världens bästa telefon 10sek efter den presenterats.. ;)
     
    p1er, pmugghc och katho gillar detta.
  12. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det är den fortfarande, utan tvekan. Ingen mobil är felfri.

    Jag skrev inte att det var världens bästa kameramobil.
     
  13. inact_0036

    inact_0036 Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    545

    MINA ENHETER

  14. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

  15. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

  16. Droid96

    Droid96 Guest

    Det förklarar varför man inte är i närheten av samma fantastiska optiska effekt som P30 Pro har i sitt 5x-objektiv. Faktum är att när jag jämfört 3x på Oneplus med 2x uppskalat till 3x på iPhone Xs Max har bilderna haft ungefär exakt samma optiska effekt, dvs bilderna har sett likadana ut. Det har förvånat mig, eftersom ökad optisk zoom ger en känsla av att bakgrunden blir större/närmare och den effekten har varit frånvarande på Oneplus.

    Jag tycker att det är falsk marknadsföring helt klart. Särskilt eftersom iPhone Xs Max tar bättre bilder i 3x än vad Oneplus gör, trots att objektivet bara är 2x på äpplet.
     
    katho, pmugghc och spigen gillar detta.
  17. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Brännvidden påverkar inte perspektivet, det påverkar endast utsnittet.
     
  18. Droid96

    Droid96 Guest

    Det är klart det gör.

    Screenshot 2019-05-24 at 01.38.21.png
     
  19. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Fel, det är olika perspektiv för att man har flyttat på sig i förhållande till motivet för att få liknande utsnitt.

    Det är inte brännvidden som ändrar perspektivet, det är positionen I förhållande till motiv som förändrar perspektivet.
     
  20. Droid96

    Droid96 Guest

    Man kan se skillnad på optisk zoom och mjukvarubaserad zoom genom att den optiska effekten inte infinner sig, precis som det är på Oneplus 7 Pro.
     
    p1er gillar detta.