En app för orderhantering

Diskussion i 'Applikationer' startad av D0rg4r, 22 maj 2019.

  1. D0rg4r

    D0rg4r Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej!

    Jag jobbar på ett företag där vi har ca 2-10 ordrar per dag som ska hanteras av ca 5 anställda. För detta används i dag Whatsapp. Kontoret tar kort på följesedeln och lägger upp i en grupp chatt med leveransdstum som kommentar. Detta blir mycket rörigt eftersom ordrarna oftast inkommer i en ordning som ej motsvarar leveransdatumen.

    Vi behöver en app där man kan lägga till datum för varje inlägg och som sedan sorterar automatiskt efter datumet.

    Några ideer?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 752
    Mottagna gillanden:
    44 750
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hmm. Spontant låter det ju som något som borde integreras med ert affärssystem. Hur stort är bolaget och vad använder ni för affärsystem eller bokföringssystem? Hur ramlar era ordrar in/hur ser kedjan ut?

    Det låter ju helt klart som en provisorisk lösning med Whatsapp, som måste involvera många manuella steg.

    Finns en rad orderhanteringssystem som integrerar mot en rad bokföringssystem. Dvs utöver kompletta affärssystem som erbjuder allt-i-ett-lösningar.
     
    Last edited: 22 maj 2019
  3. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Valfri app med en to-do lista skulle spontant vara en bättre lösning.
     
  4. D0rg4r

    D0rg4r Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Ja vi använder ju Visma, kanske de har en sådan? De verkar inte ha en sådan funktion vad jag kan hitta.

    Några förslag på to-do appar som kan sortera efter datum som man själv anger, alltså inte när man skapade posten.

    När jag tänker på det skulle kansnke till och med någon kallender kunna funka?`Måste dock kunna lägga in bilden eller på annat enkelt sätt få ordern från Visma till kallendern.
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 752
    Mottagna gillanden:
    44 750
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Blikk skall erjbuda integration med Visma: Orderhantering – Full koll på arbetsorder - Blikk

    Ni bör bara kunna få upp order automatiskt där, och sedan bör ni via appen kunna hantera ordern i gruppen. Har dock inte testat tjänsten själv, så kan inte svara på hur bra den är, men kan kanske undersökas?


    Annars har ju Visma mer kompletta affärssystem också, där orderhantering ingå: Visma Business, VB logistik
     
  6. D0rg4r

    D0rg4r Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Det där verkar bra, men nästan lite för komplicerat för tillfället. De anställda är vana vid enkelheten i Whatsapp. Nackdelen med Blikk verkar också vara att man inte kan välja vilka funktioner man vill köpa utan får välja ett paket som tyvärr inte motsvarar våra behov.
     
    bernard gillar detta.
  7. A0B9C8

    A0B9C8 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2019
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Kika på gratisverktyget trello, superlätt att använda och där kan du sortera på slutdatum.
     
  8. D0rg4r

    D0rg4r Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Fast i Trello verkar det inte vara så lätt att skapa en grupp utan varje "kort" måste delas till varje anställd vilket är för krångligt också.

    Däremot hittade jag i Google play en liknande app nämligen Asana: organize team projects. Denna app verkar klart intressant då den också är riktad till företag. Blir ett test.

    Ska kolla på Vismas lösningar också om det inte fungerar som tänkt.

    Fler förslag?
     
    Last edited: 27 maj 2019