Google stoppar Android samarbetet med Huawei

Diskussion i 'Huawei Allmänt' startad av pmugghc, 19 maj 2019.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Knivigt? Tvärkört. Hoppas det löser sig innan augusti.
     
    pmugghc och bernard gillar detta.
  2. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja Huawei drar ju med många företag med i ert sjunkande skeppet... Alla företag där Huawei är kunde hos drabbas... Så det blir ju inte bara Huawei så blir skadeskjutet här... Så orimlighet en att detta kan pågå under en längre tid finns inte på kartan... Hela världs ekonomin kommer drabbas negativt då och då skjuter ju ändå trump sig själv i foten... Och det finns även starka krafter på andra sidan som kan påverka... Arm själv her väldigt stor makt... De skulle tex kunna säga att det slutar samarbeta med qualcom om de inte får samarbeta med huwei osv... Tror för varje dag som går kommer de blir allt kraftigare krafter mot detta att banken blir helt orimlig... Huawei är för för stora och de drar med sig för många i det sjunkande skeppet... Är ingen slump att Trump är väldigt tyst i media han vill ju så klart skrämma upp oss så mycket det går men i slutändan så är nog detta ett spel han inte kan vinna när väl alla krafter som blir drabbade av detta börjar spela samma fulspel och utpressning.
     
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja det behöver lösas betydligt snabbare att de skulle leva i ett vakum så länge skulle vara förödande dessutom och de måste redan nu veta hur det blir med Mate 30, och mate x.
     
  4. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Även om det löser sig tror jag Huawei får svårt att hämta sig. Tar nog bra länge innan en vanlig konsument vågar köpa märket igen efter alla skriverier. Så det känns olyckligt. Alltid bra med ett märke som kan utmana Samsung och Apples dominans.
     
    katho och pmugghc gillar detta.
  5. berglake

    berglake Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2012
    Inlägg:
    493
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

  6. kajsthlm18

    kajsthlm18 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2018
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Om Huawei lyckas trots alla motgångar ta sig ur detta så blir det en konkurrent att se upp för.

    Om det inte blir någon lösning till Augusti så tänker jag mig att Huawei till en början inte släpper några nya modeller i väst utan fokuserar på att underhålla släppta modeller. De kan fortsätta vara verksamma och släppa nya modeller i marknader där de ändå kan fortsätta sälja stort - det finns pengar i bolaget och de kan fortfarande gå runt som ett bolag utan att sälja i väst - samtidigt som de försöker utveckla sina egna grejer utan beroende. Och när de återigen tar upp försäljningen i det marknader de lämnat så blir det väldigt svårt för konkurrenterna. Jag menar även idag där Huawei telefoner inte säljs så mycket USA så har de ändå lyckats bli ett av världens största smartphone tillverkare.

    Nu delar huawei iaf en del av kakan med en massa underleverantörer - den här motgången gynnar bara Huawei tror jag om jag får spekulera vilt.

    Man ska inte underskatta kinesernas produktivitet. Att få kunders förtroende i väst är utmaningen och det hela beror helt enkelt på hur de hanterar den här krisen mot konsumenterna.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  7. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Kristy, bernard och Oceanic gillar detta.
  8. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Sjukt trist detta, dock skulle de kunna bygga sitt egna os eller porta android för öppna CPU arkitekturer som t.ex OpenRisc eller RISC-V. Mycket jobb men antagligen inte omöjligt för ett stort bolag som Huawei.
     
    Last edited: 23 maj 2019
  9. Tripod

    Tripod Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Ja, konkurrens på goda villkor är alltid bra; det sporrar innovationer, nya tillämpningar, effektiviseringar och ytterst ökat välstånd. Det är närmast omöjligt att helt undvika produkter som inte till någon del har sitt ursprung i Kina; däremot kan man välja om man önskar gynna, uppmuntra, ett där "hemmaodlat" märke, givet andra värden, hur immateriella rättigheter historiskt har behandlats i landet och inställningen i en mängd frågor.

    Men som industrination är de som helhet förstås mycket starka; över ett antal decennier har många andra länders företag valt att förlägga produktion där, detta har naturligtvis utgjort en enorm kraft att bygga ut den egna industrin. Flera har sagt att den slutenhet, isolationism, som sågs från Kina under ett antal århundraden bara var en liten parantes, och att nu väntar åter en tid där Kina dominerar. Andra, senare, säger att det finns flera tecken på ökande slutenhet, inte minst sedan webbens tillkomst, som vi vet blockeras flera sidor och tjänster på Internet, litteratur, men även inom flera andra områden. Ovanpå detta kommer så handelskriget, inte helt oväntat, då det länge funnits viss irritation över tingens tillstånd.

    Will China Return to Isolationism?

    Man kan vara hur arg man vill på den nuvarande ledningen i USA mot bakgrund av olika konsekvenser av handelskriget, och jag förstår om det skapar irritation och kanske oro efter inköp av olika produkter. Men ett land som beter sig lite märkligt, skapar överproduktion av vissa saker, säg stål, sedan dumpar varor på den internationella marknaden; som vill bestämma vilka tjänster och företag som får verka i landet, och hur, men samtidigt ska dess egna företag få tillgång till övriga världsmarknaden etc. riskerar att till slut irritera övriga nationer.

    Det är fullt möjligt att Huawei vill vara som vilket annat telekomföretag, och just bara råkar befinna sig i Kina.

    Men visst, man kan även förhålla sig strikt konsekvensneutralt, och endast glädja sig åt ett ökat utbud av, i detta fall, mobiltelefoner som man ställa mot varandra, och då och då gnälla över hur usel den ena eller andra är givet någon annan modell. :)
     
    odalman, Hanseman, Kristy och 2 andra gillar detta.
  10. Aniquibobo

    Aniquibobo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2010
    Inlägg:
    947
    Mottagna gillanden:
    91
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Info:
    The Portuguese company Aptoide, considered one of the largest alternatives to the Google Play content store, is being surveyed by Huawei for a new partnership that comes as a result of the suspension of services by the US giant to the Chinese.
     
  11. Taskman

    Taskman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    1 071
    Mottagna gillanden:
    855
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S3, Google Home & Nest Mini, Philips Hue
    Visst men pengarna ligger i stort i 5G tekniken eller telekom för att inkludera allt utanför mobiler. Hela detta "trade war" grundar sig i telekom, spioneri och IP theft (enligt anklagelserna); det andra följer bara med även om det också står för en stor del i totalen.


    Kolla på WW. Inom ett år sålde de som smör i solsken igen. Har pratat med flera efter skandalen och de som vägrade kort efter "glömde" det snabbt. Tyvärr så fungerar de flesta människor så.
    Vi dömer hårt och glömmer fortare, tyvärr.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  12. pmugghc

    pmugghc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    1 945
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

  13. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Är säker på ser samma blir med huawei är för många stora spelare som blir påverkade tex arm... Tscm.. Corning... Som sagt de säljer väldigt många telefoner även om det känns hopplöst nu och Trump har locket på han vill skapa panik och oro men faktum kvarstår det är helt orimligt att det skulle förstöra Huawei på det sättet men trump vill visa makten... Nu har vi inte sett något motdrag ännu från andra sidan...
     
    Taskman gillar detta.
  14. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Jag tyvärr börjar tro att kampanjen mot just Huawei har så befästs högt upp hos makterna i västvärlden, att Huawei inte kommer att tillåtas att vara kvar överhuvudtaget, på lite sikt - rent krasst, när alla har klurat ut hur dess teknik ska ersättas.

    Personligen har jag bara 2 Huawei fickroutrar, som jag utan problem kan klara mig utan om de skulle sluta fungera av någon anledning.

    Samtidigt verkar det inte vara så stor risk att övriga kinesiska mobiltillverkare ska drabbas på samma sätt, så länge de inte har gjort några riktiga dundertabbar (typ sälja till Iran osv.).

    Kanske dags för Sverige att ta hem Ericsson, stänga in firman, och förbjuda export av dess teknik, så länge andra länder som är beroende av Ericsson inte går med på vansinnigt dyra mutor - ursäkta, motaffärer, typ ge Sverige hälften av sina oljetillgångar i Nordsjön, osv. . .



    More from Chosun, google translated:

    A diplomatic source in Seoul said, "We have been constantly communicating to the Ministry of Foreign Affairs that there is a risk of security problems if the US government uses Huawei products through various diplomatic channels. "We have asked for cooperation in the policy." The United States, which is in full control of Huawei due to trade pressure on China, has demanded that its allies such as South Korea join in.

    U.S. State Department official told a S. Korean govt official that LG Uplus should not provide services in sensitive areas in the country and that S. Korea needs to ban Huawei in the end, though not immediately
     
    Last edited: 23 maj 2019
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om USA pressar koreanska bolag som Samsung att sluta handla med Huawei uppstår problem med både RAM och NAND/Flash-chipp, då Samsung har ~30% av marknaden på NAND och ~42% för RAM, och de handlar ju inte direkt några små volymer.

    RAM är extra känsligt då SK Hynix, som också är koreanskt har 32% av marknaden och brittiska Micron har runt 25%. Sedan återstår bara smulor vad gäller DDR4-minnen.

    Det är alltså möjligt att Huawei kan hamna i en sits där de inte längre har kanaler för att beställa tillräckliga volymer av minneschipp.
     
    Last edited: 23 maj 2019
    pmugghc och Kristy gillar detta.
  16. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Jo, konsekvenserna är oöverskådliga.

    Men det är alltid så när ett världskrig börjar, vilket är vad det skulle vara fråga om här.
     
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Anledningen till att det finns så få aktörer vad gäller DDR och NAND är att många mindre spelare blivit uppköpta, men inte heller haft råd att hänga med. För större hopp vad gäller ny tillverkningsteknik behövs i princip en ny fabrik, och dessa kostar många miljarder att bygga. Samsungs fabrik där de nu tillverkar V-NAND kostade 14 miljarder USD att bygga som exempel.
     
    Last edited: 23 maj 2019
    Kristy gillar detta.
  18. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Kan vi sluta prata så mycket politik (om Trump) och fokusera mer på Huawei.
     
    ZilverZurfarn, Oculus, pmugghc och 2 andra gillar detta.
  19. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 127
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Min känsla är att det är helt kört för Huawei nu, jag har varit väldigt nöjd användare av flera Huawei-telefonen men nu har jag tappat sugen. Min P20 Pro har fått vila den senaste veckan då jag tappat lusten att använda den. använder min Galaxy S10e nu istället, gillar den men batteritiden... Har fått lära mig att stödladda under dagen nu, något jag inte behövt med mina Huawei. Jag hoppas det kan bli en lösning på det hela men som det känns nu så är det god natt för Huawei.

    Fler svenskar dumpar sina Huawei-telefoner
     
    katho och pmugghc gillar detta.
  20. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.