Fråga: Ersättare till LG Watch Style

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av emilakered, 23 maj 2019.

  1. emilakered

    emilakered Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    372
    Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    Min fru har en LG Watch Style som börjar ge upp. Batteritiden är nere på ungefär en halv dag, en kombination av gradvis slitage och senaste laddningen uppdateringar som verkligen inte var snälla mot klockan.

    Så, finns det en vettig ersättare? Hon kommer från en Pebble Round vilken hon verkligen saknar, men den tålde tyvärr bebiskräk dåligt :)D) och gav upp. Watch Style har fungerat helt okej, frånsett batteritiden som alltid varit på håret.

    Hur är det med Wear OS-klockor i samma stuk numera? Jag har verkligen noll koll. Eller är det Samsung Galaxy Watch Active som kommer närmast? Kraven är egentligen vettiga notifieringar och stegräknare framför allt.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 703
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror inte du hittar något bättre än Fossil Sport Smartwatch för närvarande: FOSSIL SPORT SMARTWATCH (Snapdragon 3100). Den är nätt, kompakt, bekväm och lätt samt förhållandevis billig.

    Den finns i två storlekar, men de är identiska frånsett diametern vad berör hårdvaran. Säljstart i Sverige inom kort, men du kan beställa genom Mailbox DE direkt från Fossil. Det var lite krångel i början, men vi har klargjort för dem vad som gäller sedan de nya EU-reglerna trädde i kraft.

    Bäst batteritid, prestanda, skärm osv. har Samsungs klockar. Galaxy Watch är att rekommendera framför Watch Active då sistnämnda saknar den roterbara boetten. Boetten är nämligen så fantastiskt smidig att det vore synd att vara utan om man ändå kör en Samsung (de tycks ha en patent på lösningen).

    Fossil Sport Smartwatch har förvisso en roterbar krona som nästan gör upplevelsen jämförbar med Samsungs, men av någon outgrundlig anledning har Google ännu inte lagt till stöd för att binda knappar till OK-kommandot , vilket innebär att man måste trycka på skärmen så snart man vill öppna något eller utföra en åtgärd, men det kommer väl i sinom tid. Att kunna använda klockan utan att behöva vidröra skärmen är ett stort plus i alla fall, speciellt om vintern.

    Samsungs OS är mer moget i min mening och Samsung Pay har ett bredare stöd än GPay. GPay är dessutom inte aktiverat för Wear OS ännu i Sverige, och som vanligt är det oerhört svårt att veta när Google kommer smygaktivera funktionaliteten.

    Fördel med Wear OS är GPay-stöd, Assistant-stöd samt stödet för Wear OS-apparna, men sistnämnda är så begränsat ändå att utbudet nästan är jämböridgt med det för Tizen OS bland Samsung-klockorna. En sak jag dock saknar för Tizen OS är Maps-stödet Wear OS erbjuder.

    Det största problemet med Wear OS är prestandan. Det mesta tar tid, så man behöver ha en nypa tålamod. Att bara aktivera Assistant kan ta allt från 1s på en bra dag, till 3-4s på en dålig dag. Räkna inte heller med mer än en dags batteritid (speciellt inte om HR är aktivt 24/7) med lite buffert kvar vid nattens infall - är sällan på håret för min del då ~20-25% brukar återstå.

    Prestandan har förstås mindre att göra med OS:et i sig och mer att göra med att Google endast erbjuder stöd för Qualcomms uråldriga SoC:er (Wear 2100/Wear 3100). Så länge Google inte utvecklar en SoC eller utökar med stöd för Samsungs motsvarande plattformar kommer det att förbli så här för en längre tid framöver. Qualcomm har inte presenterat en uppföljare till Wear 3100 ännu, och det tar åtminstone 6-12 mån från presentation->produkt för smartklockornas räkning. I alla fall historiskt sett.

    [​IMG]
    I det här inlägget finns ett antal bilder på klockan, bland annat bredvid Galaxy Watch: FOSSIL SPORT SMARTWATCH (Snapdragon 3100). För min del hade Fossil-klockan trumfat Galaxy Watch eftersom den är så smidig till formatet om prestandan bara varit jämförbar, men det föll på den punkten, så nu har jag återgått till Galaxy Watch igen. Ja, plus att GPay-stödet inte är aktiverat ännu; svårt att gå tillbaka till att vara utan när man väl vant sig vid att betala genom klockan.
     
    Last edited: 23 maj 2019
    Effect, emilakered och Pzycic gillar detta.
  3. j6071219

    j6071219 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2017
    Inlägg:
    257
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Google Pixel 4a 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Google Pixel 4a 5G
    Klockia säljer den, fri frakt med DHL.
    Gick på 2 där så hade jag den på mig. 2495:-
     
    bernard gillar detta.
  4. emilakered

    emilakered Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    372
    Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 5
    Tack för svar, och sorry för sen respons!

    Fossil Sport Smartwatch verkar onekligen intressant och ser ut som en klockren ersättare till Watch Style, om det vi/hon söker är en ny Android Wear-klocka! Som @bernard@bernard är inne på dock, Galaxy Watch har en hel del andra fördelar - inte minst hastigheten och Samsung Pay. Hade Google Pay expanderat i vettig takt så.. men där är vi väl inte.

    Å andra sidan, Galaxy Watch är markant större och Watch Active saknar roterbar boett. Jag vet hon gärna vill ha en mindre variant, så där finns helt klart något att klura på. Hmhm! Finns också Garmins klockor, jag har själv en Vivomove HR som jag är hyfsat nöjd med. Notifieringar är dock "sådär" på världens minsta OLED-skärm, vet hon gärna vill ha tydligare där.

    Tror vi helt enkelt får ta oss till butik och känna runt lite. Då kan hon i alla fall ringa in vilken storleksklass som är "max", vilket gör allt lite lättare. :)
     
  5. j6071219

    j6071219 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2017
    Inlägg:
    257
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Google Pixel 4a 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Google Pixel 4a 5G
    Fossil får man nu för 2225:- så inte alls tokigt kan ja tycka.