Google stoppar Android samarbetet med Huawei

Diskussion i 'Huawei Allmänt' startad av pmugghc, 19 maj 2019.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Så länge du främst installerar dina applikationer från Google Play är det hyggligt säkert, under förutsättning att ingen stor säkerhetslucka uppdagas i tex. Bluetooth eller dylikt, som gör telefonen sårbar på distans. Försvinner åtkomsten till Google Play blir det ju däremot jobbigare.

    Men det är klart att det inte är optimalt att ha en telefon som inte längre får några säkerhetsuppdateringar.
     
    Kristy gillar detta.
  2. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Har Xiaomi blivit indragna i detta på något sätt? Känns som en tidsfråga innan det sker om det inte redan skett.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, inte ännu. Eftersom 5G sannolikt ligger i botten för konflikten, och Xiaomi m.fl. inte är inblandande i 5G-nät/infrastruktur, så ses de nog inte som ett hot på samma vis.

    Förhoppningsvis går det inte så långt att det börjar drabba andra bolag också, speciellt de som inte har något med saken att göra.

    Fortsätter däremot handelskriget eskalera står nog samtliga bolag i skottgluggen, oavsett bransch.
     
    Last edited: 23 maj 2019
    Kristy, pmugghc och Millwad gillar detta.
  4. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Inte vad jag har sett.

    Xiaomi ägnar sig inte åt nätverk, utan konsumentprodukter, och har aldrig sålt något officiellt i USA heller tror jag, även om de har haft planer.
     
    mul, Millwad och bernard gillar detta.
  5. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Rent hypotetiskt, om Huawei försvinner från smartphone branschen nu inom halvåret i västvärlden. Då öppnar det upp 10% av marknadens andelar, förutsätter att i Kina behåller dem sina anhängare. Vilka tror ni fyller upp tomrummet? Är Samsung redo för det? Känns som nej för min del, jag tippar på Xiaomi och Oneplus fyller en stor del samt att Googles Pixel släpps worldwide i höst.
     
  6. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Om din telefon inte får den säkerhetsuppdatering som släpps imorgon, så kommer den framöver att vara precis lika säker som den är idag.
    Vågar du använda den idag?
     
    Oculus och JML gillar detta.
  7. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Ja,det gör jag
     
    ZilverZurfarn gillar detta.
  8. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Jag tror en sak är säker, Android är inte i dina händer.

    Jag minns när jag skaffade min första Android telefon så fanns alltid känslan av att jag äger den här telefonen. Jag kan göra vad jag vill med den och lägga in precis vad jag vill i den när jag vill. Låsa upp bootloader. Roota. Custom ROM etc.
    Jag minns också när jag var så inskränkt i mina tanke banor att jag såg Apple som ett stort företag som man bara hyrde sin telefon ifrån eftersom dom var så låsta. Man kunde inte göra som man ville med dom och att jailbreaka gav inget mer än huvudbry och instabil telefon.

    Poängen med min jämförelse här är att vi som Android användare har varit extremt blinda för vad som faktiskt är ”Vårt” och vad som inte är det.

    När du köper ett OS tex. Windows så äger du en licens på den. Det betyder att du kan installera den på vilken dator du vill när du vill. Ingen kan ta den ifrån dig och säga något.
    Ingen annan regering kan säga till dig som konsument att du inte får installera det vart du vill. Inte ens Microsoft kan göra detta.

    Det som hände Huawei tycker jag visar på ett av dom fundamentala största riskerna med Android tillsammans med Google. Det är att det som du trodde var ditt inte är det. För mjukvaran har du lånat, eller tillverkaren har lånat, för att ge dig ett mobilt OS. Men du har ingen makt över det. Noll. För eftersom OS tillverkaren kontrolleras av en stat så kan dom bestämma att din hårdvara som du har köpt är inte ok och därför så förtjänar du inte att använda mjukvaran som hänger med din telefon fullt ut.
    Du blir en politisk bricka i ett spel där en stat vill vinna andelar i en marknad som dom ligger extremt efter i.

    Samsung snackar om att göra ett eget OS nu. Huawei har en som är nära release. Andra mobil tillverkare har även dom visat en sorts oro som inte har setts förr och det är ju att vara kontrollerad av en stat.

    Jag tror faktiskt inte att det är Huawei som tar största smällen i det här utan det är Google. Att dom nu blivit lika stämplade som Apple av att vara Amerikanskt och dessutom ha makten att stänga av funktioner på din telefon på andra sidan jordklotet…
     
    Gorgeous, cobben, dannejanne och 5 andra gillar detta.
  9. ScreamingEagle

    ScreamingEagle Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2019
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    6
    :eek::eek::eek:
     
  10. ScreamingEagle

    ScreamingEagle Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2019
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    6
    Fast nu är det ju även flera gånger poängterat att det inte kommer vara någon skillnad på befintliga telefoner, på dig låter det som att "har man en huawei telefon idag så kommer den inte få morgondagens uppdatering" och det stämmer ju inte.

    Har ju X antal köplagar på din sida.
     
    pmugghc gillar detta.
  11. Droid96

    Droid96 Guest

    Säkerhetsuppdateringarna bör inte vara slutanvändarens val kan jag tycka. Det är viktigt för samhällets säkerhet. Ytterst få av oss är tillräckligt intressanta för att bli utsatta för intrång som individer, men som grupp är vi absolut det. Se vad som hände på Facebook inför senaste presidentvalet.

    Min åsikt är att det bör vara krav på tillverkare att tillhandahålla kritiska säkerhetsfixar (inte nya Android/iOS-versioner!) under hela telefonens livslängd. Visst skulle det innebära att några kinatillverkare fick plocka bort sina telefoner från hyllorna men det är viktigt att alla tillverkare konkurrerar på samma villkor och tar samma ansvar.

    Frågar du mig är säkerhetsuppdateringar en av de viktigaste aspekterna vid köp av en telefon. Jag personligen skulle aldrig gå runt med en ständigt påslagen dator i fickan som inte är uppdaterad och det har inget att göra med att jag tror att någon är "ute efter mig".

    Huawei har dock tillgång till allt som krävs för att kunna fortsätta släppa patchar till sina telefoner så att de fortsätter vara säkra eftersom detta är open source. Men givetvis kommer de inte lägga tid och pengar på detta om de hamnar i total kris p.g.a. den senaste tidens händelser. Vi får verkligen hoppas att de tar sig genom detta på ett eller annat sätt, för Huawei är en av de mest spännande mobiltillverkarna just nu enligt mig.
     
    kissidor, Kristy, R3b0rn och 2 andra gillar detta.
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    OnePlus är nog lite för små och nischade för att ta några större andelar även om de säkert växer. De har ju bara två telefoner att erbjuda eftersom de inte har några budgetlurar i sitt sortiment. De som borde ta chansen är framför allt Xiaomi och Oppo. Oppo och deras dotterföretag Realme satsar ju ganska rejält på Europa från och med i år. Gissningsvis lägger de in en ännu högre växel nu.
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ytterligare en något sensationell rubrik: Efter beskedet: Huawei-mobilerna flödar in hos Blocket

    30 annonser på 3 dagar = "Flödar in"


    Undrar om antalet Huawei-telefoner i Köp och Sälj här i forumet också ökat.

    Då kanske vi kan skriva: "Swedroidmedlemmarna förkastar Huawei - antalet annonser ökar med 500%"
    (Dvs från en annons om dagen till fem om dagen. Det hade varit förnuftigt.).
     
    Last edited: 23 maj 2019
    cobben, kissidor, Oculus och 1 annan gillar detta.
  14. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Vägrar acceptera att Oppo och Oneplus inte är sammankopplade på något sätt. Det är därför jag påstår att chansen finns för Oneplus att få ganska stor bit av kakan. Men Xiaomi borde ligga i och ta tillfället i akt denna gång.
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Realme är väl bara Oppos svar på Xiaomi Redmi? Det är ju logiskt att ha ett eget varumärke nu när OnePlus gett sig i kast med "ultra premium-lurarna").
     
  16. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, de är ju såklart sammankopplade men utåt sett är de två olika företag och OnePlus har ju sin nisch. Hur tänkte du att de ska kunna sälja några större volymer när de bara erbjuder två telefoner som båda kostar över 6000 kr?
     
    bernard gillar detta.
  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, eller vad Honor är för Huawei.
     
    bernard gillar detta.
  18. ScreamingEagle

    ScreamingEagle Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2019
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    6

    "Även om de Huawei-surfplattor- och mobiler som finns att köpa för tillfället ska få fortsatt stöd av Google verkar användarna känna oro inför framtiden – i alla fall om vi ska gå efter inflödet av produkter på köp-och-säljsajten Blocket."

    :teeth:

    Människor är roliga...
     
    bernard gillar detta.
  19. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Fast man kan ju se antalet annonser på swedroid (eller blocket) som toppen på ett isberg. En femfaldig ökning på Swedroid är ju inte mycket i sig men om det reflekterar en femfaldig ökning av antalet Huaweilurar som säljs begagnat i Sverige kan det ändå vara ett betydande antal enheter det rör sig om.
     
    Kristy gillar detta.
  20. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Det är förvisso sant. Har förväxlat statistik från premiumsegmentet, my bad. Tror dock OnePlus lär plocka några procent där av Huawei ifall förbudet står sig. Egentligen oavsett så lär Huawei tappa procent där. Men ja, då är det egentligen Xiaomi som kommer plocka.

    Ser detta som en öppning för google med ifall de vill vara med i hårdvaruleken på riktigt nu. Alltså finns en del o hämta nu i alla segment. Pixel 3a har ganska rimlig balans t.ex när det kommer till pris och hårdvara.
     
    Kristy gillar detta.
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.