Typ av elscooter för nöjeskörning

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av aqwe, 24 maj 2019.

  1. aqwe

    aqwe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2019
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    4
    Hej!

    Har blivit sjukt sugen på att köpa en elscooter. Den kommer enbart användas för nöjeskörning på asfalt och vill ju såklart ha både bra fart och räckvidd.

    Kollar man runt så finns det ju i princip hur många olika varianter som helst av dessa scootrar men populärast verkar ju trots allt Nineboot ES2 och ES4 vara. Satt och surfade runt på bla rull.se och dom har ju massa varianter av scootrar som är betydligt starkare än dessa.

    Frågan är om det är värt att köra en starkare variant eller om man ska hålla sig till den beprövade ES2 eller ES4:a? Vad tycker ni som kan mer om detta?

    Tack!
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Köp inget no-name-märke från rull, utan köp något från ett etablerat varumärke. Helt hopplöst med service annars. Det mesta rull har tror jag är random no name-märken, vilket innebär att du blir sittandes så snart något krånglar (och det är rätt mycket som kan krångla).

    Vad som passar dig bäst beror helt och hållet på dina förutsättningar. Vad har du för budget? Bäst är utan tvekan Xiaomi M365 om du vill komma så billigt undan som möjligt utan att tumma för mycket på kvalitet, och samtidigt få något du själv enkelt kan serva och laga samt få hjälp med i forumet. Den passar utmärkt för "nöjeskörning".

    Behöver du en motor med mer kraft är M365 Pro förmodligen bäst av samma anledning som M365. Vill du sedan har ytterligare kraft flashar du in custom firmware och ställer in alla parametrar som du själv vill ha dem.
     
    Last edited: 24 maj 2019
    Dukelukeem gillar detta.
  3. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Jag rekommenderar Zero 9. Det är ett stort hopp från ES2-4/M365 till Zero 9. Den är bättre på alla punkter förutom vikt.
     
    bernard gillar detta.
  4. aqwe

    aqwe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2019
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    4
    Tack för svaren. Lutar dock åt att man helst köper en scooter av ett känt märke som det säljs mycket av i Sverige så antingen en ES2 med extra batteri eller en 365 Pro. Dock verkar ju ES2 / ES4:a går bättre än 365 Pro.

    Budget ligger väl på runt 7-10.000
     
  5. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Ezride är officiell återförsäljare av Falcon Zero 9 med mycket bättre support än Webhallen, Netonnet, rull osv. Du kommer inte hitta en återförsäljare av elscootrar med bättre support än Ezride i Sverige.
     
    bernard gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    ES2/ES4 är definitivt sämre än M365 Pro.

    Med den budgeten bör du kika på @raptor@raptor tips :)

    ES2/ES4 och M365 samt M365 pro är mer plånboksvänliga alternativ. Det finns bättre sparkar i 8-10k-klassen.

    Både Zero och Inokim har bättre produkter beroende på budget, och EZride säljer bägge.
     
  7. aqwe

    aqwe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2019
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    4
    Kanon, då kollar jag nog vidare på Zero 9 modellen.

    Tack för alla svar!

    Hur är det med räckvidden på Zero 9 scootern förresten?
     
  8. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    @aqwe@aqwe
    Det finns en tråd om Zero 9. Kika in den. ludde28 har gjort räckviddstester på den. Otroligt nog så kan den ge dig mer än vad specen säger :)
     
    aqwe gillar detta.
  9. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Vad har du för krav ? Alltså om kraven inte är höga, varför ska man betala så mycket? :) Om du nu tror du klarar dig med m365 pro så varför inte köra på den? Enda nackdelen är väl luftdäck, jag ser det som nackdel för att dem måste nog bytas ut om man får punka. Inte lika säkert att åka ut till skogen, om du får punka på vägen måste du bära på den osv. Om räckvidden räcker varför ska man ge mer ? :) Snålheten i mig talar haha !
     
  10. aqwe

    aqwe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2019
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    4
    Kraven är väl att den ska vara hyfsat komfortabel och gå i runt 30km/h och ha en räckvidd på 30-35km.
     
  11. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Aldrig haft en scooter så jag är fel människa och skriva här men personligen hade jag inte gett mer än jag behöver. Det känns lite som att m365 pro möter dina krav. Zero 9 såg definitivt mer komfortabel ut, men man får pröjsa därefter med.
     
  12. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Vill bara kontra mul och nämna att jag personligen aldrig hade velat åka längre sträckor på plasthjul. Det är så obekvämt.
    Det är ett mycket större hopp att gå från M365->Zero 9 än Zero 9->Inokim OX.
    Jag har haft Zero 9 och sålde den för att jag behövde längre range och var helt kär i designen.
    Jag håller fast vid att Zero 9 är ett av de bästa köpen. Det är överpris på Inokim OX.
     
    mul gillar detta.
  13. habil66

    habil66 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    3
    Om du vill ha bra räckvidd och andra bra specs så kan jag rekommendera Joyors produkter. Har två själv och när jag jämfört specs så får jag mycket mer för pengarna jämfört med flera av de andra märkena.
     
  14. aqwe

    aqwe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2019
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    4
    Blir mer och mer sugen på en Zero 9 faktiskt. Ser väldigt fin och rejäl ut.

    Men funderar ändå på om det är överkurs att köpa en sån för ren nöjeskörning. Är ju trots allt en del pengar.......
     
  15. aqwe

    aqwe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2019
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    4
    Har nu kollat och Zero 9 är slut i lagret hos Ezride och nya kommer i i mitten på Juli. Finns det någon motsvarande elscooter i samma prisklass som man kan köpa istället?
     
    bernard gillar detta.
  16. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Jag köpte en inokim ox för nöjeskörning.

    Attans att Zero 9 är slut! Ser att även Zero 10 är slut, men den är nog för mycket för dig.
    Jag vet inte mycket om Joyor men känner till märket då det nämns lite här och var.

    Orkar du inte vänta så är Xiaomi M365 (pro) ett bra köp

    Edit: Just det! Ruima mini 4 pro från aliexpress är ett bra val! Vissa säljare fixar tullen innan så du slipper tull. Grymt pris på en riktigt bra scooter.
    Tar dock ca 1 månad att få den :\

    US $575.0 |2018 RUIMA mini 4 pro waterproof version 36v . 48V most powerful scooter strong power electric scooter-in Electric Scooters from Sports & Entertainment on Aliexpress.com | Alibaba Group
     
    Last edited: 27 maj 2019
    bernard gillar detta.
  17. aqwe

    aqwe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2019
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    4
    Tack för svaret. Z10 kan absolut vara ett alternativ om man kan hitta den. Har dock lyckats hitta en Z9 via personalelectrictransport.co.uk. Är det någon som känner till om dom är seriösa?

    Hur använder du din OX? Är det enbart kortare turer eller även längre? Hurpass mycket av farten och kraften nyttjar du?
     
  18. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    De är återförsäljare i UK. Så de borde vara seriösa.
    Större problem är "banankronan". 1£= 13SEK efter alla omkostnader. !!!!
     
    bernard gillar detta.
  19. aqwe

    aqwe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2019
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    4
    Ok, tack! Jo priset blir dyrt därifrån som läget ser ut just nu.
    Hmm....har börjat kika lite på en Inokim light 2 istället för en Zero 9. Vad tror ni om den?

    I och för sig skulle man då lika gärna kunna köpa en Zero 8 men den har ju bara broms bak men samtidigt en större motor och bättre resurser. Fan vad svårt detta blir......
     
    Apoteket gillar detta.
  20. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Jag behöver räckvidden för jag bor i en förort och tar mig in till city. Jag använder maxfarten (45 kmh) ibland när det är helt fritt och bra körbana. Jag körde i ca 2,5h (~3.5mil) i förra veckan onsdag och det var riktigt härligt. Blev aldrig trött och tyckte aldrig att det var jobbigt.

    Inokim light 2 är av mycket hög kvalitet. Det är en fin maskin och 35 kmh räcker gott och väl. En sån kan man behålla väldigt länge om man sköter batteriet och är mycket lätt om man behöver fälla ihop och bära den. Den har dock inga dämpare vilket kan göra mycket. Dessutom är motorstyrka ganska låg, 350w. Jag personligen hade tagit en Xiaomi M365 eller Zero 8 framför den pga priset. Du kommer dock längre med Inokim Light 2 än M365.
    Läs:

    View: https://www.reddit.com/r/ElectricScooters/comments/ach831/es4_or_inokim_light_2_or_something_else/


    Jag är dock inte jätte förtjust i Inokim Quick 3 . Kapad på 30 kmh med tråkiga bromsar fram.
    Ring Ezride och kolla om du kan åka till Nynäshamn och se och känna på maskinerna. De brukar inte säga nej :)

    Om man ska jämföra Zero 8 och 9 så tycker jag prisskillnaden är definitivt värd zero 9. Den är större, starkare och har dubbla bromsar. Kör man mycket i city är det bra att ha bra bromsar.