Asus Zenfone 6 Reviews / Unboxings

Diskussion i 'Zenfone 6 - Allmänt' startad av Ascended, 19 maj 2019.

Taggar:
  1. Droid96

    Droid96 Guest

    Netonnet sköt fram till 3/6 nu.
     
  2. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 821
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Såg det också.
     
  3. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 226
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Timpppa, dannejanne, spigen och 6 andra gillar detta.
  4. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 821
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Ja jag har hellre en klassik variant än en under skärmen som kräver att fingret ska vara snusttorrt och placeras 100% [emoji846] Dessutom gillar jag Asus val av IPS istället för oled.
     
    dannejanne, nagelsax, Oshotta2 och 2 andra gillar detta.
  5. ASUS.Sverige

    ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus ZenFone 6
    Det som vi varit tydliga med är att vi denna gång medvetet valt en kapacitiv sensor och placerat den på baksidan. Just för att de andra sakerna vi ville uppnå är, i vårt tycke, viktigare denna gång.

    Alla håller såklart inte med.

    Mvh
    Asus
     
    nagelsax, Oshotta2 och kissidor gillar detta.
  6. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 226
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    precis. jag förstår att ni varit tvungna att göra vissa val helt enkelt för att hålla nere kostnaden, men jag antog att just det där inte i första hand handlade om det - och heder åt asus för att våga göra det valet :)
     
    nagelsax gillar detta.
  7. ASUS.Sverige

    ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus ZenFone 6
    Just nu är det en del saker som talar emot In-Display ; hastighet och smidighet.
    Fördelen är att för de som vill ha FP på framsidan - så kan du få det utan att ha en stor haka.

    Bortsett från de rent funktionella skillnaderna så kräver också in-display FP idag att vi använder AMOLED. Vilket i sig inte är något konstigt - men det existerar fortfarande prisskillnader - och vår målsättning är att verkligen kunna nå bra priser med ZenFone 6.

    Förutom den tekniska "begränsningen" idag så tar en sån sensor upp mycket mer plats på djupet - dvs kommer ta plats från något annat.

    Detta något annat kan t.ex. vara batteriet, 3.5mm, högtalare, etc etc - lite olika beroende på hur ingenjörerna kan lösa det interna.

    Denna gång ville vi lösa ett par punkter ; Snapdragon 855, helskärm, 5000mAh, triple slot, 3.5mm, samt ett bra pris - kameralösningen är inte startpunkten - utan den lösning som vi anser varit bäst för att också lösa helskärm och samtidigt erbjuda något roligt (samt lösa selfiefrågan för de som bryr sig om det). Priset också då vi tror att det fortfarande finns många som vill ha flaggskeppsfunktioner utan att för den saken skull vilja betala väldigt mycket.

    Allt annat har haft lägre prioriteringar. Här tog vi en stor risk och hoppades att fler tycker som vi - och det verkar ju såhär i nuläget stämma bra.

    Mvh
    Asus
     
    _jis_, Marjan, Bakgrund och 3 andra gillar detta.
  8. Oc-freak

    Oc-freak Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2018
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    217
    I de fleste bildene/filmene foretrekker jeg resultatet til op7 her faktisk. Minst støy. og Z6 har for mørke/røde hudtoner.
    Men samtlige telefoner gjør det bra.
     
  9. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 183
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
  10. ASUS.Sverige

    ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus ZenFone 6
    Värt att nämna att Smart Key kommer tillåta fungera som en slutarknapp i kameraappen, med uppdateringen som snart kommer.

    Det som de tar upp ang. Adaptive Brightness sker när du som användare manuellt drar ner ljusstyrkan till det lägsta två gånger - då kommer den stanna där tills du manuellt drar upp den igen. Detta är hur Googles adaptive brightness fungerar - och funkar på samma sätt i Pixel 3 (som vi också testat här på kontoret).

    Med det sagt så är det ändå lite dumt beteende och vi kommer sätta in lite förändringar till det beteendet inom kort.

    Mvh
    Asus
     
    cobben, Oshotta2, 220volt och 1 annan gillar detta.
  11. ASUS.Sverige

    ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus ZenFone 6
    Oshotta2 gillar detta.
  12. Goku_rises

    Goku_rises Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2018
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    9

    View: https://youtu.be/M9PfNjmXE4I


    Zf6 is btr than op7pro in most aspects..but one thing is bugging me ..the skin tones are looking way much oversaturated and looks like Red tomato..I hope with the big camera update this problem will be fixed..And I think For night shots Asus took the correct approach presenting picture as we see in our eyes..Not cranking up brightness to make it day and ultimately drowns details in highlight..But some people like bright photo..What about a separate super bright mode .It would be fun
     
  13. ASUS.Sverige

    ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus ZenFone 6
    There are limitations to how many features we can do and as of now, we will stick to one Night mode. The goal of our night mode is not to make everything brighter. To let you "see what your eyes cannot". That is super fun and for sure interesting but even though, the resulting image is generally not great (even for the best ones). Our night mode tries to preserve that ambience but bring low light HDR more evenly.

    As for the overly saturation , I think the reality is somehwere between the three cameras - honor 20 pro beinng too muted, almost a "sickly" tone. Oneplus 7 maybe too bright with auto-beautify.

    And ZenFone 6 being too saturated for skintones - this is one area we are addressing.

    Br
    Asus
     
    flipp och Oshotta2 gillar detta.
  14. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Nu har jag inte tänkt skaffa nån ny mobil på ett tag men måste säga att den här ser intressant ut. Kul att Asus verkar förstått att man inte vill ha bloatad mjukvara.
     
  15. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 183
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    View: https://www.youtube.com/watch?v=kjOVjnkrfaU


    Tyvärr så är Pixeln mycket bättre, förutom selfiekvaliten av självklara anledningar och vid nattläget :) Det betyder givetvis inte att Zenfone 6 är en dålig kameramobil, bara att den som många andra inte har en chans mot Pixeln och dess utmärkta mjukvara. Zenfone har ju även en vidvinkelkamera vilket Pixeln helt saknar. Kolla bara denna post, är precis samma för Oneplus

    Oneplus 7 Pro - Kameratest

    Ska iaf bli intressant hur Gcam mod utvecklas, då många populära mobiler bland utvecklarcommunityt använder samma huvudsensor som Zenfone 6.

    Visst kan man fixa mycket med firmware ( t ex färger, HDR etc), men tveksamt om Asus eller någon annan tillverkare kan nå upp till detaljrikedomen som Pixel kan skapa.

    Pixel Zenfone.png

    Ska dock påpeka att jag väljer Zenfone 6 alla dagar i veckan framför Pixel 3a XL.
     
    Last edited: 24 maj 2019
  16. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 360
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Vi får hoppas på en bra gcam-mod till Zenfone 6.
     
    Ascended gillar detta.
  17. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 183
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Ja, för på nästintill alla punkter förutom kameramjukvaran så är Zenfone 6 hästlängder före Pixel 3a.
     
    Oshotta2 och flipp gillar detta.
  18. ASUS.Sverige

    ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus ZenFone 6
    Handen på hjärtat - kan vi leverera en mobilkamera som är bättre än de absolut bästa på marknaden?

    Vi vill väldigt gärna säga Ja! Absolut! - Men inställningen vi har valt att ta här på Swedroid-forumet är att vara raka.

    Det är otroligt svårt att optimera kamera och detta kräver stora resurser (kamera-team dvs). Resurser vi inte kan mäta oss med jämfört med Huawei, Google, Samsung, Apple.

    Men det vi däremot kan göra, och gör, är att släppa en bra kamera till ett bra pris - och framförallt - hela tiden förbättra den med tiden (då vårt team är mycket mindre kan vi inte åstadkomma lika mycket på samma tid som de största - men vi kan kompensera med att lägga mer kalendertid på kameran).

    Media har fram tills idag testat en mjukvara som kommer att uppdateras kommande dagarna.
    Kommer de testa om? Det hoppas vi på och våra globala team har kommunicerat med alla om detta - men samtidigt så är det inga ursäkter - kameran är på nivån den är på, just idag.

    Vilket är långt ifrån dåligt! Men inte på samma nivå som de bästa heller.

    Kommande dagar kommer vi släppa ny FOTA som sagt, kommer förbättra en hel del, och fortsatt framåt kommer vi jobba vidare med kameran så den blir bättre och bättre med tiden.

    Om detta räcker för att göra våra användare, och framtida potentiella användare, nöjda - får vi hoppas på.

    <3

    Mvh
    Asus
     
    Last edited: 24 maj 2019
    _jis_, Effect, Goku_rises och 5 andra gillar detta.
  19. ASUS.Sverige

    ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus ZenFone 6
    :)

    Mvh
    Asus
     
  20. Goku_rises

    Goku_rises Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2018
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    9
    [QUOTE = "ASUS. Sweden, post: 2431956, member: 25069"] The hand on the heart - can we deliver a mobile camera that is better than the absolute best on the market?

    We really want to say yes! Absolutely! - But the attitude we have chosen to take here on the Swedroid forum is to be straight.

    It is incredibly difficult to optimize the camera and this requires great resources (camera team ie). Resources we can't measure against Huawei, Google, Samsung, Apple.

    But what we can do, on the other hand, is to release a good camera at a good price - and above all - constantly improve it over time (since our team is much smaller, we cannot achieve as much at the same time as the largest - but we can compensate by adding more calendar time to the camera).

    Up until now, the media has tested a software that will be updated in the coming days.
    Will they try again? We hope this and our global teams have communicated with everyone about this - but at the same time there are no excuses - the camera is on the level it is on, right now.

    Which is far from bad! But not on the same level as the best either.

    In the coming days, we will release new FOTA as mentioned, will improve a lot, and we will continue to work with the camera so that it will be better and better over time.

    If this is enough to make our users, and future potential users, satisfied - we hope.

    <3

    Sincerely
    Asus [/ quote]
    Yes this is attitude I admire ..I hope and believe Asus will optimize the camera just like they did on Zenfone 5z..However I will request Asus to kindly communicate with the influencers after 28th may(update day) so that we can experience the improvement
     
    nagelsax gillar detta.