Oneplus 7 Pro - Kameratest

Diskussion i 'OnePlus 7 Pro - Allmänt' startad av inact_0036, 14 maj 2019.

  1. Droid96

    Droid96 Guest

    Nu tänker jag inte ta nån Apple-diskussion här men det är verkligen inte samma sak och det hoppas jag att du förstår.
     
    tpalsson, Ekman, pmugghc och 4 andra gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    De senaste inläggen är rätt OFT. En vänlig påminnelse om att återgå till topic :)


    Edit: Rensar bort inlägg som inte tillför tråden något.
     
    Last edited: 24 maj 2019
    Ekman, pmugghc, katho och 1 annan gillar detta.
  3. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Bilder tagna för någon minut sedan, precis utanför mitt hus, nattvy läget, obehandlad direkt ifrån kamera. Rätt grymt enligt min mening, ljuset är inte starkt vid denna tid.

    OnePlus 7 Pro kamerorna kan definitivt konkurrera med de bästa mobilkamerorna, ingen som helst tvekan om det.

    Det ska bli intressant att se vad nya mjukvaran kommer att tillföra.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 25 maj 2019
    Gambit, patts och inact_0036 gillar detta.
  4. inact_0036

    inact_0036 Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    545

    MINA ENHETER

    Väldigt fina bilder.
     
    Ara gillar detta.
  5. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Kristy gillar detta.
  6. museo12

    museo12 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2010
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    291

    MINA ENHETER

    Vill man ha mycket bra bilder så är det inte mobilen man ska ta foto med. Själv är jag förälskad i Sonys RX100 serie och har nu deras VA.
    Tyvärr satsades på bättre zoom på VI, vilket gjorde att bildkvaliteten blev något sämre. Ovan offtopic.

    Men, för att skriva lite om mina upplevelser om Oneplus så tycker jag det här är den bästa kamera de levererat. Den är långt ifrån dålig så länge man inte "zoomar" allt för mycket eller fotograferar i mörker. Vid fotografering i mörker har ju också Samsungs S10 problem.

    För mig är problemet ett annat med Oneplus 7 pro. Den är för dyr i förhållande till vad den levererar. Den kostar som en flaggskeppsmobil, men levererar, förutom 90 Hz, som en mellanklass mobil. Hade den kostar 6000 kr - Hade vi då klagat på kameran???
     
  7. Deacon

    Deacon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    388
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Det är just det. Vi hade inte klagat på kameran för 6000 kronor. Tvärtom hade den kanske varit riktigt hygglig då. Då skulle den jämföras med Asus Zenfone 6 och Xiaomi Mi 9. Problemet är att den kostar i närheten av P30 Pro, S10 och Pixel 3, utan att på allvar kunna utmana dessa. För att förtydliga, så råder det alltså ingen tvekan om att OP7 Pro INTE kan utmana de bästa mobilkamerorna. I alla fall inte i dagsläget. Hur det blir, om det blir, efter några uppdateringar, vet ingen av oss något om. Men man kan förstås hoppas.
     
    pmugghc och katho gillar detta.
  8. minh

    minh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2011
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    För mig är problemet ett annat med Oneplus 7 pro. Den är för dyr i förhållande till vad den levererar. Den kostar som en flaggskeppsmobil, men levererar, förutom 90 Hz, som en mellanklass mobil. Hade den kostar 6000 kr - Hade vi då klagat på kameran???[/QUOTE]

    wow det där var hårt kritik.. vet inte vad är det den saknas förutom trådlös laddning?

    jag menar dem riktiga flaggskepsmobiler kostar väl ca 3k mer än vad den kostar.??
     
  9. museo12

    museo12 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2010
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    291

    MINA ENHETER

    wow det där var hårt kritik.. vet inte vad är det den saknas förutom trådlös laddning?

    jag menar dem riktiga flaggskepsmobiler kostar väl ca 3k mer än vad den kostar.??[/QUOTE]

    Ja, lite kritisk är jag...;)
    Efter som vi är kameratråden så skriver jag bättre kamera till det priset. Den är inte dålig, men inte tillräckligt bra i relation till priset.
     
  10. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Kameran är ju konstaterat bra men inte bäst. Men i allt annat så ligger den ju i framkant förutom trådlös laddning.
     
    Mr ros och Ara gillar detta.
  11. Droid96

    Droid96 Guest

    Länken för samma resonemang som Ara: att Oneplus faktiskt levererar exakt det de säger i specifikationerna och därmed egentingen inte gör något teoretiskt fel. Där håller jag helt med!

    Vad jag är sur på är hur de marknadsför sin kamera.

    Oneplus 7 Pro har en 2.2x zoom och en 13mp-sensor. När du fotograferar i porträttläget används hela sensorn och hela optiken.

    När vi byter till telefoto-läget väljer Oneplus att begränsa sensorn till 8 megapixlar för att uppnå motsvarande 3x zoom istället för 2.2x. Det finns alltså inget sätt att utnyttja "hela" objektivet och sensorn.

    Konsekvensen av detta är att bilder från OP7 i teorin inte kan bli särskilt mycket skarpare än från t.ex. 2x-zoomen i en iPhone Xs Max, vilket också tydligt märks på bilderna.

    Genom att marknadsföra kameran som 3x optisk zoom lurar man kunderna att teleobjektivet i Oneplus 7 Pro skulle vara bättre än konkurrensen och samtidigt begränsar man användarens möjlighet att nyttja den hårdvara de betalat för fullt ut.

    Om Oneplus hade försett OP7 Pro med en riktig 3x-zoom (istället för 2.2x) och en 8 megapixel-sensor (istället för 13mp) och inte beskurit bilderna hade vi fått snyggare bokeh, bättre ljuskänslighet och mer kreativa möjligheter med kameran.

    Men kolla på P30 Pro så ser du vilket besvär det är att göra zoomobektiv på riktigt. Oneplus valde istället en genväg.
     
    Last edited by a moderator: 25 maj 2019
    Ekman, spigen, Kristy och 3 andra gillar detta.
  12. museo12

    museo12 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2010
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    291

    MINA ENHETER

    Vi har delade meningar där! Men, det är heller inte svart eller vitt. Mycket handlar om vad man trivs med och vilka behov man har.
     
    Kristy och Timpppa gillar detta.
  13. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    jo det du har sagt har jag förstått hela tiden :), men jag tyckte han på den där länken bitvis uttryckte sig så väldigt tekniskt. eller så kanske jag borde ha väntat tills jag hade vaknat innan jag läste det :ehm:

    jodå, jag har en p30 pro också, och den behåller jag - till ca 60% för just zoomens skull :) (OT men återstående 40% för att ha en egen fjärrkontroll till tv:n. och 0% för emui :teeth:)
     
  14. Droid96

    Droid96 Guest

    Väldigt enkelt sammanfattat kan man säga att om man vill skapa en kamera med mycket zoom har man två olika vägar att gå och båda är teoretiskt korrekt men en är "billig" och en är "gedigen".

    a) Man kan antingen ta ett helt vanligt kameraobjektiv utan några direkta tele-egenskaper och sätta in en högupplöst bildsensor och sen mjukvarumässigt begränsa hur stor del av sensorn som används. Därmed beskär man den bild som optiken levererar till sensorn och får en "zoom-effekt". Exakt så som den digitala zoomen i en kamera utan teleobjektiv fungerar.

    b) Man kan sätta in ett objektiv med riktiga tele-egenskaper och få zoomeffekten på optisk väg istället. Man utnyttjar då sensorn till fullo (och även ljuset från optiken).

    Om det är någon specifik del av artikeln du undrar över så kan jag försöka förklara det så gott jag kan :)
     
    spigen och Kristy gillar detta.
  15. Droid96

    Droid96 Guest

    En annan aspekt i det här som precis slog mig.

    Skillnaden mellan dyr och billig optik brukar vara den skärpa och kvalitet som återges i kanterna. Genom att mjukvarucroppa bilderna till 3x istället för objektivets ursprungliga 2.2x brännvidd så får de bort just kanterna.

    Vid porträttläge stör det mindre om just kantskärpan är sämre, men det är givetvis förödande vid vanlig telefotografering.
     
    spigen, Kristy, katho och 1 annan gillar detta.
  16. p1er

    p1er Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Det jag tänker är att om det nu inte var ett fult trick att marknadsföra en 2.2x zoom 13MP kamera som en 3x 8MP, då hade väl alla gjort det?

    Sen, kunde man inte i teorin använt huvudkameran på 48MP som "zoom-objektiv" också, och istället för pixelbin så croppade man bilden till en 8MP inzoomad bild? Vet inte om det skulle funka eller vad zoom-talet skulle bli men bara en obildad tanke som jag fick.
    Alternativt att det fanns två 48MP kameror, den andra kunde haft 2x-lins + cropping och ge en "6x zoom" på 8MP eller liknande. Kanske är helt ute o cyklar men det är så jag börjar tänka när jag hör sånt här fusk.

    Någon som vet eller kan räkna ut vad man skulle kunna få för "zoom" om man croppade en 48MP-bild till 8MP och är det ens användbart kontra fejk 3x zoom? Blev nyfiken!
     
  17. Droid96

    Droid96 Guest

    48 megapixlar croppat till 8 megapixlar skulle ge lite drygt samma effekt som 2x optisk zoom.
     
    p1er och Kristy gillar detta.
  18. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det som skiljer digital zoom ifrån att beskära är att digital zoom interpolerar de förlorade pixlarna så upplösningen bibehålls. Det ökar dock inte detaljupplösningen, det ger bara större bilder.

    En beskärning behåller sin ursprungliga kvalitet, men man förlorar delar av bilden.

    En bra interpolering (konstgjorda pixlar) har dock sina poänger, det kan ge snyggare kopior på papper om det är stora bilder. Men detta gör man bäst efteråt i Photoshop.
     
    Last edited: 25 maj 2019
    Kristy gillar detta.
  19. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    En bieffekt av att beskära på detta sätt är att förstoringsgraden ändras, skärpedjupet blir längre när sensorn blir mindre. Detta går dock att lösa med mjukvara.
     
    Kristy gillar detta.
  20. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Skärm, mjukvara och hastighet är bäst på marknaden på Pro 7. Man har inte bara 90hz, man har dessutom snabbaste minnet och kanske snabbaste laddningen. OnePlus 7 Pro ger väldigt mycket för pengarna inklusive bra kamera.

    Vi kan jämföra med iPhone XS Max kamera, som verkar populär. Den saknar både nattfoto och supervidvinkel! Det är alltså massor av bilder den helt enkelt inte klarar av att ta! Och kostar dubbla med samma minnesmängd och hälften så mycket RAM!

    "Men iPhonen har bättre bildkvalite"

    Du har ingen som helst glädje av det när bilden inte går att ta för funktioner saknas.

    De två nattbilderna jag postade senast är helt omöjliga att ta med IPhone XS Max.

    Och vad är argumentet för att använda mobilkamera överhuvudtaget? Inte är det kvalitet. Det är att man kan ta bilden för att kameran finns där.
     
    Last edited: 25 maj 2019
    Gustav Karlsson gillar detta.