Oneplus 7 Pro - Kameratest

Diskussion i 'OnePlus 7 Pro - Allmänt' startad av inact_0036, 14 maj 2019.

  1. Droid96

    Droid96 Guest

    Försök undvika en generell iPhone/Samsung vs Oneplus-diskussion. Den har vi redan stångats med och det finns inget nytt att tillägga. Behov är olika och de har olika styrkor och svagheter.

    Men jag håller absolut med om att iPhone behöver såväl nattläge som vidvinkelobjektiv om de ska kunna konkurrera fullt ut.
     
    Bumbsan, pmugghc, messerschmitt och 2 andra gillar detta.
  2. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det som också står där (vilket jag inte nämnt) är att bara Huawei har äkta optisk zoom. Alla andra använder fasta brännvidder som de kombinerar med beskärning för att få zoom.

    OnePlus gör inget unikt, alla tillverkare kör med falsk optisk zoom förutom Huawei.

    Är äkta optisk zoom ett krav så finns det bara Huawei att välja.

    Så ni bör sannerligen dämpa er kritik mot OnePlus, det gör inget som skiljer sig ifrån de flesta andra tillverkare.

    OnePlus är inte mer oärlig än Apple eller Samsung, de tillverkarna har inte heller den optiska zoom som de hävdar.
     
    Last edited: 25 maj 2019
  3. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Faktum är ju att "alla" förutom Huawei gör på liknande sätt som OnePlus, de har inte äkta optisk zoom. Man använder fasta brännvidder och kombinerar detta med beskärning av bilden för att uppnå zoomeffekt.
     
  4. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag kan inte svara för varje enskild mobiltillverkare men telefotoobjektivet på iPhone Xs Max är definitivt 2x utan sensorcropping så där har du fel.
     
  5. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det är inte det man påstår i artikeln. Men det kan ju stå fel där givetvis. Har du någon källa?
     
  6. Droid96

    Droid96 Guest

    Källan är att jag vet sensorns upplösning och det är exakt det jag får ut när jag fotograferar i teleläget. Samt att portraitläget har samma utsnitt.

    Det artikelförfattaren menar är väl att iPhone ibland byter till huvudsensorn och digitalzoomar till 2x när ljuset är dåligt för att det ger bättre bildkvalitet.
     
    Kristy gillar detta.
  7. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Mer intressant med en källa där "alla" tillverkare utom Huawei gör som OnePlus och ljuger i sin marknadsföring och anger 3x optisk zoom när det i själva verket är 2.2x optisk zoom. Väntar på den källan.

    Känner inte till någon men blir gärna upplyst.
     
    p1er, easycure1974, pmugghc och 1 annan gillar detta.
  8. museo12

    museo12 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2010
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    291

    MINA ENHETER

    Vill jag ta bilder med bättre kvalitet så använder inte jag inte mobilkameran. Det är mycket starkt argument. Därmed inte sagt att jag inte använder mobilkameran. Det är inte svart eller vitt utan frågan om tycke om smak.

    iPhone XS Max har jag inte, men jag skulle gärna vilja se tester som faktiskt visar att Oneplus är snabbast på marknaden. Att hårdvaran finns där betvivlar jag inte, men det säger inte alltid sanningen.

    Jag är väldigt nöjd med min Oneplus, men jag kan vara kritisk ändå. Jag uppskattar mjukvaran mycket
     
  9. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det som står är att Apple inte har äkta optisk zoom. Man använder sig av flera fasta brännvidder och beskärning av bilden för att uppnå zoomeffekt. Har du andra uppgifter så läser jag dom gärna.
     
  10. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det är ju faktiskt ingen optisk zoom överhuvudtaget. Det är tre fasta brännvidder som kombineras tillsammans med beskärning för att uppnå zoomeffekt. Det är samma sak med alla "optiska zoomar" på mobilkameror, förutom på Huawei, enligt artikeln.
     
    Kristy gillar detta.
  11. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Så varför skrev OnePlus 3 x optisk zoom? Ljög man eller inte? Man har ju tydligen ändrat det.

    Fram med lite källor nu att alla gör det utom Huawei. Logiken haltar. Hur många kameror har Huawei?
     
  12. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER


    View: https://youtu.be/Rs2bmYhW738

    OnePlus 7 Pro är snabbare än iPhone XS Max och det beror troligen på betydligt mer RAM. Sen har OnePlus snabbare minne, 90hz och snabbare laddning.
     
    Gustav Karlsson gillar detta.
  13. Droid96

    Droid96 Guest

    Jo, men att de flesta inte har variabel zoom är ju ingen nyhet. Men vid 2x på en iPhone Xs Max eller S10+ (exempelvis) är det ingen digital zoom utan optikens fulla ljusutsläpp på hela sensorn.
     
    easycure1974, Kristy och pmugghc gillar detta.
  14. Droid96

    Droid96 Guest

    Det här hör inte till topic. Lite självbehärskning, bitte. Annars trycker jag på ”Report”.
     
  15. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Källan till informationen har länkats flera gånger. Varför OnePlus skrev så? Det får du fråga OnePlus om.
     
  16. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Nej, faktiskt inte. Därav som jag frågar dig, men har du inga svar/källor så skriv det istället.
     
  17. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

  18. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

  19. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Om zoomen inte är veritabel så är det ingen äkta optisk zoom.
     
  20. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Läs hela artikeln.