Oneplus 7 Pro - Kameratest

Diskussion i 'OnePlus 7 Pro - Allmänt' startad av inact_0036, 14 maj 2019.

  1. Droid96

    Droid96 Guest

    Om du har ett standardobjektiv som är 1x och du zoomar till 2x kan det ske antingen optiskt eller digitalt. Om du har ett objektiv vars brännvidd motsvarar 2x så har du optisk zoom. Om du har en Pixel med bara ett objektiv (1x) är zoomen digital.

    På en iPhone Xs Max är 1x och 2x de brännvidder där du har 100% optisk förstoring och 0% digital. Däremellan har du variabelt mycket digital uppskalning (zoom).

    Oneplus hävdar att de har 1x och 3x optisk zoom. Sanningen är 1x och 2.2x. Vet inte hur jag ska förklara det tydligare.
     
    p1er och katho gillar detta.
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Du har ingen aning tyvärr, men du förstår det tyvärr inte och är faktarestistent. GL!
     
  3. messerschmitt

    messerschmitt Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2016
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Jag måste tacka alla som bidrar till tråden. Exakt sånt här nörderi som är kul att läsa. De som läser tråden tror jag får en god uppfattning om OnePlus 7 pro kamera.
     
    Timpppa, Kristy och Ara gillar detta.
  4. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Men du har fel i grunden. Det du har är två fasta brännvidder, inte en optisk zoom.
     
  5. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Du är mer än välkommen att visa att jag har fel. Var är din källa? Jag har sysslat med fotografering sedan 1990-talet. Jag kan detta område.
     
  6. Droid96

    Droid96 Guest

    Så, när Oneplus strök ”optical” från ”zoom” så var det för att de plötsligt kom på att de inte hade några rörliga linser i sitt teleobjektiv?

    Och inte det faktum att deras objektiv är 2.2x och inte 3x?

    Du kan inte grunderna. Läs på. Kom tillbaka och diskutera sen.

    I all välmening.
     
    easycure1974 gillar detta.
  7. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag är mycket påläst vad gäller optik, det är ett av mina absoluta favoritområden.

    OnePlus har ingen äkta optisk zoom överhuvudtaget och det har inte Apple eller Samsung heller. Huawei är ensamma om att ha äkta optisk zoom i sina mobiler.
     
  8. Droid96

    Droid96 Guest

    Huawei har inte variabel zoom. P30 Pro har optisk zoom vid 5x och däremellan är det digitalt precis som på alla andra telefoner. Vad menar du egentligen?
     
    katho och pmugghc gillar detta.
  9. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

  10. Droid96

    Droid96 Guest

    easycure1974, katho och pmugghc gillar detta.
  11. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det är ren lögn, det finns ingen slumpmässigt med min länk. Det är samma artikel som vi diskuterat de senaste timmarna.

    Det är inte det som artikeln påstår. Men om det är sant det du påstår(källa på det?), så har inte heller Huawei äkta optisk zoom utan tre olika fasta brännvidder. Det är samma sak som att packa ned tre olika fasta objektiv i kameraväskan till sin systemkamera, det är sannerligen inte att ha en optisk zoom.
     
  12. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag har ledsnat på dig nu och du får inga fler svar.

    Du kan inte jämföra en systemkamera + separata objektiv med en mobiltelefon.

    På en systemkamera med fasta objektiv sätter du på det objektiv du vill ha och får den brännvidden optiskt.

    På en mobiltelefon har du en eller flera fasta objektiv och däremellan har du digital zoom så att du ska kunna fota på vilken brännvidd som helst.

    På en P30 Pro kan du fota med 0.6x (optiskt), 0.8x (digitalt), 1x (optiskt), 3x (digitalt), 5x (optiskt), 7x (digitalt). Kameran har ett zoomomfång från 0.6x till 50x och vissa punkter är optisk zoom och andra är digitala.

    Oneplus har använt tveksam marknadsföring när de hävdat att 3x är en optisk punkt (därav att de själva skrev 3x optical zoom först och nu ändrat det).

    Jag kan som sagt inte förklara tydligare. Ha en trevlig kväll.
     
    gneken, tpalsson, p1er och 7 andra gillar detta.
  13. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Det är meningslöst att försöka få fram något konstruktivt.
     
    frassedylan, Ekman, pmugghc och 1 annan gillar detta.
  14. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag förstår att du lessnat eftersom du är okunnig i frågan om vad optisk zoom är för något. Det finns ingen teknisk skillnad mellan att ha flera olika fasta brännvidder i en mobiltelefon och i en kameraväska för systemkamera. Det är och förblir flera olika fasta objektiv med fasta brännvidder, det är ingen skillnad.

    En äkta optisk zoom kan användas optiskt på alla brännvidder ifrån den ena änden av zoomen till den andra utan begränsningar, alla brännvidder där emellan kan användas optiskt, det är en äkta optisk zoom.

    Jag noterar att du inte har redovisat någon som helst källa för vad du påstår och det beror givetvis att du inte har något stöd för det du säger.
     
  15. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag förstår faktiskt inte vad du menar. Jag har konstruktivt förklarat skillnaden mellan fasta brännvidder och optisk zoom. Det finns kameror som erbjuder flera fasta brännvidder, exempelvis en vidvinkel på 28mm och en normal på 45mm, det ger möjligheter men det ger ingen optisk zoom. Jag har haft en sån kamera.

    Har man en optisk zoom mellan 28mm och 45mm så kan man även få alla brännvidder där emellan, som 35mm exempelvis.

    Vad gäller "digital zoom" så är det ju bara en mjukvarulösning som man lika gärna kan göra i efterhand om man nu vill använda detta.

    Var det tillräckligt konstruktivt?
     
  16. Deacon

    Deacon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    388
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Ja du, Ara... Jag undrar hur det kommer sig att du alltid hamnar i sådana här diskussioner. Någon gång, i någon obskyr off-topic-tråd, skulle du få kunna utveckla varför du i alla lägen så hårdnackat försvarar OnePlus och deras telefoner. Det saknas litet... nyans.

    Ber om ursäkt för off-topic.
     
    Puttesson, p1er, easycure1974 och 5 andra gillar detta.
  17. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Svaret på den första frågan är enkel: Därför att jag älskar diskussioner.

    Svar på den andra frågan: Jag tycker inte att jag försvarar OnePlus här, de har ingen äkta optisk zoom och de bör inte påstå att de har det. Men man bör heller inte peka ut OnePlus som ensam lögnare/skönmålare i denna fråga, det verkar som alla tillverkare har en väldigt bred syn på vad som är en optisk zoom.

    Det OnePlus borde skriva är att de har tre fasta objektiv med supervidvinkel, vidvinkel och en tele. Man kan zooma med hjälp av digitalzoomen 3x och få 8Mp optisk upplösning i teleläget. Man bör inte skriva att man har en optisk zoom för det är helt enkelt inte sant.
     
    Last edited: 25 maj 2019
  18. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 400
    Mottagna gillanden:
    3 151

    MINA ENHETER

    Konstigt att dom behöver en uppdatering direkt för att få bättre bilder precis när dom släppt en mobil,borde dom inte upptäckt det innan dom släppt mobilen
     
  19. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det är press på att få ut mobilerna snabbt. Mjukvara kan man skicka ut senare.
     
  20. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 400
    Mottagna gillanden:
    3 151

    MINA ENHETER

    Jo,men köparna blir ju besvikna när den inte motsvarar förväntningarna direkt;)