Vad händer med begagnatpriserna?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av ostrichboy, 27 maj 2019.

  1. ostrichboy

    ostrichboy Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2019
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    4
    -vet ej om detta är rätt del av forumet, men tyckte inte att jag hittade något som passade bättre-

    Tjena!
    Jag kikar runt lite efter en ersättare till min Galaxy S7 som nu börjar komma upp i ålder. Kollar givetvis begagnat för att maximera bang for the buck!

    Problemet är att jag köpte min mobil i Maj 2017 för ca 2000 kr. Vid det laget var den alltså 1 år gammal och i nyskick. Det var inte svårt att hitta S7:or för ca det priset då. När jag kollar på S9:an, som idag är ca lika gammal som min telefon var när jag köpte den, så kostar de absolut minst 3500 och majoriteten av de i den prisklassen har stora sprickor och andra skador. Till och med S8:or kostar kring 3000 kr om man vill ha en i fint skick!

    Så what gives, varför verkar begagnatpriserna ha skenat på det sättet?
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Kort skulle jag säga att de ligger högre i pris pga nypris, runt 10k:- till skillnad för s7 modellen låg på 7300:- och s7 edge runt 8300:-
     
    Gorgeous, bernard, Kristy och 2 andra gillar detta.
  3. ostrichboy

    ostrichboy Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2019
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    4
    Ah ja jo, det är ju såklart sant. Kanske man skulle ha tänkt på :P
     
    chraist gillar detta.
  4. Droid82

    Droid82 Guest

    Många flaggskepp är mycket dyrare nu än vad de var då. Om du kommer från S7 så är mitt råd att köpa tex en begagnad Xiaomi Mi 8 eller någon begagnad Oneplus-lur. LGs flaggskepp reas ibland ut till bra priser, som tex det här: Vattentålig smartphone med stor skärm och smart AI-kamera

    Nya Nokia har dåligt rykte här på forumet men jag tycker ändå att det är svårt att säga att en begagnad Nokia 8 till vrakpris (om man hittar en) är ett dåligt köp. Huawei-lurarna känns pga sanktionerna från USA som ett något osäkert köp just nu så det kanske är bäst att undvika dessa.
     
    flipp gillar detta.
  5. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Orsaken är att användarna har haft otur. Dock har min NOKIA funkat.
     
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Inga skenande begagnatpriser, skillnaden som redan påpekats i tråden är att flaggskeppen från Samsung är dyrare idag jämfört med vad de var förr. Om du bortser från Samsungs S-serie kan du hitta fantastiskt prisvärda telefoner runt 2000 k, t.ex. Xiaomi Mi 8, Mi Mix 2s, Poco F1, LG v30, LG G7, Huawei Mate 10 Pro etc. Sedan ska du inte jämföra med genosmnittspriserna på blocket då de flesta sätter överpriser där och sedan tvingas de går ner i pris för att få den såld. Smidigast kan vara att köpa en telefon här på forumet då utgångspriserna på begagnade telefoner i regel är ganska rimliga här så man slipper hålla på och pruta och krångla.
     
    Droid82, katho, nagelsax och 2 andra gillar detta.
  7. ostrichboy

    ostrichboy Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2019
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    4
    Tack så mycket för alla svar. Då blir frågan om man ska köra på en LG V30 eller V30s Thinq. Verkar exempelvis vara samma processor i båda lurarna?
     
  8. spigen

    spigen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2018
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    470
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro, Huawei P60 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro, Huawei P60 Pro
    Det enda som skiljer dom åt är att du får 6GB Ram och 128GB lagring i V30S ThinQ, plus några AI funktioner i kameran. Jag valde V30S för att få mer Ram och lagring, mycket prisvärd telefon tycker jag.
     
    bernard gillar detta.
  9. ostrichboy

    ostrichboy Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2019
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    4
    Skulle precis beställa V30s och den är nu slut i Netonnets lager :(