Fråga: Lite Sonygrubbel - Våga köpa Xperia 1?

Diskussion i 'Xperia 1' startad av onekw, 22 maj 2019.

  1. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Trist att höra men inte förvånande och i linje med tidigare inkarnationer
     
    bernard gillar detta.
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Efter att ha läst detta blir det nog ingen Xperia 1 för egen del. Tyvärr eftersom jag gärna vill se kvar märket på mobiler.
     
  3. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Jag var och klämde på en idag och blev tämligen övertygad om att det var helt rätt mobil för mig men smaken är ju som baken. Det enda som är lite trist är att det inte verkar finnas gestnavigering på den...
     
  4. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Den ser ut att köra Googles variant dvs en kombination av svep och knappar som tittar fram för att backa och gå hem. Helt klart en dålig implementering jämfört med t.ex. Huawei enligt mig. Men Sony är överlag rätt snabba med att uppdatera till nya android versioner så luren bör vara rätt tidig med att få nya implementeringen den vägen som kommer i Q.
     
    onekw gillar detta.
  5. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Det får vi hoppas!

    Jag ska dock erkänna att jag dock har lite oroskänsla över att de inte har släppt några exemplar för recension innan release.
     
    nemoJoe gillar detta.
  6. nemoJoe

    nemoJoe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2019
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag hade definitivt väntat med köp tills telefonen recenserats ordentligt. Min känsla är att Sony tagit alltför många genvägar. Det lockar med hörlurar men låter inte telefonen recenseras innan release. Dock förstod jag det som att den släpps den 30 maj i Storbritannien och då kanske vi har möjlighet att få information innan den 3 juni. Säger britter att telefonen är fantastisk kommer jag ta erbjudandet. Vi får hoppas på det bästa.
     
  7. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Kollade luren, och tja. Svårt att ge något som helst rättvis dom då den jädrans larmkabeln alltid är i vägen och gör hanterandet utav luren riktigt jobbigt. En annan grej jag reagerade på är att 21:9 verka inte gå att filma i själva kameraappen, utan man måste öppna upp en annan app, Cinema Pro, för att filma 21:9. Då gillar jag nog mera Xperia 10 grej att den finns även i kameraappen. Känns ju inte så lyckat att låsa 21:9 till en specifik app. Men tanken är väl att filmar man vanlig video, så använder man vanliga kameramjukvaran. Vill man göra mer proffsiga videos, Cinema Pro.

    Men snygg är den, men tycker det är grymt tråkigt att Lila versionen inte verka ha hittat till Sverige. Skärmen är grymt fin, märkte inte så mycke tom den var kall eller varm. Gillade också ljudet som vart klart och välbalanserat.Och att se på film i denna luren är helt.... WOW! Mina intryck iallafall. Men skulle vara najs å testa en UTAN larmkabeln som sagt. :-)
     
  8. gremlingswe1

    gremlingswe1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2019
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    11
    Tror min xperia har kommit idag via posten.
    Tidigare beställde jag en xz3 via elgiganten.. Den har kommit till post stället. Sedan beställde jag en xperia 1. I fredags fick jag ett mail om att varan är skickad och idag kom ett sms att den finns att hämta ut.

    Dock är den 500 kr att beställa via tele2. :( så svårt..
     
  9. mdmar

    mdmar Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    948
    Mottagna gillanden:
    170
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra
    Övrigt:
    Galaxy Watch Active 2
    Det tror ju inte jag, men OM det är så förväntar vi oss en fyllig unboxingvideo:)
     
  10. Hanseman

    Hanseman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    252
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Google Pixel 6A
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Här jag lite tveksam, när jag hade xz3 kom aldrig gestnavigering trots att pie fanns sedan länge till mobilen. Mitt intryck var att de är tidiga med uppdatering av androidversioner men enbart grunden inte nödvändigtvis nya funktioner som kommer med nya versionen.
     
  11. RKXYZ

    RKXYZ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2017
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    496
    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3
    ROM:
    Stock OneUI (Android 11)
    Har verkligen Sony en så stark position på marknaden, att man kan begära ca. 9500:- för en telefon?

    Sony för mig har ALDRIG varit ett alternativ. Mediokra telefoner, på sin höjd. Taskiga kameror, tjocka ramar, klumpiga telefoner.

    Skulle aldrig, åter aldrig, betala Sonys begärda pris för deras telefoner.
     
  12. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Sony Xperia 1 är en premiumlur, med dyr hårdvara. Varför skall Sony sälja den billigt och inte tjäna någonting alls? Sony Xperia 1 är också något av en nyhet då man jobbat tätare ihop med kameraavdelningen, och kameran skall vara mycket bättre än tidigare, då just samma avdelning i stort sett saboterad för SONY mobile genom att som sagt inte göra sitt yttersta för att få kameramjukvaran bra. Och tjocka ramar? Har du inte sett Xperia 1? Vart har den tjocka ramar? Och i och med 21:9 formatet så skall den inte heller vara direkt klumpig. Ja den har något större toppram, men den är inte så stor, och föredra det än en notch eller hål för kameran.

    Detta är helt klart en lur som är värt priset. Speciellt då andra premiumtillverkare många gånger tar mycket högre priser för samma liknande specs.
     
    Neo_Sthlm och CABBAN05 gillar detta.
  13. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Sony har klockren täckning för samtal, effektiv batteritid i viloläge osv. De är klart sämre i vissa avseenden men mediokra telefoner gör de då inte. Beror på vad man värderar.
     
    CABBAN05 gillar detta.
  14. Perus

    Perus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    73
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    SGS23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    SGS23
    Telefon 2:
    iP14
    Platta:
    Huawei mediapad M2 8"
    Ni som klämt på 1:an, har den typ True tone/Auto color eller motsvarande för displayen som option?
     
    bernard gillar detta.
  15. CABBAN05

    CABBAN05 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2014
    Inlägg:
    1 627
    Mottagna gillanden:
    505
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy s22ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy s22ultra
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Oj, vad mycket obefogad kritik här..:-D
     
  16. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Uppsökte Elgiganten idag (Luleå) men ingen Xperia 1 fanns där. Med så pass nära en lansering borde de i alla fall ha haft framme nåt så man hade fått klämma lite på en enhet och få ett eget intryck. I alla fall en ”dummy” enhet om inte annat.

    Men sen att de har jobbat så nära med kameravdelningen som de säger. Det har Sony sagt på de två, tre senaste lanseringseventen för sina mobiler tidigare också. Så man får nog vänta in en riktig recension.
     
    bernard gillar detta.
  17. Neo_Sthlm

    Neo_Sthlm Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2019
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    6
    Telefon:
    Neonode

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Neonode
    Telefon 2:
    Sony Xperia Ultra XA1
    Är riktigt sugen, och jätte prisvärt när man får trådlösa hörlurar för 500 som slår Bose, skärmen är fantastisk, se bra recension här

    View: https://youtu.be/kNLOq8BJRPg
     
    bernard gillar detta.
  18. IbbeKim

    IbbeKim Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2011
    Inlägg:
    283
    Mottagna gillanden:
    137

    MINA ENHETER

    Laddningen stannar vid 60% på visningsex. Så batteriet inte skadas och överladdas. Detta är en inställning som många bygger in i demo-ex.
     
  19. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Neo_Sthlm och bernard gillar detta.
  20. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    I sig har man inte det. Men det har varit införstått. SONY MOBILE har ingen kamerakunskap och har aldrig gjort själva mjukvaran för deras kameror. Det SONY däremot har sagt är att det är den bästa kameran i en smartphone. Och det har ju i sig varit korrekt, men mjukvaran här däremot inte varit det bästa. Det har ju funnits flera funderingar varför SONY kamera moduler fungerat så mycket bättre hos alla andra tillverkare, men SONY själva misslyckas år från år, samtidigt som Kameraavdelningen skörda framgångar med SINA kameror. Det visade sig till slut vara återigen, tävlingsinriktan som alla SONY delar har gentemot varandra. Så fort de kommer för nära deras egna terf så att säga, så börjar avdelningen sabotera för den andra som nyttjar deras teknik. SONY ERICSSON hade samma problem med SONY ERICSSON XPERIA PLAY som var i stort sett en konkurrent till Playstation VITA och gjorde att SONY huvudkontor lovade i ett och i ett att spelen skulle komma, och SPEL och SPELkonsolavelningen bara drog ut på tiden. TIll slut började ägarna av Play spela emulatorer istället. Många köper än idag den luren för att enbart spela spel på.

    Varför har då inte kameraavdelningen gjort något tidigare under SONY ERICSSONS tid. Jo, för Mobilkameror var fortfarande inte ens i närheten av en kompaktkamera på den tiden. SONY fick lysande rescensioner på sina kameror fram till SATIO med SYMBIAN då började man märka att SONYS kamerarescensioner började bli sämre. Nu började rescensenterna nämligen på allvar jämföra mobilkameror med s k Kompaktkameror. Systemkameror är ju fortfarande herren på täppan. När SONY senare släppte SONY XPERIA Z1 serien hävdade man t o m att det är samma kamera som i deras dåvarande Kompaktkameror. Nu började rescensenter hävda på fullt allvar att SONY inte alls var speciellt bra speciellt inte gentemot kompaktkamerorna. Bilderna är enbart ok, sa man. DxOmark var fortfarande på SONYS sida i stort sett och ansåg deras lurar var riktigt bra. Vilket de fortfarande är. Kamera avdelningen har inte gjort usel kameramjukvara, bara så att det låg under de större tillverkarna som SAMSUNG o s v. Saboterande verka ha funkat, då SONY kompaktkameror skördat en hel del framgångar under samma tid som SONY mobiler sjunkigt djupare neråt.

    När en högre SONY chef gick ut och öppet deklarerat att det faktiskt har förhållit sig så att SONYs kamera division saboterat för SONY MOBILE, förstår man att SONY skulle kunna haft riktigt grymma kameror. Man har också gått ut med att ALPHA gruppen fortfarande jobbar för att fixa till de buggar som möjligen finns i XPERIA 1 kamera även nu efter releasen. Eftersom SONY är fullt med på tåget och anser att mobildivisioner är fortfarande väldigt viktigt för dem, så försöker man då lösa problemet genom att slå ihop de divisioner som mobilerna nyttjar teknik från. SONY mobiler har ju både tv-teknik samt kamera-teknik och man slår ihop dessa avdelningar och Sony XPERIA 1 är då första riktiga samarbetet. För saken är, saboterar man nu, sätter man en spik i kistan för sin egna avdelning också. Det är första gången SONY försöker stoppa sin inneboende konkurrenskultur inom företaget mig veterligen.

    Men håller med för hoppas att riktiga fotografer få tag på luren och kan rescensera den och inte MOBIL eller GSMARENA, som ärligt talat sänker SONY just för de heter SONY och inte har samma design som SAMSUNG. Själv tycker jag att skillnaden syns på de klipp och bilder jag sett hittills. Det som jag hoppas på är att SONY fixat point and shoot läget. Alltså det automatiska och intelligenta läget. Det är detta läget som SONY inte varit bra på.