Fråga: Batteriet/peak performance iPhone SE

Diskussion i 'iPhone SE (2016)' startad av paulreedsmith, 29 maj 2019.

  1. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 419
    Mottagna gillanden:
    439

    MINA ENHETER

    Hej. Hur ska jag tänka när jag köper nytt batteri? Ska testa byta själv. Vet att iFixit har garantier kring mAh. Finns det någon annan bra källa till kvalitativa batterier? CDON tar 129 spänn för ett. Andra ställen 99?

    Min SE har 85% batterihälsa. Igår kom första meddelandet om att den "oväntat stängts av" blablablaa. Kan inte nå peak performace längre. Stängde av sig vid 50% och när jag fick igång den 5 minuter senare så hade den 10% Hade tidigare under eftermiddagen laddat den till 90%. Varför håller den på såhär? Och varför upplever jag bara detta på Iphone? Hade problem med min S8 kring jul att den förlorade sista 20% väldigt snabbt. Men hör och häpna! Detta löste sig med en återställning, och nu är sista 20% lika stabila som vid andra batterinivåer. Återställde min SE för 5 dagars sen BTW.

    Min iPhone 6 som jag har via jobbet förlorade förmågan till peak performance redan vid 95% batterihälsa. Jag har sett andra som inte kan nå peak performance vid 98% och nu kajjkar min SE vid 85%. Hur fungerar detta?
     
  2. Droid96

    Droid96 Guest

    Det finns tyvärr ingen exakt vetenskap kring det här. Varje batteri är individuellt och även om man försöker mäta olika saker och räkna ut en "batterihälsa" så finns det många parametrar som spelar in som inte går att mäta. Du kan alltså ha ett batteri med 100% batterihälsa som stänger av sig i olika scenarion eller ett med 80% batterihälsa som klarar att leverera peak performance hur bra som helst. Det beror också på hur du använder telefonen.

    Att den stängs av beror på att SoC (CPU/GPU) behöver mer kraft från batteriet än vad det levererar vid en viss given belastning och konfiguration. När det sker hinner den oftast inte klocka ner sig i tid för att undvika en krasch och därför stängs hela telefonen av. När den sen bootar upp igen har den en konfiguration med begränsad maxkapacitet på CPU/GPU för att undvika ytterligare avstängningar.

    Så, märker man att telefonens batteri beter sig underligt är det bara att byta oavsett vad batterihälsan säger. Har du fortfarande garanti så är det gratis, annars får man bekosta det själv.

    Om du gör det själv är det viktigaste att du väljer ett originalbatteri som är säkert att använda. Lämna in till ett proffs för själva bytet om du inte är säker på hur du ska göra det. Felaktigt installerade batterier kan utgöra en fara.
     
    IngoX och jnsson gillar detta.
  3. torbjorn

    torbjorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2014
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Från att ha haft en ganska god batteriförmåga (95%) gick min SE ner i drift på ungefär två veckor. Nu laddar den i det närmaste ur på standby under fyra timmar. Okey, tänkte jag, när stänger den av totalt? 1% batteri fortsätter att fungera, och kameran fungerar (dock inte blixt). Jag avser att i julhelgen låta den ladda ut, men ännu så länge går den åtminstone ett dygn på dessa 1%.

    Däremot: När jag laddar den tar det lång tid att nå ca 50%. Sedan hoppar den till 100% på en halvtimme.

    Jaja, ett nytt batteri med installation kostar 299kr här i Norrköping så det må bli min nyårspresent till mig själv. Jag gillar verkligen mina fyr tums SE.