Tips: Xiaomi M365 Smart Electric Scooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av dave333, 2 jul 2017.

  1. Partygreken

    Partygreken Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    5
    Precis fått hem min Zero x10, det är det sjukaste av scootrar på alla vis.
    Det var lång leveranstid, då jag beställde direkt från leverantör/producenten Unicool så fick vänta 2månader.

    Jag väger 94kg, den toppar 58km/h med mig på och tar mig ärliga 40km med branta backar.

    Har ni frågor och funderingar var inte rädda att höra av er.

    Priset med tull, frakt och scootern slutade på 9,5k
     

    Bifogade filer:

    mld gillar detta.
  2. niklas1232

    niklas1232 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2011
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Efter min debut med scooter kan jag bara instämma med er andra, jäklar vad skoj den är! Känns som om man flyger fram. Lite tyngre går det i uppförsbackar men det gör mig inte så mycket. På 8,2 km med mycket gas och broms och en del backar så landade batteriet på 53 procent kvar. Jag väger 97 kg och är 190 lång så det är jag ändå jäkligt nöjd med. Hade jag åkt på en plan väg med bättre underlag så hade det gått att pressa ännu mer.

    Nu har jag beställt slime och en pump med manometer så jag slipper åka ner till macken.
     
  3. Blubb7

    Blubb7 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Fick hem min igår och råkade såklart uppdatera till 1.5.1... har ändå läst runt en del innan men inte sett något om det.

    Finns det något enkelt sätt att nedgradera den? Inte hittat så mycket när jag sökt runt.
     
  4. Delarium

    Delarium Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2010
    Inlägg:
    256
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Det finns en tråd för generella kickbikes/elscooters, här . Denna tråd handlar om Xiaomi M365.
     
    Partygreken, JPR, zelxi och 1 annan gillar detta.
  5. Delarium

    Delarium Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2010
    Inlägg:
    256
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Tips är att söka i tråden, ställ dig i sökrutan uppe till höger "search...", ange sökkriterier och välj "Search this thread only". Första träffen på "1.5.1" är denna: Xiaomi M365 Smart Electric Scooter
     
    Partygreken och JPR gillar detta.
  6. Kvarn

    Kvarn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2016
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    22
    Fick min igår och körde en sväng, riktigt skön känsla och går hyfsat fort! Lite segt i uppförsbackarna med mina 95 kg men går uppåt :) Sen så fick jag ju punktering på bakdäcket när det var 50 meter kvar, en två cm lång nål hade gått in i däcket! Så satt 2 h med att byta däck men gick! Cyklat till jobbet några år så bytt slang förut men detta var inte lätt! Lite sugen på att byta till solida däck istället....
    Men ska väl börja mixtra lite nu, ska nog inte ändra hastigheten men ge den lite mer kräm i backar iaf! Kommer åka förbi en polisstation på vägen till jobbet....
     
  7. Blubb7

    Blubb7 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack för tips! Sökte mest på google.

    Vart hittar man en säker mjukvara att nedgradera till? Hittade denna sida men vill såklart inte riskera något.

    Flashing Firmware
     
  8. Jakobjsson

    Jakobjsson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Var köper man billigaste m365 nu? Tänkt beställa en idag men känns som de höjt priserna? Finns det någon rabatt eller liknande på någon sida?
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Webhallen är väl favoriten: Xiaomi MiJia M365 El-scooter 42V (Sparkcykel & el-scooter)

    Visst kan du kanske komma ned i ~3500 kr utomlands, men det är inte värt att tappa garanti osv. för den femhundringen. Du har ju dessutom tre års reklamationsrätt om du köper den i Sverige.
     
  10. Jakobjsson

    Jakobjsson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Okej får nog bli webhallen då, läste lite längre bak i tråden att det fanns olika uppdateringar på scootern. Har webhallen den senaste? Hur ser jag det annars när jag packar upp den?
     
  11. Sajko

    Sajko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag beställde från Webhallen förra veckan. Fick den senaste. Man ser att man har den senaste om man har bokstäverna MI på fotbrädan. De äldre hade Xiaomiloggan istället.

    Dock hade jag otur och fick en skavd kabel som hänt under transport. Ska bli spännande att de vad Webhallen säger om det.
     
  12. Blubb7

    Blubb7 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    La nu på BLE072 och får frågan i Home-appen om jag vill uppdatera men det verkar fortfarande vara 1.5.1? Vad väljer jag för fw när jag vill generera en fw härifrån?

    Xiaomi Mijia M365 Custom Firmware Toolkit
     
  13. Fr0nt

    Fr0nt Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2019
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    3
    Inte riktigt sant, jag hade en från Webhallen också och den hade MI logo men serial nummret var */003*. Bara */004* och uppot har den nya latch som är säkrare.
     
    bernard gillar detta.
  14. Sajko

    Sajko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Aufan! Tack för infon! Det visste jag inte. Får kolla serienumret på min sen. [emoji106]

    Uppdatering: webhallen verkar ha serie 3. Hmm... Hur mycket bör man bry sig om detta? Äh, det blir nog bra ändå. Finns ju alltid förstärkta grejer att köpa sen om det skulle gå sönder.
     
    Last edited: 30 maj 2019
  15. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Webhallen är också min favorit. Köpte min från cdon, höjt priset en hundring: Xiaomi MiJia M365 El scooter Svart
    Med refunder.se får du tillbaka ca 300 kr (med en referal länk, kan länka via pm) och annars 250 kr tillbaka. Blir väl ganska okej pris imo men Webhallen är definitivt att föredra om du bor i en stad eller liknande som har butiken i stan.

    Hur ser man det? Jag har */006* om jag förstår dig rätt, siffror innan slash sen 006, innebär det att jag har nya latchen?
     
  16. Blubb7

    Blubb7 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Svarar mig själv om någon skulle ha samma funderingar.

    Man väljer alltså vilken fw man vill ha, oavsett vad man har idag. Blev helt klart skillnad men inget extremt.

    Gick att åka 2 på den, även i lättare uppförsbackar :)
     
    bernard gillar detta.
  17. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Vaddå, var den mer kraftfull med fw 1.4 eller ? :P Nyfikenheten i mig tvingar mig och skriva. Eller custom rom på din?
     
    bernard gillar detta.
  18. Fr0nt

    Fr0nt Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2019
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    3
    Yep, min från INET var också */006* och den har nya latch som är samma som m365 PRO har
     
    mul gillar detta.
  19. Blubb7

    Blubb7 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Japp med custom fw 1.3.8 och motor power constant på 32000.

    Jag upplever dock att den släpper gasen runt 30 km/h, så fort det lutar lite nedåt. Har satt maximum speed till 45 och kryssat i remove hard speed limit. Har även med russian throttle men den borde väl inte påverka något. Märkte inte heller någon skillnad med den, känns som man får i princip full kraft även med väldigt lite gas.
     
  20. johsam

    johsam Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2009
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Efter dödsolyckan: Förbjud elsparkcyklar | SvD

    Första dödsolyckan med en elscooter i Sverige och om tjänstemannen på transportstyrelsen får bestämma så är elscootern snart förbjuden. Ta det lugnt alla och var försiktiga.

    Kanske lite bra att börja spara till en elcykel.