Dödsolycka med elsparkcykel från Voi: Transportstyrelsen vill förbjuda sparkar

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Theez, 31 maj 2019.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

    De flesta olyckor jag sett uppmärksammas i tidningarna verkar ha ägt rum på hyrsparkar. De som kör en privatägd spark är nog i mycket större utsträckning medvetna om bristerna, och sköter ju dessutom också underhållet på ett annat vis. Minsta gnissel eller glapp åtgärdas snabbt, medan ingen bryr sig om en hyrspark.

    Men oavsett bör kraven på just bromsarna vara högre/motsvarande de för cyklar. Har själv en spark jag ogärna varit utan, men måste medge att bromsarna inte håller måttet, speciellt i nedförsbacke är problemet uppenbart på en stor del av de mest populära modellerna. En del i forumet har installerat en hydraulisk broms, och då är det inga större problem längre, blir som natt och dag.
     
    Last edited: 31 maj 2019
    Kristy och e7andy gillar detta.
  2. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Stackars människa. Vet vi om personen var 18? Voi har en åldersgräns.
     
  3. mld

    mld Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2018
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    9
    Håller med om att den generella kvalitet på i mitt fall m365 inte är optimal. Dock är min bedöming att jag kan framföra den på ett säkert sätt. Tycker hela debatten blir bissar, " bilist kör på spark" förbjud sparkar? Tyvärr är hela strömmingen i samhället att allt som är "farligt" ska förbjudas. Tifo på fotboll. Röka en cigg i park, klubbar i innerstaden. Listan kan göras lång.
     
    BrunoX och raptor gillar detta.
  4. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    @bernard@bernard jag håller med dig att bromsverkan på dessa scootrar är extremt undermåliga. När jag var i processen att välja scooter så valde jag bort RUIMA Mini4 och zero 8 just för att de endast har en trumbroms. Därför tycker jag att zero 9 är en av de bättre och mest prisvärda scootrarna på marknaden just nu.
     
  5. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Det behöver ju inte vara elsparkcykel i sig som är det stora problemet vad gäller säkerhet utan kanske just hyrcyklarna som gissningsvis titt som tätt körs av personer som inte är vana vid fordonstypen. Detta i områden med mycket folk och annan trafik. Jag tror inte att ni som har era egna cyklar som ni är hemtama med är så stor riskgrupp.
     
    Kristy gillar detta.
  6. jkej

    jkej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    47
    Är bromsen verkligen så dålig på m365? Jag upplever att min tar ganska bra. Tycker ofta inbromsningen snarare är obehagligt stark, så att jag är rädd att jag ska flyga huvudstupa över styret. Det är väl ett problem i sig iofs. Kanske behöver jag öva på att skifta tyngdpunkten bakåt och nedåt i samband med kraftiga inbromsningar?

    Ska se om jag kan göra några tester med att logga hastigheten vid kraftiga inbromsningar för att kvantifiera bromsverkan.
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    ES2 skulle jag påstå är sämre, men i fallet med M365 beror det på hur väljusterad bromsen också är. Över tid behöver man regelbundet justera den. Varierar mycket från exemplar till exemplar beroende på hur skev bromsskivan är från första början, samt hur väl föraren justerar den. Kan man inte placera bromsklossen tillräckligt nära skivan på grund av att skivan är skev, så blir bromsverkan betydligt sämre, och tyvärr lider många M365 av skev skiva i olika utsträckning.

    Men sedan spelar förarens vikt också en stor roll. Det är en viss skillnad om föraren väger 60 kg eller 90 kg+. M365 är enligt specifikationsbladet specificerad till en last om 100 kg. Tveksamt om du kan bromsa in en M365 med vad som kan betraktas som en godkänd bromssträcka från 25 km/h med 100 kg last i en något brantare nedförsbacke.
     
    Last edited: 31 maj 2019
    Kristy gillar detta.
  8. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag bor inte där så jag vet inte, men det lutar lite.
    Här är vy ner mot korsningen. Man ser på husfasaden hur mycket det lutar.
    Google Maps
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  9. GriZzm0

    GriZzm0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Det är väldigt lite lutning i nedre delen av backen där olyckan inträffade. Jag tror mer på att det är en bil som kört mot rött på drottninggatan. Finns en del bilar i Helsingborg som kör som idioter. Höga hastigheter på smågator samt kör mot rött samtidigt.
     
    e7andy gillar detta.
  10. patrick0209

    patrick0209 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    123
    Operatör:
    Tre (3)
    Telefon:
    Phone 13 Pro Max 256GB Sierra Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre (3)
    Telefon:
    Phone 13 Pro Max 256GB Sierra Blue
    Platta:
    iPad Pro 11-tum (3:e generationen
    Övrigt:
    Apple Watch 45mm Blue (series 7)
    Var bara en tidsfråga innan detta skulle hända tyvärr.
    I staden där jag bor (Malmö) verkar vissa personer inte ha trafikvett kör mot rött ljus och på övergångsställen samt trottoarer och i vissa fall i rätt hög fart.

    Sen att dom ställer dessa på konstiga ställen efter dom använt dom är en annan sak
    mitt i gångbana är det rätt ofta man ser dessa parkerade
     
  11. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Tragiskt! Men när första barnet skadas allvarligt alt. dör kommer "drevet" att kräva total förbud åtminstone stora inskränkningar. Sen att uthyrare har undermåliga bromsar är inte bra.
     
  12. jkej

    jkej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    47
    Ok, det låter rimligt. Jag var ganska noga med att justera bromsen när jag just hade fått min. Och så väger jag ju inte så mycket.
     
    bernard gillar detta.
  13. Magnus

    Magnus Först på /forum Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2009
    Inlägg:
    2 583
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Skulle nog säga att lutningen är i jämförelse med den under järnvägen i centrala Lund där alla lastbilar kör i bron för att det är lågt.

    Edit:Bara en bit upp så är den riktigt brant.

    Han var 27 enligt media.

    Jag skulle nog säga att det är ändå rätt så kraftig lutning där, men om han har åkt hela Tågagatan ner så kan han ha en bra fart ner, inte ens motorn i elcykel klarar av att hjälpa till i uppförsbacken.

    Men det är inte specifikt för Helsingborg att bilisterna kör som dårar, är så i hela landet.
     
    Last edited: 31 maj 2019
    Kristy och bernard gillar detta.
  14. Eluvio

    Eluvio Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2019
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    26
    Mycket sorgligt att höra.

    Men ett stort problem jag ser är den urkassa lagstiftningen angående elskotrar, dels att man inte har haft något större krav på bromssträcka, men även att motorn enbart får vara 250w.

    Med en relativt svag motor så blir det en problematik med alldeles för svag elektrisk broms i backar. Samt att rent trafiksäkerhetssmässigt så är det nog att föredra att användare åker runt med en någorlunda rapp skoter, så inte användare försöker undvika att stanna skotern ofta vid övergångsställen och sådant (pga den sjukt sega accelerationen på vissa av skotarna, t.ex. lime)
     
    Kristy och xxx.maws gillar detta.
  15. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 642
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    ja detta är tråkigt att det hände, men som sagt det lär hända mer o mer , nu på sistone märker jag att det är 2 personer som åker på dessa scootrar.. hur tänker folk där egentligen? Jag tycker fortfarande det är rätt illa med hur folk kör med dom precis överallt, som fotgängare måste man oftast se sig om var man än går nästan... suck

    oftast ser jag yngre snorvalpar som glider omkring, sen har typ nästan aldrig nån hjälm så vid en krock så kan det sluta riktigt illa, det är ju ingen lek att köra omkring med dom i 20km/h o leka ball...
     
    katho gillar detta.
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nu uppmärksammar försäkringsbolagen det med: Olycka på elsparkcykel kan bli en dyr historia - DN.SE

    Ingen ersättning betalas ut om sparken klassas som moped klass II eller I och trafikförsäkring saknas.

    Värt att tänka på är att de inte heller kan klassas som moped II utan CoC-intyg från tillverkaren.


    De verkar dock inte få rätt på detta med hastigheten; sett det på flera ställen nu. Tom från Transportstyrelsen i radio påstods det att elcyklarna bara får gå med 20km/h, men det gäller för fordon som saknar trampor/är utrustade med gasreglage.

    25km/h gäller för elcyklarna med trampor.

    Allting står här: https//www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Cyklist-mopedist-motorcyklist/Trafikregler/Regler-for-cykel/

    Lagom förvirrande när de som arbetar med frågorna inte har koll på läget.

    Personen från Transportstyrelsen påstod också att de inte omfattas av samma regler som cyklar vad gäller tex broms, men av deras egen hemsida framgår det ju att fordonen skall ses som en cykel. Fordonen som däremot går fortare än 20km/h eller som har en motoreffekt på mer än 250W klassas däremot inte som en cykel.

    Vad som gäller för cyklar är tydligt: Trafikförordning (1998:1276) Svensk författningssamling 1998:1998:1276 t.o.m. SFS 2019:119 - Riksdagen
     
    Last edited: 31 maj 2019
    Kristy, Dukelukeem och jkej gillar detta.
  17. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Ännu fler dör i bilolyckor
    Finns ju också en agenda att uppmärksamma trafikolyckor på elsparkcycklar de vill få bort dem, när 1 elsparkcyekl har varit i olycka så har det varit minst 10 bilar i en olycka.

    De vill ju tomt förbjuda dem efter olyckan, om vi ska börja förbjuda grejer för folk kan skada sig, då får vi gå så långt att även förbjuda blomkrukor.
     
  18. jkej

    jkej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    47
    Saxat ur DN:s artikel:

    "Varken Folksam eller If har ännu haft något ärende för olycksfall med elsparkcykel. Vilket slags fordon som har använts får fastställas från fall till fall utifrån hastighet och batteristyrka, enligt Caroline Starck. Maxhastigheten för elcykel är 20 kilometer i timman."

    Hade varit väldigt intressant om försäkringsbolagen hade kunnat ge lite mer detaljer om hur de tänker göra den bedömningen. Om jag t.ex. kunde få svart på vitt att min försäkring skulle täcka mig om jag ströp min m365 till 20 km/h i firmware så skulle jag antagligen göra det. Men antagligen har de inte tänkt så långt än.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag får nästan mer intrycket av att Transportstyrelsen varit så passiva i frågan att de nu utövar någon typ av damage control, för att visa att de visst tar ansvar för en fråga de hittills nonchalerat/har obefintlig kunskap kring.

    Det hade varit enkelt att reda ut detta om någon tagit tjuren vid hornen och tydligt fastslagit vad som gäller/stramat åt reglerna när hyrbolagen etablerade sig. Hur det såg ut i andra delar av världen var vida känt vid tillfället.

    I stället hände precis ingenting, utan det råder rena vilda västern. Oavsett hur olämpligt ett fordon är verkar det stå bolagen helt fritt att hyra ut dem.


    Det finns i lagtexten definierat vad bromsverkan på cyklar bör vara. Sparkcyklarna klassas som cykel enligt Transportstyrelsen hemsida, så varför har ingen uppmärksammat frågan om bromsverkan från tex. Transportstyrelsens sida? Varför lyfter ingen myndighet frågan hur Voi kan ha sparkcyklar med en motoreffekt på 300W rullandes på allmän väg?
     
    Last edited: 31 maj 2019
    BrunoX och Kristy gillar detta.
  20. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Känns som om de behöver uppdatera sitt utbud också. Deras kalkylator på hemsidorna tycks gå mycket på mopedens ålder. För en som är 30 bast och en 2019 modell kostar enbart trafikförsäkringen 530 kr/månaden. En från 2002 går på 217 kr/mån och det spelar ingen roll om det är en moped klass 2 eller "cykel med elassistans" som är de enda alternativen jag kan välja på Folksams sajt.

    Känns som om priserna är baserade på vanliga gamla hederliga mopeder som kostar skjortan och är stöldbegärliga mer än något annat. Eller är de uppdaterade för alla Kinamopeder, elcyklar och sparkar och folk krockar som dårar?