Köpa begagnat från företag vs privat

Diskussion i 'Allmänt' startad av BjrK, 19 maj 2019.

  1. BjrK

    BjrK Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2018
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Letar efter en ny mobil via andrahandsmarknaden och bestämde mig först att leta på blocket samt här på Swedroid marknaden. Ett annat alternativ som finns är diverse internet företag som säljer begagnade mobiler för ungefär samma pris som blocket/swedroid mobilerna där vissa har garanti på alltifrån 6 månader till ett år. (Bluecity har om jag minns rätt någon form av bluecity garanti på 2 år)

    Mobilerna på dessa sidor är rent generellt rankade efter utseende i A, B och C-skick. Problematiken som jag ser det är att även om en mobil är i "A-skick" utan större repor kan den fortfarande vara ca 1-2 år gammal med utslitet batteri som trots allt är det största problemet med dagens mobiler. (Enbart ett av de företag som säljer beg mobiler verkar byta ut just den delen). En "A-skick" mobil brukar ligga på ungefär samma prisnivå som en mobil i "Nyskick" på blocket.

    Min fråga till forumet blir helt enkelt vad har ni för erfarenhet från de mobiler som man köper via företag vs privat? Hur håller batterierna om man köper ex en "A-skick" mobil?
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Jag köpte nyligen en äldre iphone (klass A) från ett annat företag. Jag blev inte riktigt nöjd med klassningen då touchid inte fungerar, övrigt var bra. Troligen bytt skärm därför fungerade inte touchid. Men jag har inte orkat bråka, den duger för ändamålet ändå. Batteriet rapporterades som 75-80%, jag lämnade in och bytte direkt eftersom jag ville ha fräscht. Blev kanske inte så billigt i slutändan.

    Jag skulle gissa att de inte tar hänsyn till batteriets skick vid klassningen, åtminstone inte så länge det är tillräckligt bra för att den ska starta och gå så länge att man kan kolla IMEI och sånt.
     
  3. Lina-e

    Lina-e Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Iphone, Samsung

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone, Samsung
    Det är lika osäkert oftast, vare sig från privat eller företag. Man kan bli lurad på vilket skick telefonen egentligen har, fallskador etc. Jag har testat båda och tycker bäst om att köpa från betrodda användare på forum så som sweclockers (har ej köpt något här än)
     
    bernard gillar detta.
  4. NixzT

    NixzT Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2019
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    3
    Jag skulle vilja säga att "företag" också har sina nackdelar iallafall de små nya företagen. Där privatpersoner köper på sig multum av telefoner och försöker sälja. Är väl egentligen inte privat eller företag som avgör skicket.
     
    bernard gillar detta.
  5. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Skulle aldrig köpa begagnat av företag eftersom de uppenbart måste ta överpriser för att gå runt.

    Begagnat har jag personligen köpt nästan alltid av ekonomiskt starka personer som är över 30. Då minimerar man risken att bli lurad och får i regel bästa pris.

    Gjorde en gång avkall på denna regel och handlade av yngre individ av sämre adress och när vi träffades för att genomföra affären skulle han ha mer betalt än vi tidigare bestämt. Sedan dess är det alltid ovanstående regler som gäller för mig.

    Dock ska man alltid ha med risken för blåsning när man köper men samtidigt minimera risken genom att handla av förtroendeingivande individer. Räkna ändå med att du blir blåst en gång av tio när du beaktar priset. Bli sedan inte upprörd om du blir blåst.
     
    Last edited: 7 jun 2019
    katho gillar detta.