I artikeln står det att föraren kommit i hög fart i en backe, och då vi alla här i forumet är väl medvetna om hur
usel bromsverkan är på många sparkar (ES2, M365 m.fl.), kan det finnas anledning att tro att det kan ha spelat in. Faktum är att det är svårt att över huvud taget få stopp på dessa modeller i nedförsbacke.
För cyklar och även sparkcyklar (om de klassas som cykel/elcykel) bör egentligen följande gälla, och för 95%+ av sparkcyklarna vågar jag nog påstå att de
inte ens nästan lever upp till kraven:
Nu står det dock "bör" och inte "skall" i lagen.
Transportstyrelsen m.fl. har inte på något sätt varit proaktiva i denna fråga, utan har i det närmaste ignorerat den. I tråden för Voi skrev vi rätt mycket om det här och vad konsekvenserna kommer bli när allvarligare olyckor inträffar. (Här diskuterades också ansvarsfrågan för vad som händer med en förare som färdas på en ES2-sparkcykel med 300W-motor, som ju egentligen inte är laglig att framföra på allmän väg).
Att Transportstyrelsen inte bidragit till att uppdatera reglerna/ställa högre krav på säkerhet osv. för en fordontyp som så sakteliga blivit extremt populär är märkligt.
För elcyklarna har de engagerat sig i högre utsträckning:
Dåliga bromsar på elcyklar - Nyheter (Ekot)Click to expand...