Dödsolycka med elsparkcykel från Voi: Transportstyrelsen vill förbjuda sparkar

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Theez, 31 maj 2019.

  1. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Har du åkt en elsparkcykel? Som du själv köpt? Tycker definitivt min var skakig i början men när jag spände fästet funkar den hur bra som helst. Visst man får se till o hålla med två händer, går inte jämföra med en cykel men den går definitivt att göra lika säker som en vanlig cykel är jag av uppfattning iaf. Det är lättare att skydda sig med kroppen om man trillar på en sparkcykel än cykel. Däremot går det att diskutera hur bromssträckan är. Tycker min m365 bromsar riktigt bra.
     
  2. archos70

    archos70 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Nej jag har inte själv åkt en elsparkcykel (däremot hade jag en sparkcykel som liten...). Säger bara att det är ologiskt att en elsparkcykel som är fundamentalt annorlunda en elcykel ska klassas på samma sätt, den borde ha en lägre klassning. En sparkcykel har aldrig varit ämnad för de hastigheter som cykel är konstruerad för. Och ja, med högre hastigheter kommer vi att se mer olyckor.

    Verktyg efter uppgift... vad kommer näst, eldrivna skateboards, hur ska de klassas...?
     
    Last edited: 2 jun 2019
  3. time2catch

    time2catch Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2019
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    9
    Jag tycker att det alltid är tråkigt och egentligen onödigt att _alla_ andra individer ska behöva drabbas bara för att en dödsolycka har skett.

    Det går att läsa att folk åker utan hjälm, och att många av fallen har de varit onyktra när de kommer till sjukhuset med benbrott, ansiktsskador etc.

    Visst, det är en varningsklocka. Men se till att komma med en ordentligt utredning innan man drar förhastade slutsatser. Se det som ett steg i utvecklingen istället.

    Alkolås på elcyklar, försäkringsbolagen hotar med att inte täcka (eller betala ut all) ersättning. Då föraren har varit oaktsam. Inför körförbud om man inte sköter sig. Obligatoriskt införskaffa någon typ av elmotorförsedda fordonsslicens. Där man bland annat har genomgått en riskutbildning, uppförande i trafik etc. För de som är yngre än 18 år gamla. De som är över 18 år måste intyga med ett körkort. För allas säkerhet.

    Jag har körkort men tar mig till jobbet varje dag med min elförsedda sparkcykel. Miljövänligt och samtidigt extremt roligt på vägen. Jag behöver inte komma svettigt till jobbet. Jag är mycket riskmedveten och saktar ner så fort det blir skymd sikt samt vid syn av korsning. Det handlar många gånger om att läsa av trafiken och dina medmänniskor.

    Har ni varit utomlands, asien, så har ni upplevt och sett hur bra trafiken flyter på trots mängder med mopeder och människor på gatorna.

    Kör försiktigt.
     
    BrunoX, mul, ludde28 och 1 annan gillar detta.
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Beror på hur man ser det. Det är väldigt rörigt (enligt det jag sett/uppfattat) och i Asien är nog dödligheten på vägarna långt mycket högre än i Sverige/EU
     
  5. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Transportstyrelsen kan väl styra upp det här bra. Tvinga alla att ta elcykel / elsparkcykel-körkort som görs digitalt i mobilen eller datorn. Körkortet har man i mobilen. Sätt sedan krav på mekanisk broms. Det har ju redan elcyklar idag.
     
  6. time2catch

    time2catch Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2019
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    9
    Jag syftar på att de lyckas samspela med varandra oberoende sätt att ta sig fram i trafiken. Det är utveckligen som ändå är värd att studera efter. Att det ändå dör folk på grund av olyckor sker ju naturligvis, oavsett vilket land. Det bor ju trots att fler, och fler rör sig i trafiken i asien. Har du själv en bild på hur Sverige ser ut om 50 år? Men en rättvis statistik är ju ändå en död är en död för mycket, oavsett mängder vi räknar på.
     
  7. jkej

    jkej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    47
    Ok, så du har aldrig åkt den typen av fordon som diskuteras, utan baserar din åsikt på erfarenheter av en leksak du hade som barn? Och du verkar inte ha koll på nuvarande regelverk eftersom du tror att elsparkcyklar klassas likadant som elcyklar. Sen avslutar du med att spekulera om att en typ av fordon som redan finns kanske kommer komma i framtiden.

    Låter du nånsin din brist på kunskap hindra dig från att uttrycka dig tvärsäkert?
     
    sydeu gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är en enorm skillnad mellan elsparkarna. Egentligen är det ett övergångsproblem då fordonen blir bättre för varje generation. Det är först under andra halvan av 2018 och nu i år det kommit fordon som erbjuder en ordentlig broms och som har en byggkvalitet som gör att de lämpar sig för daglig pendling/är byggda för att hantera större krafter.

    Vad som behövs är ett par grundläggande säkerhetskrav på sparkar som används på allmän väg. Bäst vore om det spikades på EU-nivå eftersom tillverkarna inte kommer anpassa sina fordon efter en så liten marknad som Sverige, men jag tror redan att det finns säkerhetsdirektiv som gäller för både cyklar samt elcyklar inom EU, och anpassas dessa för sparkcyklar bör problemet vara ur världen.


    Det största problemet är hyrbolagen som använder sparkar som över huvud taget inte är designade för ändamålet. Var egentligen rent vansinne att använda ES2 eller M365 till att börja med, framför fordon som hanterar stryk och som erbjuder en bra broms. Detta ändras så sakteliga då nya modeller ersätter de gamla, men tyvärr är bromsarna även på en del nya modeller på tok för svaga.

    Regelgivning - Transportstyrelsen

    Transportstyrelsen kan bromstesta ES2 i nedförsbacke på olika väglag och sedan återkomma med hur lämpligt de anser att det är att hyra ut dessa. Hade de gjort detta när Voi lanserades vore frågan redan utredd vid det här laget, och ES2 hade med all säkerhet aldrig accepterats, men nu har de bara ignorerat frågan. Att plötsligt vakna upp först när en allvarligare olycka äger rum, över ett år efter att hyrsparkarna lanserades, visar bara att de inte haft en susning om utvecklingen på området.


    Förbud vore väldigt drastiskt då problemet knappast är fordonstypen i sig, utan snarare att en rad enskilda modeller är kraftigt undermåliga.
     
    Last edited: 2 jun 2019
    Mindir, Dukelukeem, Kristy och 4 andra gillar detta.
  9. archos70

    archos70 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Nej jag baserar inte min åsikt på den erfarenhet jag hade som barn, var står det? Och vad menar du du att det är för andra klassningsskillnader mellan elcykel och elspark annat än att 20 km/h gäller för elspark och 25 km/h för elcyklar? Försumbar skillnad, medan den viktiga likheten är 250W motor.

    Vad är det som jag utrycker tvärsäkert? Vore trevligt att bli bemött i sak i stället för för onödiga påhopp. Det verkar som ditt enda substantiella argument är att jag inte har kört en elspark och därför inte har rätt till en åsikt. Från att ha kört motorcykel i stan i många år har jag fått en del erfarenheter av trafik.
     
  10. jorewe

    jorewe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Ingen mening att starta bråk över det här, alla har ju sin rätt till en åsikt.

    Att resonera kring olyckor med en nollvision som utgångspunkt är dock väldigt svårt, det borde vi lärt oss vid det här laget.
    Den trafikbild vi har idag kommer inte tillåta det så vida inte drastiska förändringar tillkommer och då menar jag inte att totalförbjuda de fordon vi diskuterar här.
    För mig låter just det som att stoppa huvudet i sanden faktiskt, därför irriterar jag mig på Transportstyrelsens uttalanden mer än något annat.
    Ska man dessutom helt ignorera utveckling? Historiskt har vi inte gjort det heller med snabbare, bekvämare och fler fordon och fordonstyper i trafiken. Inte ens häst och vagn var "säkert" ur ett trafikperspektiv.

    Jag kallar mig själv (motvilligt) närmare medelåldern än något annat med 47 år i ryggsäcken, jag vet också att jag är rätt långt från riskgruppen då jag dessutom går till/från jobbet varje dag. Dock är jag medveten om att varenda gång jag kliver ut på ett övergångsställe eller sneddar över en väg ökar sannolikheten för en olycka katastrofalt.
    Det finns inte fler eller bättre sätt att skydda mig än att gå med förstånd och se mig för, alla borde göra det även om det fortfarande inte är en garanti. Jag vet det, men när jag tittar på cyklister, mopedister och andra i trafiken är jag inte helt säker på att det är rådande konsensus.
    Visserligen bor jag i en stad dit hyr-sparkar ännu kommit, här ser man knappt en eldriven scooter trots att jag personligen känner två som äger varsin.

    Att bara förbjuda sånt vi inte förstår blir inte rätt väg att gå för att öka säkerheten, falsk trygghet är inte en bättre trygghet.

    En tydligare, eu-harmoniserad lagstiftning skulle göra det betydligt lättare för tillverkare att anpassa sina produkter för vår marknad och därmed kunna utveckla modeller med aktiv säkerhet som tillsammans med en mognad hos föraren skulle leda till en säkrare hantering.
    Det skulle också hjälpa tillsynsmyndigheter att hålla vägar säkra genom anpassningar eller kontroller vilket också skulle hjälpa andra som också behöver befinna sig i trafiken.
    Det spelar IMHO ingen roll om man står på en scooter eller ej i denna fråga, vägarna är till för alla och då borde diskussionen gå ut på hur vi skapar bättre förutsättningar än att ropa varg så fort något inte passar vår individuella världsbild.

    EDIT: Ser att @bernard@bernard hann före mig kring lagstiftning. Jag gillar hur den karln tänker ;)
     
    Last edited: 2 jun 2019
    BrunoX, Dukelukeem, Kristy och 3 andra gillar detta.
  11. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Det är ju ett problem för Transportstyrelsen/tillverkarna med alla olika sorters elfordon som kommer som skall sorteras in i diverse olika kategorier som egentligen inte passar de.
    Antingen så får man göra om eller förtydliga systemet så det alltid finns en kategori för alla typer av fordon, eldrivna eller inte, eller så får man göra alla fordon som inte passar in olagliga.
    Ett självklart steg vore ju att begränsa kommersiell uthyrning till endast godkända, trafiksäkra, modeller.
     
    bernard gillar detta.
  12. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    I Tyskland där elsparkar är förbjudna för stunden håller de på med en ny tillämpning.
    De har notifierat EU-kommissionen och det kommer att ev påverka även vad som sker framåt i Sverige. ¨
    Se - Search the database - European Commission

    Jag tror Transportstyrelsen väntar på detta och att det klarnar lite i frågan. Transportstyrelsen fattar att de inte kan göra regler efter eget huvud som bara skulle gälla Sverige. Det vore dödsdömt.
     
    Dukelukeem och bernard gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det som är lite roligt är att Florian Walberg från Egret ingår i arbetsgruppen som utarbetar direktivet, men det kan nog ta lång tid innan något sker i frågan. Räkna med ett par år. Från myndighetshåll behövs åtgärder så hyrbolagen rensar bort bort ES2 från utbudet.

    Egret är förresten också rätt ensamma om att erbjuda CoC-intyg för sina sparkar.
     
    Last edited: 2 jun 2019
    Dukelukeem gillar detta.
  14. jonko

    jonko Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2014
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    556
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20
    ROM:
    stock
    När det kommer till författningar från myndigheter som har ett kontrollansvar (transportstyrelsen och elsäkerhetsverket t.ex) så kan du läsa bör som skall, det dom anger som bör är det som gäller.
     
    bernard gillar detta.
  15. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Notera även denna begynnande Europeiska standard - https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAAegQICBAB&usg=AOvVaw2-lA4kB_OOZGJXXpfsKqr-
     
    bernard gillar detta.
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    I sådana fall bör många sparkar inte vara godkända/frågan vara avgjord även om de har en effekt på 250W samt är begränsade till 20 km/h, dvs om någon från myndighetshåll valde att engagera sig, då jag har mycket svårt att tro att de lever upp till paragraf 4-kraven som det hänvisas till ovan gällande bromsverkan och cyklar.

    Det faktum att ES2 har en motor med en effekt på 300W (står rentav tydligt på exempelvis Voi-sparkarna) verkar inte heller ha någon betydelse.
     
    Last edited: 2 jun 2019
    Kristy gillar detta.
  17. time2catch

    time2catch Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2019
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    9
    Helt riktigt. Bör ska man tolka som minsta kravet som ställs, men om det finns en bättre lösning så är det välkommet att framföra.
     
    bernard gillar detta.
  18. archos70

    archos70 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Helt rätt, ber om ursäkt för att jag drogs med i den lite uppjagade stämningen. Och kanske var jag lite väl kategorisk i mina åsikter. Min tes var väl snarast att det kanske finns plats för ett lite svagare och långsammare fordon än elcykel, och att elsparken kunde vara en kandidat för det.

    Men det skulle vara intressant att se vad EU standardarbetet kommer fram till, såg bara innehållsförteckningen där, är själva för-rapporten tillgänglig?
     
    jorewe gillar detta.
  19. CartelZ

    CartelZ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2018
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    20
    Jag skulle säga att det är bättre att man skärper kraven och lagarna runt dom än att förbjuda dom.
     
  20. jkej

    jkej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    47
    Jag vill också be om ursäkt för att jag bidrog till en hätskt stämning. Mitt inlägg blev onödigt aggressivt på ett sätt som inte var menat.

    Jag är positiv till en EU-standardisering av reglerna med tydliga krav på bromsar, hastighet och effekt som tillverkarna kan rätta sig efter och därmed veta att dom är tillåtna i hela EU. Jag håller dock inte med om att elsparkscyklar skulle vara mindre stabila än vanliga cyklar. Snarare har dom bättre stabilitet pga lägre tyngdpunkt.

    Till skillnad från en del andra här är jag ytterst tveksam till att det kommer bli fråga om högre hastigheter än 25 km/h eller högre effekter än 250 W. Lagstiftarna vill inte att outbildade och oförsäkrade trafikanter ska åka runt på fordon som orsakar alltför stora skador. Därför är det rimligt att ställa successivt högre krav på utbildning och försäkring ju snabbare fordonet kan gå och ju mer det väger (tyngre fordon behöver ju generellt högre effekt för att köra med samma hastighet).
     
    jorewe gillar detta.