Är alla bluetooth lurar såhär känsliga för löpning??

Diskussion i 'Hörlurar' startad av Jaxione, 2 jun 2019.

  1. Jaxione

    Jaxione Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Hej!

    Varför funkar inga trådlösa lurar för löpning!!!? Ljudet hackar titt som tätt under löpningen, troligtvis pga att man rör armen fram och tillbaka. Har testat 3 olika märken nu och alla gör samma sak. Mina senaste lurar är Jabra 65T Elite och dom gör lika dant. Dom klarar helt enkelt inte när man har smartklockan eller telefonen på vänsterarmen.......Det kan varken vara lurarna eller enheterna det är fel på då jag testat med 3 olika lurar, två telefoner och två smartklockor. Det är något med trådlösa lurar och löpning som inte funkar särskilt bra.

    Mvh J
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är svårt att hitta lurar som fungerar bra utomhus. Problemet är att många testar lurarna främst i inomhusmiljö, och då kan signalerna studsa runt, vilket innebär att det blir mindre problem.

    Jag tror dock att det i ditt fall delvis kan ha att göra med klockan också. De har mindre utrymme och batteritiden är lite känsligare, så jag skulle tro att effekten möjligtvis är något lägre och mottagningen något sämre.


    Jag har rätt okej mottagning på Gear IconX 2018 samt 2019-modellen (Galaxy Buds) med telefonen på armen i en sådan här: Bra armband till telefonen för löprundan och träningen: Bone Collection Sports Running Armband

    Däremot får jag problem på tex Pixel 3 när jag har telefonen i fickan. Det fungerar kanske 95% av tiden, men de 5% det uppstår störningar är irriterande nog. Hade också problem på löprundan med Pixel 3 i shortsfickan med Jabra Elite 65T.

    Lustigt nog är problemet mer uttalat på löprundan. Är jag ute och promenerar är mottagningen i regel mycket bättre än när jag kutar runt i skogen någonstans, där det blir närmast hopplöst om jag inte har luren på armen (i vilket fall det fungerar fint).


    Hade hoppats att det skulle bli bättre med BT 5.0-lurar, men det verkar bara vara marginell skillnad.
     
    Last edited: 2 jun 2019
    Droid82, Kristy och Jaxione gillar detta.
  3. Jaxione

    Jaxione Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Tack för ett bra och utförligt svar :) För min del verkar det inte göra någon skillnad om jag kopplar lurarna till klockan eller till telefonen om dom sitter på vänster arm. Sätter jag dom på höger arm så blir det bättre men det känns så konstigt att ha klockan på höger arm. Hoppades verkligen att det skulle vara dom andra lurarna som var problemet och att Jabra 65T elite med bluetooth 5.0 skulle vara bättre men det är väldigt marginellt. Vill inte byta ut dessa heller då de sitter som gjutet i mina öron.

    Inomhus som du säger så kan jag vara på övervåningen med telefon/klocka på nedervåningen och det funkar perfekt.
     
  4. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 829
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Vilken telefon har du? Jag har upplevt väldigt olika beroende på vilken telefon jag har anslutet mina hörlurar till (Jaybird X3) Med ex iPhone 7 Plus och Oneplus 6t så fungerade det klockrent och ljudet klippte aldrig även om jag blockerade hörlurarna eller telefonen. Men med en Samsung S9 så klippte ljudet ganska frekvent så fort telefonen blockerades och jag var tvungen att ha telefonen i samma ficka där mottagaren på hörlurarna sitter, samma sak med S7 Edge.
     
    Kristy, Jaxione och bernard gillar detta.
  5. Jaxione

    Jaxione Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Hej!

    Just nu har jag en Oneplus 5T, men har haft samma med min Gear S3 smartklocka och min tidigare Oneplus 3. Så störigt när ljudet hackar är minst 20-30ggr per löprunda.
     
  6. morello

    morello Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2018
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    40
    Jag har använt mina AirPods Gen 1 till både Apple Watch och nu till Garmin 245M, inga problem alls! Jag springer bara ute och har klockan på vänster arm.

    Dock märkte jag ofta av problem när jag använde en renodlad mp3 spelare, Sandisk Clip sport plus hette den om jag minns rätt.
     
    Jaxione gillar detta.
  7. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    1 096
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    @Jaxione@Jaxione
    Jag har haft liknande problem som du talar om med tidigare blåtandslurar, mina nuvarande Nitro X (NiTRO-X Powered By Supra från 1299:- | Köp här med snabba leveranser ) har jag aldrig problem med, vad jag menar med det är att 99% av tiden funkar dom helt utan avbrott.
    Förra sommaren testade jag att löpa och det funkade bra, inga avbrott då heller, på grund av att jag inte hade någon "arm-grej" att ha min telefon i sprang jag med telefonen i handen, men som sagt inge som helst problem.
    Jag har haft lurarna i över 2 år och använder dom på min Pixel 2 XL

    Nu hjälper detta kanske inte dig men då får åtminstone lite idé vad som KAN funka.
    Hoppas du hittar någon lösning.
     
    Kristy och Jaxione gillar detta.
  8. Droid82

    Droid82 Guest

    Jag har upplevt liknande problem med vissa telefoner/hörlurar, överlägset mest under vissa sträckor i stadsmiljö (jag vet inte exakt vad som då stör men det har då varit höga hus och hyfsat smala gator). Jag tycker inte att det borde störa bluetooth-kopplingen men det har det gjort, kanske mycket signaler i luften från alla lägenheter eller liknande? Annars så upplever jag att man alltid ska ha dem på samma sida kroppen för att optimera stabiliteten, du vänjer dig säkert vid att ha klockan/telefonen på den andra armen. Och sist men definitivt inte minst så upplever jag stor skillnad mellan olika telefoner och olika headset vad gäller detta. Just nu har jag noll problem med stabiliteten (Xiaomi Mi 8 och några olika headset/hörlurar som jag växlar mellan).
     
    Last edited by a moderator: 3 jun 2019
    Jaxione gillar detta.
  9. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Problemet är att bluetooth sänder på en frekvens som har svårt att ta sig igenom vatten och därmed kroppsdelar (frekvensen är nära vad en microvågsugn använder) så för bra mottagning behöver man ha fri sikt mellan hörluren och mobilen som sänder, så signalen inte behöver gå igenom en kroppsdel.

    På mina Jabra elite sport sitter bt-mottagaren i höger snäcka, och om jag har mobilen i en armväska på höger arm, då funkar det bra ihop med en samsung S7, annars inte.

    De små batterisnåla enheterna vi har idag, gör givetvis också att detta problem blir större då de sänder med lägre effekt när de kan.

    Givetvis finns det både lurar och mobiler som har bättre sändare/mottagare där det funkar bra hur man än har dem på sig, men det kan krävas lite tur att hitta en kombo som funkar.
     
    e7andy, Kristy, Droid82 och 1 annan gillar detta.
  10. Jaxione

    Jaxione Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Ja jag får väl sätta klockan eller telefonen på höger arm helt enkelt, är ju inte hela världen. Trodde bara inte att det skulle vara såhär känsligt. Är skitnöjd med mina Jabra Elite 65T i övrigt så kommer inte byta ut dom. Så jäkla skönt att slippa sladden emellan som dinglar och fastnar när man är ute och springer.
     
    Droid82 gillar detta.
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Jag kör en Pixel 1 tillsammans med trådlösa hörlurar från jays-a-six. Upplever i princip aldrig problem, och den typen av problem du beskriver har jag inte råkat ut för.

    Det enda jag har märkt av:
    När telefonen kopplar upp till ett wifi-nätverk, eller när den kopplar ifrån ett wifi-nätverk, så kan bluetooth-ljudet hacka till kort ibland. Det beror väl på att wifi och bluetooth sitter i samma krets på telefonen gissar jag (gemensam radiodel eller vad det kallas). Detta varar under max en sekund och är ingenting jag stör mig på alls. Kanske händer tre gånger totalt på en vecka, och eftersom det bara varar en sekund så gör det mig ingenting.
    Någon gång när jag PASSERAR ett wifi-nätverk utomhus kan jag märka samma sak, trots att jag inte kopplas upp till det. Som exempel: Jag går i skogen, uppkopplingen funkar perfekt, sen passerar jag ett ensligt (nåja) hus med wifi-nätverk. Då kan det hacka till en sekund, ungefär som om wifi-funktionen i telefonen börjar arbeta. MEN: detta sker inte konsekvent. Det är absolut inte varje gång jag passerar ett wifi-nätverk det händer. Rör jag mig i stan där det är fullt med nätverk så händer ingenting. Kanske kan det handla om att telefonen inte har sett något nätverk på länge när jag går i skogen, och därför stängt ner radiodelen på något sätt, och att något händer just vid väckning av wifi-funktionen? Vet ej. Hur som helst, detta sker sporadiskt, inte särskilt ofta.

    I övrigt, jag har aldrig märkt av det du beskriver. Har jag telefonen på kroppen så är mottagningen alltid perfekt, oavsett om jag springer eller går eller är utomhus eller inomhus. När jag springer i skogen eller dammsuger i hemmet med trådlösa hörlurar (ibland med telefonen på ett bord en bit bort) så funkar det alltid perfekt. Skumt att du har en så annorlunda upplevelse. Enda problemet för mig uppstår när någon konflikt verkar uppstå mellan wifi och bluetooth.
     
    edvinnn gillar detta.