Sandlådan 30.0/AC/DC prataomvadsomhelstnärsomhelst-tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av keyser, 29 nov 2018.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Problemet är 1. att man måste gå in under inställningar -> Appar och gå in under varje app du vill ska få visa notiser på låsskärmen, samt notis som visas i några sekunder när du får den, annars visas inget, störande. 2. Deras låsskärm är som Huawei, vilket jag inte gillar. Jag vill kunna se notiser på låsskärmen när som helst och inte bara notiser som kommit sedan jag låste skärmen sist. 3. Stör mig också på laddningsljudet som i mjukvaran som medföljer (då räknar jag inte med Xiaomi.eu) så går det inte o stänga av

    Det också! Särskilt i MIUI/EMUI så är de väldigt aggressiv när det gäller appar i bakgrunden @Leo83@Leo83 och man måste hålla på o konfigurera det som satan, iallafall jag
     
  2. Puffet

    Puffet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2017
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G
    bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, jag undrar hur det kommer sig att Apple får sådan prioritet när det gäller eSIM. Jag antar att publiken förstås är större där, så det är kanske rätt logiskt.

    Antalet som äger en Pixel i Norden är väl försvinnande liten jämfört med iPhone.
     
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Håller helt med. Hade en period när jag också ville att allt skulle fungera och se ut som stockanroid (på Nexustiden). Är glad att jag kom över den preferensen då det blir så sjukt begränsat och trist att bara kunna välja mellan ett fåtal lurar. De flesta kineiska UI har också blivit bättre med tiden. Snart ska jag testa Color OS 6 (på Realme X) som sägs vara kraftigt förbättrat mot tidigare versioner.
     
  5. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 838
    Mottagna gillanden:
    4 930

    MINA ENHETER

    Aldrig ens reflekterat över skillnaden på notiser. Men jag står ju inte heller naken i ett mörkt rum med min lur [emoji39].

    Appar som dödas i bakgrund görs på alla telefoner och brukar vara hyfsat konfigurerbart.


    1. Valfrihet
    2. Det kan jag väl ge dig men man vänjer sig. Dessutom man ofta ändå gå in i luren när man ska göra något.
    3. Personligen använder jag inte ljud, endast vibration och medialjud
    4. Konfigurerbart
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, men det kan vara att jag bara går in för att göra en viss sak, t.ex. i jobbet så använder jag en specifik app, och då missar jag att jag t.ex. fått andra notiser för att jag inte ser dem på låsskärmen
     
  7. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 838
    Mottagna gillanden:
    4 930

    MINA ENHETER

    Fast du ser ju notiserna första gången och sen ligger de kvar i notifikationsfältet tills du avvisar dem.

    Men visst alla använder vi telefoner på olika sätt. Ett sätt passar inte alla.

    En sak jag kommer ha svårt är att gå över gester istället för mjukvaroknappar, speciellt knappen för att dra ner notifieringsfältet i EMUI. Bästa knappen ever.
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    You and me, you and me
    Fast det är det jag inte gör, då jag använder fingeravtrycksläsaren och då visas inte låsskärmen den gång. Jag använder det när jag snabbt måste in, vilket jag måste i jobbet. Borde finnas ett val om man vill ha så, eller att den alltid visar notiser på låsskärmen
     
  9. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    11,5 arbetsdagar till semester!! Vet inte om jag kommer klara det rent mentalt på cirkusen...
     
  10. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 022
    Mottagna gillanden:
    8 515
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    "Där det finns stöd för ”sign in with Apple” räcker det med att autentisera sig med Apple ID. Utvecklaren får då ett unikt, slumpmässigt ID. Även i de fall utvecklaren kräver namn och e-post går det att hålla ens faktiska mejl privat, då Apple kan skapa en unik, slumpmässig e-postadress åt användaren som vidarebefordras till den egentliga adressen. Dessa slumpmässiga adresser är länkade till varje enskild app."

    Så vi ger Apple "all" mail likt Google numera, bra där *apploderar* [emoji23] ;-)
     
  11. Droid96

    Droid96 Guest

    Du har en stor poäng i det där, men personligen har jag hellre denna data hos ett företag som inte tjänar pengar på den. Det jag däremot INTE gillar är att det är låst till Apples ekosystem, vilket gör användare mer inlåsta.
     
  12. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 022
    Mottagna gillanden:
    8 515
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Tyvärr tror jag bara det är en tidsfråga innan USA kommer att ha full tillgång till både Apple och Googles data för att skydda nationen mot eventuella hot. En utveckling som absolut gått mot storebror ser dig vilket är väldigt skrämmande. Men lat och bekväm som man är lägger man sina ägg hos respektive ekosystem :-)

    Nu har jag inget som helst att dölja men man vet aldrig vad som kan anses opassande.
     
  13. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 022
    Mottagna gillanden:
    8 515
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
  14. Droid96

    Droid96 Guest

    Det jag menar är att Apple tjänar sina pengar på svindyr hårdvara och Googles primära intäkter är reklam vilket kräver spårning och därmed är integritetskränkande.

    Jag driver en stor webbutik (1x.com) och det är skrämmande vilken makt vi får när vi betalar Facebook eller Google för reklam. Skrämmande.

    Apple har iaf en historik av att slåss för integritet och jag tycker att de gör det jävligt bra. Sen är det dock som du säger att amerkanska staten kan köra över vilket företag de vill.
     
  15. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Snowden visade väl att de i praktiken redan har det?

    "Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say."
     
    chraist gillar detta.
  16. Droid55

    Droid55 Guest

    SVT:s program "Nedsläckt land" är ett skämt. De försöker lura sina tittare om att det är ett socialt experiment (som kunde ha varit intressant) men istället är allt regisserat. Så jävla dåligt. Husen i programmet ligger alltså inte på gångavstånd ifrån varandra utan ligger på helt olika platser i Halmstad.

    Vet inte om någon här har sett eller är intresserad av liknande program men @Finskpinne@Finskpinne borde vara.
     
  17. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 828
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    @Tusuki@Tusuki
    OP7 finns i lager hos Webhallen [emoji16] Om du nöjer dig med 6/128gb dvs, jag beställde precis med prioriterad frakt.
    Webhallen.com
     
  18. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 838
    Mottagna gillanden:
    4 930

    MINA ENHETER

    Sett
     
  19. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Wat is das program you talk of? Never heard of it

    "Edit"

    Läste lite om det nu.. En vecka utan el, störtlöjligt.. Vi har massor med "stugor" i lappland på finska sidan som släktingar äger och har byggt som nyttjas.. Ingen el, ingen rinnande vatten..

    Man bor ofta minst en vecka i stöten i dom stugorna. Mat finns direkt utanför dörren, så färsk mat så den springer än omkring än med puls

    Äh, sånna där program är skit löjliga. Mer eller mindre vem som helst klarar av att överleva om det väl gäller! Överlevnad finns i våra gener
     
    Last edited: 4 jun 2019
  20. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 838
    Mottagna gillanden:
    4 930

    MINA ENHETER

    Jag tror dock det riktat till city slickers som yours truly som är van att springa ner till Ica och handla istället för att bunkra mat. Och som är beroende på el för matlagning och värme, samt som förväntar sig rinnande vatten när man dra på kranen. Hade jag behövt leva på samma vattenmängd som människor i u-länder hade den mängden gått åt efter första toalettbesöket.

    Nog för att man campat i sina dagar men jag har aldrig behövt göra mat vid en öppen eld, förutom den enstaka grillade korven, än mindre gjort upp en eld.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.