Pixel 3a XL - Diskussion

Diskussion i 'Google Pixel 3a / Pixel 3a XL' startad av flipp, 8 maj 2019.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 360
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Vad säger ni om 3a XL?
    Tycker det finns mycket att gilla. Lätt vikt och polykarobonat innebär att den kommer vara riktigt skön att hålla i handen. SD670 och ett batteri på 3700mAh borgar för riktigt bra batteritid. Den bakre kameran sägs också vara likvärdig med Pixel 3 och GSM-arena hyllan skärmen rejält: "the display on the Pixel 3a XL is excellent. It gets reasonably bright outdoors and also sufficiently dim indoors. It has good viewing angles and does not exhibit any banding, black crush or dirty screen effect. The color accuracy in the standard sRGB mode is also right up there with the best in the industry, and there's also support for DCI-P3 content due to the wide color support and OS-wide color management."
    Google Pixel 3a XL hands-on review

    Priset sticker dock en aning i ögonen. Pixel 3 XL reas ofta ut i Tyskland för €599. Förhoppningsvis rasar även 3a XL i pris inom några månader. Då kan den vara ett fantastiskt bra köp.
     
    Kristy, Arju och bernard gillar detta.
  2. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 405
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag hade hellre valt en Mi 9 för dom pengarna. Kameran i den är erkänt bra. Fördelen med pixel telefonerna är väl något snabbare uppdateringar, mordern design. Google har verkligen känsla för det där med att skapa oattraktiva telefoner... telefonen påminner om något från 2 år sedan.
     
  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 141
    Mottagna gillanden:
    4 836
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Kul att notchen är borta. Ser lite gammalmodig ut. Men jag gillar den i det stora hela.
    Jag tror det kan påverka mobilindustrin i stort som går mot dyrare enheter att börja hålla igen.
    Är också less på glasmobiler så trevligt att de har nåt plastmaterial på baksidan.

    Enda negativa är väl att Google kunde ha lagt till fler länder till sin lista där den ska säljas.
     
    bernard gillar detta.
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 360
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Fördelen för 3a XL mot Mi 9 skulle väl kunna vara batteritiden och att den ligger bättre i handen. Samt att jag ändå klart hellre tar kameran i 3a jämfört med Mi 9. På alla andra plan är Mi 9 såklart bättre. Inte minst är den betydligt snabbare. Hade varit bättre om google åtminstone satsat på SD675 som används i Galaxy A70 och Redmi Note 7 Pro, den har kraftfullare CPU-kärnor än SD670.

    Ja, designen är tråkig det håller jag med om. Samtidigt gillar jag att Google inte hakat på trenden med absurt avlånga skärmar. Tar hellre designen på Pixel 3a XL jämfört med att de dragit ut skärmen i höjdled och lagt till en ful waterdrop notch.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 694
    Mottagna gillanden:
    44 673
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Så länge ramen inte är "Xperia Z-stor" har jag inget större problem med den. Tycker nästan det gått överstyr med detta.

    Ser man till den procentuella skillnaden i ytan på skärmen handlar det om små skillnader. Det är främst en estetisk fråga framför en praktisk sådan, och jag har alltid varit en tråkig "funktion-före-form-människa", och då vinner tex frontriktade stereohögtalare framför att utnyttja ytan till 100% för skärmen för min del.

    Jag blev därför besviken när jag såg att Google placerat högtalaren i botten :cry:

    Men som @flipp@flipp säger - sjunker den något i pris kan detta bli en ny Nexus 5. Visst kan man jämföra med kineserna, men det är ju också två olika typer av telefoner sett till mjukvaran. En fördel är ju att man på en Pixel alltid får det senaste från Google, som ett exempel.

    Jag antar också att det kommer svämma över med ROM:ar för Pixel 3a-serien, precis som det gjorde med Nexus 5-serien.
     
    Last edited: 8 maj 2019
    Kristy och Arju gillar detta.
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 360
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag är faktiskt böjd att hålla med där, den enda telefon jag haft i närtid där ramarna verkligen var frånstötande stora var Xperia XZ Premium. Jag tror som sagt att 3a XL kommer kännas fantastisk bra i handen och det är viktigare än supertunna kanter. Förutom låg vikt och plast är den också lite tjockare vilket brukar vara positivt för god komfort i handen.
     
  7. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 101
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Ganska sugen på denna, frånvaron av notchen är nog framtiden. :D
    Personligen gillar jag designen på Pixel 2/3 och att skalet är i poly....något får mig att drömma om en lätt telefon som inte går åt helvete om den tappas i golvet, om man inte träffar skärmen dvs.
     
    jnsson, bernard och flipp gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 694
    Mottagna gillanden:
    44 673
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Haha, ja, hoppas på en polykarbonat-renässans! Problemet med många midrange-lurar är att de försöker efterlikna premiumlurarna så mycket som möjligt, och då har glas blivit ett naturligt inslag även för dessa, med alla de många nackdelar glaset innebär.
     
  9. wirre

    wirre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    741
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    Polykarbonat är grymt härliga nyheter! Kanske man man åter använda telefonen utan skal?
     
    bernard och flipp gillar detta.
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 360
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Precis, lite tjockare telefoner med polykarbonat ligger perfekt i handen utan skal.
     
    Guts och bernard gillar detta.
  11. Buttman

    Buttman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    26
    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    Pixel 7
    Klockan visar bara am pm tid. Alltså 12 timmars klocka. När skärmen är släckt. Typ skärmsläckarklocka. Hittar inte hur man byter. Nån?
    Den visar ju 24h klocka annars .. skumt
     
  12. blackpearl

    blackpearl Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Då var man tillbaka i Android-träsket igen. Köpte en 3a XL här på forumet och har bestämt mig för att behålla den och sälja min XS Max istället. Suverän telefon för pengarna.

    @Buttman@Buttman hade samma problem, löste sig efter att jag toggle:ade formateringen för klockan till 24h manuellt istället för auto, under System > Datet & time > Use 24-hour format.
     
    Buttman och bernard gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 694
    Mottagna gillanden:
    44 673
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Rätt bra betyg om du fann Pixel 3a XL som en värdig ersättare till iPhone XS Max :)
     
  14. Taskman

    Taskman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    1 071
    Mottagna gillanden:
    855
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S3, Google Home & Nest Mini, Philips Hue
    bernard gillar detta.
  15. blackpearl

    blackpearl Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Min åsikt är att det är en högst kompetent telefon och för mig blev det svår att motivera XS Max:s pris efter att jag använt 3a XL i några dagar.

    Några negativa egenskaper med 3a XL som jag har "upptäckt" efter en veckas användning:

    • Vikten: Jag trodde aldrig att jag skulle klaga på vikten men den är för lätt och känns därför inte bra i handen.
    • Gestures från iOS: Saknar verkligen att kunna swipe:a bak och tycker att implementeringen i Android är halvfärdig.
    • Enstaka appar är dåligt optimerade i Android vs. iOS.
    • Kontrollen via bilen, kan ibland inte skippa låtar via knapparna på ratten, kan inte hålla i knapp för att snabbspola låtar, Android Auto är inte lika bra som CarPlay.

    Jag får on average sex timmars Screen-on-time vilket är jättebra, laddar telefonen varannan dag. Allt annat jag inte har nämnt upplever jag som lika bra eller bättre än på XS Max. Jag gav 4000 kronor för min 3a XL och för det priset är den oslagbar.
     
    Taskman och bernard gillar detta.
  16. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER


    Testa Fluid Navigation, rätt bra alternativ för att kunna swajpa som man vill.

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.fb.fluid
     
    rince0r, Taskman, blackpearl och 1 annan gillar detta.