Fråga: Vart beställer jag OP7PRO billigast

Diskussion i 'OnePlus 7 Pro - Allmänt' startad av Seko, 23 maj 2019.

  1. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Var en säljare på AliExpress och klart billigare prylar så hade räknat med att betala dessa avgifter. Ser dock ingen annan anledning till att de skulle skickat den via Estland med ändrad avsändare. Ärligt talat var det försöket ganska genomskinligt dock eftersom tulldeklareringen hade både engelsk och kinesisk text och det skickades från en PO-box. :P

    Min poäng är mest att det inte finns någon garanti att man slipper sådana avgifter eftersom PostNord mycket väl kan öppna paket de misstänker komma från Kina. :)
     
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Fast beställer man från butiker som har ett etablerat system för att skicka via EU (oftast nyttjas England)och packa paketen rätt skulle jag säga att risken är minimal. Att jämföra tradingshenzen med ditt exempel ovan är att jämföra äpplen med päron. :) Det finns många dåliga kinabutiker (även säljare på Ali Express) så det gäller att välja de som är mer etablerade och de som har bäst omdömen.
     
  3. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Det håller jag absolut med om. Skulle väl inte kalla de butikerna dåliga dock, bara för att de inte hjälper kunderna med momsfusk. :P

    Minimal är dock inte samma sak som noll. Så länge man tar med det, och avsaknaden av garanti i sina beräkningar är det fritt fram. :)
     
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Noll risk räknar man väl aldrig med, hur vågar du annars gå över gatan? ;)

    Avsaknad av garanti är starkt ord. Krångligare vid eventuella garantiärenden blir det men det innebär inte man helt saknar garanti. Det kan också vara värt att tillägga att kinabutikerna vanligtvis funktionstestar lurarna innan de skickas vilket minskar risken för att man får ett måndagsexemplar.

    Du tenderar att förstora problemen med att beställa en OP7Pro från Kina lite väl mycket känner jag. :) Eftersom man kan spara in drygt 1000 kr om man köper från rätt butik är det inte givet att nackdelarna överväger fördelarna.
     
  5. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Nej, noll risk är svårt att uppnå men du vet mycket väl vad jag menar.

    Jag har inte undersökt hur OnePlus hanterar garantiärenden på modeller sålda i andra länder men oftast blir det ju betydligt jobbigare. Att skicka telefonen till Kina brukar kosta några hundralappar också, bara så att folk är medvetna om det.

    Jag fick min för ungefär samma eller lägre pris (i mitt fall inklusive både 25% moms och frakt) än vad de kostar på båda de där sidorna (då har jag inte räknat in eventuell fraktkostnad från Kina, om den inte är inkluderad) så är väl inte så imponerad av den relativt låga prisskillnaden bara.

    Hoppas förresten att de kan flasha den globala ROM:en utan att låsa upp bootloadern eller att bootloadern går med på att boots den globala mjukvaran när den är låses igen (dvs. att mjukvaran är signerad med samma nyckel). Annars tappar alla de telefonerna Widevine L1, dvs. allt över 540p i Netflix och liknande för många andra streamingtjänster. För folk som inte själva ändå tänkte låsa upp bootloadern är det nog en ganska stor nackdel i så fall. Egentligen ska DRM-nycklarna wipe:as permanent vid upplåsning men många tillverkare, inklusive Google och tydligen också OnePlus (baserat på folks erfarenheter från OnePlus 6T) gör som tur är inte det. :)

    Det är möjligt att jag förstorar dem, men du förminskar. Sanningen ligger nog någonstans i mitten. :)
     
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Man får normalt skicka telefonen till butiken och så skickar de den i sin tur till tillverkaren. Dyrare och krångligare än att skicka direkt till OnePlus är det utan tvekan. Håller helt med om att det är en nackdel så jag tonar inte ner nackdelarna.

    Du fick köpa den till ett bra pris men det är ju inget alternativ för oss andra så länge man inte har tur och hittar ett enstaka ex. som fyndvara. Särskilt instegsmodellen blir nog riktigt svår att hitta då den knappt säljs av någon butik ännu. :)
     
  7. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Ja, jag slog till snabbt när jag råkade se mitt exemplar. Kan man tänka sig att köpa en någon vecka gammal enhet från Blocket eller liknande går det dock att få liknande priser. Då bör man väl helst bo i samma stad dock så att man kan säkerställa att man inte blir lurad och möjlighet att säkerställa att telefonen verkligen är i nyskick.

    Håller med om att varianten med 6GB ram knappt verkar säljas på svenska marknaden. Proshop har den men de skickar ju tekniskt sett varorna från Danmark.
     
    flipp gillar detta.
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Man ska också komma ihåg att om man köper en OnePlus telefon inom EU så har man 2 års garanti från OnePlus, utanför EU har man bara 1 års garanti, vilket högst troligt då gäller om man köpt telefonen från en kinesisk butik
     
    10cent, Henrik_A och blunden gillar detta.
  9. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Verkar finnas exemplar som säljs som fynd/demovaror på Netonnet och Komplett. Tyvärr skriver ingen av butikerna ut detaljer om det specifika exemplaret eller klassar dem enligt hur nära nyskick de är, likt Webhallen gör. De har inte heller extra rabatt på dem för medlemmar, vilket var vad som gjorde att jag fick flertalet hundralappar rabatt på min. Det finns kanske ändå någon som är intresserad dock. :)

    OnePlus 7 Pro med popup-kamera och helskärmsdisplay

    OnePlus 7 Pro 12GB+256GB Blå -Demo - Demo mobiltelefoner
     
  10. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Nu finns det en ytterligare OnePlus 7 Pro Nebula Blue 12 GB som Klass 1 (Nyskick)-fyndvara på Webhallen. Har man en lite högre nivå där får man ett riktigt fint pris på den. För mig med level 13 kostar den exempelvis 8099 kr.

    Webhallen.com