Redmi K20 Pro (SD855)

Diskussion i 'Redmi & Redmi Note' startad av Ploki, 17 maj 2019.

  1. Oc-freak

    Oc-freak Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2018
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    217
    Enig. OIS hjelper noe på bilder i mørke, men ellers står det meste på bildebehandlingen til tlf.
     
  2. p1er

    p1er Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Ah, "assumption is the mother of all f*ck-ups" som det sägs. Tack för tillrättavisandet.
    Hjälper inte OIS mot ryckiga händer när man fotar, inte bara vid filmande?

    Kanske inte riktigt har koll på OIS vs EIS men trodde man förlorade en del upplösning vid filmande med EIS. Att upplösningen croppas lite för att ge utrymme till stabiliseringen. T.ex. att en 1080p-film egentligen blir 900p och så uppskalad till 1080p, så man förlorar lite skärpa.
    Eller är jag bara ute o cyklar?
     
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 360
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det hjälper men jag tror att mjukvaran är viktigare även där. Har i princip aldrig fått ett suddigt foto med Gcam HDR+ trots att jag långt ifrån alltid är stabil på handen. Däremot har det hänt då och då med stockkameran även på lurar som har OIS.
     
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 360
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag tror inte man ska titta för mycket på kameraspecar utan istället kolla fototester och användaromdömen för att bilda sig en uppfattning om hur pass bra kameran är på en given lur.
     
    katho, Droid82 och ozze303 gillar detta.
  5. tank77

    tank77 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2019
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    7
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 360
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
  7. Oc-freak

    Oc-freak Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2018
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    217

    View: https://www.youtube.com/watch?v=y5tvI99QVUg


    K20 pro vs oneplus 7 PRO vs Mi 9.

    Noen observasjoner; Mi 9 gir de beste bildene i mørke. oneplus 7 Pro gir de dårligste selfie bildene (jevnt mellom k20 pro og MI 9). Oneplus 7 gir de desidert dårligste vidvinkel bildene, Mi 9 de beste med k20 litt etter. I dagslys så varierer det fra bilde til bilde, men sammenlagt er nok k20 pro litt etter oneplus 7 og mi 9.

    Totalt så er Mi 9 svært imponerende på kamerasiden.
     
    katho och flipp gillar detta.
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 360
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Xiaomi utklassar OnePlus i prisvärde. OP7Pro är pinsamt dyr.
     
    katho gillar detta.
  9. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Iallafall i Sverige (och tydligen Hong Kong baserat på denna videon)! USA-priset på 669 för ingångsmodellen är ändå rätt okej?
     
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 360
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, I Kina och USA verkar den klart billigare jämfört med Europa. I Kina är priset på instegsmodellen av OP7Pro $581, att jämföra med $384 för K20 Pro med samma mängd ram och lagring. Fortfarande en rejäl skillnad dock. Man kanske kan anta att priset för 6/128 av K20 Pro blir 4995 kr i Sverige. Det är nästan 3000 kr billigare än OP7Pro. En rimlig skillnad att betala extra för 90hz skärmen, det snabbare minnet m.m. hade kanske varit 1000-1500 kr. Priset för OP7 i Sverige 6195 kr hade jag tyckt varit rimligt för OP7 Pro. Då hade man kunnat kalla den prisvärd.
     
  11. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Alltså jag håller inte med det, för jag tycker ändå att OP7 Pro är en flaggskeppslur rakt igenom med vissa kompromisser, medan K20 Pro känns som budget flagship. Skulle tro också att priset på Mi 9T Pro eller vad den nu kommer att heta, kommer att landa på minst 5995:- här, antagligen mer.
    Tycker att 7495:- kanske hade varit ett rimligt pris för OP7 Pro, jag menar:
    - Stereohögtalare
    - Större display
    - 90hz 1440p display
    - Edge-panel
    - UFS 3.0
    Hmm. Detta är inte nödvändigt saker som gör telefonen BÄTTRE än K20 Pro (Edge-panel t.ex) men definitivt förklarar att priset ligger högre. Dock står jag också fast vid och håller med dig att den är för dyr i Sverige gentemot vad den försöker att vara.
     
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 360
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Större display skulle jag inte säga legitimerar ett högre pris då skärmstorlek inte brukar ha någon uppenbar koppling till pris om man tittar på smartphones generellt (kvaliteten på skärmpanelen har dock en koppling). De andra aspekterna du tar upp gör dock telefonen dyrare, kan sträcka mig till att det kanske legitimerar 1500 kr eller lite till i högre pris. Hade kameran på OP7Pro varit i nivå med de bästa flaggskeppen hade jag haft mindre invändningar mot priset. Att den saknar trådlös laddning känns också lite tunt för ett "flaggskepp". Kritiken mot prissättningen måste ses i ljuset av att OnePlus haft prisvärde som starkt säljargument. Men prissättningen i Kina vittnar om att konkurrensen från andra märken är stenhård och att de därför måste lägga sig betydligt lägre än i väst. Hoppas att Xiaomi blir riktigt stora i västvärlden för då kommer OnePlus tvingas pressa ner priset även här.
     
    katho gillar detta.
  13. gizzo

    gizzo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2016
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    18
    Om man ska försöka vara en flagskeppsmodell och kostar över 8k kan man inte tumma på saker som är standard i detta segment som IP-raring och trådlös laddning samt kameran.. det går bara inte. K20 PRO kommer självklart inte kosta 5k i Sverige då mi9 gör det utan den kommer vara billigare.

    Såg förresten att k20pro hade sålts i över 200 000 exemplar i kina efter de första timmarna

    Själv står jag i valet och kvalet mellan k20 PRO eller köpa s10e pga kamera, pris (5700kr i Sverige nu) och den perfekta storleken! Har haft stora mobiler ett tag nu och kände på s10e och wow, perfekt storlek!!
     
    katho gillar detta.
  14. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 360
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag tror K20 (med SD730) kommer börja på 3495 kr eller 3995 kr. Sedan kommer K20 Pro börja på 4495 kr eller 4995 kr. Är inte säker på att den kommer lanseras som en billigare version av Mi9 i Europa eftersom den inte kommer använda Redmi-namnet. Priserna är alltid en snäpp högre i Europa jämfört med Kina. Många som önsketänker och tror att man kan översätta priserna från Kina till Europa mer eller mindre rakt av men så har det aldrig fungerat tidigare.
     
  15. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Dom priserna kan jag köpa även fast jag är rädd för att dom kanske kommer ligga ungefär en femhundring över respektive föreslagna modell/minneskonfiguration.

    Senaste ryktet jag hörde, är att Xiaomi inte kommer att att släppa Mi 9T Pro på ett bra tag i Europa utan enbart den vanliga Mi 9T just för att dom inte vill äta sig på Mi 9's marknadsandelar. Så kanske bara blir Mi 9T I närmaste månaderna ändå?
     
  16. Oc-freak

    Oc-freak Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2018
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    217
    Vi får se 12. juni. Mi 9T skal annonseres da ihvertfall, håper Mi 9T PRO også kommer.
     
  17. spigen

    spigen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2018
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    469
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro, Huawei P60 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro, Huawei P60 Pro
    Jag tycker inte att OP7 Pro är en flaggskeppslur rätt igenom, den saknar för mycket för att vara det. Förutom en undermålig kamera så är det ju inte bara trådlös laddning den saknar. Även 3,5mm jack, IP-rating, SDkort saknas.
    K20 Pro tror jag kommer ligga rätt nära Mi9 i pris i Sverige. Ligger den 500kr under det kommer den ju vara galet köpvärd. Det är bara att hoppas :)
     
    katho och flipp gillar detta.
  18. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Tycker att kameran verkar bra om än ojämn. Håller dock med om att kameran i OP7Pro borde vara bättre till priset sett.

    Sen tycker jag typ att dom sakerna du nämner är något som saknas i dom flesta flaggskeppen. IP-rating visst, men den ska ju vara vattentålig ändå, vad det gäller 3,5mm och minneskort saknar ju många riktiga flaggskepp dom funktionerna också, så köper inte det argumentet riktigt.
    Dock trådlös laddning tycker jag borde finnas i telefoner med baksida av glas oavsett, sen en telefon som K20 Pro kan bli ursäktad om priset hamnar under 5000.
    Dock så är jag nästan osäker om den kan bli billigare än Mi 9, billigare än Mi 9 vid releasen kanske, men tror att priset på Mi 9 kommer sjunka till Mi 9T Pro kommer ut.
     
    flipp gillar detta.
  19. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 360
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det här är nog det mest informativa testet hittills. Det som överraskade mig mest är att skärmen verkar vara riktigt bra och att ljusstyrkan kan gå upp över 800 nits. Även monohögtalaren verkar vara riktigt bra. In med gcam på denna och det känns som en mycket komplett lur till ett fantastiskt pris.


    View: https://www.youtube.com/watch?v=m-HWOoigQu4
     
    spigen gillar detta.
  20. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 360
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Om man klarar sig utan band 20 så kommer K20 Pro att vara riktigt prisvärd att importera från Kina inom inom någon månad när priserna har lagt sig lite. Om den dröjer med en eurpeisk release av Mi 9T Pro kommer jag nog göra så. Mjukvaran löser man med Xiaomi EU.