Sony Xperia 1 - Kameratest

Diskussion i 'Xperia 1' startad av inact_0036, 30 maj 2019.

  1. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    night77, JohanPM, bernard och 1 annan gillar detta.
  2. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM

    MEn det kunde ju inte liknande lurar från andra tillverkare heller. De flesta rescensioner jag sett i Sverige har helt klart nämnt dessa upphettningsproblem som de första Xperia-serierna hade speciellt vid övergången till 4K (vilket antagligen var orsaken till varför X-serien saknade 4K förutom performance). Så du menar att de andra tillverkarna kunde filma över 10 minuter? Det är inte vad jag minns om Samsung, och de övriga tillverkarna. Jag måste nog också reagera över 10 minuter, då de flesta då knappt klarade 5 minuter och SONY var praktiskt taget ensamma om att kunna filma längre. Problemet i sig låg inte direkt hos SONY utan i dess SoC som inte utlovade vad tillverkaren qualcomm gått ut med och var inte bara SONY som hade dessa problem med upphettning vid användande utav 4K. Orsaken till att man inte märkte det möjligen lika mycket hos övriga tillverkare var att de satt en gräns för hur länge man kunde spela in, om jag inte minns fel, och SONY hade ingen gräns alls.

    Så det är skumt att man bara verka minnas SONY problem med detta, och inte de andra tillverkarnas. Det var ju inte förrän XZ premium då SONY lyckades lösa värmeproblemet och då med en SoC som fortfarande var ganska varm.

    Ett mycket gammalt klipp som visar att du har lite fel i om lurarna brann upp eller ej. haha. Ok, antar du inte menar att de brann egentligen. Men de visar att flertalet SONYlurar kunde spela in längre än 10 minuter.


    View: https://www.youtube.com/watch?v=qo0ZKiwwz28
     
    Last edited: 4 jun 2019
  3. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Nä men de flesta hettades inte av generellt, kontinuerligt bruk som de tidiga Sony-mobilerna, vilket vilken recensent som helst kunde upptäcka genom att använda mobilen över 15 minuter i sträck.
     
  4. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Hmm... tror vi minns det annorlunda. Jag minns det som att man faktiskt nämnde det för de blev ju så varma så man brände sig nära på. haha.
     
  5. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Nope... Inte ett enda ord om det.

    Test av Sony Xperia XZ3 - Swedroid
     
  6. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Ser riktigt bra ut tycker då jag. :-) Men jag är då inte heller en fotograf. :-)
     
    onekw gillar detta.
  7. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Ja jag tycker att bilderna blir skitbra. Skillnaden mot min gamla Huawei är framförallt att den var mer peka klicka, med mer färgmättnad medan jag upplever denna mer som en 'riktig' kamera med ett mer naturtroget resultat. Men mer tester kommer :)
     
  8. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Här påpekas HD-filmning-begränsningen, men inget om generell överhettning, vilket ALLA Sony-modeller led av. Och det räckte med att använda youtube längre än 10-15 minuter för att uppnå det.

    Vi testar Sony Xperia Z2 - Swedroid
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den första bilden såg fin ut med rätt bra dynamik i bilden och en färgåtergivning som ser rätt naturlig ut - gillar himmelen som brukar bli närmast mörkblå bland många tillverkare:
    [​IMG]

    Men i de övriga bilderna tycker att det ser ut att vara lite sisådär vad gäller HDR, men det är svårt att säga så mycket utan ett större urval. Det är en del områden som ser ut att vara över- eller undexponerade, eller bieffekter av HDR som himmelen i det här fallet: [​IMG]

    Historiskt sett har HDR alltid varit en svaghet hos Sony, men det ser i all fall ut att ha blivit bättre.

    Skall också lägga upp bilder till helgen och försöka testa HDR i lite besvärliga förhållanden.
     
    night77, Kristy och onekw gillar detta.
  10. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Till kamerans försvar så var den första bilden där med trädet och hunden tagna i fullt auto, de andra hade jag pillat lite med inställningarna så som kontrast och ljus. På bilden med hojen så är det rätt tunga moln på himlen bakom. Men jag ska slänga in lite fler bilder i det albumet när jag fotat lite till! :)
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah! Ja, ange gärna om det är auto eller ej/vad som är ändrat.
     
    night77 gillar detta.
  12. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Hur vet man som utomstående vad som är naturligt återgivet när det fotograferades? Om man inte själv befann sig där kan man ju omöjligen veta vilka ljusförhållanden som faktiskt rådde och hur det gröna, röda ska se ut i bilden? Eller?
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är helt självklart. Det går däremot att bilda sig en uppfattning om huruvida en bild ser naturlig eller onaturlig ut genom att se till hur färgerna samspelar. Jag konstaterade bara att bilden såg naturlig ut i mina ögon under de förutsättningar som ser ut att råda, men det är givetvis mycket möjligt att färgåtergivningen är helt galen för den sakens skull.
     
  14. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Okej, jag invände inte mot ditt inlägg specifikt. Mer generellt svårigheten att bedöma dessa saker som potentiell konsument om man inte själv plåtar något. Även de finaste modellerna kan skilja sig åt rejält för samma bild, vilket är förvirrande.
     
    JohanPM och Kristy gillar detta.
  15. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Läste ett rykte om att DxOmark kommer att ge Xperia 1 ett riktigt bra betyg. Det verkar iallafall så att någon lur som DxOmark testar just nu har fått 119 poäng, och ryktet säger att Xperia 1 är mobilen de har testat.

    Skall nog tas med en nypa salt, men nog vore det kul att Sony får någon form utav erkännande igen. [emoji3526] Men det finns några recensioner som ju inte varit lika positiva. Tech Spurt har ju låtit lite kluven ändå.
     
    Last edited: 7 jun 2019
  16. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 109
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  17. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Tror jag delade det klippet i annat forumtråd. Men det passar helt klart bättre här. Jag börjar mer å mer få problem om dessa jämförelservideos och tycker det är mera Nitpicking. Han sa ju att luren hade problem i mörker samtidigt ser jag inte det i bilderna. Har sett bilder som är väldigt bra i mörker också. Samtidigt såg man förvisso att stabiliseringen inte är bra i 4K. Men då löser man ju det problemet genom att inte gå omkring eller använda gimble. Man ser ju att eliminerar man skaket är Sonys videoinspelning otroligt bra. Tror mera att det handlar om kunskapen om kameran man har. Han har mer vana med P30 och tar därför bättre bilder på den. Haha. Vi får se om skvallret jag kom över stämmer [emoji3526]
     
    Last edited: 7 jun 2019
  18. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Jag har bara haft Mate 10 Pro men min uppfattning hittills är att det är lättare att få bra resultat med den, i synnerhet i mörker. Alltså att auto gör mer för användaren på huaweien. Men jag tar skitbra bilder (i mitt tycke), och är väldigt nöjd med kameran på sonyn. Jag tycker att bilderna från Xperia är mer verklighetstrogna medan de från huaweien poppar mer i färgerna eller vad man ska säga.
     
  19. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Som jag sa... skulle Nitpicker "Damir Franc" komma med sin recension och han släppte en kamera djupdykning. Och ja.... man visste ju att han redan ogillade luren och jag antar att det är orsaken till varför han hittar mer problem och kanske t o m lyckas framkalla problemen själv.


    View: https://www.youtube.com/watch?v=GLafRGFcjnw
     
  20. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 109
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Damir Franc har varit negativ till det långsmala formatet, redan med Xperia 10. Så det var nog en förväntad recension.:)