Skaffa smart TV eller mediaspelare för att kunna använda fiber

Diskussion i 'Android TV' startad av Palicuse, 4 maj 2019.

  1. Palicuse

    Palicuse Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2017
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har en gammal 32" NAD platt TV som inte går att ansluta till fiber, utan måste ha en TV box för det. Och undrar ifall jag borde satsa på nån begagnad 42" smart TV eller om det finns nån mediaspelare som jag kan ha till en mer vanlig TV utan att behöva två fjärrkontroller.

    Jag tittar inte så mycket på TV kanaler, utan ser dem mer som bra att ha ibland. Och använder mig mer av Youtube, Netflix o m.m.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror Mi Box har IR-receiver, och om jag inte minns fel brukar man väl kunna programmera NAD-fjärrkontroller? Då klarar du dig med en kontroll.

    Den inbyggda smart-TV-funktionaliteten blir väldigt snabb inaktuell eftersom TV-tillverkare inte underhåller plattformen, så en begagnad Smart TV för att få smart-funktionerna är ingen bra idé.

    Xiaomi Box S 4K HDR (Mediaspelare)


    Annars kan du köpa en fjärrkontroll du kan programmera för att ge stöd för både TV + Mi Box. Tex Logitech Harmony: Logitech Harmony-fjärrkontroller, universal hemmabioautomatisering, fjärrkontroller och hubbar
     
    Vispen74 gillar detta.
  3. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 506
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Har du redan en TV som du är nöjd över så skulle man nog rekommendera bara gå för typ Apple TV, Nividia Shield TV etc, om syftet är kunna strömma innehåll på smidigt sätt ha den som en media spelare så är ju Nivida Shield TV det bästa valet av allt som går att tillgå.

    Men har man ingen TV som man är nöjd över sitter kanske på HD och vill uppgradera till 4K, då är det lika bra och gå på en Smart TV vilket är redan de dominerade TV på marknaden, även TV på ICA är ju smart TV med i princp helt okända OS.
     
  4. Palicuse

    Palicuse Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2017
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag ska byta till en större TV då min nuvarande är en 32" och tänkte gå upp till runt 42" eller kanske större. Har tittat på Både smart och osmart TV, men är inte så insatt i vilka märken och egenskaper som är att föredra för att få en lättanvänd TV med bra ljud och bild. Känns onödigt att nästan lägga samma summa på en äldre begagnad TV som en ny kostar om den inte är bättre.

    Ifall smart TV utbudet inte har så mycket att komma med prismässigt så kanske det är bättre att skaffa en osmart TV med mediaspelare och försöka dela fjärrkontroll.
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vilka tjänster planerar du att främst använda och vad har du för budget? Netflix, Viaplay och HBO Nordic samt SVT Play är väl de vanligaste tjänsterna, och dessa finns till både LG Web OS, Samsung Tizen OS och Android TV (TCL, Sony, Philips, Sharp).

    Samsung har störst marknadsandel i Sverige, så deras plattform tillhör väl den med allra bäst stöd sett till mängden tjänster. Deras OS är rätt snabbt på TV-modeller från 2018 och framåt.
     
  6. Palicuse

    Palicuse Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2017
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag planerar att använda Netflix, Youtube, SVT Play m.m. Har ingen fast budget, men då jag nyligen har flyttat så är det ett plus ifall det inte blir för dyrt. Har tittat på runt 3000 kr klassen och blivit rek bla äldre Sony och Philips då de verkar va bra o hållbara. Samsung och LG verkar inte va lika pålitliga och med det billigare. Oavsett så tror jag det kan va en fördel att jämföra TV'ana mer än märkena i den åldern och prisklassen.
     
  7. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 506
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Om du inte kräver för stor TV så skulle jag rekommdera denna
    https://www.amazon.de/dp/B07M8J97SG/?tag=oid02-21

    TCL är förbannad bra på släppa stabila OS uppdateringar, och de har redan utlovad Android P allså 9.0 till samtliga av deras Android TV, skulle du lägga ut runt 4000-5000:- klassen så kan du få en 4K HDR från TCL med Android TV utan problem, skulle då bli runt TCL U43P6046 den modellen kör jag med också i ett av rummen riktigt nöjd över den speciellt med Android Oreo på den, väntar bara på 9.0 ska rulla ut snart enligt TCL.

    https://rdebutik.se/products/se/188/4558/sort/1/filter/0_0_0_0/U43P6046-TV.html
    Köpt den här modellen via Tyska amazon på rea tror jag gav runt 3000:- då.
     
    cam_neely gillar detta.
  8. Palicuse

    Palicuse Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2017
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag chansade och köpte en xiaomi mi box s 4k android. Men det visade sig att min TV bara har HDMI 1,3. Kan det bli problem att lösa då mediaspelaren bara har HDMI 2.0?. Har upplevt att skärmen blir blå till och från vilket inte är nåt plus.
     
  9. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 506
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    En TV som saknar HDCP 2.2 ARC minst 1 HDMI 2.0 port är ju en TV som böra göra sitt speciellt om man vill börja ta det av 4K innehåll.