En sak jag tycker är lite knepig i allmänhet vad gäller elbilar är knölandet med laddkabeln. De flesta laddstationer jag varit vid har ingen kabel på plats som går att koppla på, utan man måste själv plocka ut kabel, trassla upp den och sedan ansluta i bägge ändar.
Det leder också i många fall till ett rätt högt slitage, och det är inte så sällan jag ser grannbilar där ägarna "lagat" med hjälp av eltejp eller silvertejp, vilket så klart är en mindre bra idé. Också sett detta på en del hyrbilar, bla. på ett par Zoe hos Hertz, där kontoret helt sonika tejpat laddarna på eget bevåg.
Det är så klart ingen dealbreaker, och Teslas "supercharger-stationer" har en bättre lösning med integrerad laddkabel, men de är så få till antalet.
Borde gå att lösa det här på ett bättre vis(?), men det är klart att det är svårt att komma runt slitaget, och någon typ av induktionsladdning lär dröja ett bra tag till.
Kablarna väger ju en del också och tar en del utrymme i anspråk, speciellt Schuko-varianten, som man nog gärna har i bilen som backup vid alla tillfällen, bredvid standardladdaren.
Hade gärna sluppit kablarna med alla nackdelar som dessa medför är väl vad jag försöker få fram
Click to expand...