Diskussion: Tesla och dess fordon!

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av japs, 5 jun 2019.

  1. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

    Jag tyckte det var på tiden att skapa en tråd där vi kan diskutera Teslas elektriska nuvarande och framtida fordon.

    Jag är stor fanboy av Tesla och Elon Musk och följer de väldigt intensivt.
    Deras bilar kan jag utan och innan till, så bara fråga om det är något ni undrar över.

    https://www.tesla.com
     
    bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    En sak jag tycker är lite knepig i allmänhet vad gäller elbilar är knölandet med laddkabeln. De flesta laddstationer jag varit vid har ingen kabel på plats som går att koppla på, utan man måste själv plocka ut kabel, trassla upp den och sedan ansluta i bägge ändar.

    Det leder också i många fall till ett rätt högt slitage, och det är inte så sällan jag ser grannbilar där ägarna "lagat" med hjälp av eltejp eller silvertejp, vilket så klart är en mindre bra idé. Också sett detta på en del hyrbilar, bla. på ett par Zoe hos Hertz, där kontoret helt sonika tejpat laddarna på eget bevåg.

    Det är så klart ingen dealbreaker, och Teslas "supercharger-stationer" har en bättre lösning med integrerad laddkabel, men de är så få till antalet.


    Borde gå att lösa det här på ett bättre vis(?), men det är klart att det är svårt att komma runt slitaget, och någon typ av induktionsladdning lär dröja ett bra tag till.


    Kablarna väger ju en del också och tar en del utrymme i anspråk, speciellt Schuko-varianten, som man nog gärna har i bilen som backup vid alla tillfällen, bredvid standardladdaren.

    Hade gärna sluppit kablarna med alla nackdelar som dessa medför är väl vad jag försöker få fram :)
     
    Last edited: 6 jun 2019
  3. MaLund13

    MaLund13 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2014
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    215
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Ja, det är ju inte jättesmidigt med Typ 2-kabeln och dylikt. Syftet med att publika laddstationer ofta har uttag och inte fast kabel är att öka kompatibiliteten. Första generationens Nissan Leaf t.ex. (en av de bäst säljande elbilarna i Sverige) är t.ex. utrustade med Typ 1-port istället för den europeiska standarden Typ 2. Med uttag kan ägarna till dessa skaffa en Typ 2 - Typ 1 kabel och ladda från Typ 2 uttag som vilken annan elbil som helst.

    Skaffar man egen laddstation till hemmet (vilket man bör göra ur elsäkerhetsperspektiv) kan man så gott som alltid välja mellan uttag eller fast kabel, så där kan man ju få till en smidigare lösning. Alla snabbladdare har också fast kabel. Så det är mest vid exempelvis laddplatser i P-hus som man behöver egen laddkabel.
     
    bernard gillar detta.
  4. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

    En annan anledning till att det är bättre för publika laddplatser att bara ha uttag, är att det minskar slitaget rätt mycket.
    Har sett en hel del parkeringsgarage som har laddbox med fast type 2 kabel som är verkligen i dåligt skick.
    Kontakten tappas ofta i marken och blir snabbt sliten.
    Så jag föredrar verkligen att publika laddboxar bara har uttag för att minimera slitaget därmed minska underhållet.

    Det är också en vanesak att dra fram kabeln och plugga in när man är i behov av laddning som man snabbt vänjer sig vid.
    De tar inte många sekunder att göra detta så är verkligen ingen big issue enligt mig.

    Är också väldigt skönt att alltid ha en ”fulltankad” bil varje morgon!
     
    bernard gillar detta.
  5. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Vad säger vi om andrahandsvärdet på en M3?
    Funderar på inköp men om tre år så kanske de sjunkit som en sten?
    700K i inköp gör ju att de är 350k kvar om tre år, är de värda de då?

    Kollar på en M3 LR AWD med nån annan färg, förmodligen blå.

    Kina teslorna är ju billigare, hinner de leta sig över till Europa?
    Batterierna verkar sjunka i pris också.
     
  6. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Det är en intressant fråga.

    Nota bene, bloggaren själv här kör en Tesla.
    I vilken mån han kan vara sponsrad vet jag inte.

    Batterierna sätter golv för andrahandspriset på elbilar

    Ett 20 kWh energilager för en villa kostar kanske uppåt 150 000:- SEK, så en äldre elbil med slitna batterier bör ha det som ett golv i andrahandsvärde, givet att mjukvara och utrustning kommer på plats även i Sverige. Då elbilarna också är befriade från vägskatt, så får man med en begagnad äldre elbil dessutom en extra bil, och kan därtill i en strömavbrottsituation åka och ladda batteriet någon annanstans.

    Problemet just nu handlar antagligen om svenska regler, men oavsett betingar batterierna ett avsevärt andrahandsvärde. Att skrota ut sin elbil bara till skrotpremien går bort, det finns minst ett sexsiffrigt belopp i batterierna även om kapaciteten gått ner under 90%.
     
  7. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Mjo 8 år eller 16k mil ger Tesla själv i garanti på batteriet.

    Men fortfarande är jag inte helt hundra på andrahandsvärdet. Köper jag en BMW 530e känns andrahandsvärdet lite tryggare men efter att ha kört elbil så är jag inte ett dugg sugen på nåt mellanting. Samtidigt har jag inte lust med en jätteförlust på tre år heller.

    Svårt de här.
     
    cobben gillar detta.
  8. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Just precis, väldigt mycket oklart än så länge.
    Jag fönstershoppar bara . . .
     
  9. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

    Om du räknar % så tror jag att jämförande bränslebil kommer att sjunka mer än en elbil.
    Just för att jag tror efterfrågan på bränslebilar kommer minska respektive öka för elbilar.

    Men klart att eftersom en Tesla är dyrare i inköpspris så blir det en hel del tapp i kronor räknat.

    Men jag tycker du också skall räkna på TCO.
    Med exempelvis avsevärd minskad bränslekostnad samt inga krav från Tesla att göra service etc.

    Kolla även upp med Tesla angående restvärdesgaranti som de ibland kör drives med.
     
  10. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Restvärdesgarantin har jag inte sett på länge, aldrig på model 3.
    Gällde väl även bara med DNB som finansiär?

    Jag tror också att efterfrågan på elbilar kommer öka. Men det hindrar ju inte att en model 3 om två år gått ner 200k i pris. Då sitter jag där med skägget i brevlådan [emoji1787]

    Jag har en kalkyl och den rymmer min model 3 men de förutsätter ju också att restvärdet håller i sig. Annars får jag ju en smäll nästa gång jag byter.
     
  11. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Hittade spännande info i tidningen kollega

    [​IMG]

    Tror såna här saker kan vara avgörande för en framtid med elbilar
     
  12. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

    Jag tror inte det kommer finnas något större behov av detta.

    Laddhastigheten ökar i och med ny batteriteknik. Tesla kommer även inom några år även släppa en bil som klarar 100mil på en laddning.
    Och autonoma lastbilar i framtiden kommer kunna transportera saker dygnet runt helt förarlöst och även ladda sig själv.

    Tror inte det kommer skapa något större mervärde att till stor kostnad gräva ner induktion i samtliga stora transportvägar.
     
    MaLund13 gillar detta.
  13. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Kul tråd!

    Jag känner också att jag är står i ett vägskäl. Har en XC60 D4 AWD idag som jag haft i snart 5 år och köpte den ny. Om ett eller ett par år så kommer jag vilja byta ut den, och då är frågan om det blir en elektrisk eller bränsledriven. Jag gillar diesel och kommer aldrig köpa en bil utan AWD och automat, därför kommer en ny bil med de kraven att kosta multum i skatt. Samtidigt som debatten går varm om klimatet så verkar det som om det går trögt med utbyggnad av laddstationer. En förutsättning för att köpa en elbil är ju att man ska känna sig trygg med att kunna göra längre resor också och veta att det finns gott om laddstolpar.

    Så min fråga är om ni tror att man ska köra på en elbil och riskera att tappa mycket i värde eller köpa en diesel och riskera att knappt få den såld efter några år om de får för sig att höja skatten.
     
  14. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

    Köper du en Tesla så kommer du kunna känna dig trygg att köra långt.
    Deras supercharge nätverk är väldigt bra utbyggt och det sätts ständigt upp på fler ställen. Du skriver bara in din destination i bilens navigator och bilen kommer meddela exakt vart du behöver stanna och hur länge.
    Mycket smidigt faktiskt!

    Köper du en annan elbil så blir det genast lite svårare och du får förlita dig på de enstaka snabbladdarna som finns lite här och där från tredje part som vattenfall, incharge mfl.

    Känner du sig osäker så kolla på en begagnad bil där den mesta värdetappet redan har skett.
    Jag tror du kommer bli riktigt nöjd, och efter ett tag vilja uppgradera till en nyare Tesla.
    Vet många exempel på personer som köpt elbil och säger att de ALDRIG kommer gå tillbaka till en bränslebil igen.
     
  15. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Jag åker i och för sig sällan långt, blir Stockholm och Gävle i princip bara då jag har släkt där. Men det blir onekligen spännande att se vad som händer till nästa år. Hur är det med tesla och verkstäder och sånt?
     
  16. MaLund13

    MaLund13 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2014
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    215
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Tesla har verkstäder i Upplands Väsby, Mölndal och Malmö. Öppnar snart en i Segeltorp (södra Sthlm) också.

    Dessutom finns i området kring servicecentren mobila servicetekniker som kan åtgärda enklare fel ute på plats. Det kommer även komma en mobil servicetekniker baserad i Umeå, som täcker av behovet därikring.

    Låter som en elbil borde passa hur bra som helst. Rekommenderar att du labbar lite med den här sidan för att jämföra total cost of ownership mellan olika alternativ. Har du exempelvis möjlighet till personalbil blir kalkylen löjligt bra för exempelvis Model 3.

    Teslakalkylen

    Ett exempel (Billigaste XC40 D3 AWD vs Model 3 LR AWD). Notera att Teslan har nästan dubbla prislappen:
    Teslakalkylen
     
  17. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Snyggt! Tack för kalkylerna har letat efter något sånt! :D
     
  18. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

    Om du gör slag i saken så glöm inte att använda en referral kod vid beställnings tillfället för att få lite gratis supercharging i Teslas nätverk.
    Har en kod som jag gärna delar med mig av.

    Och är det någon annan i Göteborgsområdet som skulle vilja titta närmare på en bil så kan jag även ställa upp på det.
     
  19. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Tack för det. Det blir nog tidigast nästa år men det är ju bra att ha mycket kött på benen när det väl blir dags.
    Hur är den allmänna kvalitén på Tesla bilar förresten?
     
  20. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

    De består ju av en hel del aluminium så de rostar ju inte på samma sätt som andra bilar.
    Och bromsarna slits väldigt mycket mindre tack vare regen. Både batteri och drivlina är designade för att hålla väldigt många mil, och därför har Tesla även väldigt bra garantier på detta.
    Lacken sägs vara mjuk så den är rätt utsatt för stenskott och dylikt, så många behandlar med keramisk lackkonservering eller wrap för att skydda extra.
    Jag tycker det märks att de är i expansionsfasen och är jämförelsevis nya på bilbyggarmarknaden och har inte samma genomtänkta detaljer som många andra bilar har som standard.

    Jag saknar exempelvis handtag i taket, integrerade lastskydd och en sån enkel sak som kopphållare som justerar sig till storleken på burken/koppen man ställer där.

    Men jag kan säga att bilen som helhet ligger ljusår före alla andra bilar. Så det blir verkligen som att sätta sig i en flintabil när man går tillbaka och kör en bränslebil igen.
    (Man undrar varför bilen låter en massa men ändå händer det inget när man gasar, och sedan varför hela instrumentpanelen är fylld med en massa knappar av olika slag):D