Xperia 1 - användares åsikter

Diskussion i 'Xperia 1' startad av Jack H, 8 jun 2019.

Taggar:
  1. Jack H

    Jack H Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2019
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    8
    Hej!

    Jag är väldigt sugen på att slå till på telefonen och vill gärna veta mer vad användarna här tycker!

    Ni får gärna skriva er sammanfattade bild av mobilen, eller vad ni själva känner för.

    Här är några saker som jag söker svar på:
    -hur är batteriet? Hört blandade åsikter, men generellt att det räcker 1 dag med medium-heavy usage. Jag tittar YouTube kanske 2-3h per dag, och utöver det lyssnar på musik och ringer några samtal - räcker en laddning för detta?

    -hur är nätverket? Hört användare som rapporterar att nätverket droppar / stänger av sig, har någon erfarenhet av detta?
     
  2. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Detta MINA åsikter, med andra ord kanske andra inte håller med....

    Batteriet:

    För min del så räcker det alldeles förträffligt. Men att kalla det anmärkningsvärt stort skulle jag inte göra, utan mer normalt :). Tittar själv inte så mycket på youtube men jag tror att det borde räcka för ditt användande utan bekymmer.

    Nätverk:

    Nätverket var lite instabilt på wifi när jag fick den, men efter uppdateringen som kom häromdagen tillsammans med säkerhetspatcharna för juni så har det funkat stabilt. Själva mobilanslutningen har jag inte märkt något märkligt med alls.

    Generellt så är jag asnöjd. Formatet känns helt klockrent, skärmen är imponerande, mjukvaran känns rapp och stabil. Hårdvaran känns högkvalitativ. Kameran är riktigt bra i min mening, men lever nog inte upp till Huaweis nivåer men för att avgöra det så får man nog jämföra dem sida vid sida. Har både filmat och fotat en del och är generellt nöjd med resultatet. Dock är jag lite besviken på zoomlinsen som känns rätt meningslös. Jag saknar gestnavigering.
     
    Neo_Sthlm, bernard, Jack H och 1 annan gillar detta.
  3. repan01

    repan01 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Telia, Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Sony Xperia X Performance
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Info:
    Används enbart som väckarklocka
    ROM:
    Sony Z2 (WiFi)
    Jag är mer än nöjd med luren. Faktiskt mer nöjd än jag trodde jag skulle bli.

    Har inga problem med batteriet utifrån min användning.

    Jag har stött på lite problem på vägen, kan dela in dessa i mjukvara/inställningar och själva hårdvaran.

    När det gäller mjukvaruproblem/inställningar så rör det mest min hemautomation, hade i början problem att få allt att fungera. När jag "undantog" vissa appar från batterisparläget så fungerade allt som det skulle (eller fungerat som det hade gjort tidigare).
    En viss fundering uppstår kring andra appar, tex kommer telefonen avisera om billarmet går, eller måste jag undanta den appen från batterisparläget också? Fast det kan man ju testa :)

    När det gäller hårdvaran så är inte jag och fingeravtrycksläsaren kompisar. Ibland får jag peta två-tre gånger innan jag får upp telefonen. Det hade oxå varit bra att kunna lägga till fler avtryck än de fem som man kan lägga in. Beroende på vilket läge jag håller telefonen i så känns det rätt naturligt för mig att använda lite olika fingrar på händerna för att låsa upp telefonen.
    Nu finns det ju ett flertal andra sätt att låsa upp telefonen på om jag så önskar, så detta är ingen deal-breaker för mig precis.
     
    Neo_Sthlm gillar detta.
  4. Jack H

    Jack H Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2019
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    8
    Hej,

    Tack för era svar. Efter flertal recensioner som ger telefonen mellan 8-9 av 10 beställde jag telefonen igår. Fick bli en grå samt ett par champagne-färgade lurar till :) Blir nog toppen.
     
    Neo_Sthlm gillar detta.
  5. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    En något märklig sak som jag upptäckt på luren är att vibrationsmotorn tenderar till att "skallra" till när man lägger ned luren på ett bord eller knackar på den med fingret. Sådana är nog alla telefoner i viss utsträckning men på denna så hörs det väldigt tydligt! Jag var till och med inne hos Telia och jämförde med två helt nya exemplar, jag tänkte bytt in den, men de var likadana de som de plockade ur kartongerna. Är detta något som ni retar er på?

    <edit>
    Det skall tilläggas att det inte påverkar ljudet eller liknande.
    </edit>
     
  6. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 289
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jag föll för erbjudandet om medföljande hörlurar och slog till i helgen. Hittills är jag väldigt positivt inställd till den nya luren. Den är inte så stor som siffrorna beskriver. Visst, den är ca en centimeter längre än min gamla XZ Premium men att den är så smal gör att den faktiskt upplevs som mindre. Siffrorna säger också att den ska vara tjockare än XZ Premium, men det beror till stor del på att kameramodulen sticker ut lite på baksidan och resten av telefonen är faktiskt tunnare.
    När jag startade telefonen för första gången hade jag först flyttat över minneskort och SIM-kort, och därefter var det bara att följa Googles mobil-setupinstruktion för att få över alla appar och inställningar. Jag blev positivt överraskad över hur många kontoinställningar och andra inställningar som följde med vid överföringen, till och med highscore och annan spelprogress följde med. Det var bara, som vanligt, BankId, Swish och E-kortet i Google Pay som måste förnyas, samt några parkeringsappar som man måste registrera och godkänna på nytt. Däremot blev jag besviken på att en del data sparat i lokalt minne i gamla telefonen inte följde med. Det var mest Downloads-katalogen jag saknade och en del filer som vissa appar anväder, t.ex. keepass-databasen, men mest irriterande är att mottagna och skickade SMS inte fick följa med. Hur får man över dem? Med gamla Xperia Transfer kunde man kopiera SMS och MMS, men den appen är inte kompatibel med X1 och verkar inte fungera efter att XZP uppgraderades till Pie. Nån som har nåt tips?
    Hittills har jag inte hittat nån bloatware som inte går att avinstallera eller åtminstone avaktivera. Den där appen "Spelförbättrare" ger jag inte så mycket för, dess ikon som seglar runt ovanför spelet och inte går att få bort irriterar mera än eventuella meddelanden som den kan blockera stör. Lyckligtvis var det lätt att undanta spel från att hanteras av appen.
     
    Neo_Sthlm gillar detta.
  7. JohanPM

    JohanPM Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2017
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    97
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Testa den här, den har jag använt några gånger:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.zegoggles.smssync
     
    bernard gillar detta.
  8. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 289
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Tack för tipset. Jag har redan hittat och använt den med lyckat resultat. Övriga saknade filer fick jag över genom att kopiera dem via datorn. Egentligen borde man inte kunna koppla ihop telefonerna med den medföljande usbc-usbc - kabeln och dela filer ?
     
    Neo_Sthlm gillar detta.
  9. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 099
    Mottagna gillanden:
    4 806
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Xperia 1 har funkat bra för mig så här långt. Wifi uppkopplingen är stabil sen senaste uppdateringen.
    Jag är inte övertygad om att 21:9 formatet ger nån egentlig fördel gentemot det format som de flesta andra märken har nu.
    Möjligen att den är lätt att hålla i handen, men å andra sidan får du en högre mobil istället.

    Kameramässigt känns Sony nu åtminstone i paritet med andra flaggskepp.

    Men har man vant sig med "Android One" med Nokia och andra märken så känns Sony fortfarande lite bloatat.


    Hade helst sett att fingeravtrycksläsaren hade varit kombinerat med startknappen som förut.
    De säljer så lite i USA oavsett så jag tycker det var en onödig kompromiss de nu gjorde som gör att hela högra sidan är full med knappar.

    Trådlös laddning går att leva utan, men det är en bekvämlighetsfaktor för många.
    Så jag är lite förvånad att Sony inte fortsatte med det.

    Batteritiden har annars varit bra för min del. Det jag gillar är att de inte har fallit för trycket att göra en notch, utstansat hål eller nåt som blir störande.
     
    Last edited: 22 jun 2019
    Mac2thaPac och flipp gillar detta.
  10. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 289
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    En fördel med det långa formatet är i mail och chattprogram och på forum somt.ex Swedroid är att man får plats med både virtuellt tangentbord och texten man skriver in och en del av den tidigare konversationen på samma gång. I stående läge då förstås. Det blir inte så bra om man lägger den ned.

    Jag tror att en del appar måste anpassas till skärmformatet också. Telia play t.ex lägger sorgkanter runt hela filmen, även om filmen ursprungligen hade ett format som skulle passat skärmen. Jag tror att den först anpassar filmen till 16x9 eller nåt.

    Batteritiden är hittills suverän. Jag har fortfarande 75% efter 15 timmar utan laddare
     
    night77 gillar detta.
  11. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    En sak som stör mig med Xperia-lurar är att GPS-inställningar inte är tillgängliga direkt menyn i fliken ovan skärmen. Att behöva gå in på inställningar och rota fram "plats" varenda gång jag stänga av eller slå på det är drygt.
     
  12. Fraz

    Fraz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2015
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    200
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia XZ3
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Max 3
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 8,4"
    Missförstår jag vad du syftar på? Jag har 'Plats' bland snabbinställningarna på rullgardinen på min Xperia-lur. Går även att göra en long-press där om man behöver komma in på inställningsmenyn.
     
  13. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Jag syftade inte på dig. Hela poängen är att jag inte vill behöva komma in på inställningsmenyn. Jag vill ha direkttillgång.
     
  14. mdmar

    mdmar Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    948
    Mottagna gillanden:
    170
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra
    Övrigt:
    Galaxy Watch Active 2
    Typ så?[​IMG]
     
    chraist gillar detta.
  15. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Vilken Xperia är det?
     
    bernard gillar detta.
  16. mdmar

    mdmar Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    948
    Mottagna gillanden:
    170
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra
    Övrigt:
    Galaxy Watch Active 2
    Xperia 1[emoji106][emoji41]
     
    bernard gillar detta.
  17. Fraz

    Fraz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2015
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    200
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia XZ3
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Max 3
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 8,4"
    upload_2019-6-25_12-27-1.png

    Hur mycket mer direkt kan tillgången vara?
     
    Mac2thaPac och chraist gillar detta.
  18. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Inte på min Xperia. Jag trodde inte Sony uppdaterade sitt gränssnitt. Sett likadant ut sedan 2013
     
  19. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 289
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Om du drar ned menyn en gång till så ser du nere till höger på menyn en liten penna. Tryck på den så kan du flytta på ikonerna och arrangera dem i vilken ordning du vill. Det är bara de första sex ikonerna som syns vid första menyläget. Den finessen infördes för ganska länge sedan, och det har nog inte funnits nån anledning att ändra på det sedan dess. Långtryck på ikonen för att komma vidare till inställningarna är däremot en nymodighet som jag tror kom med nån av de senare androidversionerna.
    Screenshot_20190625-150624.png
     
    Last edited: 25 jun 2019
    chraist gillar detta.
  20. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Aha.. tack