Googles spelströmningstjänst Stadia - allmänt

Diskussion i 'Google Stadia (Stängdes 18/1/2023)' startad av Swedroid, 18 mar 2019.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Oceanic gillar detta.
  2. Mart1neZ

    Mart1neZ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2018
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 6t

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 6t
    Tror det var mer att enheter som kan köra Chrome, inte som nödvändigtvis just nu kör Chrome. Det går ju ex. idag att sideloada Chrome till android tv, så antar att basen finns.
     
  3. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 329
    Mottagna gillanden:
    1 629
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Frågan är om de kommer att gå att köra spel man har köpt på Steam till exempel.
    Så funkar GeForce Now. De har stöd för flera olika leverantörer. Steam, Battle.net och Uplay. Fler lär komma.
    Ungarna spelar tunga titlar via GeForce Now, spel de köpt på Steam som datorerna inte riktigt pallar eller så vill de köra på maxinställningarna för grafik. Funkar riktigt bra faktiskt. Vill ju inte behöva köpa spelen igen för att kunna köra på Stadia.
     
    kirkx10 gillar detta.
  4. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Känner inte till GeForce now speciellt bra, men hur tjänar de pengar på det?
     
  5. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 329
    Mottagna gillanden:
    1 629
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Under beta-perioden så är det gratis. Det har varit beta i många månader nu. Man får dock ställa sig i kö men har man en Nvidia Shield så kommer man med direkt om man är inloggad på samma konto på shielden. Innan så hade de en prenumeration som låg på max 100 kr i månaden. Då kunde man spela ett visst antal spel som ingick och sen kunde man köpa till spel som de hade stöd för. När man gjorde det så fick man en Steam-nyckel också. Nu är det tvärt om. Du köper dina spel på Steam eller någon annan tjänst men spelar själva spelet på deras servrar. Man kan starta och hantera den vanliga Steam-klienten på deras servrar. Typ som remote desktop. ;)

    Pengar ska de tjäna på att erbjuda tjänsten. Ingen vet dock vad priset blir än.

    Kör Steam på deras server. Bakgrunden är Nvidias. De har dock en klient till Shield, Windows och Mac så man behöver inte göra så. Man kan starta spelen direkt.
    Capture_Steam®_på_GeForce_NOW_2019-06-09_22-36-07_13460100.png

    I klienten. Äger man inte spelet så skickas man till spelets sida i Steam-klienten eller vilken annan klient det nu är. Annars startas det direkt.
    Capture_GeForce_NOW_2019-06-09_22-39-19_68640255.jpg

    GeForce NOW | Vanliga frågor
    GeForce NOW Wait List

    Nåja, detta handlar ju om Stadia. Jag hoppas väl på att det blir något liknande nu när vi vet att det inte blir någon Netflix-liknande grej. ;) Ursäkta sidospåret men det kanske kan vara intressant att ha lite koll på konkurrensen och vilka andra alternativ som redan finns.
     
    Last edited: 9 jun 2019
    Oceanic, kirkx10 och BrorSnor gillar detta.
  6. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Tack för genomgången, ja det känns ju som en annorlunda lösning mot Stadia.

    Tycker för övrigt att de flesta verkar kanske negativa eller skeptiska till Stadia. Att det kommer lägga, att spel man köpt kommer försvinna hur som helst eller att hela tjänsten kommer läggas ner. Det är kanske lite hälsosamt att vara skeptisk innan Google bevisat att de kan men jag tycker att de ska få en chans. Om jag minns rätt var det väl liknande när Microsoft skulle göra sin första Xbox dock, många negativa och skeptiska, och nu är Xbox en självklarhet vid sidan av Nintendo och Playstation.
     
    Last edited: 10 jun 2019
  7. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Själv är jag fortfarande optimistisk här. Playstation plus modell utan att behöva köpa konsolen. Att samtliga spel skulle ingå i prenumerationen hade ju varit ekonomiskt självmord.

    Dem verkar ju dock planera att ge ut spel då och då till plus-användare på samma sätt som Sony och Microsoft gör.

    Sen är det alltid svårt att säga hur bra det kommer att fungera men jag är lite nyfiken på att förbeställa för att testa...

    Hade hoppats på Android TV stöd direkt men det verkar som att det planeras komma efter launch någon gång.
     
    kirkx10 gillar detta.
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Har vi fått något officiellt bekräftande gällande stadia på nvidia shield? Det konkurrerar ju mot deras egna lösning gforce now som förvisso aldrig verkar går beta.

    Skulle ju skapa ett extremt bra mervärde till nvidia shield om stadia funka... Och då helst utan att behöva köpa stadia spelkontrollen.
     
  9. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror inte det kommer bli möjligt i första taget. Stadia-spelen är optimerade för specifikt Stadia och för att utnyttja de funktioner Google erbjuder, men är också optimerade för Stadia-servrarna/mjukvaran servrarna kör, så att latens osv. skall bli så låg som möjligt.

    Men det är möjligt att det kommer vid ett senare tillfälle. Stor nackdel att inte ha åtkomst till sitt Steam-bibliotek.

    Om man kör Steam via Geforce Now fungerar väl endast Geforce Now-optimerade titlar, så det är ju möjligt att något liknande kommer kan ske för Stadia.
     
  11. joström

    joström Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2014
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    260
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 11 (2018)
    Jag är sugen på att testa Stadia och glad över att Google väljer att släppa en produkt/tjänst i Sverige. Jag tycker det känns som en rimlig peng det man får betala för Stadia.
    Efter att ha kollat på några YouTube videor så undrar jag om det är så att vi har väldigt bra Internet i Sverige, flera YouTubers, främst amerikaner, pratar om data mängd och att det inte är så vanligt med snabbt internet.
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är främst ett problem för USA. De har fruktansvärt dålig konkurrens vad gäller både fast bredband, men också mellan mobiloperatörer.
     
  13. joström

    joström Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2014
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    260
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 11 (2018)
    Okej, då kanske inte Stadia är en optimal tjänst där, men här i Norden borde det funka.
    Som jag skrev, här sitter man med fingret på köpknappen :P
     
    kirkx10 gillar detta.
  14. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Visst sa Phil Harrison i streamen att det var begränsat antal, så hur länge vågar du vänta :P
     
  15. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 329
    Mottagna gillanden:
    1 629
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Nej. ALLA spel fungerar. Du kan ju starta den vanliga Steam-klienten på deras servrar och via den starta spel som inte finns med i deras egna lista. Om det inte finns med i listan så kan man få en dialogruta som meddelar att spelet inte är optimerat/testat/certifierat (osäker på exakt lydelse) men det går att starta. Hittills har det funkat med alla spel vi kastat på tjänsten. Ibland har jag gjort så med spel som inte funnits med i deras klienter men efter att det är startat och spelat så dyker det upp. Utan nämnt meddelande.

    I början så testade jag lite GTA 5. Då kunde jag inte hitta spelet via deras klient men det gick att starta via Steam. Efter det så dök det upp i min lista, i GeForce NOW-klienten och gick att starta som alla andra spel. Möjligen så var jag dålig på att söka. ;)
     
  16. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 329
    Mottagna gillanden:
    1 629
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag får ta tillbaka det där! De har ändrat på det! Nu går det inte ens att starta längre. Snyft!
    Det funkade förr. Nu när man hanterar Steam via GeForce Now så ser man bara de spel i sin lista som tjänsten har stöd för.
    Övriga spel finns gömda under Uncategorized.

    Den här rutan får man upp när man försöker installera spelen via Steam. Förr så gick det att installera och köra utan problem.
    Capture_Steam®_på_GeForce_NOW_2019-06-10_20-20-31_27835871.png

    Hur som helst. För att gå tillbaka till Stadia så känner jag mig inte speciellt bekväm i att köpa spel som kräver att jag har en prenumeration. Spel som ungarna redan äger tänker jag knappast köpa igen. Då är GeForce Now ett bättre alternativ för oss. Det blir priset som får avgöra. Ryktet säger att GeForce Now kan bli ganska så dyrt och att man kommer få köpa tid per timme typ.
     
  17. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 088
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
  18. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Bloggaren här gör en del hastighets tester.

    Priser och detaljer för Google Stadia offentliggjorda

    Kraven för att spela i 4Koch hela 60 fps är nämligen 35 Mbps i praktisk hastighet mot Googles servrar. Man kan testa anslutningen, och jag har testat med mobiltelefon, samt dator med wifi eller ethernet, på min 1 Gbit/s fiberanslutning.

    Slutsatsen är att det är ytterst sällan jag lyckas få över 30 Mbps via wifi, inklusive via en iPhone X. Endast vid en av tio tester över wifi fick jag över 30 Mbps, närmare bestämt 79 Mbps, hela vägen mot Googles server. Med dator över gigabit ethernet fick jag i sju försök över 35 Mbps, som bäst 646 Mbps, men oftast lägre. I två fall runt 31 Mbps. Och i ett fall 18 Mbps, trots ethernet.

    . . .

    Så ska Stadia spelas, se till att dra fram ethernet till spelplatsen. I villaområden och i synnerhet i lägenheter är wifit mycket instabilt när alla grannar trängs på samma kanaler. Och du, se till att du har gigabit ethernet i all utrustning och alla kablar på vägen. På 100 Mbit ethernet kan det periodvis bli trångt även inom ett hushåll.
     
  19. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 329
    Mottagna gillanden:
    1 629
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Hur vet man redan nu vilka servrar som Stadia kommer att använda i EU? Allt lär väl knappast streamas från USA?

    Edit 2, ah, hittade: https://projectstream.google.com/speedtest

    Kabel och PC
    Capture_Hastighetstest_-_Google_Chrome_2019-06-10_21-05-35_20304332.png

    Mobilen ger lite olika resultat beroende på webbläsare men ca 80-90 Mbit. Antar att enheternas hårdvara påverkar en hel del. Som max så når jag ca 150 Mbit med en gammal OnePlus 3 på 5Ghz wifi. Mobila enheter som klarar av 4k har nog en hårdvara som klarar sig bättre än vad min gamla mobil gör. Hur det blir med wifi-anslutna enheter som typ Chromecasts är en annan femma. Kan testa från min shield men har inte sideloadat Chrome på den än.

    Edit igen då: Stor skillnad mellan webbläsarna. Chrome i mobilen ger mig 50-90 Mbit, Firefox ger ca 150 så det beror ju på hur bra de kan optimera sin klient. :)

    Jag tog bort lite skräp från mitt inlägg som blev rätt irrelevant nu när jag hittade hastighetstestet. ;)
     
    Last edited: 10 jun 2019
    kirkx10 och Bakken gillar detta.
  20. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Jag får 34 Mbit/sekund på vårt 100Mbit fiber.
    Det stämmer överens med majoriteten av de hastighetstester jag kört på de telefoner jag haft till hands över Wi-Fi. (2,4 ghz)

    Helt ok då vi inte har 4k skärmar och bor i en lägenhet där jag misstänker att nätet är trångt

    Edit: 67 Mbit på 5 ghz.
     
    Last edited: 10 jun 2019