Fråga: Hur smärtfritt kan man gå från iOS till Android?

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av dartan, 9 jun 2019.

  1. dartan

    dartan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2019
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    jag har haft Apple ända sen 3Gns tid men tycker att iPhone kostar alldeles för mycket pengar om man jämför med premiumtelefoner för Android.
    Så frågan är, hur stökigt är det att byta? Jag tänker mest på appar, bilder, sparade lösenord, ja allt du har på en telefon idag.

    Är det någon här som har gjort bytet och kan ge lite tips o råd? :)
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Appar måste du nog köpa om allt. Bilder kan man t.ex. använda Google Photo för.
     
    Maqqan och Kristy gillar detta.
  3. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Well det bör inte vara svårt, tycker jag.

    Har själv gått från iPhone X till OnePlus 7 Pro.
    Alla större appar finns på båda plattformarna, so det borde inte vara ett problem
     
  4. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 831
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Det enda som är krångligt är om hela din familj/vänner kör iOS. Hade själv bytt till android om ingen i min närhet använde iOS.

    Har använt iPhone sen 6an och har provat att byta till oneplus och s10. Dessvärre upplevde jag det jobbigt. Men jag är ju som jag är också ;)
     
  5. dartan

    dartan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2019
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Jo, förstår att man måste köpa om apparna. Hade dock varit smutt om man kunde clona telefonen så att Google Play kände av apparna och kunde erbjuda sig att ladda ner dem automatiskt
     
  6. dartan

    dartan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2019
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Det är endast jag i min familj som kör iPhone, resten vägrar. Vi har iof MacBook, iPads o Apple TV men de körs till 99% utan synkning till min iCloud så de kan leva kvar.
     
  7. 2crueal4u

    2crueal4u Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2011
    Inlägg:
    413
    Mottagna gillanden:
    376

    MINA ENHETER

    Det enda riktigt jobbiga är om du måste ha över sms och samtalslista...det är numer nästan helt omöjligt...Du måste köpa något program på datorn och på så sätt försöka föra över de sakerna.
    Bilder och appar är inga problem..finns ju dropbox om man vill synka foto..appar är som nämnts nya som gäller och nya licenser
     
    Kristy gillar detta.
  8. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 831
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Håller med om att apple (iphone/ipad/apple watch) är riktigt dyra. Det är jättesvårt att motivera kostnaderna. I synnerhet om man är en sån som vill köpa nytt varje år. Det är enligt min mening omöjligt att fortsätta med.

    Sen håller deras prylar länge. Tex så har min ipad air2 varit kanon sen 2015, flyter nästan lika bra som om den var ny.
     
  9. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 831
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Dåså vad väntar du på :)

    Prova en oneplus 7pro, dock är den för stor enligt mig men den är säkerligen riktigt bra. Eller om jag var du, en s10, perfekt formfaktor. Just nu får du med en galaxy watch på köpet, ruggigt bra deal.
     
  10. Rockson

    Rockson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2013
    Inlägg:
    286
    Mottagna gillanden:
    249

    MINA ENHETER

    Jag har bytt till Android en jäkla massa gånger och har alltid hamnat tillbaka till iPhone rätt snabbt. Senast igår köpte jag en Xperia 1 och idag sålde jag min XS. Jag får se detta som ett experiment och känns det helt galet så köper jag en ny iPhone när den släpps i höst. Nu efter drygt ett dygn känns Sonyn faktiskt helt OK, men som vanligt upplever jag touch-inputs som trögt jämfört med iOS. Detta vägs till viss del upp av att man slipper alla långa och sega animationer som iOS dras med. Jag ska försöka ge det en riktig chans den här gången.
     
    nagelsax gillar detta.
  11. dartan

    dartan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2019
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Precis det du beskriver är vad som gör att jag drar mig för bytet. Iof kan man ta det som något positivt, att rensa kontakter o skit man aldrig använder men sms vill man ju ha kvar :/
     
    Kristy gillar detta.
  12. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  13. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Att gå från iphone till android behöver inte vara jättekrångligt idag, det jobbiga är att hitta en ersättningslösning för iMessage, iCloudsynk eller airplay. Alla androider har någon lösning för att flytta en del av innehållet från ditt iCloud till din nya android. Börja synka dina grejer i din iphone med googles tjänster, typ kontakter, bilder, anteckningar, filer. Så har du kommit en bit på vägen.
     
    dartan, erik.rahm och Kristy gillar detta.
  14. Droid96

    Droid96 Guest

    Det beror på hur mycket du använder Apples ekosystem.

    Använder du din iPhone för att ringa, smsa och ta bilder så är det väldigt enkelt att byta till Android. Du behöver bara synka alla dina foton med Google Photos först och sen använda något sorts transferprogram (vet att både Oneplus och Samsung har såna) för att föra över SMS. Lösenorden i iCloud keychain får du nollställa via din Android och sen sätta nya. Appar får du köpa om.

    Om du däremot använder större delar av ekosystemet, t.ex. om du har en Mac eller andra iOS-enheter, så kommer bytet bli mer smärtsamt då det saknas samma helhetslösning på Androidsidan. Likaså om du och dina vänner använder iMessage.

    iPhone är också ohotat den snabbaste mobiltelefonen, både vad det gäller inputlag men också råprestanda i spel och liknande.

    På Android har du däremot många väldigt prisvärda telefoner och en underbar mångfald - både i hårdvara men också i mjukvaran (alla olika konfigurerings- och personifieringsmöjligheter).

    Lycka till!
     
    RuffyMan, R3b0rn, night77 och 2 andra gillar detta.
  15. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Glöm inte kontakterna.. eventuellt har du kanske använt apple cloud för att spara kontakterna och de lagras även på mobilen? Eftersom jag gått mellan antal gånger så flyttade jag alla kontakter till Google contacts en gång i tiden. Ganska lätt bara importera en csv till Google så kan du även editera dubbletter osv på datorn. Varje gång du byter mobil/operativsystem väljer du bara att lägga till Google contacts som default för att spara kontakter.

    Detta gäller även noteringar på iPhone, tips är att använda Google Keep alltid så är du oberoende..

    Det enda jag inte fått till är faktiskt WhatsApp-backups. De lagras på iCloud alt google drive. Finns lite 3e part men känns för krångligt.
     
    dartan och Kristy gillar detta.
  16. Bobby83

    Bobby83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    302

    MINA ENHETER

    Alla behöver dock inte senaste hårdvaran med iPhone. En iPhone 8 är fortfarande ett bra köp och kommer få uppdateringar längre än alla nya Android lurar.
     
  17. Rockson

    Rockson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2013
    Inlägg:
    286
    Mottagna gillanden:
    249

    MINA ENHETER

    Redan efter tre dagar börjar jag ångra mitt byte från iPhone XS till Xperia 1. Jag gillar Android och friheten det erbjuder, men jag upplever också en tröghet och kantighet i systemet som jag tydligen inte klarar av. Får se om jag orkar vänta till september på nästa iPhone eller om det blir en bytesannons istället. Jag har provat så många androidflaggskepp senaste tio åren och börjar nu inse att det kanske inte är någon mening att fortsätta med mina försök. Sen saknar jag samspelet mellan min Macbook och iPad också.
     
    RuffyMan gillar detta.
  18. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 804
    Mottagna gillanden:
    1 339
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Det där känner man igen. Provar android flaggskepp hela tiden men går tillbaka :) Gav mig fan på att lyckas den här gången och skaffade mig en S10+ igen. Hade en när de släpptes men kom inte överens med fingertrycks läsaren men har läst att den har blivit mycket bättre. Och efter några dagar med den så visst har den blivit bättre. Men jag pallar ändå inte så nu ligger det snart en S10+ med Galaxy Watch till salu i forumet :) Och med iOS 13 på G så lär man få ännu svårare att släppa iOS
     
  19. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    största anledningen att välja en android före ios är priset och mångfalden. Jag skulle inte lägga 10-11K på en android lur, (skulle iofs inte gjort det på en iphone heller). Har både iphone xs max och en oneplus 6, tycker att oneplus 6 trots att den nu är 2 generationer för gammal :) och nästan 8K billigare än min XS Max håller måttet i det mesta jag gör och upplever att den är snabbare på det mesta. När priskänsliga polare frågar mig vad dom ska köpa för telefon har jag svårt att rekommendera iPhone då priset skenat de senaste åren, rekommenderar hellre en oneplus eller pocophone men är man inbiten iphoneanvändare och inte vill lära sig något nytt så är det oftast värt att betala mer. Men nu när det börjar dyka upp flera snapdragon 855 för runt 400 dollars är det ju vansinnigt prisvärt.
     
    dartan gillar detta.
  20. Droid96

    Droid96 Guest

    Intressant. Jag har en OP7 Pro och den är bara snabbare än Xs Max på en sak och det är smoothness på animationer tack vare 90hz. Vad det gäller input lag och fps i spel så är OP chanslös mot Xs Max. Scrollning är också bökigare (inte samma exakta respons och acceleration).

    Man upplever saker väldigt olika och det finns inget rätt/fel.