LG g7 aktuella uppdateringar/ota

Diskussion i 'G7 Thinq' startad av Jimmy 76, 29 sept 2018.

  1. unreal_is_back

    unreal_is_back Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2012
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    någon some vet hur man kan få ner notification drawer om man kör med gestures?
     
  2. Svampen

    Svampen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2009
    Inlägg:
    623
    Mottagna gillanden:
    219

    MINA ENHETER

    Har ej uppdaterat min ännu.
    Mörker ni som gjort det några förbättringar på kameran?
     
  3. ReKuFeSiN

    ReKuFeSiN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2011
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    131

    MINA ENHETER

    Körde precis uppdateringen OTA på frugans G7:a. Inga märkbara skillnader. Funkar lika bra som innan!
     
    Svampen gillar detta.
  4. Svampen

    Svampen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2009
    Inlägg:
    623
    Mottagna gillanden:
    219

    MINA ENHETER

    Jag har med uppdaterat utan problem.
    Det enda jag märkt av är att telefonen reagerar snabbare vid tryck på homeknappen.

    Finns changelog någonstans?

    Edit:
    Även betydligt rappare vid växling mellan appar!
     
    Last edited: 12 jun 2019
  5. jkristiansen

    jkristiansen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2011
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    LG G7 ThinQ

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G7 ThinQ
    Funkar bra, upplever den kvickare. Tycker kameran blivit snäppet bättre de lilla jag provat. Är nog enda och sista stora uppdateringen vi får till G7.
     
    Svampen gillar detta.
  6. jinx

    jinx Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    602
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

    För er som ej kan logga in ska de gå o göra backup via datorn. Vet ej exakt hur men fler har detta problem internationellt.

    Ni som inte uppgraderat gör en backupp
     
  7. PinnenHoltz

    PinnenHoltz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej.

    Om du springer på lösningen så skriv gärna här, har problemet men hittar inte lösningen. Mvh Johan
     
  8. solgule

    solgule Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2018
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    88
    Telefon:
    LG G7 ThinQ

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G7 ThinQ
    Uppgraderade till Pie utan problem med själva OS:et (gjorde först grundlig backup och en omstart av telefonen).
    Tyvärr så slutade ett par appar att fungera. Nova verkar inte fungera så bra heller, om man vill ha alla de nya funktionerna.

    Bra:
    + 'Smart rotation switch', riktigt bra (kräver låst rotering)!
    + Nya 'Recent Apps' visar hela thumbnail av screenshot (kräver stock launcher och gesture navigation).
    + Minimering av notifieringar, skapar mer utrymme för viktigare notifieringar.
    + Textmarkering med förstoring (och kanske en del annat app-beroende).
    + Varnar när gamla appar körs (ej uppdaterade till Oreo eller Pie).

    Kanske bra:
    * Screen shot har en ny pop-up och notifiering.
    * Verkar ha blivit ny design på GUI i en del appar (Material Design 2?).
    * Adaptivt batteri (går att slå av, men ska bara begränsa appar som inte använts på länge).
    * Adaptivt skärmljus. Tycker jag får dra upp mer i Pie än Oreo, men den kanske lär sig med tiden.
    * Scanning wifi/bluetooth för positionering? Jag slog av detta för jag misstänker att det drar batteri, men kanske bra om man tappar bort telefonen inomhus.

    Mindre bra:
    - Task managers fungerar inte längre utan root (pga Google).
    - En GPS-app stoppas vid start (kräver kanske någon anpassning för Pie).
    - Gesture navigation kunde ha gjorts bättre (kul att testa ändå):
    • Slide för att scrolla bland Recent Apps är ryckigt;
    • Ingen customisering av nav-knappar när kör gestures. Jag saknar knappen för att fälla ned/upp 'Quick Settings'/notifieringarna (finns ingen gesture för det heller), vilket också gör att back-nav hamnar längre till vänster;
    • Öppna 'App Drawer' kräver jättesvep upp eller två små svep upp (kräver aktiverad App Drawer).
    - Nya 'Recent Apps' verkar ha en del brister, i alla fall i LG UX:
    • Funkar bara i stock launcher;
    • Fungerar bara med gesture navigation;
    • Saknar OCR copy av text.
    - Notifiering har förlorat långtryck för att ändra prio/ljud.
    - Dark mode i developer settings verkar inte funka för LG:s quick settings och notifieringar.

    Screenshot_20190612-152256.png Screenshot_20190612-181233.png Screenshot_20190612-181236.png

    Edit: formatering.
    Edit2: fler bilder, byter till thumbs view.
     
    Last edited: 13 jun 2019
    svenix och Perus gillar detta.
  9. Perus

    Perus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    73
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    SGS23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    SGS23
    Telefon 2:
    iP14
    Platta:
    Huawei mediapad M2 8"
    Bra sammanställning!

    Inga förändringar till det sämre för dac/ljud-inställningarna? Är så himla nöjd med just den biten så lite rädd att LG kanske gjort något oväntat där....
     
  10. solgule

    solgule Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2018
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    88
    Telefon:
    LG G7 ThinQ

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G7 ThinQ
    Ljudet verkar vara som tidigare, inga uppenbara skillnader i alla fall. Det går att få igång högimpedans- och AUX-läge på liknande sätt som tidigare. Jag brukar koppla in 60 Ohm Koss-lurar med en 15 cm förlängningssladd för att aktivera högimpedansläge, och sedan byta till lurar runt 20 Ohm utan att dra ur förlängaren. För AUX går det att sätta i förlängaren utan lurar först och sedan ansluta lurarna. Ibland måste man spela musik för att det ska slå igenom.
    Det finns en extra switch i volymkontrollen, och kanske några mindre ändringar i settings UI, men jag använde sällan några finesser, bara balans och EQ ibland om lurarna kräver det, så minns inte hur det såg ut tidigare.
    Screenshot_20190613-131029.png Screenshot_20190613-132714.png Screenshot_20190613-131709.png Screenshot_20190613-131915.png Screenshot_20190613-131820.png Screenshot_20190613-131856.png
     
    Last edited: 13 jun 2019
    svenix gillar detta.
  11. Agorazo

    Agorazo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2011
    Inlägg:
    164
    Mottagna gillanden:
    17
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    Upplåsning via fingeravtryck funkar betydligt sämre än innan uppdatering för mig. I låst läge händer det ofta att den inte tar alls utan jag tvingas låsa upp mha mönster.

    Någon mer som noterat detta?
     
  12. solgule

    solgule Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2018
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    88
    Telefon:
    LG G7 ThinQ

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G7 ThinQ
    Har inte märkt någon större skillnad. Funkar fortfarande om jag har telefonen i en plastpåse.
    Biometri har ett nytt API i Pie, kanske det kräver lite mer noggrann setup av fingeravtryck. Har du provat att rensa och registrera igen?
     
  13. unreal_is_back

    unreal_is_back Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2012
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Inga fingerprint gestures dock, värdelöst att det inte finns något smidigt sätt att få ner notification drawer
     
    Svampen gillar detta.
  14. Perus

    Perus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    73
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    SGS23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    SGS23
    Telefon 2:
    iP14
    Platta:
    Huawei mediapad M2 8"
    I stort mycket nöjd med uppdateringen, LDAC finns kvar som förr precis som Tidal MQA med bit-perfect i UAPP.

    Nu äntligen möjligt att hindra stygga appar från att köras i bakgrunden* (kanske en Pie-feature men uppskattas ändå).

    Laddningen (som någon nämnde tidigare) något långsammare - 1.6A istället för 1.7A med "vanlig" 5V-laddning skonar säkert batteriet i det långa loppet.

    Fortfarande ingen VoLTE med nordiska operatörer men det var lite väntat.

    *) (OT) Mc.Donalds-appen nu stoppad i vila :)
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 16 jun 2019
    Svampen och svenix gillar detta.
  15. zoodiac

    zoodiac Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    356
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Plus
    Telefon 2:
    LG G7 ThinQ
    Ingen säkerhetsuppdatering! Det är augusti nu för bövelen!:scared:
     
  16. Kenta2

    Kenta2 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2015
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    91
    Jag gick över till S10+ som daily driver nu i juli. Fick julisäkerhetspatchen med lite andra finslipningar OTA idag på S10+.

    G7 kör majsäkerhetspatchen som kom med Pie OTA i juni.

    Synd på en fin lur som LG G7 och LG i stort att de lallar till mjukvarusupporten (och prissättningen, marknadsnärvaron, etc.).

    Rent tekniskt är ju LGs lurar fina med quad DAC, boom box, 1440p etc. De hade behövt slipa på marknadsnärvaron, prisstrategin och samt köra Android One rakt av (i och med att de inte fixar den egna SW mgmt.).
     
  17. solgule

    solgule Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2018
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    88
    Telefon:
    LG G7 ThinQ

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G7 ThinQ
    Ingen bra idé att hetsa upp sig, vi vet ju sedan länge vad vi kan förvänta oss av LG.
    Om LG fortsätter med uppdatering varannan månad som tidigare så kommer Juli-patchen någon gång andra halvan av Augusti. Viktigare att det är väl testat än att få varje patch tycker jag.
    Det hade varit bra om LG haft Android One som ett alternativ för de som behöver det senaste. Tror dock jag hade saknat många finesser som inte finns i One. Marknaden för One är nog försvinnande liten är jag rädd.
     
  18. Kenta2

    Kenta2 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2015
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    91

    Nja, HMD Global/Nokia ökar varje kvartal sin andel av smarttelefonmarknaden med Android One som bas.
     
  19. solgule

    solgule Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2018
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    88
    Telefon:
    LG G7 ThinQ

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G7 ThinQ
    Jag tror att HMD ökar tack vare Nokia-märket, inte för att de kör One. One är mest till besvär för de flesta som inte ens vet vad One innebär. Inte ens Google kör One i sina telefoner av en anledning. One är bra för tillverkare utan resurser och för utvecklare som vill ha det senaste att testa med.
     
  20. Kenta2

    Kenta2 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2015
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    91
    Nåja, sist körde Nokia med Windows Phone och det gick ju käpprätt åt skogen oavsett Nokia brand. De hittade ju en torsk i form av MS som tog över och begravde det hela.

    Nokia är ett fint varumärke men det behövs produkt och prisstrategi ihop med ett OS som marknaden tar till sig. De har fått till den kombon nu.

    Så länge LG kör säkerhetsupdates bara lite då och då så är det inte OK. Det var väl bar februari och maj (ihop med Pie OTA) som sänts ut hittills. De gör ett dåligt jobb med att säkra kunders förtroende och återköp.

    Att Pie dyker upp i Korea i januari men de väntar till juli med delar av världen i övrigt är inte OK. Förstår att flera marknader väntar än, kanske helt utan att få något.

    LG säljer en försvarlig del i Korea samt på andra asiatiska marknader. Även USA är ett visst fäste även om de misshandlar sina amerikanska kunder med dålig uppdateringsfrekvens där med.