Dödsolycka med elsparkcykel från Voi: Transportstyrelsen vill förbjuda sparkar

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Theez, 31 maj 2019.

  1. Taxas

    Taxas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2011
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Vilken tycker ni är safe att köpa. Tänker mer på bromskrav.
     
  2. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Budget: M365
    Mid: Falcon Zero 9
    Lyx: Inokim OX, Falcon Zero 10x
     
    ludde28 och bernard gillar detta.
  3. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    minimikrav är minst en mekanisk broms om man ska ha hyffsat kort bromssträcka:

    M365: har en skivbroms bak, som funkar bra OM man har ställt in den rätt OCH efterjusterar då och då.
    e-bromsen bör ställas på hög för att hjälpa till. Skivbromsen går att byta mot en semihydraulisk för ytterligare prestandaförbättring.

    de övriga förslagen (mid o lyx) har 2 mekaniska bromsar.
    Zero9 - ägen en - har en skiv o en trumbroms samt e broms. Bromsverkan är mkt god när alla 3 system samverkar. (Bromsen kan inte bytas ut i daxläge mot en hydraulisk, då den sitter på "fel" sida).

    Zero10x har 2 skivbromsar samt e broms. OX har en trum och en skivbroms samt e broms. Bromsar på zero10x kan bytas ut mot hydrauliska, jag tror att även OX kan bytas ut, men inte säker.
    Zero10x - har provkört - och bromsen även på den är mkt god.
    Har tyvärr inte provkört OX, men förmodar att även den har mkt. god bromsverkan.
     
    Last edited: 3 jun 2019
    bernard gillar detta.
  4. jonko

    jonko Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2014
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    556
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20
    ROM:
    stock
    Nej det borde dom inte, jag kan tycka att polisen borde bötfälla någon för att en åklagare ska ha möjlighet att driva fram ett prejudikat i HD.
    Voi har väl 300w motor så även där faller att dom skulle uppfylla kraven för cykel.
     
    bernard gillar detta.
  5. Jedis

    Jedis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2019
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S9+
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S6 Edge

    Och då är dem typgodkända som vadå om man får fråga? Ett intyg från tillverkaren att produkten uppfyller lagstiftarens krav är ju bra, men när lagstiftaren inte har några tydliga krav så är ju frågan vad CoC-intyget egentligen innebär?

    Finns det någon standardiserad mätmetod för dessa elscootrars effekt? Gör det inte det så kan ju tillverkarna märka sina scootrar lite som de själva önskar. 250W enligt en tillverkare kan vara 500W enligt en annan. 250W avser enligt lagstiftaren kontinuerlig effekt om jag minns rätt och det finns inget som hindrar att momentan effekt överstiger detta, snarare är det ett krav för en körbar scooter skulle jag säga.

    Säg att förare + scooter + last väger 120 kg och vi kör i en backe med 10 graders lutning. En grov uppskattning ger då vid handen att scootern behöver ge ca 1100 W för att hålla 20 km/h i ett sådant fall.

    En Xiaomi M365 Pro verkar ge någonstans runt 800W enligt de testkörningar jag sett, vilket inte verkar helt orimligt. Men hur stor andel av dessa 800W kan ges kontinuerligt?
     
    archos70 gillar detta.
  6. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Lite sent på bollen, men har sett och hört om väldigt många olyckor med sparkcyklar, i alla fall här i Stockholm. Väldigt många ungdomar som verkar drabbas. Bara så sent som idag såg jag en sparkcykel köra in i en cyklist.

    Skrivs väldigt lite om det förhållande till hur mycket skit som händer. Skulle dock säga att i de flesta fall är det skit bakom spakarna än att själva sparken är att beskylla för olyckorna. Oansvariga [grov svordom] till förare.
     
  7. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Det är oftast skit bakom spakarna men hyrsparkcyklarna saknar oftast mekanisk broms vilket är farligt.
    Jag förstår inte hur det kan tillåtas.
    Regel nummer 1 bör vara att det ska finnas mekaniska bromsar.
    Sedan kan man se över max-hastighet och effekt.

    Baserade man inte lagen på just segway som saknar mekaniska bromsar?
     
  8. archos70

    archos70 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Kul beräkning. Satte upp det i ett kalkylark:

    Kod:
    Vikt                120 kg
    Tyngdacceleration   9,80 m/s^2
    Tyngdkraft          1 176 N
    Lutning             10 grader
    (radianer)          0,17
    Hastighet           20 km/h
    (m/s)               5,56 m/s
    Vertikal hastighet  0,96 m/s
    Effektåtgång        1 135 Nm/s (W)
    Verkningsgrad       85%
    Verklig effekt      1 261 W
    
    Kanske lite väl hårt specat... klara en vertikal höjförändring på 1 m/s...? Exempel på vad man klarar (knappt) med 250W:

    Kod:
    Vikt                90 kg
    Tyngdacceleration   9,80 m/s^2
    Tyngdkraft          882 N
    Lutning             3 grader
    (radianer)          0,05  
    Hastighet           20 km/h
    (m/s)               5,56    m/s
    Vertikal hastighet  0,29    m/s
    Effektåtgång        256    Nm/s (W)
    Verkningsgrad       85%  
    Verklig effekt      285    W
    
    Med 100 kg vikt, 150W motor och 3 grader lutning så skulle man kunna hålla 10 km/h.
     
    Last edited: 7 jun 2019
  9. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
  10. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

  11. archos70

    archos70 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Har utvecklat modellen ovan och Jedis ursprungliga exempel (120 kg, 10 grader lutning, 20 km/h) ser nu ut så här:

    Kod:
    Vikt                              120  kg
    Tyngdacceleration                 9,80 m/s^2
    Tyngdkraft                        1 176    N
    Lutning                           17,6%  
    (radianer)                        0,17    rad
    (grader)                          10,0    grader
    Hastighet                         20    km/h
    (m/s)                             5,56    m/s
    Vertikal hastighet                0,96    m/s
    Effektåtgång                      1 134    Nm/s (W)
    Verkningsgrad                     70%  
    Verklig (topp) effekt             1 620    W
    Förhållande kont/topp effekt      60%  
    Motsvarande kontinuerlig effekt   972    W
    
    Några kommentarer: En lutning på 10 grader motsvarar 17.6% lutning vilket som tidigare sagts är orimligt mycket. Ett bättre spec värde är nog 5% lutning. Två parametrar som jag inte har full kontroll på är verkningsgrad och förhållande mellan topp och kontinuerlig effekt. Har antagit 70% taget som ett slags medelvärde mellan vad jag sett om elbilar 50-60% och om elmotorer 70-90%. Förhållandet mellan toppeffekt och kontinuerlig effekt är ju ännu snårigare, och nån som kan mer om elmotorer kanske kan utveckla det. Men jag antar att toppeffekt är något man kan ta ut under en kortare tid innan motorn överhettar eller något sånt. Men jag har sett siffror nämnas där den kontinuerliga effekten är ungefär 60% av toppeffekten. I det här "back-exemplet" är det väl rimligt att man använder toppeffekten för att ta sig upp för backen och får sen en kontinuerlig "märk" eller "typ" effekt från den.

    Men som sagt parametrarna är lite extrema i exemplet ovan, om man istället använder
    Vikt = 100 kg (förare + spark)
    Lutning = 5% (3 grader)
    och i övrigt samma parametrar så får man en toppeffekt på 390 W och typeffekt på 235 W. Borde ligga i närheten av dagens elskotrar eller? Om det är nån som vill provåka och mäta hastighet i känd lutning så vore det kul att jämföra!
     
    bernard, Taskman, Eluvio och 1 annan gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Expressen skriver om en person som slagit sig illa: Lucas Simonssons svåra krasch med elsparkcykeln: ”Det blev svart”

    Vågar vi gissa vilken modell det kan tänkas handla om?
     
  13. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Säkert en VOI och kanske också när han var full.
    Jag hoppas de här hyrsparkcyklarna försvinner fort som fan för de förstör ryktet för alla privatägare också. Det verkar dock gå bra för VOI så de lär nog inte försvinna snart.
    En mycket hård reglering lär nog komma fort. Fortare än viktiga terroristlagar.
     
    Apoteket gillar detta.
  14. Jedis

    Jedis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2019
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S9+
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S6 Edge
    Det finns en hel del backar med en lutning av 10 grader eller mer, i intervallet 5-10 grader så finns ett ännu större antal.

    120 kg är egentligen inga större konstigheter heller. 95 kg förare, 10 kg packning och 15 kg scooter och du är där.

    Effekten som åtgår att överkomma tyngdaccelerationen vid 20 km/h i en backe är:

    P = sin (α)*m*g*v = sin (10)*120*9,81*5,56 = 1136 W

    5 graders lutning ger istället 568 W. Men detta är förstås inte den enda effekt som krävs för att driva en elskoter. Vi kan exempelvis göra en grov uppskattning av rullmotståndet enligt följande:

    P = 0,02*m*g*v = 0,02*120*5,56 = 131 W

    Sedan så tillkommer också luftmotståndet. Det finns föga förvånat ganska lite publicerat om elskotrars luftmotstånd men en grov uppskattning är att utgå från en människas luftmotstånd i stående position. Dvs en frontalarea om ca 0,6 m2 och en dragkoefficient på 1.

    P = 0,5*rho_luft*Cd*A*v^3 = 0,5*1,2*1*0,6*5,56^3 = 62 W

    Notera att luftmotståndet ökar på kuben, så öka hastigheten till 25 km/h och effektbehovet ökar från 62 till 121 W. Dvs på plan mark så kan man hålla 20-25 km/h med ca 250 W. Detta innebär 12,5 Wh/km om vi antar en verkningsgrad på 80% (motor+controller), vilket skulle innebära 40 km körsträcka på ett 500 Wh batteri.

    Det finns ett par reviews av M365 Pro på Youtube där dem kör i uppförsbacke och visar data från skotern på mobiltelefonen. På dessa så kan man tydligt se att motorstyrningen matar drygt 1000 W till motorn, vilket givet en verkningsgrad som rimligen ligger kring 85% innebär att motorn levererar ut drygt 850 W max. Max kontinuerlig effekt är helt beroende på kylning och om det är batteri, motor eller controller som sätter gränsen först är svårt att veta.

    Tesla brukade uppge en max kontinuerlig effekt för Model S på 69 kW, även om det tydligen ska vara rätt ovanligt att den stryps under 120 kW.
     
    archos70 och bernard gillar detta.
  15. Dukelukeem

    Dukelukeem Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2015
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    22
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Last edited: 13 jun 2019
  17. Zerox

    Zerox Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2019
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    15
    Betydligt lättare ta emot sig vid fall från elspark än från cykel. Det är klart åker man som en idiot och inte använder hjärnan få man fan skylla sig själv om det går snett.

    "Enligt polisen kan elsparkcykeln ha haft hög fart från backen vid korsningen.– Korsningen är ljusreglerad och vi misstänker att antingen bilen eller elsparkcykeln kört mot rött."
     
  18. jkej

    jkej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    47
    Mycket "snillen spekulerar" i den artikeln:

    Även om dessa påståendena hade stämt är det svårt att se hur nåt av det har någon betydelse i en situation där du blir påkörd av en bil i hög fart. Om nåt specifikt för elsparkcyklarna som fordon jämfört med vanlig cykel var avgörande i Helsingborg var det väl troligen de kassa bromsarna på ES2-modellen.
     
  19. Eluvio

    Eluvio Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2019
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    26
    Fast det är helt sant med små hjul, det är problematiskt när det kommer till hål i marken och dylikt, sedan hade det inte gjort något i situationen med en kollision med en bil, men ja :)
     
  20. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Hål i marken finns inte på samma sätt på gångbanor och cykelvägar som på bilvägar.
    Visst finns de men inte i samma utsträckning. Är man lite vaken kan man undvika de extremt få hål som finns.
    Därför är det mer logiskt att banna sparkcyklar som knappt gör någon åverkan på miljön och så fortsätter man tillåta bilar som tär på våra asfaltsvägar som sällan går att patcha och kräver oftast att man asfalterar om helt.

    Det är just busåk med hyrelsparkcyklar utan mekaniska bromsar som förstör för allt som har med elscootrar att göra.