Försöka förstå Android eller återgå till Iphone?

Diskussion i 'Allmänt' startad av lenamarsan, 30 apr 2019.

  1. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Tack för svar. Ja, det borde inte vara omöjligt att fixa det här. Problemet är väl att det är så LITE problem med att ha två konton, i mitt dagliga användande. I Sonyn verkar jag som default vara inloggad på det ena kontot, och i min Huawei surfplatta verkar jag som default vara inloggad på det andra. Bägge verkar säkerhetskopieras på respektive konto. Men jag inser att det bara är en schimär att det är problemfritt, och har att görs med att mitt användande än så länge är amatörmässigt och "grunt". T ex kommer jag inte åt mina Keep-anteckningar från surfplattan, eftersom de finns på det andra kontot. Så jag kan ju inte dra fördel av att "komma åt allting från alla enheter" vilket ju är själva poängen med Android + Google-konto-konceptet, och det vill jag ju självklart göra.
     
  2. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    I Google-apparna, tex Keep, så finns det ett menyval/knapp som gör att du enkelt kan byta mellan kontona. Vissa appar har det väldigt tydligt i ena hörnet (oftast övre högra) medans andra kräver att du öppnar menyn (som ofta är till vänster).
    I Keep så är det en rund knapp i övre högra hörnet. Har du en inlagd profilbild så är det den som visas, men troligen så har du bara en silhuett. Tryck på den så kan du välja att lägga till ett konto eller växla till ett annat du redan lagt till.
     
    Kristy gillar detta.
  3. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Nej detär inte en schimär. Det ÄR problemfritt att ha två konton.I synnerhet om du bestämmer dig för att I FORTSÄTTNINGEN hålla det ena som "huvudkonto".
    Ändra det då!
     
  4. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Har du försökt markera i dokumentet, högerklicka och kopiera respektive klistra in om du är på dator. Eller markera, välja kopiera (ser ut som två papper om inte orden står där), gå till ett tomt inlägg och välja "klistra in"
     
    Kristy gillar detta.
  5. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Jag är på mobilen (Sonyn). Det finns ett val som heter kopiera men det verkar betyda att det görs en kopia av dokumentet som läggs på okänd plats.
     

    Bifogade filer:

  6. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Jag förstår inte den exakta innebörden i att "hålla det ena som huvudkonto". Allt jag måste hålla i åtanke aktivt brukar som regel fallera ganska snabbt. Att endast ha ett konto gör att jag slipper hålla reda på två konton. Om jag var lika tekniskt lagd som flertalet av er här på forumet så skulle jag säkert kunna ha 3-4 Google-konton och växla mellan dem utan problem. Men nu är jag jag, och då blir det lite som att låta en 9-åring ha två bankkonton att sköta själv. Det är liksom som gjort för feltänk så fort jag börjar samla på mig dokument, anteckningar och foton i stor skala.
     
  7. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Tack. Ja, jag har noterat den där siluetten och att jag kan byta mellan kontona i många lägen. Det är ju bra. Men nu har jag snöat in lite på den forummedlem som med emfas föreslagit att jag ska ta bort ett av mina konton, och helst ganska snart, innan jag börjar samla ihop en massa data på bägge kontona....
     
  8. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag menar att markera inne i själva dokumentet. I detta fall ett Word-dokument jag hade i Dropbox. Här är "Kopiera" de två papperen i övre högra hörnet. Öppnade sedan ett tomt Swedroid-inlägg, långtryckte där och då får jag "Paste" som val. Screenshot_20190609-140044_1.png Screenshot_20190609-140252.png
     
    Last edited: 9 jun 2019
    Kristy gillar detta.
  9. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Kan du inte ändra på den "insnöingen" då när vi försöker förklara att det inte behövs?
    Du behöver aldrig märka av "det andra" kontot annat än om du specifikt måste gå in där för att något finns där som saknas annars.
    Det jag menar med att göra det ena till huvudkonto är att du använder det till allt i fortsättningen. Det som redan finns på det andra finns där, men lägg inte till något mer.
     
    eastbound gillar detta.
  10. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Visst gör du det! Du skiftar bara användare med hjälp av den där profilknappen (uppe till höger) som du noterat enligt ditt senare inlägg. Har du båda kontona på båda enheterna kommer du åt allt som finns på båda kontona på båda enheterna.

    [​IMG]
     
    Last edited: 9 jun 2019
    Kristy gillar detta.
  11. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Förstår att jag ska markera inne i dokumentet, men i Google Dokument ser det inte ut sådär. Jag har nu upptäckt att jag kan långtrycka inne i dokumentet och då kan jag välja "markera alla", men sen förstår jag inte hur jag kommer vidare....

    EDIT: Nu funkade det!
     

    Bifogade filer:

    Kristy gillar detta.
  12. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    LENAMARSANS TVÅ GOOGLE-KONTON


    14 maj 2019 c:a kl. 18.00



    “K O N T O A”

    ===========


    GOOGLE ÖVERSIKT (myaccount.google.com)


    Förnamn Efternamn

    [email protected]


    POPULÄRA TJÄNSTER FRÅN GOOGLE


    G-mail

    32 konversationer


    Maps

    Det finns ingen sammanfattning


    Sökaktivitet




    DINA GOOGLE-TJÄNSTER


    Android

    3 enheter

    Sony G8141, reg. 18 april

    Huawei BG2-W09, reg. 26 december 2017

    Doro Liberto 820, reg. 29 januari 2018


    1 säkerhetskopia

    Huawei BG2-W09

    (18 appar har säkerhetskopierats)


    Chrome

    Senaste synkroniseringen: igår kl. 23.40

    3 bokmärken

    10 lösenord för Smart Lock

    90 andra objekt:

    Inställningar: 13

    Autofyll: 6

    Historik: 20

    Bokmärken: 3

    Lösenord: 10

    Öppna flikar: 51


    Drive

    12 filer

    4 filer i papperskorgen


    G-mail

    32 konversationer


    Google Play

    91 appar

    Senaste installerade appen:

    Kontakter, den 12 maj


    Kalender

    1 kalender


    Kontakter

    1 kontakt

    2 andra kontakter


    Konto

    E-postadress för Google-kontot:

    [email protected]

    Namn:

    Förnamn Efternamn

    Födelsedag:

    Dag, månad, år

    6 anslutna appar eller webbplatser


    Maps

    Det finns ingen sammanfattning


    Payments

    1 betalningsprofil

    Förnamn Efternamn

    Id: xxxx-xxxx-xxxx

    Sverige


    YouTube

    16 prenumerationer


    DIN AKTIVITETSDATA


    Enhetsinformation




    Platshistorik

    PAUSAD


    Röst- och ljudaktivitet




    Sökaktivitet




    Sökhistorik på YouTube




    Visningshistorik på YouTube




    (S L U T P Å K O N T O A)




    “K O N T O B”

    ===========


    GOOGLE ÖVERSIKT (myaccount.google.com)


    Påhittat Smeknamn

    [email protected]


    POPULÄRA TJÄNSTER FRÅN GOOGLE


    Sökaktivitet




    Kontakter

    205 kontakter


    Kalender

    1 kalender


    DINA GOOGLE-TJÄNSTER


    Android

    1 enhet

    Sony G8141

    1 säkerhetskopia

    (47 appar har säkerhetskopieras)


    Blogger

    1 blogg

    Senaste inlägget 17 mars 2009


    Böcker

    2 böcker i ditt bibliotek

    10 bokhyllor


    Chrome

    Senaste synkroniseringen: idag kl. 17.43

    3 bokmärken

    5 lösenord för Smart Lock

    66 andra objekt:

    Inställningar: 9

    Autofyll: 11

    Historik: 14

    Bokmärken: 3

    Lösenord: 5

    Öppna flikar: 32


    Cloud Print

    1 ansluten skrivare


    Drive

    36 filer


    Foton

    25 foton

    10 album


    Google Play

    57 appar

    (Senast installerade appen: Spotify - Musik och podcasts, den 24 april)


    Kalender

    1 kalender


    Kontakter

    205 kontakter


    Konto

    E-postadress för Google-kontot:

    [email protected]

    Namn:

    Påhittat Smeknamn

    4 anslutna appar eller webbplatser


    DIN AKTIVITETSDATA


    Enhetsinformation




    Platshistorik

    PAUSAD


    Röst- och ljudaktivitet




    Sökaktivitet




    Sökhistorik på YouTube




    Visningshistorik på YouTube




    (S L U T P Å K O N T O B)
     
  13. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Ja, alltså... När du framställer det såhär så verkar det ju som att det inte är något fel att ha två konton...

    *helt förvirrad*
     
  14. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Användaren som börjat föreslå här i tråden att du borde ha kvar båda dina konton har nog missförstått en del av vad jag föreslagit. Jag har inte sagt att du behöver radera det ena kontot (som i att radera allt innehåll för all framtid), jag har sagt att du ska sluta använda det ena kontot aktivt och ta bort det kontot från alla dina enheter, så att ingen data sparas dit. Sen kan kontot finnas kvar på en undangömd plats på Internet, och du kan undvika att använda det i så stor utsträckning som möjligt. Att kontot finns kvar på Internet gör ju ingenting, så länge dina telefoner inte är anslutna till det.

    Personen skriver:
    Det ÄR problemfritt att ha två konton.I synnerhet om du bestämmer dig för att I FORTSÄTTNINGEN hålla det ena som "huvudkonto".

    Det är ABSOLUT INTE problemfritt att ha två konton. Det medför ENORMA problem. Där vill jag VERKLIGEN insistera. Jag vet MÅNGA personer i min omgivning som dras med detta problem. Under flera års tid har vi försökt lösa dessa problem, det blir bara värre och värre med åren. Jag vet en person som har ett Google-konto på datorn (Chrome) och ett annat Google-konto på mobilen (Android) av någon dum anledning (hon förstod inte att hon kunde använda samma konto). Nu för ett tag sedan ville hon ha sina Chrome-bokmärken synkade mellan dator och telefon, hur tror ni det gick? Även där insisterade jag på att hon skulle välja ETT konto att använda i fortsättningen. Då kan man enkelt importera datan dit, vilket man gör vid ETT TILLFÄLLE utan svårighet men vill man göra det i framtiden på nytt blir det betydligt svårare att importera bokmärken. Om hon fortsätter använda båda konton, kommer hon få en uppsättning bokmärken i ena kontot, som sen gradvis kommer börja skilja sig åt från uppsättningen bokmärken i det andra kontot. Därför ska man göra rätt från början.

    Personen ovan skriver: "I synnerhet om du bestämmer dig för att I FORTSÄTTNINGEN hålla det ena som "huvudkonto".
    Det är ju precis detta jag har föreslagit! Du ska göra det ena kontot till huvudkonto, du ska använda det ena kontot aktivt. Det andra kontot ska du låtsas som att det inte finns.
    Jag har också sagt att du ska logga ut det andra kontot från alla dina enheter, för att undvika misstag. För tro mig, misstag kommer ske och saker kommer sparas i fel konto om du låter "fel" konto finnas kvar i någon telefon. Det kan, som du märkt, vara väldigt svårt att se och märka var datan sparas, dvs till vilket konto. Vi på detta forum, med ett stort intresse för telefoner, kanske enkelt kan avgöra detta, men för den stora allmänheten är det mycket vanskligt.

    Efter att ha tagit del av din sammanställning (mycket bra jobbat förresten!) så tycks det uppenbart att du ska använda konto A i fortsättningen, dvs [email protected]. Konto B bör du sluta använda, även om det kan få finnas kvar på Internet. Men undvik att logga in där, och logga aldrig in någon telefon på konto B igen.

    Nu föreslår jag följande:
    På din Sony G8141, gå in under inställningar --> Konton --> Google, välj konto B. Logga ut från konto B från menyn. Antagligen ska du trycka på de tre punkterna uppe till höger, och där välja Radera konto (vilket i detta sammanhang betyder att du loggas ut från kontot, men kontot kommer fortfarande finnas kvar ute på Internet om du någon gång i framtiden behöver kontot).

    Efter detta kommer alla dina enheter ha konto A som enda inloggade konto, såvitt jag kan se.

    Därefter återstår två saker att göra:
    -Gå in i Google Photos på din Sony och se till att konto A väljs för säkerhetskopiering. Om du sedan ser till att säkerhetskopiering är aktiverat så kommer alla dina foton laddas upp till konto A. Då borde du ha alla dina bilder i rätt konto.

    -Överför kontakter till rätt konto. I korthet använder du en dator och går in på konto B i webbläsaren (förslagsvis med inkognitoläge), sen vidare till länken contacts.google.com och väljer "Exportera kontakter" i sidomenyn, exportera till csv. (Om du får valet vilka kontakter eller grupper du ska exportera, välj "alla" eller så många grupper som möjligt).
    Sen loggar du ut konto B och loggar istället in på konto A. Gå återigen till contacts.google.com och välj den här gången "Importera kontakter". Du kommer få frågan att välja en fil att importera, välj då den .csv-fil du fick nedladdad i steget innan. Se till att uppladdningen kör klart, kolla sen så att du ser alla dina kontakter i konto A, förslagsvis genom att öppna Kontakter-appen på telefonen och låta den ladda en stund först.

    Efter detta borde det, såvitt jag kan se, vara så att all din data av vikt är överförd!
    Du kan ju själv kolla läget, t.ex. om det är någon Google Drive-fil du vill överföra (den kan du enkelt "dela" till dig själv och konto A, om det inte stör dig att den egentligen ligger kvar i fel konto). Var Google Keep är sparat framgick inte, och jag vet inte hur många anteckningar av vikt du hunnit skapa, så det kan du ju också kolla och förslagsvis flytta över manuellt. Om du någon gång i framtiden märker att något saknas som du behöver, så kan du alltid fråga här, så hjälper vi dig att överflytta det från konto B till konto A. Konto B kan alltså finnas kvar som ett reservkonto, men om du någon gång loggar in i kontot från systemmenyn på en telefon så kommer problemet ovan att kunna återupprepas, så undvik det.

    Lycka till!
     
    Dadde och Kristy gillar detta.
  15. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Jösses. Fantastiskt stort tack! Du är otroligt pedagogisk. Återkommer när jag har en dag med låg ångestnivå och hög energinivå och orkar kasta mig in i detta.
     
    Kristy gillar detta.
  16. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    En liten interimfråga om genvägar kontra appar på startskärmarna...

    Jag märker att jag blir ganska förvirrad av det här med genvägar och appar. Ikonerna ser ju likadana ut för bägge sorterna och jag upplever att genvägarna mest stökar till det för mig. Har man 60 appar så behöver man ju bara hålla reda på dem. Har man 60 appar samt genvägar till 40 av dem så har man plötsligt 100 grafiska element att hålla reda på.

    Misstänker att det här är ett typiskt Asperger-"problem", men ändå. Jag blir lätt överväldigad av synintryck och har dåligt "reliefseende", d v s vilka element jag kan sortera bort, och vilka som är relevanta för ögonblicket.

    Har man 100+ appar men bara använder 10 av dem, så kan jag i viss mån förstå att man skapar genvägar till dessa 10, för att slippa bläddra igenom samtliga appar. Men ändå känns det som att tiden man sparar på icke-bläddrandet är ganska försumbar.

    Genvägar på en DATOR har jag inga problem att förstå, där måste man ju söka sig igenom en massa menyval för att hitta rätt program eller fil.

    För mig känns det nog mest logiskt att ha alla appar i bokstavsordning och inga genvägar alls. Och allra helst skulle jag nog vilja ha en lista på apparna namn istället för ikoner. Är det kanske läge att skaffa en launcher? Jag tycker knappt jag gör något annat än letar bland appar och genvägar...
     
  17. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    En launcher är ingen dum ide, men du kan ju helt enkelt låta bli att lägga upp genvägar. Ta bort de du har och se till att inga nya tillkommer. I Inställningar för Google kan man välja om nyinstallerade appar ska läggas på hemskärm eller inte. Jag har alltid så at de inte läggs upp och så har jag de appar jag använder mest på hemskärmarna (ofta grupperade i mappar typ "bank" "media" "socialt")
     
    lenamarsan och Kristy gillar detta.
  18. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Märkligt. Sen ett par dagar har jag problem med skickade mail.

    Jag använder min Sony XZ Premiums inbyggda mail app, och mailen ser ut som i bifogad skärmdump.

    Jag har noterat följande:

    1. Problemet uppstår endast när jag initierar en mailkonversation, inte när jag svarar på någons mail.

    2. Det verkar bara inträffa när jag mailar till kontakter som jag inte mailat till på c:a 3 månader eller längre.

    Kan det ha att göra med med att jag numera har både Sonys app Kontakter och Google Kontakter installerat, och att det blir nåt slags systemkonflikt när den ska leta upp kontakten ifråga...?

    Eller ska jag fråga min bredbandsleverantör?

    Eller har jag råkat komma åt nån inställning som på nåt vänster "krypterar" vissa mail jag skickar?

    Det obegripliga är att dessa mail verkar vara helt normala och fullt läsbara för mottagaren!
     

    Bifogade filer:

  19. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Ingen som vet varför vissa mail jag skickar plötsligt blivit "krypterade" (men ser helt normala ut för mottagaren)?

    Det har nu inträffat fler gånger, men fortfarande bara när jag själv påbörjar mail konversationen, och när mottagaren är någon jag inte haft kontakt med på ett antal månader.

    Märkligt är att när mottagaren svarar, och jag ser mitt eget ursprungsmail nedtill i dennes svar, så ser det helt normalt ut.

    Ursäkta om detta ligger något utanför det egentliga trådämnet, men det ter sig ohanterligt att skapa nya trådar för varje konstighet jag stöter på...
     

    Bifogade filer:

  20. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Använd en annan mailapp istället för Sonys egna, förslagsvis Gmail så kommer det nog fungera.