Fråga: Hur är iPhone XS Max jämfört med Android lurar?

Diskussion i 'iPhone XS-serien' startad av night77, 15 jun 2019.

  1. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Jag har haft båda och tyvärr som med dom flesta Androider så kan jag aldrig lita på batteritiden för rätt som det är så är det något som drar ner den snabbt o så sitter man på pottkanten.
    Med Xs Max så kan jag lita på att om jag har haft mobilen en hel dag och har 60% batteri kvar så har jag så jag klarar mig hela nästa dag utan problem, bonus poäng om jag lägger telefonen på flygplansläge under natten.

    Enda sättet att komma långt med batteriet på s10+ är att döda typ allt som gör den till en helt fantastisk telefon...

    Andra alternativ om det är batteri man är ute efter så är det ju Xiaomi mi max med medium processorer eller jumbo Huawei Mate 20 X.

    Å andra sidan om du "får" en Xs Max så kommer värdet på den leva vidare i många år till jämfört med s10+ som redan nu har sjunkit till under 5000kr med abonnemang...
     
    Last edited: 16 jun 2019
    livinl0ud, Lias08, Droid96 och 1 annan gillar detta.
  2. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Enligt dessa tester som görs så sätter dom på en video som loopar runt och där är S10+ stark och troligtvis starkare än XS Max. Iphone's standbytid är dock betydligt starkare än S10+'s.

    Sen gällande svepgesterna du påpekade, det kanske är en vanesak? För X/XS/XS Max har tillsammans med OnePlus dom bästa svepgesterna. Och dessa påminner ganska mycket om varandra.
     
    night77 och Lias08 gillar detta.
  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Hade nog inte köpt en iPhone XS Max privat för egna pengar. Men om det var via jobbet hade jag nog inte tvekat.
    iOS 13 tillför ju en del nytt också så det kan vara intressant att testa:
    iOS 13: Just Announced! All the Details...
     
    night77 gillar detta.
  4. kajsthlm18

    kajsthlm18 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2018
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Jag har och är en trogen iPhone användare, tror jag haft varenda modell sedan lanseringen av 2g och är lite beroende av ekosystemet då jag har ipad, Apple Watch, Apple TV och delar bilder med familjemedlemmar genom photstream, senast vart det en XR istället för XS eftersom jag ville ha en större skärm och såg ingen markant skillnad mellan X med XS.

    Having said that, iPhone är en pålitligt telefon, Android är lite roligare. Har med mig båda hela tiden i de flesta fall så slipper jag få ångest av att sakna den ena eller den andra. Varför inte köra likadant med en jobb och en privat lur?
     
    Yoko666 gillar detta.
  5. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    I min erfarenhet (hade XS Max under ett kortare tag i början av året) så är den precis som andra iPhones, ack så stabil och så snabb, gör egentligen det mesta man vill, men riktigt tråkig som telefon med alla begränsade customization-möjligheter. Långt ifrån alla bryr sig om det dock, så gör man inte det så är det ju en toppen-lur, som lär hålla sig snabb längre än dom flesta android-telefoner rent mjukvarumässigt.
    Någonting jag har svårt att komma överens med den om dock är:

    - Hur långsamt den laddar med den medföljande adaptern.
    - Att man inte ens ska kunna ha en tom sida på "launchern" som på android så man kan se sin jävla bakgrundsbild ordentligt.
    - En kamera som borde vara långt bättre om man ser till andra telefoner som kom ut ungefär samtidigt, och avsaknad av ultravidvinkel-lins, något jag personligen tycker är viktigare än optisk zoom-lins.
    - Notchen. Den har inte åldrats väl, och att inte ha någon fingeravtrycksläsare är lite frustrerande även om FaceID är ganska bra.
     
  6. RKXYZ

    RKXYZ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2017
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    496
    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3
    ROM:
    Stock OneUI (Android 11)
    Man ska skita i testerna helt ärligt. Det är ju du som användare av telefonen som är domare och bödel när det kommer till en sån sak. Kan säga dig, att Portraitmode på iPhone smiskar valfri Android på fingrarna varje dag.

    Jag hatar när folk säger att: "skaffa inte det eller det, testerna säger att den inte är bra". Hade jag lyssnat på sånt överkvalificerat skitsnack i mitt liv, så hade jag aldrig fått uppleva Nokia N95 när den kom. Jag hade inte fått uppleva iPhone GSM. Eller iPhone 4. Eller iPhone X. Och alla andra modeller där mellan.

    Inte heller hade jag fått uppleva alla Androidtelefoner jag haft. Alla Kent-konserter jag sett, eller Westlife för den delen.

    Samma summarum: Skit i tester och alla andras åsikter. Vad vill DU? Får du nu en MAX via jobbet, så skulle det vara fruktansvärt korkat att tacka nej. För även om jag nu lämnar Apple ett tag, så vet jag att iPhone XS-serien är det bästa Apple gjort.

    Men valet är ditt.
    Inte testpersoners val.
    Inte forummedlemmars val.
    Inte fanboykrigares val.
    Det är ditt!
     
    doolar, night77, Trino och 3 andra gillar detta.
  7. Droid96

    Droid96 Guest

    En del i det är att kameran i Xs Max är kalibrerad för att ta realistiska bilder. Är det mörkt i verkligheten så blir det mörkt på bilden också. Vill man ha extra ljusstyrka så får man manuellt dra upp exponeringen (ikonen med solen) och helt plötsligt är den inte så dålig längre. Jämförande bilder i tester när iPhonebilden är helt mörk och Pixel 3 ser ut som dagsljus är helt enkelt inte helt rättvisa.

    Man skulle kunna säga att många tester är väldigt korkat utförda.

    Men ja, jag hoppas att iPhone får ett riktigt nattläge så att man kan ta bilder med "dagsljus" mitt i natten, för det är häftigt och användbart ibland.
     
    night77, bernard, galaxy81 och 2 andra gillar detta.
  8. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    har själv alltid med mig en iphone och en android, just för att jag inte kan välja och jag är väldigt nöjd så just för att båda systemet har funktioner som jag inte kan tänka mig att välja bort. Baserat på allt du listat ovan så känns det inte alls som du vill ha en iPhone XS Max. Låter mer som du vill byta till den för att den är "dyrast och det är dumt att tacka nej"...

    Testade att ladda ner betan av google pay från amerikanska appstore men det funkade så klart inte. men gissningsvis dyker det upp till iPhone framöver och det ser jag verkligen framemot då swedbank ser ut att hoppa stöd för apple pay.
     
    night77 och kajsthlm18 gillar detta.
  9. ksss

    ksss Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2012
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Får du en iphone max via jobbet finns inget val. Ta den. Jag har själv ingen dock, men använt iphones från och till genom åren, sista var en XR. Som de säger i tråden, iPhones är stabila och bra.
    Mest störande för mig är att uppladdning av bilder via google photos och onedrive i bakgrunden är lite ostabilt i iOS. Man bör öppna apparna och ha dem öppna och det är lite halvjobbigt då jag har det som backup. Annars öppnar jag inte dessa appar ofta.

    I övrigt tycker jag de båda systemen i det stora ändå är rätt lika. Antar det är därför jag växlar. Man tröttnar, byter till iOS, tröttnar efter ett tag och kör Android på nästa osv........
     
    night77 gillar detta.
  10. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Svepgesterna borde du försöka vänja dej vid.
    Säkert jättejobbigt men det är det som kommer inom mobila os. Nu när Google släpper Android Q så kommer dom också med svepgester (som härmar apples).
    Man får väl säga att Apples är dom som fungerar bäst. Finns givetvis andra som fungerar bra men de flesta är väl tagna från Apples? Eller är jag helt ute och cyklar?
    Apple brukar inte vara först på bollen men är bäst på att göra bollen användarvänlig.
    Har du inget alternativ till att få en xs Max?
    Använder du mycket av fördelarna med Android så tycker jag inte du ska byta faktiskt.
     
    night77, Kristy, R3b0rn och 1 annan gillar detta.