Övervakmingskamera utomhus

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av lejonel, 27 apr 2019.

  1. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 831
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    En fråga till er som kör med arlo’s grejer. Är det så att objektet måste komma väldigt nära kameran för att utlösa en inspelning?

    Kollade på ett klipp (som testade just detektionen) och jag tyckte att det tog lång tid innan den började filma.
     
  2. Nerderer

    Nerderer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Ja, det ska finnas en plugin för HA, men jag har inte testat det själv.

    Jag tycker att både kamerorna och appen känns stabila. Det går bra att ladda ner filmer till mobilen.

    Det jag kan sakna är att det endast är appen som gäller. Jag hade gillat om man kunde styra dem via datorn/webbläsaren också. Man kan visserligen lösa detta genom exempelvis Home Assistant, men jag tycker att det känns som en onödig omväg.

    Det finns också ett IFTTT-stöd, men det är ganska begränsat.
     
    M203 och mange76 gillar detta.
  3. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 831
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Jakten på bra kameror fortsätter. Tänkte åka o köpa dessa Vädertålig övervakningskamera med molntjänster

    Bra pris förutsatt att kameran och mjukvaran är tillfreds. Har två-vägs ljud samt siren. De kopplar upp sig direkt mot egen ap, ac-protokoll vilket talar för 5ghz. En nackdel (eller fördel) är att de är fast ström. En eventuell liten nackdel till är det ”bara” ingår två dagars molnsparande, men man kan ju alltid ladda ner klippen till telefonen.

    Tack o lov för öppet köp :)
     
  4. bvb

    bvb Solbränd Android Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Vet inte riktigt om det är det du söker, gissar att det inte är det, men kan dela ändå.

    På vårt sommarställe i skärgården, där täckning och up-time konstant kan vara ett stort problem, kör vi ett rätt omfattande system med många kameror över mycket mark. De är dock kablade som spelar in till en hårddisk konstant. Systemet är sedan kopplat till nätverket och går att nå via en app alla gånger på dygnet. Utmärkt nattläge, rörelselarm, screenshots, zoom och allt sånt där, MEN, ett jävla helvete att installera vill jag minnas för att få att det att klicka med appar och DNS etc.

    Om det nu är något som låter intressant så kan jag nog kolla upp vad det är för namn på allting och mer exakt hur vi gjorde. Går dock lätt på över 1 000 kronor. Men kanske finns något som passar bättre till vad du söker.
     
  5. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 831
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Köpte som sagt ovanstående kamera och är hittills riktigt nöjd. Bildkvalitén är helt ok och mycket bättre än detta från dlink jag först köpte (Utöka ditt smarta hem med smart övervakning från D-Link)

    Förutom att tp-link kc200 hade mycket bättre bildkvalité så är den ca hälften så dyr som tex motsvarande arlo med 1080p.

    Väldigt bred vidvinkel och en kamera täcker nästan hela min baksida av tomten. Kameran tar även upp ljud och aktiveras alltså även av det, plus för det. Kameran har även tvåvägs ljud vilket kanske kan vara bra om man behöver säga åt någon obehörig att lämna platsen.

    Ska nu testa hur det fungerar med att lägga scheman så att kameran aktiveras tex tiderna vi oftast lämnar/kommer hem om dagarna.

    Man har dessvärre bara två dagar av molnsparande, men för mig räcker det. Det går alldeles utmärkt att ladda ner inspelat material och tex dela med sig av det.

    Tyvärr hade de inga fler kameror i min lagershop så jag fick beställa online och det ska bli kul att laborera med två kameror sen :)
     
  6. lejonel

    lejonel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    1 849
    Mottagna gillanden:
    561

    MINA ENHETER

    Men det är kabeldragning som gäller för dessa lr?
     
  7. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 831
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Japp det är det. Bra eller dåligt? I mitt tycke bra. Har förvisso närhet till eluttag. Skönt att inte behöva fundera på batteri etc. Men visst, inte lika flexibelt med placering utan kräver viss planering.

    Glömde nämna. Dessa tp-link går ju direkt på ens starkaste ap. Arlo tex har en hub som delar ut ett wi-fi och det kan bli bekymmer om man har långt eller mycket hinder emellan. Jag som har två ap får ju typ max signalstyrka till kamerorna.
     
    katho och lejonel gillar detta.
  8. lejonel

    lejonel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    1 849
    Mottagna gillanden:
    561

    MINA ENHETER

    Jo det är iof sig sant. Har också närhet till elluttag så är väl ingen större operation för att koppla in en sådan. Men du är så nöjd med just denna så du kan rekommendera den alltså?

    Just det ja. En fråga till. Har den "smart sensor" så den reagerar på rätt saker? Läst om att många kameror reagera på löv osv. Det vill jag helst slippa.

    Och vet du om den funkar med Google Home?
     
  9. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 160
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23

    köp techage från ebay/aliexpress, jag har deras version med WiFi, och allt funkar skitbra
     
  10. lejonel

    lejonel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    1 849
    Mottagna gillanden:
    561

    MINA ENHETER

    Åker man inte på dryg tull därifrån? Känns som jag alltid får betala det när jag beställer från allt förutom Swish nu för tiden.

    Orkar du länka till den kameran du har?
     
  11. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 831
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Ja jag kan rekommendera den. Har ju dock bara ägt den i snart 24h, så allt kan ju ändras. Men eftersom jag provat lite andra system så tycker jag tp-link kc200 är bra för prislappen.

    Kan inte ännu avgöra på hur mycket ”fel” den aktiveras för. Man kan ju ställa in känsligheten. Bra att den lyssnar efter ljud också.

    Enligt specen fungerar den med google home, inget jag testat dock.
     
  12. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 017
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    frpl och chucken gillar detta.
  13. Nerderer

    Nerderer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Nej! Inte dessa! De har CR123A-batterier, 4 stycken i varje kamera. Det kommer i längden att bli svindyrt! Satsa mycket hellre på Pro, ettan eller tvåan. Det kommer snabbt bli billigare i längden.
     
    Boegas gillar detta.
  14. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 017
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Tänkte inte på att det var den varianten...
     
  15. DaBull

    DaBull Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2011
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    736
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S23
    ROM:
    Stock
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    iPhone XS Max
    ROM:
    Stock
    Info:
    Unlocked bootloader
    Platta:
    Nexus 10, 32gb
    ROM:
    Stock
    Platta 2:
    Nexus 7, 1 gen.
    ROM:
    4.4 kitkat
    Har du kikat på Foscam ? Kör själv med dem, tycker dem är prisvärda (jag har setup mot synology surveillance )
     
  16. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Beställde en blink xt med hub för 119 euro. Blev en annan hållare med. Skall sitta utomhus och täcka en svag punkt. Tänker stänga av och på systemet med Home assistant då den håller koll på om vi är hemma eller ej. Om det fungerar bra blir det en xt inomhus i hallen och en xt till för att täcka utomhus. Känns hyfsat safe att Amazon står bakom, eller iallafall att de inte fimpar servrarna. Någon mer utveckling av kamerorna kanske det däremot inte blir. Det enda nu är att fundera över var huben skall stå. Är osäker på räckvid på den, både till wifi (google wifi) och till kamera och kommande kameror.

    Det finns inga vita xt? Man får sätta silicone sleeve på kanske?
     
    Last edited: 7 maj 2019
  17. Nerderer

    Nerderer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Engadget is now a part of Oath

    Velade själv om jag skulle passa på att beställa fler nu när det var rea, men väntar nog tills man kan köpa den nya modellen.
     
  18. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Är det rätt att man kan ha samma sync modul? Så nöjer jag mig med en vanlig xt nu och väntar på den nya när den kommer i europeisk modell.
     
  19. lejonel

    lejonel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    1 849
    Mottagna gillanden:
    561

    MINA ENHETER

    Bumpar denna lite då jag ej köpt någon kamera ännu. Lutar åt en Blink XT pga smidigheten. Vad säger ni som kört den ett tag?

    Några andra kameror som kan tipsas om tro?
    Insett att man inte kommer långt på en tusenlapp så satt en budget på runt 3000kr nu istället.
     
  20. Nerderer

    Nerderer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Förutom två Blink XT så har jag en sådan här inne:

    Argus 2: Wire-Free Battery & Solar Powered Security Camera

    Samt en sådan här i ett fönster mot trädgården:

    Reolink C1 Pro - 1440p Wireless Pan & Tilt Smart Security Cam

    De har en klart bättre bildkvalitet än Blink, och troligen bättre än Arlo också. Har dock inte testat deras molnlösning och vet inte ens om den är tillgänglig för oss, istället sparar jag på minneskort. Pro-modellen har lite andra settings för FTP också.

    Appen är ganska bra, men notiserna sämre än Blink.

    Dock så för man vara beredd på att man kan vara tvungen att öppna portar i routern för att komma åt kamerorna utifrån, och överlag är det lite mindre plug-and-play än Blink.