Google Home / Google Assistant Sverige - allmänna tråden

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av Swedroid, 5 nov 2016.

  1. wirre

    wirre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    739
    Mottagna gillanden:
    528

    MINA ENHETER

    Kör gärna Twitter. Jag har tyvärr inte det. Just nu är ju risken att många köper Home och Hub och blir superbesvikna.

    De borde ju se en enorm ökning av okända kommandon i sina system.
     
  2. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Det är ju ett väldigt udda problem då det enbart verkar drabba vissa.
    Hur har ni det inställt med språk? Vi kör svenska som primär med engelska som andraspråk och har aldrig drabbats av detta vad jag vet. I Android Auto hände det dock lite för ofta ett tag att den lyssnar för att sedan bli helt tyst så som ni beskriver.

    Känns lite trist att Google har stängt av sin kontakt-mail. (Kanske inbillning men jag har för mig att jag läste att den inte läses av utan att de hänvisar till sitt forum)
     
    bernard gillar detta.
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Jag skrev just ett inlägg i en tråd om Google Assistant här på forumet - se nedan.
    --
    Min Google Home Mini fungerade till en början ypperligt både på svenska och engelska. Jag hade engelska som huvudspråk och svenska som andraspråk. I appen ser det fortfarande rätt ut, båda språken syns. Men mini:n svarar inte längre på svenska. Den hör vad jag säger, man märker ju att den lyssnar genom lysdioderna, men sen blir den bara helt tyst. Säger jag något på engelska så svarar den som vanligt, men säger jag något på svenska ger den inte ifrån sig ett ljud.
    --

    Jag förstår nu att vi har samma problem! Problemet är enbart med svenska språket verkar det som, medan engelska fortfarande tycks fungera utmärkt - åtminstone för mig. Undrar vad det kan bero på. Kan någon bekräfta att jag har rätt? Jag kör min Mini som vanligt med engelska kommandon nu, enda problemet är när jag vill säga namnet på en svensk artist eller namnet på en svensk gata eller liknande.

    Jag kan tyvärr inte säga något om problemet i ditt specifika fall, men jag vill bara nämna att en Chromecast-kompatibel tv och en vanlig Chromecast tyvärr inte fungerar likadant. Google kanske försöker marknadsföra det som samma sak, men i praktiken finns det massor av saker som skiljer. Om jag var du hade jag köpt en vanlig Chromecast och kopplat till tv:n, eftersom funktionaliteten blir så mycket bättre då. När jag besöker vänner med en cast-kompatibel tv så uppstår alltid problem, det senaste jag har i åtanke är när tv:ns interna Netflix-app "tog över" vår cast men sen vägrade casta eftersom jag som besökare och mitt Netflix-konto inte var inloggat på tv:ns interna app. Såna problem uppstår aldrig hemma hos mig, med en riktig Chromecast.
     
  4. Hasse-Angerfist

    Hasse-Angerfist Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Lite min tanke att det faktiskt inte går, eller Jo, Spotify och YouTube funkar faktiskt konstigt nog om TVn är på men inte video tjänsterna. Jävligt störande. Tack för svar hur som. Får väl åka och köpa mig en Chromecast och bita i det sura äpplet.
     
    Last edited: 5 jun 2019
  5. almgren

    almgren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2018
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    41
    Telefon:
    oneplus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    oneplus 6
    Platta:
    Motorola Xoom
    Övrigt:
    Chromecast, Home Mini, Nest home
    Min kommer och går, kan fungera bra i flera timmar, för att sen få ett anfall. En intressant observation är att om jag ändrar något så fungerar det oftast direkt. Tex "Spela Enigma på Drumknott", 5 ggr, inget händer. Byter då till "Spela Jerry Williams på Drumknott" och det fungerar direkt. Har provat antalet iterationer och det verkar inte spela någon roll om jag tar 3 eller 10.
     
  6. Lave

    Lave Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 3
    Jag har 2st GH och 4st GH mini. Jag har kört med engelska (US) som primärt språk och svenska som sekundärt. Det engelska fungerar i regel bättre. Sedan igår kväll fungerar inte Good Night rutinen. Istället för att svara "Good Night mitt namn" och justera lampor m.m. svarar den bara "Sleep tight" och inget händer. Fler som har problem med rutiner?
     
    bernard gillar detta.
  7. arcspin

    arcspin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    175

    MINA ENHETER

    I morse och fortsatt idag förstår inte Google home mina skapade rutiner.
    Jag kör bara med engelska och jag får svaret "Sorry, can't help with that" när jag ber den att starta en rutin.

    Går jag däremot in i Google home och klickar på rutinen där, då fungerar det.

    Sedan en tid har Google home också haft svårt att koppla upp sig mot mina Chromecast.

    Det är nåt som inte står rätt till hos Google just nu.
     
  8. kajsthlm18

    kajsthlm18 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2018
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Jag kör Google nest hub som det kallas idag, fungerade klockrent innan jag bytte till Svenska när stödet kom för det. Man ser tydligt på skärmen att den lyssnar och dikterar det jag säger... sen händer det inget. Ibland undrar jag varför jag besvärar med sådana här hitech gimmick istället för att bara slå av lampan manuellt :D
     
    goranwik och P.F gillar detta.
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Google hade en rejäl driftstörning för några dagar sedan, med nästan alla tjänster påverkade och vissa tjänster helt utslagna. Finns det någon tråd om det?
    Avbrottet var koncentrerat till nordöstra USA men med följdverkningar även här i Europa till exempel. Någon sa att det var en DDOS-attack, jag vet inte om någon säker information har framkommit ännu? Läste också något om att det var ett "Level 3"-avbrott, vad det nu innebär, men något med att Internets ryggrad hade problem tror jag och att sannolikt andra företag också fick sina tjänster utslagna.

    Hur som helst, dessa problem med Google Home/Assistant verkar ju ha börjat en tid innan det stora avbrottet jag nämner. Men man undrar ändå om det kan finnas ett samband på något sätt? Är det oroligt ute i Internetvärlden just nu? Fokuserar Google på att få sitt stomnät att hålla samman, snarare än att lösa enstaka problem med produkter?



    EDIT: Eller är Level 3 en internetleverantör? Knepigt namn på en sådan i så fall. Jag trodde Level 3 syftade på tredje lagret i OSI-modellen.
    OSI model - Wikipedia
    Vet inte vilket som åsyftades i det jag läste...

    EDIT2: Verkar som att Googles avbrott berodde på interna serverproblem till följd av en felaktig uppdatering.
    Google: Here's what caused Sunday's big outage | ZDNet
    I vanliga fall brukar jag vara rejält skeptisk när en alltför trivial anledning offentliggörs till ett stort avbrott, och tro att något skumt ändå kan ligga bakom, men tystas ner. I detta fallet kanske det mesta däremot talar för att det var falskt alarm, inget konstigt i görningen. Men problem märktes i Sverige iaf, vilket flera vittnade om i ett kommentarsfält. Jag hade till exempel problem med Google Photos. Gmail laddade sidan felaktigt vid något tillfälle också, men sen funkade Gmail utan problem.
    Att Google fick avbrottet på halsen och just nu städar upp efter det kanske ändå förklarar varför man inte kunnat ta sig an mindre viktiga problem ännu?
     
    Last edited: 6 jun 2019
  10. Lave

    Lave Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 3
    Mina rutiner, på engelska, började åtminstone att fungera igen kväll..
     
  11. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Detta börja liksom bli löjligt. Kan ju inte använda skiten. Ber den väcka en kl 7 men ingen reaktion. Ber den igen om samma sak. Ser den lyssna, men inget svar. Gör det i mobilen, inga problem. Testar väck mig 7:01. Då funkar det.

    Vill man raderar alarm förstår den inget förrän man ber den på engelska.

    Den börja plötsligt svara och sätter på musik trots ingen ens sagt OK google. Eller Hey Google. Den väcker inte en på morgonen trots inställt alarm, kommit försent till jobbet två gånger denna månaden. Nästan 500 för ett alarm som är sämre än en 99kr klockradio. Ångrar köpet så jädrans mycket. Har ju inga användningsområden mer än timer och alarm. Testade köra Youtubeklipp genom att be mini spela upp dem, och det var ju kul tills misstagen och "jag förstår inte vad du menar" kommer hela tiden. En sak är säker. Produkten är inte värd att ens säljas i Sverige. Inte för priset de begär.
     
  12. almgren

    almgren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2018
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    41
    Telefon:
    oneplus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    oneplus 6
    Platta:
    Motorola Xoom
    Övrigt:
    Chromecast, Home Mini, Nest home
    Just det har jag också sett det verkar som om den hakar upp sig på en fras, och byter man litegrann så fungerar det.
    Jag har inte råkat ut för att den inte larmat alls om den sagt att den satt larm. det verkar underligt.

    JUst nu fungera den hyffsat, men blir lomhörd då och då. lampor, timers, spela musik (spotify och radio) fungerar bra. Föredrar att styra video via mobilen och sen direkt till chromecast (men kan sen pausa och sånt med rösten). ICA fungerar hyggligt, men för pratglad, och vill veta varje gång om det är ok att använda mitt namn (men det är ica:s app som är dum).
     
  13. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 015
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Missnöjet här i tråden närmar sig nivåerna innan den svenska releasen, då var alla arga över att den inte pratade svenska, nu börjar folk snarare önska att den aldrig lanserades i Sverige. :P
     
    dragontrumpetare och bernard gillar detta.
  14. almgren

    almgren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2018
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    41
    Telefon:
    oneplus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    oneplus 6
    Platta:
    Motorola Xoom
    Övrigt:
    Chromecast, Home Mini, Nest home
    Nja, jag vill att de ordnar problemen, och som gammal systemutvecklare så ser jag att et kan vara problem, och tycker nog jag ett flertal gånger metodiskt felsökt det hela. Men det händer liksom inget. Jag förutsätter att Google har anställda som tex bevakar trådar som denna (det hade jag gjort i deras ställe), så de bör ju veta om det. Har även skickat feedback några gånger, men deras feedback på detta är också noll.
     
  15. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Nu hoppade min mini igång på svenska igen.
     
    bernard gillar detta.
  16. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Får säga hey Google typ 10 ggr innan den bestämmer sig för att faktiskt lyssna på vad man säger efter hey google.

    På skärmen ser man de färgglada prickarna lysa upp på skärmen för att liksom vibrera till och bara försvinna.
     
  17. Hasse-Angerfist

    Hasse-Angerfist Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Gick och köpte en separat Chromecast och då funkar kommandon till TVn kanon. Blev så glad att jag åkte till Ikea och köpte trådfri lampor för 1000kr och visst blev assistenten mycket roligare nu.
     
    P.F, N6290, fransl och 4 andra gillar detta.
  18. Gyllenb

    Gyllenb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    299
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Efter att mina Google home inte har tagit något kommando på svenska under någon vecka. Har de under gårdagskvällen kommit igång igen. Vilket är rätt gött.
     
  19. Anne Droid

    Anne Droid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2009
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Skall det idag gå att spela upp podcasts med röstkommande med hjälp av en mini? Får veta att det skall gå av assistenten men oavsett vilken titel jag väljer i googles podcast-lista går det inte att sätta igång något röststyrt för mig?

    -svarar mig själv: Nej. Det går inte på svenska än enligt home-supporten.
    edit2: även på engelska verkar dock ganska få poddar gå att spela upp? udda då jag trodde att alla titlar på google podcasts skulle gå att spela upp?
    /AD
     
    Last edited: 16 jun 2019
  20. Sandyman1974

    Sandyman1974 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2019
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Har en Marshall med inbyggd Google assistent. Nu har den börjat krångla när man ska spela radio. När man säger: het Google, spela mix megapol så säger hon, javisst, spelar mix megapol från tune in. Sen händer inget?