Diskussion: Snabba frågor - snabba svar! Zenfone 5Z

Diskussion i 'Zenfone 5Z - Allmänt' startad av Swedroid, 17 maj 2018.

Taggar:
  1. beerman

    beerman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2010
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Kan man själv byta teckensnitt i telefonen?
     
  2. ASUS.Sverige

    ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus ZenFone 6
    Hej

    Ja det går

    Mvh
    ASUS
     
    phdigital och beerman gillar detta.
  3. tzompa

    tzompa Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2016
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    6
    Jag försöker ställa in vidarekoppling mellan simkorten men den misslyckas hela tiden.
    Är det någon som har lyckats med detta?
    Jag har telia och halebop, är det något man måste aktivera på abonemanget?
     
  4. Xhaka12

    Xhaka12 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2017
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1
    Har ni hittat något ? Har fortfarande samma problem. En kollega på jobbet har också testat med sin telefon en LG G7 och där fungerar allt som det ska. Har även märkt att jag får ljud och undertext, men ingen bild.
     
  5. phdigital

    phdigital Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2019
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fick du ordning på det?
     
  6. beerman

    beerman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2010
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Jag har inte köpt den ännu men kollade in om möjligheten finns på denna lur innan köp
     
  7. Beccie323

    Beccie323 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag fick hem min nya zenfone 5z för 3v sedan och mobilen hänger sig i kameraläge när man byter till att filma. Jag antar att det är ett garantifel? Måste den in för reparation eller byter man enheten?

    Sen måste jag klaga och få fixat glaset på kameran bak till då det sprack trots skal på mobilen som medföljde I paketet (cpu) , när jag lade ner telefonen på bordet härom dagen. Vad kostar en sådan reparation (även om jag kan tycka att det när gå på garanti eller goodwill då den är så ny)?
     
    Last edited: 13 maj 2019
  8. ingels

    ingels Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Motorola Moto G100

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Motorola Moto G100
    ROM:
    LineageOS 20-20230729-NIGHTLY-nio
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    LG G3
    Info:
    Nova
    Info:
    Nova
    Hej @ASUS.Sverige@ASUS.Sverige

    Är inne på att skaffa en vassare men inte tokdyr ny mobil. Undrar hur lång framtid 5Z har i form av nya versioner av Android, det kan säkert vara svårt att svara på men med tanke på vad OnePlus har sagt om sina äldre modeller och framtida uppdateringar så kan ju detta vara intressant att få veta innan man köper en ny mobil
     
    Last edited: 3 jun 2019
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Hur gick det med detta? Fick du någon hjälp?
     
  10. Goku_rises

    Goku_rises Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2018
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    9
    Hey @ASUS.Sverige@ASUS.Sverige any info on when the next patch update is scheduled for 5z.?
     
  11. ASUS.Sverige

    ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus ZenFone 6
    Hej

    Om du har fått telefonen trasig i paketet (t.ex. glaset eller liknande), reklamera hos återförsäljaren.

    Gällande kameran - prova trycka och håll-ner över kameraikonen tills en liten pop-up-meny dyker upp - klicka på "i" (app info). Gå till "lagring och minne" och "rensa lagring" samt "rensa cache". Detta tar inte bort dina foton men återställer kameraappen - det kanske hjälper problemet.

    Mvh
    Asus
     
  12. ASUS.Sverige

    ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus ZenFone 6
    No info yet.

    Br
    Asus
     
  13. Beccie323

    Beccie323 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    Hej Asus.

    Nu är det så att den är köpt via er nya svenska eshop. Den är redan återsänd men ni tar inte i den med tång utan skickar den till LetMeRepair. Ni lovade mig snabb service då den var ny, det är flera veckor sedan nu. Dessutom vill ni jag ska betala 1400kr för reparation av den trots att den vart sönder och hade garantifel från början, vilket då antagligen inte åtgärdas heller. Inte nog med det. När man kontaktar verkstaden får man som standardsvar "jag har arbetat min sista dag... Vänligen kontakta...." i varje mail, sen dröjer det 3 dagar och så svarar en ny person. Mitt KF bestod av en beskrivning av hur jag ska ha förstört en datorskärm på en laptop genom att ha öppnat den i enhandafattning... Jag skickade in en telefon. Nu har verkstaden infa delar till telefonen så det har jag också väntat på 7 en vecka. För att allt skulle gå snabbare försökte jag deala med er att ni kunde ta arbetskostnaden så tog jag kostnad för delar men har inte fått ett svar (en vecka sedan minst).

    Detta är helt klart sämsta service någonsin där tillverkaren inte står för något garantifel alls. Jag avråder alla starkt från att handla från er nya shop, och avråder å det starkaste att alls handla Asus produkter.
     
  14. Beccie323

    Beccie323 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Se inlägg som svar till Asus. Världens sämsta service.
     
  15. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    489
    Förstår inte riktigt vad som är garantifelet du hänvisar till från början.
    Att kameran hängde sig när du bytte till video? Låter som ett mjukvaruproblem.

    Oavsett så har ju detta problem inte så mycket att göra med hur kamera glaset sprack.

    Hade sönder kamera glaset på min Samsung efter en vecka för nått år sedan så var det bara att betala. Om problemet dock blir stort och många asus telefoner går sönder på samma sätt kanske tillverkaren tar på sig ansvaret men annars är det nog svårt.

    Att du fått vänta så länge är dock dåligt. Men kostnaden för reparationen tror jag nog de flesta tillverkare hade tagit.
     
    220volt och jnsson gillar detta.
  16. Beccie323

    Beccie323 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Då kamerafelet är känt fel enligt många, samt att det stod som garantifel på deras supportsida så antog jag att det skulle åtgärdas. Står inget om det alls på KF.

    Gällande glaset över kameran så klagade jag vid leverans att det verkade finnas en spänning på glaset då det lät konstigt från kameraområdet efter att jag fotat en del (antar att ett tryck ökade kanske?) de svarade mig att det ska låta så när man fotar mycket under kort tid och försäkrade mig om att inget kunde hända. Dagen efter svaret fotade jag mat, som vanligt och lägger ner telefonen. När jag tar upp den igen är glaset helt jädrans sprängt. Den lades, med deras tpu skal på, på en slät och ren yta, där jag alltid lägger telefonen efter fotografering alltså en rutin sedan många år. Helt plötsligt säger de att de inte har varit i kontakt med mig gällande tidigare fundering/klagomål. Jag antar att om jag skickat in den redan då hade de uppfattat samma fel och bytt ut enheten. Så jo jag antar att jag inte känner att jag ska stå för hela kostnaden då jag påtalade ett fel direkt vid leverans (3 dagar gammal).

    Sen att de inte kan skriva ett KF med Min produkt uran med en dator.... Och att det ska ra en månad, än så länge.... Och de har fortfarande ingen del?
     
  17. ASUS.Sverige

    ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus ZenFone 6
    Det är riktigt tråkigt att du fått dålig service från vår sida.
    Har du fått ett RMA-nummer eller liknande så får du gärna PM:a oss det ifall du vill att vi följer upp med vårt serviceteam för att se vart det gick fel.

    Mvh
    Asus
     
  18. ASUS.Sverige

    ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus ZenFone 6
    Ja det går att byta teckensnitt i ZenFone 5Z.

    Mvh
    Asus
     
  19. ASUS.Sverige

    ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus ZenFone 6
    Hej

    Beklagar ett väldigt sent svar, men från det vi fått och hört internt från våra utvecklare, samt "googlat" oss till så bör det vara såhär;
    Om du har en Chromecast eller en TV med inbyggda Netflix/Viaplay-appar så funkar det att "casta" inifrån Netflix eller Viaplay-apparna. Detta funkar bra på de enheter vi har testat - mot t.ex. en Samsung-TV.

    Kör du via "screen mirroring", så har denna funktion stängts av av netflix pga HDCP.

    En äldre Netflix-version kanske också "löser" problemet (t.ex.);

    View: https://www.reddit.com/r/AndroidQuestions/comments/5r3l1y/samsung_netflix_screen_mirror_bug/


    Mvh
    Asus
     
  20. Corran_Horn

    Corran_Horn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2012
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    85
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 9 Pro
    Telefon 2:
    Asus ZenFone 5Z 8/256GB
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 (2012)
    Övrigt:
    Chromecast ver. 1 och 2
    @ASUS.Sverige@ASUS.Sverige Vet ni om RCS meddelanden fungerar på Zenfone 5Z? Har försökt att få det att fungera (har Fello som operatör) men inte fått det att fungera än i alla fall. Det kan ju vara så att det är skit bakom spakarna, vilket jag hoppas på, eller så är det min operatör som inte stöder RCS meddelanden.