De består ju av en hel del aluminium så de rostar ju inte på samma sätt som andra bilar.
Och bromsarna slits väldigt mycket mindre tack vare regen. Både batteri och drivlina är designade för att hålla väldigt många mil, och därför har Tesla även väldigt bra garantier på detta.
Lacken sägs vara mjuk så den är rätt utsatt för stenskott och dylikt, så många behandlar med keramisk lackkonservering eller wrap för att skydda extra.
Jag tycker det märks att de är i expansionsfasen och är jämförelsevis nya på bilbyggarmarknaden och har inte samma genomtänkta detaljer som många andra bilar har som standard.
Jag saknar exempelvis handtag i taket, integrerade lastskydd och en sån enkel sak som kopphållare som justerar sig till storleken på burken/koppen man ställer där.
Men jag kan säga att bilen som helhet ligger ljusår före alla andra bilar. Så det blir verkligen som att sätta sig i en flintabil när man går tillbaka och kör en bränslebil igen.
(Man undrar varför bilen låter en massa men ändå händer det inget när man gasar, och sedan varför hela instrumentpanelen är fylld med en massa knappar av olika slag)
Click to expand...