Zenfone 5Z - Systemuppdateringar och buggrapportering

Diskussion i 'Zenfone 5Z - Allmänt' startad av ASUS.Sverige, 22 jun 2018.

  1. Corran_Horn

    Corran_Horn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2012
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    85
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 9 Pro
    Telefon 2:
    Asus ZenFone 5Z 8/256GB
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 (2012)
    Övrigt:
    Chromecast ver. 1 och 2
    Enligt mitt sätt att se på det så skulle det bara vara positivt att gå över till ZenUI 6 då det skulle ta bort saker som jag aldrig använder mig av som t ex Zenimoji. Att göra gränssnittet mer strömlinjeformat och därmed mer likt stock-android, men med vissa små tillägg för att göra telefonen mer lätt hanterad, skulle bara vara positivt och något som jag som användare skulle uppskatta.
     
    nagelsax och jacani gillar detta.
  2. jacani

    jacani Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2017
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    106
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi 12
    Platta:
    Xiaomi pad5
    Jag håller med. Gillar min 5z men skulle gärna plocka av en del. Vad jag läst om förändringarna till UI 6 är de till det bättre.
     
    Corran_Horn gillar detta.
  3. Goku_rises

    Goku_rises Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2018
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    9
    [QUOTE = "ASUS. Sweden, post: 2428132, member: 25069"] ZenUI 6 in ZenFone 6 gets rid of lots of things.
    E.g. ZeniMoji, as an example.
    Look-and-feel is also drastically changed.
    Where certain menus and UI elements are located is also changed (against logs but away from ZenUI).

    For us as a supplier, we have sold a product with a certain appearance and a certain functionality to customers. For those who absolutely do not care about ZenUI5 then a complete step to ZenUI6 becomes very positive - but for those who actually prefer ZenUI5, how do we do that? They have bought a phone with ZenUI5.

    We can of course make the update completely optional for the user, which it is usually, but then ends in updates come - if we do not completely break off the Android Q for 5Z to two separate projects.
    • A version with ZenUI6 completely in the style of ZenFone 6
    • and a version with Q but in the style of ZenUI5 and all its features.
    This causes great problems, however, in the management of future updates, and not a path we want to choose.

    We will be returning as soon as possible.

    Sincerely
    Asus [/quote]
    In my opinion as a customer if you have taken the path of stock Android+ for newer ui that is the way to go for older models also
     
    Corran_Horn gillar detta.
  4. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 018
    Mottagna gillanden:
    8 510
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Tycker helt klart att man tar steget vidare och släpper det gamla. Nytt utseende ger lite av att telefonen är ny på nytt. Så jag föredrar absolut det senaste även om vissa funktioner som tidigare funnits får styrka med. I regel finns det appar som kan fylla luckan om det är något väldigt specifikt man skulle sakna. Så kör hårt och var noga med uppdateringarna till nya OS versioner och framförallt säkerhetsuppdateringarna. Sköter ni detta så är ni absolut ett märke som är med och plockar andelar från de andra tillverkarna. Ett tydligt exempel på tillverkare som inte ens är ett alternativ idag är LG och HTC, så illa de skött sig på den punkten är skrämmande.

    Ett plus är givetvis någon form av betakanal likt Oneplus med kör för att kunna pusha ut fungerande mjukvara tidigt.
     
    Corran_Horn gillar detta.
  5. ASUS.Sverige

    ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus ZenFone 6
    In my opinion as a customer if you have taken the path of stock Android+ for newer ui that is the way to go for older models also[/QUOTE]

    Vi är absolut medvetna om att många användare vill ha ZenUI6 (vs. ZenUI5).
    Dilemmat i sig härstammar inte från detta.

    Låt oss vända situationen.

    För de användare med ZenUI5 - vad händer om vi i ZenUI6 skulle lägga till massa appar? Och ändra funktionaliteten (men till något ni själva upplevde som negativt)?

    Hade tongångarna då varit "ja ZenUI6 är det nya, så då ska ZenFone 5Z också få det" ? Eller hade det blivit mer "vi vill behålla ZenUI5".

    Det svåra vi står inför är att för alla de som vill ha en mer avskalad "Stock+" design , så har vi de som uttryckt mycket glädje över ZenUI5 och vad det är/står för.

    Förändringar gör alltid någon missnöjd - men det är såklart något vi som leverantör behöver leva med och hantera.

    Såsom det är nu så är vår inställning att ZenUI6 och "Stock Android+" representerar det nya för ZenFone - och något vi isåfall strävar för att få in i de ZenFones som får Android Q.

    Mvh
    Asus
     
    Corran_Horn gillar detta.
  6. Aryan_Arora

    Aryan_Arora Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    3
    [QUOTE = "ASUS. Sweden, post: 2428692, member: 25069"]



    We are absolutely aware that many users want ZenUI6 (vs. ZenUI5).
    The dilemma itself is not derived from this.

    Let's turn the situation around.

    For those users with ZenUI5 - what if we at ZenUI6 would add mass apps? And change the functionality (but to something you experienced as negative)?

    Had the noises then been "yes ZenUI6 is the new one, so then should ZenFone 5Z get it"? Or had it become more "we want to keep ZenUI5".

    The hard thing we face is that for all those who want a more stripped-down "Stock +" design, we have those who expressed a lot of joy about ZenUI5 and what it is / stands for.

    Changes always make someone dissatisfied - but it is, of course, something we as a supplier need to live with and manage.

    As it is now, our approach is that ZenUI6 and "Stock Android +" represent the new one for ZenFone - and something we strive to get into the ZenFones that get Android Q.

    Sincerely
    Asus [/ quote]


    As a Zenfone 5z user and a member of an 800+ member Telegram group of 5z, I can assure you that a huge majority of users need and would prefer ZenUI6 over ZenUI5.

    You are welcome to join our Telegram Group if you want to have direct user feedback:

    ASUS Zenfone 5Z Discussion
     
    Corran_Horn gillar detta.
  7. ASUS.Sverige

    ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus ZenFone 6
    Nu när vi närmar oss tillgänglighet för ZenFone 6 kommer vi här på Asus Sverige fokusera lite mer på att svara på de frågor som ev. ställs i ZenFone 6-delen av forumet.
    Vi finns självfallet kvar här också men vissa av svaren kan komma lite senare.

    Under det gångna året har vi släppt dessa 12 uppdateringar till ZenFone 5Z;
    Och nu under sommaren och hösten kommer vi förbereda inför en kommande Q-uppdatering.

    WW_90.11.162.58 (Apr 29 '19)
    WW_90.11.162.50 (Mar 26 '19)
    WW_90.10.138.181 (Feb 14 '19)
    WW_90.10.138.175 (Jan 22 '19) - Pie Upgrade.
    WW_80.30.96.221 (Oct 25)
    WW_80.30.96.111 (Sep 27)
    WW_80.30.96.80 (Aug 24)
    WW_80.11.37.95 (Juli 31)
    WW_80.11.37.86 (Juli 12)
    WW_80.11.37.79 (Juli 5)
    WW_80.11.37.69 (Juni 27)
    WW-80.11.37.53 (Juni 15).

    Mvh
    Asus
     
  8. Aryan_Arora

    Aryan_Arora Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    3
    [QUOTE = "ASUS. Sweden, post: 2429650, member: 25069"]
    Over the past year, we have released these 12 updates to ZenFone 5Z;
    And now in the summer and autumn we will prepare for a coming Q-update.

    Sincerely
    Asus [/ quote]

    We got the pie update in Late December, early Jan last year. So can we expect Q update earlier than that according to what you're saying(summer/autumn)?
     
  9. ASUS.Sverige

    ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus ZenFone 6
    I have not said Q update would be summer or autum. I would recommend to not read anything into the communication here, other than any direct confirmation from our side.

    The Q update for ZenFone 5Z has not received any official timeline from Asus.
    We have officially said we are focused on getting ZenFone 6 to Q first.
    Zenfone 5Z second.

    Our wish is that 5Z to Q will be faster than 5Z to Pie - but this is our wish.

    Br
    Asus
     
  10. ASUS.Sverige

    ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Asus ZenFone 6
    Ny uppdatering ute för ZenFone 5Z

    WW-90.11.162.72

    Improvement Item:
    1.Update Google security patch to 2019-05
    2.Improve sound quality
    3.Update and optimize System

    Mvh
    Asus
     
    Aryan_Arora, dalton och chraist gillar detta.
  11. Aryan_Arora

    Aryan_Arora Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    3
    [QUOTE = "ASUS. Sweden, post: 2444453, member: 25069"] New update out for ZenFone 5Z

    WW 90.11.162.72

    Improvement Item:
    1. Update Google Security Patch to 2019-05
    2.Improve sound quality
    3.Update and optimize System

    Sincerely
    Asus [/ quote]

    Will 5z and 6z get Android Q beta 4 update or was it a one off update? Other devices have started getting the update.
     
  12. fresve

    fresve Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2010
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hej! Sista månaden har jag tappat mycket batteritid, och får använda minnesrensaren flera gånger om dagen. Några idéer om åtgärder?
     
  13. PEELE

    PEELE Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2019
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej.
    Den senaste tiden, tror efter uppdateringen av Android 9 så har min zenfone 5z blivit väldigt slö. Den hackar i menyerna och är överlag seg i allt. När jag tar emot en notis/sms så hackar även ljudet. Jag har gjort tre systemåterställnigar men fel fortsätter att återkomma. Börjar att tröttna på att äga en mobil som känns 10år gammal.
    Är det någon av er andra som känner igen er så är jag tacksam för en lösning.
     
    Last edited: 31 jul 2019
  14. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 018
    Mottagna gillanden:
    8 510
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Låter som om den eventuellt kan vara ett hw-fel. Har du hört med supporten vad de säger?

    Alternativt kanske @ASUS.Sverige@ASUS.Sverige har någon idé vad det kan vara?
     
    jnsson gillar detta.
  15. PEELE

    PEELE Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2019
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    2
    Har varit i kontakt med supporten vid två tillfällen. Tyvärr är svaret vid båda gångerna samma. Dom vill att jag ska invänta en uppdatering som "eventuellt" löser problemet. Löser inte uppdateringen felet så vill dom att jag skicka in mobilen för en felsökning.
     
  16. jacani

    jacani Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2017
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    106
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi 12
    Platta:
    Xiaomi pad5
    Det är kanske lika bra att lämna in den då. Har också en 5z sedan drygt ett år,den är lika bra nu som när den var ny. Hade en sväng med att fingeravtrycksläsaren krånglade,men det har fungerat klockrent sista halvåret. För övrigt har jag aldrig haft en bättre mobil.
     
  17. PEELE

    PEELE Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2019
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    2
    Har oxå haft min sedan den kom för drygt ett år sedan. Jag har varit toppen nöjd med min, bästa jag haft, men som sagt är det lite tråkigt att den börjar ge sig nu. Men det kanske är tidens gång som börjar ta ut sin rätt.
     
    Last edited: 31 jul 2019
  18. Jakethesnake1

    Jakethesnake1 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2019
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Beställde precis en begagnad Zenfone 5z, kommer jag bli nöjd tro? Verkar vara väldigt mycket telefon för pengarna.
     
  19. PEELE

    PEELE Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2019
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag tror säkert du kommer att bli jättenöjd med ditt köp. Personligen så har jag inte haft någon bättre tidigare och har varit supernöjd med min fram tills nu.
     
  20. jacani

    jacani Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2017
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    106
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi 12
    Platta:
    Xiaomi pad5
    Bästa jag haft! Har aldrig ångrat att jag gick från SONY till ASUS. Jag brukar byta mobil varje år,men har fortfarande inga planer på det trots att jag köpte min vid lanseringen. Allt kan ju hända,men det kan ju hända med en ny mobil också.