Elcyklar - motoralternativ, märken och rekommendationer

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 9 aug 2016.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Cykeln kom fram häromdagen. Andas verkligen kvalitet. Har kört en mil så här långt, men märkligt nog var det något fel på kedjan, så den hoppar var tredje eller fjärde pedalrotation. Orkar nog inte skicka tillbaka den, så får hitta en cykelhandlare som åtgärdar det. Vet inte riktigt var felet ligger, men kedjan verkar nästan vara för slapp, kanske det räcker att ta bort en länk.


    Men för att återkomma till din fråga: Nej, det låter som det är något fel på hur motorn är konfigurerad, alternativt att det är något med sensorerna? Cykeln ger full kraft upp till 25km/h även på låga växlar under förutsättning att man trampar tillräckligt fort.

    Vad kör du i för läge? Kör du i turboläget eller sportläget?
     
  2. IRONMIKE

    IRONMIKE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    102
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    oneplus3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    oneplus3
    Telefon 2:
    Doogge mix
    Platta:
    Cube i7
    Stänkskydd fanns på jula då jag köpte cykeln, dom monterar säkert det åt dig också om du vill
    Köpte ett billigt lås på jula ifjol men det gick sönder, så googlade och köpte ett riktigt med kätting och kodlås, kommer inte ihåg varifrån faktiskt och är borta på jobb nu
     
  3. KlasF

    KlasF Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag kör i turboläget och på lägre växlar så går mätaren upp på fullt. Det visade sig även att jag aldrig kom upp på högsta växeln. XXL leverade hojen med ojusterade växlar och knappt något annat åtdraget heller för den delen... Hittills så har dom fått dra åt pakethållaren, stödet och hållaren för displayen.

    Så t.ex. om jag kör på näst högsta växeln och ligger i 20 km/h och sen trampar på upp till 25 km/h så går mätaren som visar hur mycket assistans den ger aldrig upp på mer än ca 80%. Ser du på din display att den ger full kraft även på höga eller högsta växeln? Man ser ju under accelerationen att den verkar ge mer kraft linjärt med hur hög kadensen är (förutom att den verkar ha en kraftsensor som gör att den känner av om man trampar löst eller hårt och då justerar kraften efter det). Jag har inte hunnit testa så mycket på högsta växeln då dom justerade växlarna igår och jag bara hade en kort cykeltur hem från affären, men jag såg aldrig att den gick upp på max på högsta växeln då heller. Förutom att justera växlarna så uppdaterade dom mjukvaran via USB-kabel. Så nu visar displayen svenska texter, alltid något :)
     
  4. batmac

    batmac Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Jag har nu haft min Kayoba E-breaker i en vecka och har på den tiden cyklat lite drygt 9 mil. Behöver väl knappt nämna att det är mer än jag cyklat sammanlagt på flera år. Vilken jäkla grej.

    Jag är en lång redig jävla fläskdoris (vilket är en anledning till att jag vill cykla och röra på mig mer generellt) på ca 150 tunga kg fördelat över 200cm dumheter. Cykeln är specad för max totalvikt på 130 och i den siffran tror jag att även cykelns 26KG är inräknade. Hade detta varit en hiss hade det alltså skrikit som en stucken gris och bett mig stiga av.

    Men det gör den inte. Den kämpar på redigt bra och det känns helt fantastiskt det här med elcykel. Kom precis in efter en tur på ca 2,2mil och batteriet indikerar att 2 av 5 pluppar har förbrukats. På TVÅ MIL med 150kg jöns på. Man får kanske ta det med en nypa salt och inte utmana för mycket, men för mina behov räcker det bra. Jag valde cykeln framför bilen igår när jag skulle besöka ett par kompisar en halvmil bort. Bara en sån sak.

    Jag har ett par punkter som jag tror att jag måste be Jula kolla på eventuellt:

    1. Det första som hände när jag skulle cykla iväg var att kedjan hoppade. Den fortsatte göra det tre gånger. Alla gånger när jag växlade ner till lägsta drevet fram. Jag tror att det behöver justeras en aning. Aldrig problem med dom två övre växlarna.

    2. Jag upplever att ena bromsen vibrerar väldigt mycket vid inbromsning och att det inte riktigt tar ordentligt. Vet inte vad det kan bero på.

    Förhoppningsvis är detta inget som ska vara alltför svårt att fixa och efter första veckan är jag nöjd. Det återstår att se hur länge den håller, men jag går in med förväntningar satta utefter att jag faktiskt är alldeles för tung för den.
     
    DannyX och bernard gillar detta.
  5. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Det kan naturligtvis vara justering som behövs men se till att smörja kedjan. Min erfarenhet under de snart 10 månader jag haft elcykel (och cyklat massor till skillnad från innan) är att en "torr" kedja lättare hoppar, speciellt när man går från större drev till mindre drev. Samma sak om kedjan är rejält skitig som den blir efter ett tag. Investerade för första gången i mitt liv i en kedjetvätt för några veckor sedan.

    Ser ut som att det är mekanisk skivbroms på den cykeln. Om det är samma typ som jag har min IKEA-elcykel så trycker den bara på utsidan och insidan måste man manuellt justera då och då allteftersom den slits.

    Det inte så svårt att göra själv. Släpp lite på vajerspänningen först så att den yttre klossen inte ligger mot. Skruva sedan med en insexnyckel in den inre "kolven" ett snäpp i taget tills den skrapar mot bromskivan när du snurrar hjulet. Skruva ut ett snäpp i taget tills skivan löper fritt. Justera sedan bromsvajern till bromshandtaget bromsar "lagom" långt in.

    Det kan förstås också vara så att bromsskivan är skev men det lär du märka när du justerar den inre klossen.

    Har du ingen möjlighet att justera den inre klossen så antar jag att du har en mekanisk skivbroms som trycker på båda sidorna. Har aldrig sett en sådan men jag tror att de existerar.

    EDIT: Tittat lite mer noga på bilderna på Julas hemsida och det ser ut att var den typen av mekanisk broms som skall justeras manuellt på insidan (se bifogad bild). Du behöver en lite längre insexnyckel för att justera den. Skärmavbild 2019-05-26 kl. 20.54.45.png
     
    batmac, milky81 och bernard gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Så här beter sig min cykel på högsta växeln. (10:an) - den ger full kraft med rätt låg kadens. Svårt att inte tillföra något dock,.men på videon gör den säkert 90% av arbetet överlag: Sign in - Google Accounts.


    Jag skall försöka byta ut drevet vid motorn mot ett med fler tänder då jag vill ha lägre kadens vid 30km/h. Den ligger på 70 nu vilket är för mycket för min smak.
     
    Last edited: 28 maj 2019
    milky81 gillar detta.
  7. KlasF

    KlasF Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för att du tar dig tid och hjälper mig! Jag kommer inte åt filen du delat, men jag har tryckt på knappen för att begära access.

    Edit: Nu har jag fått access till filmen. Vi verkar inte ha samma display. Jag har den som heter Intuvia och din är en Kiox. Det borde ju inte påverka prestandan, men det presenteras lite olika. Här är en länk till två filmer, i den ena är kör jag på 6ans växel och i den andra på 9an (högsta).
    Elcykel – Google Drive
     
    Last edited: 30 maj 2019
  8. bekväm

    bekväm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2019
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    6
    tänkte bara kolla här.. någon annan som har en fatbike elcykel? vad tycker ni om dom? vilket märke och modell?
    tar mig själv runt på en radrhino och den känns rätt underbar att köra!
    sett 4 andra när jag varit ute men har ingen koll på deras namn men ändå kul att man inte är ensam, känns som det är lite inne i tiden nu?
     
  9. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Hej,

    Kikat lite på billigare elcyklar och hittade det här testet. Lite intressant läsning med tester av sträcka i verkliga livet, bromsar och så vidare. Julas cykel Kayoba E-legance hamnar i topp med räckvidd på 51 km och XXLs cykel går enligt lagen för fort på 35 km/h :) Kan tänka mig att det åtgärdats sedan testet.
    Bäst i test elcykel | Testfakta

    (@bernard@bernard försökte hitta den allmänna tråden för elcyklar att posta i men den verkar vara borttagen? Kaaanske kan vara att jag är lite blind :D)
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Intressant, men blott 3 växlar låter verkligen i minsta laget. (Tänker på testvinnaren).

    Problemet med 3 växlar är att det lämnar ett rätt litet utrymme för att hitta en kadens man är bekväm med om man skall cykla lite längre, men det går ju alltid att provcykla först.
     
    milky81 gillar detta.
  11. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Tack för flytten! (Ja jag var visst lite blind :) )

    Jag har inte testat så mycket cyklar så jag har inte riktigt koll, men det betyder att man får trampa ganska mycket när man är uppe i högsta hastigheten eller?
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, oftast brukar det vara ett problem på cyklar med färre växlar än 8, men då kadens och vad för motstånd man är bekväm med är väldigt individuellt, så är det bäst att prova.
     
    milky81 gillar detta.
  13. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Jag blev nyfiken på Julas cykel men den är slutsåld överallt, även slut på centrallagret. Kollade med deras support:

    Hej! Så kul att du har hittat till vår Facebook-sida! [​IMG]
    El-cykeln har sålt över förväntan och är tillfälligt slut på vårt centrallager. Nästa leverans av cykeln väntar vi först i oktober.
    Önskar dig en fin dag! [​IMG] /Therese


     
  14. Svampen

    Svampen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2009
    Inlägg:
    623
    Mottagna gillanden:
    219

    MINA ENHETER

    Halloj!
    Är som andra ute efter en elcykel för att pendla till och från jobbet 13km enkel väg.
    Jag har svårt att finna relevant information och aktiva forum verkar, mer eller mindre, saknas.
    Generellt så kostar cyklarna ganska mycket pengar och redan 10kkr är mycket för en cykel enligt mig, men för den summan får man kanske mest skräp?
    Det jag söker är en komfortabel cykel som det kommer finnas reservdelar till och reparationsmöjligheter framöver.
    Cykling kommer endast att ske på asfalt så en klassisk modell med smala hjul är att föredra.
    Måste man lägga 20-30kkr för att bli nöjd?
     
    IRONMIKE gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du vill ha reservdelar och möjlighet att serva så är det i princip Bosch som gäller i Sverige. Här är en lista på Bosch-certifierade cykelhandlare: Dealer search – find eBike information, advice, test rides

    Shimano finns också: Shimano Nordic Sweden. Yamaha och tex Brose är däremot mer komplicerat.

    Om du inte har bråttom brukar de nya modellerna presenteras i augusti/september, och då sjunker priserna på 2019 års modeller rätt bra.

    Cube-cyklarna brukar vara rätt prisvärda när det är REA. Typ: Cube cross hybrid One 400/500, herr, 2018 | Batbike elcyklar

    Alternativt kan du vänta in nästa år och hålla tummarna för att elcykelsubventionen eventuellt återkommer.
     
    Last edited: 15 jul 2019
    milky81, Svampen och IRONMIKE gillar detta.
  16. IRONMIKE

    IRONMIKE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    102
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    oneplus3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    oneplus3
    Telefon 2:
    Doogge mix
    Platta:
    Cube i7
    Har själv en E-Breaker från Jula som jag köpte ifjol och har cyklat cirka 40+ mil på och inte haft några som helst problem med,man kommer mellan -6 mil beroende på assistans hjälp och terräng
    frugan har deras E-legance också som jag köpte samtidigt,den har gått lite mindre men den har fungerat felfritt också
    enda problemet jag har med min cykel är att den har lite väl tunna däck för terrängkörning och att stänkskydden är plastiga och fula
    finns säkert bättre att köpa,men för det priset tror jag dom här cyklarna är svårslagna faktiskt
    Mvh/Micke
     
    bernard och Svampen gillar detta.
  17. Svampen

    Svampen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2009
    Inlägg:
    623
    Mottagna gillanden:
    219

    MINA ENHETER

    Det hade varit intressant att provcykla en sådan eller Biltemas motsvarande variant som ser modernare ut.
    Elcykel MTB 29” 8 växlar
    Frågan är om man är dumsnål eller ekonomisk om man köper en sådan.
    Man får ungefär 2 Biltema/Jula cyklar för priset av en "finare" cykel.
    Sen kanske det skiljer mycket i komfort och väghållning också.
     
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Batteriet har inte så hög kapacitet. Ca 324 Wh får jag det till, men 2-3 mil bör ju inte vara något problem.

    Shimano Altus 8 växlar är rätt hyggligt med priset i åtanke. Jag skulle dock inte välja något med färre än 8 växlar.

    De breda däcken begränsar nog räckvidden en aning, men har du ruffig väg är det ju att föredra framför mindre breda.

    Av manualen framgår inget vridmoment, så det är lite svårt att säga vad man kan vänta sig av motorn. Provkör cykeln först.
     
    Last edited: 15 jul 2019
    Svampen och IRONMIKE gillar detta.
  19. Svampen

    Svampen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2009
    Inlägg:
    623
    Mottagna gillanden:
    219

    MINA ENHETER

    Vad bör en motor ge för vridmoment om den ska skjuta på cykel med 100kg last?
    [emoji2]
     
    Last edited: 16 jul 2019
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har precis bytt framdrev på min Bosch Active-cykel från 38T till 46T ( 10 växlar). Kan verkligen rekommenderas om det får plats på cykeln!

    Låter en använda 2-3 ytterligare växlar med motorn aktiv utan att kadensen blir löjligt hög, så i stället för att i princip ligga på de två högsta vid alla tillfällen ligger jag nu i regel på 7:an, och går stundvis ned till 5:an. Det sliter också mindre på kedjan när den inte ständigt ligger på den yttersta kuggen.

    Blev överlag ett mycket behagligare åk. Har svårt att förstå varför 44T eller 46T inte är standard på elcyklar med mittmotor. 38T begränsar urvalet på tok för mycket.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 19 jul 2019
    Marjan och Mobik gillar detta.