Xiaomi Mi 9 SE med Snapdragon 712

Diskussion i 'Xiaomi Mi 9' startad av flipp, 20 feb 2019.

  1. Page03

    Page03 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2015
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    233
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 13

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 13
    Telefon 2:
    Iphone 13 mini
    Platta:
    iPad Pro 12.9, iPad gen 9
    Övrigt:
    ATV, Chromecast, Android TV
    @Keson@Keson
    Jag fick den först igår och har inte hunnit mer än att starta upp den, mer eller mindre. Men den känns väldigt välbyggd, ger mycket bra känsla i handen. Och för mig är storleken perfekt. Och eftersom jag gick från en mix 2s kunde jag använda mig av den inbyggda tjänsten Mi move som funkade perfekt.
    Men jag har ingen uppfattning om batteritid eller kamera än.
     
  2. Keson

    Keson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel (first gen)
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Iphone 7 - Arbetstelefon
    @Page03@Page03

    Okej, jag är sugen så lite otålig kanske, haha!

    Men uppskattar en kort summering efter att du fått använda den förstås. :)
     
  3. Page03

    Page03 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2015
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    233
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 13

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 13
    Telefon 2:
    Iphone 13 mini
    Platta:
    iPad Pro 12.9, iPad gen 9
    Övrigt:
    ATV, Chromecast, Android TV
    Då har jag använt mig min Mi 9 se några dagar och första omdömet ser ut ut här:
    Byggkvaliteten är helt oklanderlig. Den känns fantastiskt välbyggd, otroligt att man kan få sån premiumkänsla i nåt som kostar mindre än hälften av en normal premiumlur.
    Skärmen är ok. Ljusstyrkan skulle kunna vara bättre och den tappar i färgreproduktion i skarpa vinklar. Vinklar man normalt kanske inte använder. Men som vanligt i Miui kan man ställa in skärmen så värme och färg blir som man vill ha det, det är bra. Eftersom skärmen har rundade kanter kan jag reta mig lite på att vissa appar får 90gradiga vinklar i överkant men runda hörn i nederkant. Det är nog inte specifikt för den här telefonen.
    Fingerläsaren fungerar bra, om man inte har för bråttom. Har inget skärmskydd på och den läser av fingret varje gång men om man tar bort fingret för snabbt låser den inte upp. Lätt att hitta var fingret ska placeras.
    Har inte tagit så många kort ännu men kan redan konstatera att vidvinkelkameran är bra att ha. Den verkar dessutom ge mer än ok resultat. Foton får naturliga färger, som kanske kan kännas lite omättade om man föredrar punch i sina foton, det är ju en smaksak. Kameran startar inte upp lika snabbt som på min Mix 2s, framför allt från inaktivt läge. Det är inte helt oväntat. Från aktiv telefon går det fortare. Men vi pratar inte eoner av tid utan ett par, tre sekunder innan kameran är igång och har fokuserat. Och då kommer vi osökt in på hur rapp den känns. Nu är jag ingen heavy user alls, spelar inga spel eller så, men det finns inga lägg eller andra dröjsmål. Det enda jag märkt en långsammare starttid på är kameran, som som sagt behöver nån sekund. Har inte tänkt på att appar i gemen öppnar långsamt, utan allt flyter på snabbt o smidigt.
    Samtalsljud har varit bra, både in- och utgående. Inga reflektioner om radiodelen än, har har mottagning överallt precis som vanligt. Både för telefon och wifi.
    Mjukvaran är som mjukvaran är. Det är inga skillnader att tala om mot min Mix. Bortsett från att notifikationerna bara visas för nån sekund innan de försvinner och man måste dra ner notifikationsfältet för att se vad som ligger där. Det är inte bra, undrar varför de gjort så.
    Batteri tiden är bra trots litet batteri. Har ca 6-7 timmar sot, och 0.5% per timme i viloläge. Har inte ställt in nåt speciellt sparfunktioner utan kopplat igång (som man måste göra med Miui) det jag vill ha.
    Men det viktigaste för mig är storleken. Den passar mig perfekt! Bra storlek och bra vikt. Summa summarum är jag mer än nöjd så här långt.
     
    Ilter, Deacon, ern och 3 andra gillar detta.
  4. Keson

    Keson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Telenor
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel (first gen)
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Iphone 7 - Arbetstelefon
    Tack @Page03@Page03 för den summeringen!

    Det är framförallt storleken som är mest lockande för mig. Har en pixel 2 XL nu och vill gärna ner. Frågan är om det blir Pixel 3 (icke XL, alt. Pixel 4 i höst) eller om man slår på mi 9 SE nu.

    Frågan avgörs nog på mjukvaran. Är både nyfiken och sugen på att testa MIUI men samtidigt lite nervös för att jag inte ska gilla det :teeth:
     
    flipp gillar detta.
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 338
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tack för ett intressant inlägg. Hur är batteritiden om du jämför med Mix 2s? Och vilken av de två lurarna gillar du mest?
     
  6. Page03

    Page03 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2015
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    233
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 13

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 13
    Telefon 2:
    Iphone 13 mini
    Platta:
    iPad Pro 12.9, iPad gen 9
    Övrigt:
    ATV, Chromecast, Android TV
    Hej @flipp@flipp
    Svårt att bedöma batteritid helt rättvist än. Har varit på tjänsteresa och inte använt telefonen på samma sätt som hemma. Men den verkar vara nog så bra skulle jag säga. Jag har stödladdat på kvällarna när jag haft ca 75% kvar efter en dag , då har jag ändå använt telefonen en hel del. Men som sagt, kan inte göra en rättvis jämförelse med Mixen än. Mixen kunde jag sträcka ut i två dagar om jag var lite försiktig och hade medvind på hemvägen :-)
    Så vilken gillar jag bäst... Mixen var lite för bred och lite för tung för mig så trots att den har mer kraft under huven måste jag nog säga denna. Mjukvarumässigt är de ju väldigt lika så där är det svårt att ge fördelen till någon av dom.
     
    flipp gillar detta.
  7. Bappe

    Bappe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2013
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    49
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Är sjuuukt sugen på att slå till på denna (efter en vecka på Sweden rock så är jag sinnesjukt trött på att ha en stor telefon, och en lcdskärm där man inte ser nått i när solen ligger på): https://www.gearbest.com/cell-phones/pp_009718623476.html?wid=1349303

    Vad missar jag mot att köpa en här i Sverige? Svenska som språk i telefonen? (svensk garanti med givetvis med)
     
    Last edited: 12 jun 2019
    bernard gillar detta.
  8. Oc-freak

    Oc-freak Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2018
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    217
    Du mister svensk garanti.

    Du får svensk språk ;)

    Meget bra telefon.
     
    Bappe gillar detta.
  9. Ugga

    Ugga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    1 072
    Mottagna gillanden:
    1 463
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Du får nog betala tull+moms? Eller kan man fortfarande välja Priority Line och den skickas via EU? Eller är det bara på förr det? Frågade Gearbest och de svarade: "Thank you very much for your query. Taxes are beyond Gearbest's control and only depend on the delivery country's regulations and policies. Generally, import taxes can be reduced and in some cases avoided ( if applicable) with postal deliveries. For more details: http://www.gearbest.com/about/faq.html Please let me know if I can provide any additional support, I would love to."
     
  10. Bappe

    Bappe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2013
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    49
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Chattade med Gearbest nu, fick inga klara svar alls när jag frågade om EU priotity: The method you have mentioned take a lower risk of taxes than the expedited shipping method. . If you choose Expedited shipping the risks of your item getting taxed are higher- Unfortunately, we have no control over these regulations and potential import duties, and cannot predict when tax will occur. To know more about tax in your local country, you can consult with DHL or your local Customs office.

    Mao så känns det inte så säkert alls!
     
  11. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 338
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Den finns väl till liknande pris hos andra butiker typ banggood? Gearbest skulle jag aldrig beställa ifrån. Kända för dålig service.
    Xiaomi Mi 9 SE: Price, specs and best deals
     
    bernard och Bappe gillar detta.
  12. xbjorne

    xbjorne Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2019
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag köpte min härifrån: US $301.22 |Global Version Xiaomi Mi 9 SE 6GB 128GB Mi9 SE Mobile Phone Snapdragon 712 Octa Core 5.97" 48MP Triple Camera-in Cellphones from Cellphones & Telecommunications on Aliexpress.com | Alibaba Group

    Funkade bra och den skickades via UK så ingen moms/tull.
     
  13. xbjorne

    xbjorne Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2019
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Kan även passa på att tipsa om att det jobbas på en G-cam port till telefonen:
    Working GCam Mod?

    Tycker själv att originalkameran är bra nog men en fullt fungerande G-cam port i framtiden vore trevligt!
     
    bernard gillar detta.
  14. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Kom även till skott att beställa en MI9SE, eftersom jag länge insett att min P20 Pro är för stor. Det ända som hindrat mig för en mindre är batteritiden, som verkar rätt ok på MI9SE. Prestandan för övrigt och kameran tror jag också ska räcka till för mitt användande.

    Tyvärr hann jag även beställa en MI9 också för nån dar sen som jag ännu inte fått, men den kommer nog till användning nånstans också.
     
    bernard gillar detta.
  15. Page03

    Page03 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2015
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    233
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 13

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 13
    Telefon 2:
    Iphone 13 mini
    Platta:
    iPad Pro 12.9, iPad gen 9
    Övrigt:
    ATV, Chromecast, Android TV
    Apropå batteritid. Jag har haft min några veckor nu och får väl ut i snitt ca 6 timmar sot och 1,5 dag utan att få ångest. Så visst, batteritiden är inte fantastisk -sämre än min förra Mix2s tex - men ändå helt ok med tanke på storleken på batteriet och telefonen.
     
    ffodil gillar detta.
  16. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Låter tillräckligt bra för man ska klara sig och bra för det lilla batteriet.

    Funderade på vad för batteriladdare som följer med, om det är en 18W ?

    Vet att på t.ex. RMN7 följer inte quick charge 18W-laddare med, trots att den har quick charge 4.0.
     
  17. Bappe

    Bappe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2013
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    49
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Det låter ju riktigt bra, varit sugen på se länge nu pga storleken, men velar nu när mi9t kom, om man ska fortsätta på större storlek, lite nyfiken på miui...o va har a3 o erbjuda sen.. (Ny telefon ska köpas asap, och det blir en Xiaomi) aaaah beslutsångesten! :P
     
  18. Page03

    Page03 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2015
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    233
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 13

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 13
    Telefon 2:
    Iphone 13 mini
    Platta:
    iPad Pro 12.9, iPad gen 9
    Övrigt:
    ATV, Chromecast, Android TV
    @ffodil@ffodil Kan kolla när jag kommer hem. Har inte tagit fram originalladdaren, har en från IKEA med trippla usb som får sköta laddningen av hemmets alla leksaker ;)
     
    ffodil gillar detta.
  19. Page03

    Page03 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2015
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    233
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 13

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 13
    Telefon 2:
    Iphone 13 mini
    Platta:
    iPad Pro 12.9, iPad gen 9
    Övrigt:
    ATV, Chromecast, Android TV
    ffodil gillar detta.
  20. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Tack !
    Ser ut som den kan ge 3A, så då är den ganska snabb.
    Till RMN7 följer bara en 2A laddare med, trots att även den är en quickcharge 4.0. Det var därför jag var nyfiken.
     
    Page03 gillar detta.