Elektriska sparkcyklar / elsparkcyklar - allmänna tråden

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Swedroid, 3 apr 2019.

  1. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

    time2catch gillar detta.
  2. time2catch

    time2catch Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2019
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    9
    Hej!
    Tänkte bara dela med mig av den konversationen jag hade med Viking Line.

    Så nu vet ni andra om det. Men se till och sköta det snyggt, så att vi andra hederliga inte drabbas med tråkigheter. Att de förbjuder våra eldrivna sparkcyklar.

    Ha en trevlig glidar sommar.


    Hej!

    Tack för ditt mejl.

    Det går bra att ta med sig elsparkcykeln ombord i en väska.

    Ha en fin dag!


    Med vänliga hälsningar
    Viking Line Skandinavien AB
    Mari

    Kundservice & Försäljning i Sverige
    Box 4154
    SE-131 04 Nacka, Sverige
    www.vikingline.se
     
    bernard och Bmik gillar detta.
  3. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Det var ett väldigt annorlunda svar du fick kontra vad jag fick när jag fråga dem. Det dem sa till mig var att "konstruktiv hastigheten max fick vara 20 km/h". Vilket egentligen innebär att på platt mark ska den max gå 20 km/h. Eco mode på m365 går ca 20 på platt mark, dvs laglig i Sverige. Det är likadant på es1 tror jag, deras eco-mode går 20 och vanliga 25. Så deras uppfyller inte heller kraven.

    Förstår varför segway ska ha 20, men inte sparkcyklar. Men men, jag kör min och är försiktig. Strypa hastigheten känns inte aktuellt, kanske eco-mode men inte vanliga. Sen är frågan var linjen dras, eftersom den inte är tydlig får man väl tolka den och då finns det egentligen inte mycket grund till att straffas förrän det kommer ett ordentligt offentligt svar.

    Voi:s kör inte heller i 20 utan dem kör lite snabbare. Är väl en tolkningsfråga återigen, kan dock säga att det är ett av de bättre köpen jag gjort och jag hoppas verkligen att de tillåter upp till 30km/h. Tycker det är legit sätt att åka på.

    Känner verkligen inte att det är en fara för trafiken och detta har t.ex. i mitt fall gjort att jag inte tar bil till jobb. Eller t.ex tog "cykel" till stan för o klippa håret osv osv. Förminskar tiden jag använder i bilen samt att den är ashärlig att köra.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den konstruktiva hastigheten är vad fordonet har för motorassisterad hastighet "från fabrik".

    M365 är oavsett Eco-läget eller ej inte tillåten att framföra på allmän väg i Sverige. Det råder ingen tvekan om detta eftersom den konstruktiva hastigheten som sagt är 25 km/h.
     
    Mindir och jnsson gillar detta.
  5. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Jahapp, inte vad jag fick för svar avtransportstyrelsen. Förhoppningsvis höjs den siffran till 25...
     
  6. firetech

    firetech Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Jag hoppades också på det, eftersom ungefär alla sparkcyklar byggs för den hastigheten, men med tanke på hur många olyckor som uppmärksammats i media på sistone känns det inte särskilt rimligt att det skulle hända. Tror snarare det kommer införas hårdare krav (hjälm, bromsverkan, etc.) om något.
     
  7. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Helt ärligt så känner jag att hårdare krav hade varit bra. T.ex. att man inte enbart kan lita på motorn till att bromsa, känns helt fel att inte ha någon bra broms på cyklarna som t.ex. ES1 har. Men olyckor händer alltid, kommer ta ett tag innan städerna vänjer sig vid att folk faktiskt cyklar. Har varit så sjukt få cyklar på gatorna (iaf i min stad). Problemen är juh människan som skapar. T.ex så märker jag att folk passerar cykelvägar som om det är de gående som har företräde. De skulle aldrig få för sig gå så framför en bil t.ex. för bilen har redan fått den inlärningstiden.

    Media älskar att överdriva när det är aktuellt och passar dem. Förhoppningsvis gör staten en egen bedömning och låter sig inte påverkas av media. Anser dem att det är farligt så fine. Men tycker att en sparkcykel ska få egen utvärdering, den ska inte utvärderas som en segway då en segway är annorlunda på alla sätt.

    Det är egentligen helt sjukt att man inte anammat denna typ av fordon enklare. Men men, förhoppningsvis blir det bättre. En försäkring kanske inte hade varit helt fel så länge den inte är överdriven prissatt. Alltså en som har körkort och lite vett i huvet bör få lägre försäkring än någon som är låt oss säga 16. Men men, vi får se hur det blir. Förhoppningsvis råkar man inte ut för en olycka. Riktigt skönt fordon att äga iaf, synd bara att de är så hatade av i princip alla tack vare att de går att hyra egentligen.

    Här är regler och frågetecken kring elsparkcyklar - DN.SE

    Intressant artikel som inte kräver premium. Enligt voi använder dem en med max 20km/h. Det måste vara ES1, annars uppfyller ES2 inte svensklag heller då den också kör för snabbt.
     
    Last edited: 20 jun 2019
  8. firetech

    firetech Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Håller med. Jag känner mig inte bekväm med att susa runt i 25km/h utan hjälm heller. Jag är dock lite rädd att det är enklare att bara förbjuda än att börja definiera krav... :/

    Som jag förstått det har de custom ES2or, som från fabrik(?) är låsta till 20km/h. Dessvärre är motorn ändå på 300W, så de är ändå inte cyklar...
     
  9. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Håller med, alltså om man inte vill klassa dem som cyklar så bör motoreffekten höjas iaf. De klarar knappt backar, men vi får se. Ska bli spännande att se, om de gör en riktig bedömning och kommer fram till att dem är för farliga så fine. Men tycker bara det är fel att utgå från Segways. Sen gjorde dem det för Segways, varför inte göra det igen? ;) om man ska vara optimistisk.
     
  10. firetech

    firetech Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Lagstiftningen har dock inte helt utgått från Segways, då självbalanserande enpersonsfordon inte har någon begränsning av motoreffekten (lagen säger 20km/h och antingen självbalanserande eller max 250W). Elsparkcyklar är således i en egen systerkategori till Segways.

    Det pågår arbete på EU-nivå att harmonisera reglerna kring elektriska enpersonsfordon, så det finns viss anledning att hålla sig optimistisk iaf.
     
    mul och bernard gillar detta.
  11. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Förstår varför det tar tid för dem att harmonisera reglerna, men kommer faktiskt bli förvånad om det visar sig att de blir olagliga. Är spännande fordon oavsett ! :)
     
  12. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 157
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kastades av tunnelbanan tre gånger – trots regel som inte finns


    SL har tydligen inte uppdaterat med några regler för sparkcyklar, så det är inte förbjudet någonstans, men det är ju säkert så att chauffören har sista ordet ,så det finns väl inte så mycket att säga till om när man blir ombedd att lämna (även om det är felaktigt).

    Rätt märkligt att de plötsligt börjat klaga på detta, speciellt vid 22-tiden när tågen inte direkt är överfulla? Kan ju förstå om man blir ombedd att vänta på nästa om det är proppfullt.
     
    Dukelukeem gillar detta.
  14. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
  15. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Utsläpp av koldioxid ökar och man gnäller över det.
    Koldioxidutsläpp för nya bilar ökar – för andra året

    Samtidigt gör transportstyrelsen det svårt för oss att använda våra gröna elscootrar.
    250w motor limit och max 20kmh med CoC intyg vilket innebär att det knappt finns en laglig scooter att köpa och bruka.

    Jag har kört 540 km med min inokim ox. Det har kostat mig ~10 kwh att ladda den alltså ungefär 15 kr. Hade jag inte haft en elscooter hade jag kört 540 km istället. Jag har bidragit till sänkt koldioxidutsläpp.
    Många har nog gjort samma sak.
    För det är ju mer logiskt att en maskin som väger 2000 kilo fraktar en 80kg kropp istället för en 15 kilos maskin.

    Men en människa dog på en elscooter när en bil körde på den så låt oss förbjuda elscootrar en gång för alla istället. Mycket mer logiskt.

    Edit: Den här artikeln dök upp på min Google News. Skulle aldrig förnedra mig själv och gå in och läsa aftonbladet eller expressen annars. :)
     
  16. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Rätt krångligt & tokigt detta. Nå i mitt fall får jag se då jag köper en ny el-scooter. För min börjar krångla! Och så är akkun skin bokstavligen/ordogrant.
     
  17. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 123
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Engadget går igenom lite olika elfordon, bland annat scooters.

    View: https://youtu.be/dstq9AZo9_g

    (Filmat vid Lake Merrit - riktigt trevligt ställe, om ni har vägarna förbi Oakland)
     
    bernard gillar detta.
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Man körde elsparkcykel i Älvsjö – gripen för rattfylleri

    o_O
     
  19. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 211
    Mottagna gillanden:
    5 036

    MINA ENHETER

    Dags för alkolås på hyrscootrar kanske? :eek:
     
    bernard gillar detta.
  20. MaLund13

    MaLund13 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2014
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    215
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Ännu finns inget krav på alkolås, varken för yrkestrafik eller personbil. Tror knappast elscootrar kommer tvingas utrustas med sådan utrustning (som dessutom skulle kosta 2-3 gånger så mycket som scootern själv) när man ännu inte fått igenom det kravet på betydligt farligare fordon.
     
    ingfre gillar detta.