Delbetala en stulen mobiltelefon (Telia) - går det att få pengar tillbaks/bryta kontrakt?

Diskussion i 'Off Topic' startad av inact_0044, 21 jun 2019.

  1. inact_0044

    inact_0044 Guest

    Hej alla Swedroidare.

    Det är såhär att förra året så blev min Samsung Galaxy S8+ stulen ifrån en utav Postnords hanteringsterminaler. Telefonen var påväg till ett reparationscenter som Folksam var i kontakt med. Paketet kom dit utan telefon med endast lapp i (den lapp som detta reparationscenter skulle ha). Telefonen blev spärrad samt anmäld som stulen ifrån Telia, likaså som en polisanmälan upprättades. Något jag däremot undrar är Telia sa då förra året att jag måste fortsätta betala telefonen, då den var på kontrakt men tycker det är långsökt ändå att ha behövt betala alla dessa månader fastän man inte haft telefonen. Så jag undrar om det går att bryta detta kontrakt och eventuellt få pengarna tillbaks. Dvs de pengar man betalat in varje månad för telefonen (249kr) varje månad, sen telefonen blev stulen.

    Vet inte om någon här på forumet har någon erfarenhet kringgående sån här saker, men vore tacksam ifall någon kunde åtminstone ge mig ett svar på hur man kan gå tillväga. För det är ju som sagt pengar i sjön som gått åt till INGENTING... Och tycker att man borde få tillbaks alla pengar samt kontraktet upphävt.

    Om detta är helt fel kategori för en tråd som denna, så får mod/admin jättegärna flytta tråden.
    Tack på förhand
     
  2. Stefan707

    Stefan707 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2016
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Spontant så nej, Telia vill ha sina pengar. Men Folksam borde väll ta den kostnaden? Vad säger dom?
     
  3. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 426
    Mottagna gillanden:
    3 209

    MINA ENHETER

    Ja, Telia är ju oskyldiga ,men du kanske ja få hjälp av ditt försäkringsbolag
     
  4. inact_0044

    inact_0044 Guest

    Dem har betalat ut pengar till mig vilket hände förra året, dock tog det en bra tid innan man fick dessa pengar.

    Men tänkte ändå om det gick att gå ur kontraktet. Lär nog vara som du skriver att Telia vill ha sina pengar, har skrivit till Telia på Facebook också så inväntar svar.
     
  5. Stefan707

    Stefan707 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2016
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Har du fått ersättning av Folksam redan borde väll de pengarna täcka delbetalningen?
     
  6. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Ponera att dom skulle till mötes gå din begäran (vilket låter osannolikt) skulle du ju behöva betala tillbaka FOLKSAM eller hur! För du vill ju inte begå brott!
     
  7. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Du fick ju en rabatt på mobilen för at du band abonnemanget. Om du inte stöter på någon som är extremt intresserad av goodwill torde de därför inte gå med på att bryta det.
     
  8. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 115
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Om du fick telefonen stulen, fick pengar från försäkringsbolaget och inte löste din avbetalning så har du dig själv och skylla.
    Men om du vill bli av med avbetalningen så kan du begära en slutfaktura men du får ju fortfarande betala av hela kostnaden.
     
  9. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Lite nyfiken på hur du tänker här. Det är ju inte Telia som slarvat bort mobilen. Varför ska de stå för förlusten? Du har tydligen fått pengar från Folksam. Du kan ju ine både få ersättning för mobilen och sedan slippa betala. Möjligen kanske du kan övertala Telia att låta dig slutbetala själva mobilen utan att påverka abonnemanget.
     
    jnsson gillar detta.
  10. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Såklart. Jag fick två telefoner stulna härom sommaren, fick 100% ersättning från försäkringsbolaget. Jag hade cashat båda så ingen avbetalning, men hade jag haft det hade jag betalat in resterande belopp på avbetalningen och glömt hela saken. Ersättningen för din stulna lur är ju meningen skall gå till att täcka dina utgifter.
     
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Vissa människors ekonomiska tänkande är häpnadsväckande :P

    Tog du pengarna du fick och åkte på solsemester eller?

    Blev du fullt ersatt av Folksam eller drog de av någon form av självrisk?